Waarom branden mobo speakertjes steeds uit?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:21
Vaag probleem, ik begin maar bij het begin en dat was 5 jaar geleden, een paar weken nadat mijn pa een superdeluxe P3 had gekocht voor me. Ik helemaal blij en had er een CD speler in gezet en de kast stond open op mijn buro. Na een paar weken had ik ontdekt dat het frontje niet helemaal recht op de case zat, hij zat er los op. Ik druk het frontje wat aan en hoor "klik" van zon plastic clickvingertje. Na een paar seconde ruik ik vage luchten achter bij de PC, het leek het meeste op uitgebrande kabel. Ik schrik me rot en ruk de stekker uit de PC, rip het sidepanel eraf en zie dat de draad van et bios speakertje is uitgebrand. De kabel is zwart aangeschroeit en het rook niet al te fris. Ik denk damn, nu zal mobo ook wel dood zijn. Maar de PC werkte gelukkig nog.

Een paar jaar later had ik een eigen PC gekocht, iets met een AMD thunderbird 1400 en een super Asus A7v266. De P3 voldeed niet helemaal meer dus daarom een nieuw systeem. Ik sluit alles aan zoals et hoort en het werkte ook goed dus ik blij, maar een paar maanden later doe ik het systeem aan en ik zie in de kast dat een draadje ligt te smeulen. Damn, stekker eruit en ff kijken. Hee, das raar, mobo speaker kapot. Draadje afgebrand. Maar weer werkte de PC gewoon verder.

Toen was de dag van vandaag aan de beurt :P . Intussen had ik alweer een nieuw mobo, deze keer een Asus A7v8x-x. Ik heb een paar weken geleden een nieuwe case gekocht en alles erin gezet. Werkte allemaal mooi enzo, maar vanmiddag doe ik de PC aan en je raad het al, weer zon afgebrande mobo speaker.

Ik heb echt zoiets van, zijn die dingen nou zo gaar of doe ik wat fout? Van alle drie de mobo speakers die kapot zijn, is bij alle drie de rode draad doorgebrand. In alle drie de gevallen werkte het mobo erna nog steeds goed en het vage is dat ik het nog nooit heb gehad met pc's met een onboard speakertje, dus dat op et mobo gesoldeert.

Piccie:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/bios_f~1.jpg

Wat doe ik fout? Is dit een common iets?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Je zal wel ergens de 5volt lijn kortsluiten die door dat kabeltje loopt.

• Widow
Tsja, maar drie keer. Ik heb zelf ook wel zitten denken hoe of wat en het enige wat ik me kan voorstellen is dat de kabel beschadigt was en contact maakte met het chassis. Helaas was dat niet meer te controleren omdat de kabels zo zijn beschadigt maar het lijkt me ook vrij raar. En dan zal het mobo toch ook zijn aangebrand?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Goh, heeft het toch nog nut dat ik die dingen altijd gelijk er uit haal. Elk moederbord heeft zelf wel een speakertje toch? Om de fouten aan te geven en voor het gamen gebruik ik wel een soundblaster.. :)

Oftewel heeft zo'n speaker eigenlijk nog wel een functie?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:51
Voor piepjes bij opstartproblemen waneerbeeldoutput niet mogelijk is :?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Is het niet mogelijk dat de aansluitingen op het speakertje contact maken met het chassis?

Ik heb het een keer gehad (door het slechte soldeerwerk van de fabrikant) en toen kwam er rook uit het speakertje.

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Dan maar om de dag een nieuwe :P

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-04 09:54
ik trek dat ding gewoon uit (klaat het wel steken) en als ik problemen heb plug ik alles gewoon weer deftig in :)

Daarom branden mijn HD en power leds ATM

ik heb problemen gehad en alles deftig ingeplugd, problemen zijn opgelost maar heb maar besloten den leds aan te laten.

Het is minstens een half jaar geleden sinds deze nog gebrand hebben :p

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Waar sluit je het speakertje op aan? Of: gebruk je wel de juiste connector op je mobo...

