HP Pavilion herkent geen grote schijven.

Pagina: 1
Acties:

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Hey,

Ik heb een HP Pavilion 7950 van mijn oom ter reparatie.
Specs:
AMD TB 1,3 Ghz
256 MB pc-133
Dvd-brander

That's it.

Zijn harde schijf (60gb Maxtor d540x) is naar z'n grootje en met het hele systeem lijkt niks meer te beginnen. Het probleem zit hem in het feit dat het moederbord geen grote schijven aan lijkt te kunnen spreken.

In de computer zit een Asus a7v-vm, een of ander obscuur custom-made Asus bordje, waar vrijwel niks over te vinden is. PhoenixBIOS ipv Award, dus updates lukken ook niet.

Het rare is nu dat het computer perféct functioneert als ik hem opstart van een 1,2gb WD Caviar schijfje met Win98SE. Ongeacht wat er verder aan de IDE-poorten hangt. Alleen, als ik er een andere schijf aanhang, weigert ie dienst.

Tot dusver geprobeerd:
Maxtor d740x 40gb, 60gb
Maxtor 160gb
Alle met Windows XP.

Ik heb hem inmiddels zover, dat wanneer ik in de bios "large disk access mode" op "other" zet, ik het boot menu van winxp krijg. Vervolgens gaat ie heel even laden, om dan te rebooten. Altijd, met elke instelling van wat dan ook. Ik heb het automatische herstarten ook even uitgezet, maar toen kreeg ik een blauw scherm met 0,0 info. Van alle schijven weet ik 100% zeker dat ze goed zijn.

Het systeem is geleverd met een 60gb harde schijf, dus dat zou eigenlijk niet het probleem mogen zijn. Overigens, hij boot Knoppix ook perfect, dus aan de rest (mem, proc) ligt het vrijwel zeker niet.

Iemand die er zijn licht over wil laten schijnen?

Aanvulling: Het is zo dat de WD schijf over een 'single' jumpermode beschikt, waar alle grote schijven alleen maar het gebruikelijke master, slave, cs hebben. Bovendien start ie alleen maar van de WD als die op single staat ingesteld, op master doet ie even goed niets.

Aanvulling nummer twee: Schijven worden wel in het BIOS herkend, tenzij volkomen onjuist ingesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door ACID-dude op 20-01-2005 03:15 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

je heb daar een programma voor

genaamd maxblast

zoek maar met google of tevinden op www.maxtor.com en dan maxblast

daarmoet het mee lukken om die harde schijven mee werkend tekrijgen met het juiste aantal GB's

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Check ook de FAQ aldaar, daarin staat ook het e.e.a. over herkennen van grote harddisks: OM FAQ / Beleid :Y)

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:33:
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Check ook de FAQ aldaar, daarin staat ook het e.e.a. over herkennen van grote harddisks: OM FAQ / Beleid :Y)
Misschien had ik het nog niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar de grootte van de schijven is op zich geen probleem. De grote schijven worden in het BIOS correct herkend, en als ik ze (geboot vanaf de 1,2gb) benader, zie ik ook gewoon de volledige capaciteit. Bovendien is het systeem af fabriek geleverd met een 60gb harde schijf en ik heb hem met exact eenzelfde schijf getest. Vandaar ook dat ik dit topic in PMG had geplaatst.
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 03:22:
je heb daar een programma voor

genaamd maxblast

zoek maar met google of tevinden op www.maxtor.com en dan maxblast

daarmoet het mee lukken om die harde schijven mee werkend tekrijgen met het juiste aantal GB's
MaxBlast is mij bekend, maar denk ik niet van toepassing.

[ Voor 21% gewijzigd door ACID-dude op 20-01-2005 11:44 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.