Toon posts:

hoe krijg ik optimaal hifi geluid via mijn pc

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik wil mijn stereo versterker op mijn (binnenkost af te leveren) pc aansluiten om via mijn pc mp3s via mijn normale speakers af te kunnen luisteren. het betreft een yamaha stereo versterker (analoog). mijn moederbord (asus p5ad2) heeft alleen een en minijack uitgang.ik kan me niet voorstellen dat via zo'n plugje een goede geluidskwaliteit te bereiken is. ik vraag me dus af of ik niet een aparte geluidskaart zou moeten kopen die bijvoorbeeld via tulpstekkers aan mijn versterker is aan te sluiten.
kan iemand mij een tip geven op welke wijze ik de pc met mijn kwalitatief goede hifi isntallatie kan koppelen aan mijn pc om optimale geluiskwaliteit te krijgen.
alvast dank voor jullie reactie
gr ad

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:47:
hallo,
ik wil mijn stereo versterker op mijn (binnenkost af te leveren) pc aansluiten om via mijn pc mp3s via mijn normale speakers af te kunnen luisteren. het betreft een yamaha stereo versterker (analoog). mijn moederbord (asus p5ad2) heeft alleen een en minijack uitgang.ik kan me niet voorstellen dat via zo'n plugje een goede geluidskwaliteit te bereiken is. ik vraag me dus af of ik niet een aparte geluidskaart zou moeten kopen die bijvoorbeeld via tulpstekkers aan mijn versterker is aan te sluiten.
kan iemand mij een tip geven op welke wijze ik de pc met mijn kwalitatief goede hifi isntallatie kan koppelen aan mijn pc om optimale geluiskwaliteit te krijgen.
alvast dank voor jullie reactie
gr ad
Met onboard audio is het sowieso behelpen en zal het soort plug/aansluiting nog het minste verschil maken.
Als je echt voor kwaliteit wil gaan (en bereid bent daarvoor in de buidel te tasten) moet je eens kijken naar de m-audio geluidskaarten. Als je wat minder vrij bent qua budget is Terratec een goede keus.

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk maakt het soort aansluiting niet zo heel veel uit (of het moet ook echt een heel brakke aansluiting zijn), maar de kwaliteit van de DA/AD converters op degeluidskaart. Een losse (Terratec idd) zal wellicht beter zijn dan het hele moederbord gebeuren.
Uiteraard moeten je mp3's ook van een beetje goede kwaliteit zijn.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
je kan natuurlijk ook denken aan een externe dac en deze aansluiten op spdif.
Dan voorkom je ook meteen storing uit de computer (moet je wel een break out the box geluidskaartje nemen voor minste interferentie, zoals bijvoorbeeld een gametheater xp die niet al te duur meer zal zijn tegenwoordig)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Het ligt er wel aan: wat voor kwaliteit wil je? Een minijack is prima om te zetten naar twee tulpen, dat heb ik ook. Maar als je een versterker en boxen hebt die behoorlijk goed zijn en je vindt écht goede geluidskwaliteit belangrijk (en je bent dus bv iemand die kan horen dat mp3 kwalitatief te wensen overlaten en je wil zulke bestanden niet afsprelen) dan kun je inderdaad voor een speciale geluidskaart gaan. All i'm saying is, zo heel brak is zo'n standaard minijack-uitgang nu ook weer niet.
edit: je wilt 'optimaal hifi geluid' - tja, dan is mijn reactie ietwat offtopic. Sorry... Nou ja, kan ik het zelf nog wat makkelijker terugvinden, want mijn nieuwe compu moet ook veel beter geluid hebben... :) Succes ermee!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2005 04:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
hallo, dank voor jullie reacties.
ik denk dat ik voor een m-audio kaartje ga. ik zie op het internet dat de kaarten een verschillende sample rate hebben. 96 of 192. dit lijkt los te staan van de prijs. weet iemand een site waar ik als beginner iets kan lezen over de in en outs van geluidskaarten?
alvast dank voor de reactie
gr ad koch

Verwijderd

Ik ben van mening dat je het beste digitaal uit op wat voor manier dan ook kan kiezen en dan met een goed extern DAC het geheel in analoog om te zetten. Een PC blijft hoe dan ook een storingsbron voor alles wat analoog is en digitaal, enen en nullen, zijn nou eenmaal niet zo snel onder de indruk van wat storing :)

Zelf gebruik ik een Asus A7N8X-E Deluxe met Soundstorm, digitaal uit, Sony EP70 extern DAC (Dolby Digital Processor) en dat bevalt prima.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
M-Audio Audiophile 96/24 kopen, prima DA/AD converters, die zoals gezegd vele malen belangrijker zijn dan de vraag welke kabel je gebruikt. Hij kost ook maar 99 euro tegenwoordig:

http://www.feedback.nl/ni...roducttype=afdeling&id=76

Als je dan echt Hifi wilt (high fidelity = hoge betrouwbaarheid = natuurgetrouw geluid = lineaire frequentieresponse) kun je er 2 actieve monitor speakers direct op aansluiten, geen versterker meer ertussen nodig (ingebouwd in de speakers). Ook dat is betaalbaar, bijvoorbeeld: http://www.feedback.nl/ni...ducttype=afdeling&id=3128

[ Voor 22% gewijzigd door Yokozuna op 21-01-2005 23:49 ]

Pagina: 1