Courier-IMAP (& -SSL) willen niet compileren?

Pagina: 1
Acties:

• FvH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2025

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Ik draai sinds jaar en dag op al mijn debian servers een config van qmail + vpopmail + mysql + spamassassin + clamav + nog een x aantal patches zoals quota support etc.

Nu heb ik afgelopen week 1 van de servers geupgrade en een nieuwe setup gedaan. in verband met nogal nieuwe hardware (o.a. sata disks) heb ik sarge geinstalleerd met de 2.6.8 kernel. Vervolgens zelf een customized kernel gebakken 2.6.8 (gcc3)

Nu heb ik het probleem dat bij de installatie van qmail etc. alles in principe goed lijkt te verlopen totdat ik bij courier-imap aan kom. De authdeamon compileert zonder problemen. Vervolgens configure ik courier imap 4.0.0 of 4.0.1. met:
code:
1
./configure --prefix=/usr/local/courier-imap --disable-root-check --with-ssl

gaat zonder problemen.

Vervolgens doe ik een "make" en krijg de volgende error (onderste stukje van make-output):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Linking couriertcpd
Compiling starttls.c
Linking couriertls
Compiling tlscachetest.c
Linking tlscachetest
make[3]: Leaving directory `/qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1/tcpd'
make[2]: Leaving directory `/qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1/tcpd'
Making all in imap
make[2]: Entering directory `/qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1/imap'
make[2]: *** No rule to make target `README.proxy', needed by `all'.  Stop.
make[2]: Leaving directory `/qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1/imap'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1'
make: *** [all] Error 2

Ik dacht eerst dat het aan missende libs lag, dus ik heb alle libraries met apt-get geinstalleerd die mij nodig lijken. Vervolgens ook alles nog eens nagelopen zoals maildrop e.d. (was reeds geinstalleerd) maar ik ben het spoor helemaal bijster.

Iemand enig idee hoe ik dit verder moet aanpakken? Ik wil perse niet met de debian courier-imap package werken omdat die geen vpopmail ondersteuning heeft wat (misschien een beetje helaas) echt noodzakelijk is voor deze bak.

Ik hoop dat iemand zijn licht hierop kan schijnen.

What are clouds made of? Linux servers mostly!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is wel een beetje gek, de rule 'all' heeft README.proxy nodig, je zou verwachten dat dat bestand gewoon in de tarball zit.

Aangezien het me niet waarschijnlijk lijkt dat je README.proxy nodig hebt voor een succesvolle compilatie denk ik dat je 't wel op kan lossen door even 'touch README.proxy' te doen in /qmailsetup/courier/courier-imap-4.0.1/imap

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
er is wel een README.proxy.html

ik ga het nu ff proberen

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
UPDATE: Had een
code:
1
cp README.proxy.html README.proxy
gedaan. hij is gecompileerd, make install en make install-configure gingen ook goed (logisch ook lijkt me)

Ik dacht eerst dat er iets verkeerd gegaan was m.b.t. het "proxy" gedeelte van imap.... tsja... is al laat. Nu ff testen of de zooi ook inderdaad ok is.

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Helaas :'(

de resulterende imapd is niet goed :( Hij start op maar crasht gelijk zodra je probeert in te loggen. (ook via telnet)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat er iets in de logs? Als je imapd van een console start en in de voorgrond laat lopen (in de manpage staat wel welke optie dat is, weet ik niet uit mijn hoofd) krijg je dan nog bericht als hij crasht?

Lijkt me sterk dat dit aan README.proxy ligt overigens (die trouwens in de courier-imap-4.0.1.tar.bz2 die ik hier heb wel aanwezig is...).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
ik heb de .tar.bz2 nu van een andere mirror gehaald en vanaf courier-mta.org zelf. Daar zitten ze wel in. Staat niets in logs over crash. Zelfde probleem bij compileren. Ik ben het nu aan het proberen met courier-imap 308. Ik moet morgenvroeg een werkende imap op deze machine hebben. Eventueel later maar upgraden.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

MD5 Checken van die files? Kan zijn dat ze niet helemaal oke zijn....

