[cooling] Zalman CNPS6000-Cu icm XP-M zonder fan

Pagina: 1
Acties:

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 16:27

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Ik loop al een tijd met het idee rond om een 'dead-silent' pc in elkaar te knutselen. Nu heb ik al gezien dat PSU, VGA en mobo prima kunnen zonder fan, maar de CPU wordt nog behoorlijk tricky volgens mij.

Een van de betere koelers voor het Socket A platform is de Zalman CNPS6000-Cu die standaard al met een losse fan erboven werkt. Nu vroeg ik me dus af of deze icm. met een XP-Mobile ook zonder fan zou kunnen werken (al dan niet ietsje ondergeclocked). Het staat op de Zalman site niet vermeld, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan natuurlijk. Grondig onderzoek via de search en via google leverde weinig bruikbaar resultaat op, behalve dat het op het P4 platform met een dergelijke koeler al wel is gelukt. Momenteel heb ik nog steeds een TB 1.4tje draaien, maar zoals je hier duidelijk kunt zien is dat een heethoofdje.

De kast waarin ik het geheel zou willen plaatsen wordt waarschijnlijk 'home-made' met als buitenkant een rondom geperforeerde wand (lees 'gatenkaas'). Warmte ophoping hoort in dat geval al niet meer tot de mogelijkheden, omdat er lucht vrijelijk door de kast kan bewegen. Misschien dat voor ietsje actieve air-flow, bovenop de natuurlijke stroming door de warmte, een of twee 12cm fans (op 5 volt oid) aan de onderzijde van de kast gemonteerd kunnen worden. Verder details over de kast zal ik hier weglaten, dat komt nog wel een keer in CME

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
probeer het zou ik zeggen?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je een XP-M 35 water neemt en je weet de Vcore nog ietts terug te schroeven dan zul je niet erg veel airflow nodig hebben denk ik.
Probleem word dan de omliggende onderdelen die oververhit raken net als in dat beruchte artikel over WC van PCM

Gabriël AM5

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Ik wil het gaan proberen, maar voordat ik geld uit ga geven wil ik natuurlijk weten of het kans van slagen heeft ;)
sapphire schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:42:
Als je een XP-M 35 water neemt en je weet de Vcore nog ietts terug te schroeven dan zul je niet erg veel airflow nodig hebben denk ik.
Probleem word dan de omliggende onderdelen die oververhit raken net als in dat beruchte artikel over WC van PCM
Dus jij zegt eigenlijk dat 2 stuks 12cm fans (intake) onderop de kast voor de nodige 'breeze' geen overbodige luxe zijn? Duidelijk moge wel zijn dat de kast verder aan alle kanten behalve dus van het moederbord redelijk 'open air' zijn vanwege de perforatie.

[ Voor 19% gewijzigd door supersook op 19-01-2005 21:56 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

supersook schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:55:
...

[...]

Dus jij zegt eigenlijk dat 2 stuks 12cm fans (intake) onderop de kast voor de nodige 'breeze' geen overbodige luxe zijn? Duidelijk moge wel zijn dat de kast verder aan alle kanten behalve dus van het moederbord redelijk 'open air' zijn vanwege de perforatie.
Zonder die 12cm fan ga jij het niet redden, of je moet erg ver terug klokken, perforatie helpt wel iets, maar beter gewoon een fan in een dichte kast

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

supersook schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:55:
[...]

Ik wil het gaan proberen, maar voordat ik geld uit ga geven wil ik natuurlijk weten of het kans van slagen heeft ;)

[...]

'Open air' is meestal niet de beste oplossing, omdat er nog steeds geen goede circulatie is. Mijn CPU-temp is met kast open 5 graden hoger dan met kast dicht. IMO kun je beter 2x120mm plaatsen, welke regelbaar zijn. Zet de intake op de laagste stand en plaats deze onderin voor koele lucht. Zet de outtake ergens bovenin en laat deze iets harder draaien. Als je goede fans neemt, zijn deze onhoorbaar t.o.v. een harde schijf, dus je geluid neemt niet toe.

Verwijderd

supersook schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:26:

... met als buitenkant een rondom geperforeerde wand (lees 'gatenkaas').
Warmte ophoping hoort in dat geval al niet meer tot de mogelijkheden, omdat er lucht vrijelijk door de kast kan bewegen...
Ophoping van warmte kan je afvoeren met lucht beweegt.
Tenzij het 3 beaufor of meer waait onder je bureau is een luchtstroom met afvoer van boven en koele lucht van onderen een betere oplossing.

• supersook

supersook

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 02:59:
[...]
Ophoping van warmte kan je afvoeren met lucht beweegt.
Tenzij het 3 beaufor of meer waait onder je bureau is een luchtstroom met afvoer van boven en koele lucht van onderen een betere oplossing.
Ik bedoelde ook de natuurlijke luchtstroom door het 'radiator' effect >> warme lucht stijgt op. Maar zoals verderop gezegd zorgt dit lang niet altijd voor genoeg stroming.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 23:39:
[...]

'Open air' is meestal niet de beste oplossing, omdat er nog steeds geen goede circulatie is. Mijn CPU-temp is met kast open 5 graden hoger dan met kast dicht. IMO kun je beter 2x120mm plaatsen, welke regelbaar zijn. Zet de intake op de laagste stand en plaats deze onderin voor koele lucht. Zet de outtake ergens bovenin en laat deze iets harder draaien. Als je goede fans neemt, zijn deze onhoorbaar t.o.v. een harde schijf, dus je geluid neemt niet toe.
hmm je kan beter de intqake iets harder laten draaien dan je out fan omdat je anders waarschijnlijk stof ik je kast krijgt.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1