[High-end] Dual Xeon workstation, meningen graag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:59
Dit systeem is voor vrij algemeen gebruik. Momenteel naast het standaard gebeuren vooral gamen, level design en grafisch werk. Hier komt in de zeer nabije toekomst een nog onbepaalde 3d applicatie bij. Waarschijnlijk maya of 3dmax. Het systeem zal ook overgeklokt worden. Vrij grote kans dat ik dit systeem dual-boot ga draaien met WinXP/FreeBsd, maar voornamelijk WinXP

Als dit systeem er eenmaal staat wil ik mn 37cm tv wegschuiven. Oftwel er moet een tv-kaart in. En eventuele films/dvd's wil ik er ook goed op kunnen kijken.

Mijn budget is ongeveer 2500,- exclusief 2 CRT-monitoren van 19inch of groter die ik tweedehands wil kopen.

Mijn ideen zo ver:
Intel Xeon 3,0GHz 800MHz (2x)
Het intel platform presteert goed, en relatief goedkoop. Ookal klokt de vorige serie heel goed over, toch voor de Nocona gekozen. Valt nog steeds over te klokken en in de toekomst snelheidsvoordeel met 64-bits extensies.
Asus NCCH-DL
Goede prestaties. Veel mogelijkheden. Erg geschikt voor overklokken. Gewoon een top-bord lijkt me.
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (OCZ, OCZ4002048V3DC-K)
2GB totaal voor de toekomst. OCZ staat volgens mij goed bekend. En dit geheugen was relatief goedkoop. Niet al te zeker van verder, dus alternatieven zijn welkom
Nexus SXA-6047 Aktieve Koeling
Standaard koelers schijnen nogal lawaai te maken. Van de weinige keus die ik heb lijken deze de beste prijs-kwaliteit verhouding te hebben
Club3D Radeon X800 pro 256mb VIVO
6800 ultra is me wat te prijzig. En deze valt vrijwel zeker te modden naar een X800 wat weer in de kosten scheelt
Cooler Master Stacker
Mooie kast. Ruim. Voorbereid voor eventuele BTX borden in de toekomst.
Creative Audigy 2 ZS
Goede 5.1 game-kaart. Goedkoop
Hauppauge WinTV PVR 150
TV-kaart met afstandbediening en hardware mpeg-encoding voor eventuele opnames. Goedkoop
Logitech Z-5300
Leek mij een redelijke 5.1-set voor die prijs?
WD Raptor 73gb 10k rpm
Stabiele schijf voor OS en belangrijkste gegevens. Momenteel 1 van de snelste sata-schijven. Geschikt voor 24/7 gebruik.
Maxtor DiamondMax 10 200gb (2x)
Voor opslag in RAID. Eventueel later nog uit te breiden lijkt me. Alom goed getest. Misschien niet de stilste maar dat ben ik wel gewend.
NEC 3520 16x DVD-brander
Guntige prijs-kwaliteit?
Tagan TG480 Voeding
EPS-voeding. Veel vermogen, weinig kosten.

Waar ik verder relatief weinig van weet is het geheugen, dus als dit geen slimme keus is, graag advies.
Hetzelfde geld voor de geluidskaart en speakers. Hier heb ik iets minder onderzoek naar gedaan.
En liever advies dat mn systeem goedkoper maakt dan duurder, want hij zit nu al bijna op de 2500 zonder verzendkosten.

bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Misschien moet je nog eens kijken naar je harde schijven. De goede prestaties van die schijf (Maxtor DiamondMax 10) zijn voor een groot deel te danken aan NCQ, wat het moederbord niet ondersteunt. Bovendien zijn deze schijven slechts middelmatig betrouwbaar (zie http://www.storagereview..../200410087B300S0-2_7.html ) Voor de rest zou ik niets beters kunnen verzinnen. Misschien dat een 6800GT nog een iets betere prijs/kwaliteit verhouding heeft maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:10
kijk hier eens voor meer info over xeon systemen; staan een hoop combi's tussen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/983311

Over de videokaart, als je MAYA gaat draaien zou ik een GeForce kaart nemen, de OpenGL van ATI icm met MAYA werkt niet lekker. Scheelt je een berg performance.

[ Voor 21% gewijzigd door Sander0105 op 19-01-2005 23:16 ]

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
//Kutkip
Daarom ga ik ook voor de raptor als primaire schijf. Want het systeem zal vast 24/7 draaien.
Daarnaast heb ik de indruk dat een goedgeklokte x800pro beter draait dan een geklokte 6800gt. De prijzen zijn bijna gelijk.