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Ik heb de MD5's gechecked van alles files. Zijn allemaal ok. 3.0.8 heeft hetzelfde probleem.

Het compileert, maar imapd blijft gewoon niet draaien. Zou het misschien kunnen komen door de 2.6.8 kernel? Is er misschien iets bekend i.z. incompatibiliteit?

Ik heb al zitten zoeken, maar niets kunnen vinden.

Ik ga het nu proberen met courier-0.48.2 (hele source pack) Wellicht dat dat iets gaat helpen.

Kent iemand anders nog een goede IMAP en IMAPS daemon die goed schaalt? uw-imap wil ik niet gebruiken. Is te traag. Courier performde altijd perfect, maar ik begin het steeds donkerder in te zien qua slaagkans op dit systeem...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
apt-get install courier-imap? Ik snap sowieso niet waarom je op debian dingen zelf zou compilen. Behalve qmail (die je via qmail-src gewoon kunt installeren), hoeft er nix gecompileerd te worden om een goed werkende mailserver te krijgen (overigens zou ik eerder voor Postfix + Cyrus gaan dan qmail+courier ;))

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
qmail-src + de packages van debian ondersteunen niet echt vpopmail.... ik heb reeds eerder (jaar terug oid) gepoogd de zaak via de packages aan de gang te krijgen, maar dat werkte niet.

edit:

ook ben ik niet zo'n fan van postfix en cyrus. Noem eens een paar erg goede argumenten ipv alleen te noemen dat je dat zou kiezen? trouwens ben ik op m'n meeste servers overgestapt op netqmail. qmail met een bult leuke patches. Ik ben met name fan van qmail omdat ik op mijn servers merk dat het goed schaalt en verder ben ik erg blij met de manier waarop clamav en spamassassin werken.

[ Voor 53% gewijzigd door FvH op 20-01-2005 21:27 ]

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Probleem opgelost. Courier-imap-308 wilde uiteindelijk wel aan de slag. Toen de verschillen bekeken met de 400 en 401. Blijkt nu dat deze laatste een aantal libjes op andere plekken zoeken dan waar debian ze heeft staan. Rare is echter wel dat de compile job in de error schiet bij "IMAP" terwijl de RFC2045 het probleem vormt.

Anyway, een aantal symlinkjes verder naar de plekken waar o.a. RH het neerzet en het compileerde foutloos en de imapd crasht ook niet meer.

Thanks voor alle hulp.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
FvH schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:46:
edit:

ook ben ik niet zo'n fan van postfix en cyrus. Noem eens een paar erg goede argumenten ipv alleen te noemen dat je dat zou kiezen? trouwens ben ik op m'n meeste servers overgestapt op netqmail. qmail met een bult leuke patches. Ik ben met name fan van qmail omdat ik op mijn servers merk dat het goed schaalt en verder ben ik erg blij met de manier waarop clamav en spamassassin werken.
Cyrus IMAP is de meest complete opensource IMAP server die er bestaat, ik zie courier geen rechtenstructuur doen, geen automatische subfolder delivery met user+subfolder@domain.tld en ook zie ik courier geen single instance store doen (bericht van 10MB aan 100 users neemt 10MB + 99 extra hardlinks aan ruimtegebruik op, mits het op dezelfde spoolpartitie staat).

Verder is qmail een enorm stuk oude troepsoftware waar je 100 patches overheen moet gooien voordat het enig nut heeft. Qmail in standaardvorm is zelfs gevaarlijk, omdat dat ding gewoon klakkeloos alles en iedereen maar aanneemt zonder te controleren of ie het eigenlijk wel in een box kan afleveren. Spammers maken daar graag gebruik van, een regeltje "Hi, this is the qmail-send program at .... sorry I couldn't deliver the message, here is the message" maakt voor een spammer niet veel uit, op deze manier is een qmail bak een onofficiele open-relay.
Pagina: 1