Creative 5.1 setje aansluiten op losse dvd speler

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
'Middag :)

Ooit heb ik eens een Crative 5.1 setje gekocht (Dtt2200 zo uit mijn hoofd), maar daar doe ik eigenlijk al tijden niks meer mee. Ik heb namelijk al 2 jaar geen normale pc meer, maar een laptop en daar zit geen 5.1 kaartje in.

Nu ben ik vorige week op kamers gegaan en ik dacht eigenlijk van nou, das wel een geinig setje om aan te sluiten op mijn tv + dvd speler om leuk in 5.1 te kijken.Ik heb namelijk een Medion dvd speler (met divx, vcd ondersteuning enz).

Natuurlijk ging dat niet zomaar passen, want dat loopt bij dat creative setje allemaal via de subwoofer. Ik denk (met mijn minimale audio kennis) dat daar ook een versterker zit ingebouwd. En er komen dus 3 kabeltjes uit (3,5mm plugjes) die dus normaal achter in je pc gaan.

Dus ik heb vandaag bij een audio zaak 3 verloop kabeltjes gekocht (3,5mm naar 2x tulp), zodat ik het direct aan mijn dvd speler kan aansluiten.

Nu heb ik alles op de volgende manier aangesloten:

3,5mm (spdif) op mijn centre + subwoofer aansluiting)
3,5mm (front) op front left en front right
3,5mm (rear) op rear left en rear right

Het probleem is nu, dat ik er echt geen 5.1 uit krijg. Alleen Front left + right werken en de subwoofer.

Ik heb al gekeken of het aan de speakers zelf lag door ze anders aan te sluiten, maar daar ligt het niet aan.

Ik heb ook even gekeken wat er gebeurt als ik mijn centerspeaker direct op mijn dvd speler aansluit, maar dan heb ik ook geen geluid verder. Meerdere dvd's geprobeert (ook orgineel) en zover ik weet zou er iniedergeval spraak uit moeten komen.

Nu vraag ik me af of iemand nog tips heeft om deze setup werkend te krijgen. :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat je het moet zoeken in de instellingen van je dvdspeler. Opzich zou wat je wilt wel moeten werken. De 6channel direct uitgang op de dvdspeler suggereert dat er een decoder in het apparaat is ingebouwd, die dus zelf het 5.1 kanaal decodeert naar analoge uitgangen.
Heb je je dvdspeler ingesteld op surround (via het menu, dus niet via de "channel" selectie)?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2005 18:09 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39

Jag

[Airwolf] schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:26:Ik heb ook even gekeken wat er gebeurt als ik mijn centerspeaker direct op mijn dvd speler aansluit, maar dan heb ik ook geen geluid verder.
Gelukkig zijn de meeste spullen idiot proof :P. Je kan niet een speaker rechtstreeks op een line level output (van je dvd speler bijvoorbeeld) prikken, daar moet een versterker tussen :).

Je had het goed aangesloten, je moet alleen even aan je dvd speler vertellen dat je er een 5.1 setje aan hebt hangen. Dit doe je door in het menu bij speakerinstellingen bij subwoofer, center en surrounds yes in te vullen. Bovendien moet je ook alle speakers op large zetten. Het setje regelt namelijk zelf al waar de lage tonen naartoe moeten.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goed, iedereen mag mij als boksbal gebruiken vandaag. :P

Tnx Mikeyman en Jag, ik had het gewoon niet aangezet in mijn dvd speler

[ Voor 3% gewijzigd door Attilla op 19-01-2005 19:15 ]