Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134388

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een goede Navigatie systeem die werkt in de auto. Niet voor mezelf maar als een kado die iemand aan iemand wil geven. Aangezien ik wat google werk heb gedaan en in de winkels heb gekeken heb ik toch nog wat vragen, om toch zeker te weten dat het geen rommel zal zijn.

Ik ben tot nu toe alleen nog de tomtom en Navman navigatie systeem tegen gekomen, in 3 varianten geloof.
- mobile (alleen gezien van TomTom)
- pda
- stand-alone

Nu heb ik altijd gedacht dat Zulke soort Navigatie systemen alleen op zo'n stand-alone apart werkt. verder dacht ik ook dat je toch elke maand een xxx aantal euros moet betalen als een soort abonnement op die gps systeem.

Dus wat zijn jullie ervaringen met deze 2 producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 12:54
Medion MDANP 150 of zo 299,25euro bij kruidvat

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81359

Heb zelf goede ervaringen met een Ipaq i.c.m. TomTom3.

Je hebt geen abonnement nodig om GPS te ontvangen, das alleen wanneer je verkeersinformatie erbij wilt hebben.

Kijk anders eens op de Nederlands Pocket PC site:

http://www.pocketpc-club.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 81359 op 19-01-2005 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zal ik doen, maar ik moet eerst nog een paar basis vragen weten.
TomTom is software?
dat op een cd staat?
wat je dus kan uploaden naar een PDA die GPS ondersteunt?
TomTom PDA versie bevat ook POI ( Points Of Interest) ? - dit kwam niet duidelijk naar voren in de grote TomTom thread op dit Forum.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 134388 op 19-01-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 19:57

gws24

Thinking is hard!

TomTom is inderdaad software en wordt bij al die systemen meegeleverd op cd; vaak staat bv de benelux al wel geinstalleerd op het bijgeleverde geheugenkaartje. Deze software zet je op het geheugenkaartje van je pda/smartphone/whatever inclusief de maps die je wilt gebruiken. Dit kun je doen dmv een datakabel/draadloos/cardreader (indien mogelijk).

Tomtom zit nu bij versie 3 en als het goed is zitten daar inderdaad POI's in zoals benzine stations, restaurants, bezienswaardigheden etc.

Kijk even op www.tomtom.com als je verder vragen hebt over tomtom zou ik zo zeggen

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kost wel duur zeg!, je krijgt er geeneens een pda bij.. en dan kost het je nog 400 euro :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 15:40
Anoniem: 134388 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:34:
kost wel duur zeg!, je krijgt er geeneens een pda bij.. en dan kost het je nog 400 euro :?
Het is duur en het kost veel. ;)

Je hebt ook pakketten. Dat je een pda koopt met tom tom navigator. Dit is volgens mij goedkoper dan alle 2 los kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het enig wat ik je kan aan raden is wel verkeers info !!!

ik heb nu een VDO dayton in mijn huurauto en pda een keer van iemand een tijdje gebruikt .. voordeel van de dayton is dat ik TMC/TA kan ontvangen dus ik kan om de files heen rijden .. nadeel moet op zender zetten die TMC/TA ontvangt :( maar dit valt te verhelpen als je een TMC box koopt die ontvangt het onafhankelijk van de zender die je beluisterd.

voor pda tja .. je kan ook voor de tomtom go gaan ... zorg alleen dat je altijd verkeers info kan ontvangen anders stuurt zo'n ding je de file in en kan je hem niet ontwijken en dat ZUIGT !!!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 14:17
D'r zijn twee pakketten als je over TomTom Navigator 3 voor de PDA praat. Het pakket wat je sowieso nodig hebt is de TomTom Navigator 3 Benelux. Daar zit het navigatieprogramma bij met de kaart van de Benelux en de kaart met hoofdwegen van Europa. Vervolgens kun je voor gebruik buiten de Benelux een pakket met Europese kaarten kopen, hier zit de Benelux ook weer bij. Het heeft echter geen zin om alleen het Europa-pakket te kopen, want daar zit de navigatie software niet bij ... die komt uit het Benelux-pakket en heb je sowieso nodig. Wil je 'm in eerste instantie alleen in Nederland (of België/Luxemburg) gebruiken heb je dus aan het Navigator-pakket met Benelux genoeg. Bovendien krijg je daar wel de hoofdwegen van Europa bij (die ik overigens ècht een uitkomst vind! alle snelwegen en een erg groot aanbod kleinere hoofdwegen in Europa. Ik kom ik met die kaart al bijna thuis, op 250m na). Deze "Major Roads of Europe" heeft trouwens geen POI's. Alle andere gedetailleerde landen-kaarten wel!

Het Navigator pakket met de Benelux en het Europa-pakket kosten allebei ongeveer €175,- per stuk. Daar heb je dan nog een PDA met GPS-ontvanger bij nodig (Bluetooth/bedraad?).

