D'r zijn twee pakketten als je over TomTom Navigator 3 voor de PDA praat. Het pakket wat je sowieso nodig hebt is de TomTom Navigator 3 Benelux. Daar zit het navigatieprogramma bij met de kaart van de Benelux en de kaart met hoofdwegen van Europa. Vervolgens kun je voor gebruik buiten de Benelux een pakket met Europese kaarten kopen, hier zit de Benelux ook weer bij. Het heeft echter geen zin om alleen het Europa-pakket te kopen, want daar zit de navigatie software niet bij ... die komt uit het Benelux-pakket en heb je sowieso nodig. Wil je 'm in eerste instantie alleen in Nederland (of België/Luxemburg) gebruiken heb je dus aan het Navigator-pakket met Benelux genoeg. Bovendien krijg je daar wel de hoofdwegen van Europa bij (die ik overigens ècht een uitkomst vind! alle snelwegen en een erg groot aanbod kleinere hoofdwegen in Europa. Ik kom ik met die kaart al bijna thuis, op 250m na). Deze "Major Roads of Europe" heeft trouwens geen POI's. Alle andere gedetailleerde landen-kaarten wel!
Het Navigator pakket met de Benelux en het Europa-pakket kosten allebei ongeveer €175,- per stuk. Daar heb je dan nog een PDA met GPS-ontvanger bij nodig (Bluetooth/bedraad?).
TomTom heeft wel de mogelijkheid verkeersinformatie te verwerken. Dit gaat d.m.v. een mobiele-telefoon die via Bluetooth in verbinding staat met de PDA. Die telefoon ontvangt middels een GRPS-verbinding verkeersinformatie van de TomTom Traffic-dienst (moet je wel op abboneren) en stuurt die dus door naar de PDA waar de Navigatiesoftware op draait.
(wil je "gratis" verkeersinformatie dan kun je nog kijken naar Alturion of Engin 4 van de ANWB. Let op dat je voor ontvangst van die "TMC-informatie" wel een speciale GPS-ontvanger nodig hebt die dat ondersteunt. TMC verloopt via de RDS van verschillende FM-radiozenders)
Houd ook rekening met de auto waarin hij wordt gebruikt. Sommige nieuwere auto's hebben namelijk een warmte-werende metaal-coating op/in de voorruit zitten die de GPS-ontvangst belemmert (nieuwe Peugeots, Renaults en Opels onder andere). Je hebt er dan òf een externe antenne bij nodig, of je moet je ontvanger (of externe antenne) in het zogenaamde "toll-gate" hangen/plakken/leggen/o.i.d. Dat toll-gate zit normaalgesproken achter/boven de binnenspiegel.
Het is 't verstandigste om een compleet pakket te kopen met PDA en software gebundeld. Dat scheelt een slok op 'n borrel. Op dit moment heeft MediaMarkt (Hengelo i.i.g.) een pakket in de aanbieding met iPaq h2210, TomTom GPS-ontvanger, Carkit, TomTom Navigator en alle kaarten van Europa voor ongeveer €650,- ... dacht ik tenminste.
Houd ook rekening met (extra) geheugenkaarten (of extra grote) want de kaarten nemen een flinke ruimte in beslag ... installeer ze ook bij voorkeur
niet op het ROM-geheugen van de PDA.
De kaart van alleen Nederland is ongeveer 33MB, Benelux samen is iets van 55MB. Luxemburg geloof ik maar 2MB ofzo. De hoofdwegen van Europa zijn 85MB, Oostenrijk is 41MB, Zwitserland 22MB, heel Duitsland is iets van 250MB, Frankrijk 300MB ofzo enz, enz. Als je ALLE kaarten wilt installeren heb je iets van 1,5GB nodig in iedergeval (wat wel mogelijk is tegenwoordig met de grotere flashkaarten uiteraard

). Ook heb je de mogelijkheid om per land een deel van de kaart te installeren (met een grote van 16MB, 32MB of 64MB). Zo heb ik bijvoorbeeld Nederland, een kaart van 64MB van hier net over de grens (met Ruhr-gebied) en de hoofdwegen van Europa op een 256MB kaart geïnstalleerd.
Je hebt vervolgens ook een auto-houder nodig. Vaak zit die er in een pakket wel bij, maar da's dan zo'n zuignap en ik vind dat persoonlijk echt verschrikkelijk

. Je kunt zo'n PDA-systeem tegenwoordig ook heel mooi in je dashbord weg (laten) bouwen als een soort carkit zonder zichtbare draden e.d. Brodit (
www.brodit.se) heeft hier hele mooie houders voor.
edit: Nog even een extra opmerking. De luidsprekertjes van PDA's laten over het algemeen nog wel eens een beetje te wensen over qua geluidssterkte. Daar zijn ook weer verschillende oplossingen. Zo zijn er volledige Mute-systemen die het geluid vervolgens over je auto-speakers spelen maar ook Brodit heeft van die houders met een klein geïntegreerd actief-speakertje wat ook een prima oplossing is. Verder zijn er ook losse actieve speakertjes te krijgen ... ik heb persoonlijk alleen een enorme hekel aan al die draden. 't Liefst zie ik alles perfect weggewerkt en zelf heb ik dat dan ook redelijk voor mekaar maar toch is ie bij mij ook nog portable (dus ik moest wel wat kleine compromissen maken met de draden-boel).
Overigens heb je bij een inbouw-systeem (VDO Dayton o.i.d.) ook voor alle landen aparte CD's nodig (of een DVD, maar die systemen zijn ook wel heel aanzienlijk veel duurder). Die CD's kosten per land vaak al iets van €125,- ofzo.
Zie verder nog:
www.mobileplaza.nl
www.pdashop.nl
Succes!
[
Voor 31% gewijzigd door
Wouter! op 20-01-2005 12:24
]