Toon posts:

[2003] Dns server adres wijzigen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ongetwijfeld een eenvoudige vraag voor jullie:
Ik heb een Win2003 server met AD,DHCP,DNS,Printerserver, enz.
Het IP adres van de DNS server is het zelfde als van de server zelf: 192.168.0.20.
Kan ik dit eenvoudig wijzigen in 192.168.0.2?

Alles werkt verder goed, maar ik wil toch graag weten hoe ik dat kan doen en waar ik op moet letten. Ik kan er niet echt een antwoord op vinden.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07

Arno

PF5A

Ja het kan, nee ik raad het je niet aan als de 0.2 geen onderdeel is van jouw AD.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je "geen onderdeel van AD"? Dit IP is niet toebedeeld via DHCP, dit begint pas bij .10 en +.
Is het verder geen probleem als de DNS en de Server zelf het zelfde IP hebben?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 23:34 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 23:33:
Hoe bedoel je "geen onderdeel van AD"? Dit IP is niet toebedeeld via DHCP, dit begint pas bij .10 en +.
Is het verder geen probleem als de DNS en de Server zelf het zelfde IP hebben?
Als je werkelijk geen clue hebt van de link tussen DNS en AD, dan hoort dit topic niet in PNS thuis.

Daarnaast is je topicstart een klein beetje magertjes. Wat wil je nu eigenlijk, waarom, wat heb je zelf al uitgezocht ?

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 20-01-2005 06:53 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 06:52:
[...]

Als je werkelijk geen clue hebt van de link tussen DNS en AD, dan hoort dit topic niet in PNS thuis.

Daarnaast is je topicstart een klein beetje magertjes. Wat wil je nu eigenlijk, waarom, wat heb je zelf al uitgezocht ?
Jaja... Niet iedereen kan alles weten. Je moet ergens beginnen hè?
Als je het niet in het goede topic vindt staan moet het maar verhuisd worden.

-back to business:
Het viel me na de installatie op dat deze ip's het zelfde waren. Ik vraag me af waarom dat is, want het hoeft niet.
Heeft dit anders voordelen, of ook nadelen?
En als ik het wil wijzigen, waar moet ik dat dan precies doen en waar moet ik op letten?

Ik heb er een boek van MS bij (ISBN 9039521743) , maar daar wordt niet echt in detail op in gegaan. Ook in de help wordt ik er niet wijzer van.

Nogmaals: Ik heb niet echt een reden om het ip van de DNS te veranderen waar wil toch graag weten hoe ik dat kan doen. Ik maak een image van het spul en ben zo weer terug waar ik was (als het fout gaat)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07

Arno

PF5A

Nou, als je niet weet hoe je een IP wijzigt in Windows dan hoort dit topic ZEKER niet in PNS, laat staan een ander forum op GoT :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Mysteryman
  • Laatst online: 20:57

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

als jij het ip van je dns server wijzigt, dan wijzig je toch ook automatisch het ip van je server want ik begrijp uit je start post dat de win2k3 server ook DNS draait... :/

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan best het ipadres van de DNS server wijzigen.

Let wel op dat 192.168.0.2 dan ook een membr server is van je Domain en dat ie ook in active directory intergrated mode staat.

Het hoeft allemaal niet, maar zo is het het makkelijkst.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• StevenK
  • Laatst online: 22:26
Jeroen_Tielen schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 07:58:
Je kan best het ipadres van de DNS server wijzigen.

Let wel op dat 192.168.0.2 dan ook een membr server is van je Domain en dat ie ook in active directory intergrated mode staat.

Het hoeft allemaal niet, maar zo is het het makkelijkst.
Met zo'n topicstart is het gokken, maar ik vermoed dat 'ie op dezelfde doos alleen de DNS-services op een ander ip adres wil draaien ?

Overigens is AD-integrated mode helemaal niet nodig; alleen DDNS is wel heel erg prettig. Het enige vereiste is de ondersteuning van SRV records.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 08:14:
[...]

Met zo'n topicstart is het gokken, maar ik vermoed dat 'ie op dezelfde doos alleen de DNS-services op een ander ip adres wil draaien ?
Klopt, daar komt het op neer.

Verwijderd

Nouja, dan is het een kwestie van een IP-adres toevoegen (mits je NIC geen DHCP-adres heeft) en je DNS-service alleen laten luisteren op dat IP-adres.

Maargoed, ik snap niet wat je daarmee denkt op te schieten?

Move PNS > WOS trouwens

Verwijderd

Topicstarter
Heeft 1 NIC.
Hoef ik dan alleen maar de bij DNS server op de NIC het nieuwe IP in te voeren en bij de DNS server zelf op dit IP te laten luisten?
Moet ik dan nog flushen en reggen?

Verwijderd

Dat hangt er vanaf, ik snap nog steeds niet wat je precies wil. Wat ik denk dat je bedoelt:

Je hebt een server met IP-adres 192.168.0.20 die tevens de DNS-service draait. Maar, je wilt die DNS-service op dezelfde server beschikbaar maken op IP-adres 192.168.0.2.

Als bovenstaand jouw idee is, dan hoef je inderdaad alleen het nieuwe IP-adres toe te voegen aan je NIC (maar let op: dat kan niet als je NIC ingesteld staat op DHCP) en daarna in je DNS-manager te zorgen dat de service alleen luistert op 192.168.0.2. Flushen en reggen is niet nodig, je moet alleen wel zorgen dat je clients die verandering ook doorkrijgen middels DHCP. Daarom is het wel verstandig je DNS-service eerst te enablen op alle IP-adressen en na een paar dagen pas helemaal over te zetten op je nieuwe IP-adres.

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:29:
Heeft 1 NIC.
Hoef ik dan alleen maar de bij DNS server op de NIC het nieuwe IP in te voeren en bij de DNS server zelf op dit IP te laten luisten?
Moet ik dan nog flushen en reggen?
1 NIC... meerdere IP-adressen... :'( :+ |:( |:( |:(

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik snap nog steeds niet wat je wil bereiken, ik stel voor dat je nog even een duidelijke post doet met wat je nu werkelijk wil :).

Verwijderd

Ja :?

Afbeeldingslocatie: http://zooi.schellevis.org/ipaddress.gif

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:39:
Dat hangt er vanaf, ik snap nog steeds niet wat je precies wil. Wat ik denk dat je bedoelt:

Je hebt een server met IP-adres 192.168.0.20 die tevens de DNS-service draait. Maar, je wilt die DNS-service op dezelfde server beschikbaar maken op IP-adres 192.168.0.2.

Als bovenstaand jouw idee is, dan hoef je inderdaad alleen het nieuwe IP-adres toe te voegen aan je NIC (maar let op: dat kan niet als je NIC ingesteld staat op DHCP) en daarna in je DNS-manager te zorgen dat de service alleen luistert op 192.168.0.2. Flushen en reggen is niet nodig, je moet alleen wel zorgen dat je clients die verandering ook doorkrijgen middels DHCP. Daarom is het wel verstandig je DNS-service eerst te enablen op alle IP-adressen en na een paar dagen pas helemaal over te zetten op je nieuwe IP-adres.
Dat is precies wat ik wil.
Dit ip alleen veranderen op de NIC bij "DNS server" en dan bij de DNS service laten luisteren op dit IP. Correct?

Verwijderd

Ja. En als je clients veel gebruik maken van die DNS-server dan zou ik dus dat overgangsproces zoals ik dat heb omschreven uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Dat ga ik proberen.
Is eigenlijk vrij simpel.
Pagina: 1