//Sander0105
Dit Xeon topic heb ik helemaal gelezen, en anderen gedeeltelijk :)
En over Maya met ati/nvidia. Heb je daar toevallig een linkje bij, dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Verder ben ik er achter gekomen dat de 2.8Ghz een 100 euro per stuk goedkoper is dan de 3.0 (stond niet in de pricewatch)
Ik denk dus dat ik voor de 2.8 ga ipv de 3.0. Scheelt me 200 euro terwijl ze geklokt bijna net zo snel zullen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik heb er ooit iets bij gevonden... maar waar... geen idee... Het is nu meer uit eigen ervaring, ik werk dagelijks met maya en die ATI kaarten werken een stuk minder lekker (ik werk op veel verschillende machines, met verschillende combo's en ati komt er bij mij altijd minder uit), zeker als je wat grotere modellen hebt. ik zal nog wel een zoeken naar wat reviews.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-10 13:55

Thorne

Forrester

Koop eerst (nieuwe) 2*2.4GHz prestonia's, draai die gewoon lekker op 3,4 of 3,6GHz ofzo. Goedkoper én sneller.

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
//Sander0105
Bedankt als je wat kan vinden. Ik kwam zelf alleen dit tegen maar dat is al weer een jaartje oud dus ik weet niet of het actueel is.
http://www.cgtalk.com/archive/index.php/t-150105.html

//Thorne
Ik ga nu voor de 2.8
Tien euro meer dan de 2.4 maar wel met 64-bit extensies en ze klokken wss ook wel tot een 3.4GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne

Thorne

Forrester

tsja, dan zou ik wel overklok-geheugen kopen... je gaat je geheugen zwaar uit spec draaien met een 2,8@3,4....

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
zoals wat voor geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne

Thorne

Forrester

Je wil je Xeon's op 3.4GHz draaien, dat houdt in dat je geheugen op 242 MHz moet gaan draaien... you do the math...

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 02:02
Heb ook 2 xeons besteld, met hetzelfde moederbord als jij hebt
2x3.0ghz 800fsb
2xcorsair 512mb
wel Thermaltake Case

Tis vandaag aankomen, LOL _/-\o_ _/-\o_ :)

Modbreak:Het is prima dat je ook een leuke setup hebt... maar hiermee schiet de TS niet erg veel op. Probeer hem bijvoorbeeld wat meer te vertellen over je ervaringen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Laurent op 25-01-2005 00:27 ]

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Thorne schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:01:
Je wil je Xeon's op 3.4GHz draaien, dat houdt in dat je geheugen op 242 MHz moet gaan draaien... you do the math...
ja, en ik heb dus geen idee welk geheugen ik daarvoor goed kan gebruiken

ik heb trouwens niet veel meer kunnen vinden over die ATI/opengl kwestie
maar voor de zekerheid ga ik wel voor 6800GT. Overgeklokt blijken de prestaties gelijk ofzelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne

Thorne

Forrester

PC4000 geheugen

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 12:09

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Wellicht dat een X800 XL een goede keus is, goede prijs/kwaliteit verhouding en 100E goedkoper.
Edit (Sorry, deze is helaas alleen in PCI-E verkrijgbaar)

Of voor 100E meer een Club3D X800 XT All-In-Wonder met ; XT prestaties, TV/PVR functionaliteit, Compatibel met XP MCE 2005, Universele RF Remote, diverse IN- en OUTputs.

Voor info over aanbevolen Maya hardware compatibiliteit zie ; LINK .

Die Nexus' koelers zijn waarschijnlijk ook herrieschoppers, iemand ervaring mee?
Zijn er geen passieve koelers te krijgen voor deze procs/mobo?
Zie voor alternatieven de aanbeveling op de Asus NCCH-DL site LINK .

Welke versie van RAID wil je gaan gebruiken; RAID0/1/5?
RAID 0 is 'te link', RAID 1 is 'te duur' en RAID 5 vergt 'speciaal' OS of controller (Server 2003)
Bedenk wel ; Hoe meer data, hoe moeilijker/duurder een volledige backup wordt.

Hopelijk heb ik je hiermee een eindje op weg geholpen. B)

[ Voor 6% gewijzigd door bennovb op 21-01-2005 15:57 ]

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
ik draai passieve koeling op mijn xeons, coolermaster heeft een paar blokken. Alleen is dat niet verstandig als je wilt gaan overklokken! ze schijnen we goed te presteren icm met bv een 80mm silent fan

Coolermaster passief

[ Voor 20% gewijzigd door Sander0105 op 21-01-2005 22:45 ]

tja...

Pagina: 1