TomTom heeft wel de mogelijkheid verkeersinformatie te verwerken. Dit gaat d.m.v. een mobiele-telefoon die via Bluetooth in verbinding staat met de PDA. Die telefoon ontvangt middels een GRPS-verbinding verkeersinformatie van de TomTom Traffic-dienst (moet je wel op abboneren) en stuurt die dus door naar de PDA waar de Navigatiesoftware op draait.

(wil je "gratis" verkeersinformatie dan kun je nog kijken naar Alturion of Engin 4 van de ANWB. Let op dat je voor ontvangst van die "TMC-informatie" wel een speciale GPS-ontvanger nodig hebt die dat ondersteunt. TMC verloopt via de RDS van verschillende FM-radiozenders)

Houd ook rekening met de auto waarin hij wordt gebruikt. Sommige nieuwere auto's hebben namelijk een warmte-werende metaal-coating op/in de voorruit zitten die de GPS-ontvangst belemmert (nieuwe Peugeots, Renaults en Opels onder andere). Je hebt er dan òf een externe antenne bij nodig, of je moet je ontvanger (of externe antenne) in het zogenaamde "toll-gate" hangen/plakken/leggen/o.i.d. Dat toll-gate zit normaalgesproken achter/boven de binnenspiegel.

Het is 't verstandigste om een compleet pakket te kopen met PDA en software gebundeld. Dat scheelt een slok op 'n borrel. Op dit moment heeft MediaMarkt (Hengelo i.i.g.) een pakket in de aanbieding met iPaq h2210, TomTom GPS-ontvanger, Carkit, TomTom Navigator en alle kaarten van Europa voor ongeveer €650,- ... dacht ik tenminste.

Houd ook rekening met (extra) geheugenkaarten (of extra grote) want de kaarten nemen een flinke ruimte in beslag ... installeer ze ook bij voorkeur niet op het ROM-geheugen van de PDA.

De kaart van alleen Nederland is ongeveer 33MB, Benelux samen is iets van 55MB. Luxemburg geloof ik maar 2MB ofzo. De hoofdwegen van Europa zijn 85MB, Oostenrijk is 41MB, Zwitserland 22MB, heel Duitsland is iets van 250MB, Frankrijk 300MB ofzo enz, enz. Als je ALLE kaarten wilt installeren heb je iets van 1,5GB nodig in iedergeval (wat wel mogelijk is tegenwoordig met de grotere flashkaarten uiteraard 8)). Ook heb je de mogelijkheid om per land een deel van de kaart te installeren (met een grote van 16MB, 32MB of 64MB). Zo heb ik bijvoorbeeld Nederland, een kaart van 64MB van hier net over de grens (met Ruhr-gebied) en de hoofdwegen van Europa op een 256MB kaart geïnstalleerd.

Je hebt vervolgens ook een auto-houder nodig. Vaak zit die er in een pakket wel bij, maar da's dan zo'n zuignap en ik vind dat persoonlijk echt verschrikkelijk :/. Je kunt zo'n PDA-systeem tegenwoordig ook heel mooi in je dashbord weg (laten) bouwen als een soort carkit zonder zichtbare draden e.d. Brodit (www.brodit.se) heeft hier hele mooie houders voor.

edit: Nog even een extra opmerking. De luidsprekertjes van PDA's laten over het algemeen nog wel eens een beetje te wensen over qua geluidssterkte. Daar zijn ook weer verschillende oplossingen. Zo zijn er volledige Mute-systemen die het geluid vervolgens over je auto-speakers spelen maar ook Brodit heeft van die houders met een klein geïntegreerd actief-speakertje wat ook een prima oplossing is. Verder zijn er ook losse actieve speakertjes te krijgen ... ik heb persoonlijk alleen een enorme hekel aan al die draden. 't Liefst zie ik alles perfect weggewerkt en zelf heb ik dat dan ook redelijk voor mekaar maar toch is ie bij mij ook nog portable (dus ik moest wel wat kleine compromissen maken met de draden-boel).

Overigens heb je bij een inbouw-systeem (VDO Dayton o.i.d.) ook voor alle landen aparte CD's nodig (of een DVD, maar die systemen zijn ook wel heel aanzienlijk veel duurder). Die CD's kosten per land vaak al iets van €125,- ofzo.

Zie verder nog:
www.mobileplaza.nl
www.pdashop.nl

Succes!

[ Voor 31% gewijzigd door Wouter! op 20-01-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Je hebt ook nog het pakket van de ANWB, slap aftreksel van het Duitse Navigon Pakket. Deze ontvangt gratis de verkeers file informatie via TMC gps muis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

TomTom Go anyone?
Volgens een collega een erg goed ding.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 14:17
Anoniem: 105758 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 14:48:
Je hebt ook nog het pakket van de ANWB, slap aftreksel van het Duitse Navigon Pakket. Deze ontvangt gratis de verkeers file informatie via TMC gps muis..
Staat ook in mijn verhaaltje hoor :). "Engin" heet dat ding (versie 4). Op de ANWB-site adverteren/adverteerden ze met dat ze door een aantal bedrijven/magazines als beste zijn getest ... :?

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter! op 20-01-2005 15:49 ]

Pagina: 1