U vraagt, wij antwoorden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MeMoRy schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:28:
Waar sluit je het speakertje op aan? Of: gebruk je wel de juiste connector op je mobo...
^^^^^^
idd, dat lijkt me de enige overeenkomst tussen al die verschillende gevallen..

Zit je het ding misschien structureel op de powerled-aansluiting oid aan te sluiten? :P

• Widow
Hij zit toch echt op de "SPKR" aansluiting op mijn mobo, geeft ook zon mooi bliepje als de pc aangaat. Ze werken dus een paar maanden goed en dan gaat het ineens mis :S

Dus volgens mij is er gewoon een soort vloek op mij, ik zal ooit een mobo speakertje hebben weggegooit en sindsdien zal de mobo-speakertjes-god wel ietswat minder gunstig gestemt zijn met mij ofzo :+

Verwijderd

The Widow Maker schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:04:
Hij zit toch echt op de "SPKR" aansluiting op mijn mobo, geeft ook zon mooi bliepje als de pc aangaat. Ze werken dus een paar maanden goed en dan gaat het ineens mis :S

Dus volgens mij is er gewoon een soort vloek op mij, ik zal ooit een mobo speakertje hebben weggegooit en sindsdien zal de mobo-speakertjes-god wel ietswat minder gunstig gestemt zijn met mij ofzo :+
Nja.. serieus... ik vraag me nu toch echt af waar het aan ligt :? slaapwandel je niet ofzo? Of haalt iemand in de buurt geen geintjes met je uit? ik bedoel... dude... >:) dis eng... t gebeurt net iets te vaak om toeval te zijn =/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 16:06 ]

• Palomar
  • Niet online
In theorie kan dat snoertje van de pc speaker vaak wel tussen het zijpaneel van de kast en de rest van de kast komen (met resultaat soms kortsluiting). Maar drie keer achter elkaar bij verschillende pc's???? En dat je het dan telkens niet doorhebt??? Lijkt me gewoon teveel toeval ;)

En het is toch niet zo dat je telkens hetzelfde speakertje hebt gebruikt?

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 21-01-2005 16:14 ]

• Widow
Palomar schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:14:
En het is toch niet zo dat je telkens hetzelfde speakertje hebt gebruikt?
Nee, bij alle drie de speakertjes liep er zoveel amps dat het draadje is doorgebrand. Dat vind ik zelf erg vaag, als er dus kortsluiting is geweest dan moet het draadje tussen het speakertje en het mobo tegen het cassis zijn aangekomen, en daarbij moet er dan zoveel amps zijn gaan lopen dat het draadje dus zelf als zekering werkt. Vage wat ik dan niet begrijp is dat het mobo er nog net zo bling uit ziet als ervoor, geen vage brandplekken of verschroeide printsporen.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:05:
Nja.. serieus... ik vraag me nu toch echt af waar het aan ligt :? slaapwandel je niet ofzo? Of haalt iemand in de buurt geen geintjes met je uit? ik bedoel... dude... >:) dis eng... t gebeurt net iets te vaak om toeval te zijn =/
Slaapwandelen doe ik niet aan, ik blaat wel eens ik mijn slaap (iets van "b000m headshot, omg im r0x0ring u n00b" schijn ik dan te zeggen volgens mijn ouders)Ik heb gelukkig geen irritante broertjes en de andere menschen die hier in huis rondlopen hebben er geen verstand van. Wat ik me trouwens ook bedenk, de P3 en mijn vorige PC waren speakertjes zoals echte speakers maar dan in het klein, de speaker die dus een paar dagen geleden kapot is gegaan is zon buzzer achtig gevalletje.

Nog een paar pics van de vorige keer, de P3 was nog uit het tijdperk dat ik geen digicam had.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/bios_f~2.jpg
onderkant van case waarop restanten van smeulende prut lig :/

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/bios_f~3.jpg
Het draadje zelf dat een beetje fux0rred is.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Gebruik eens dikkere kabels ? :?

301SQN

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:59

Thandor

SilverStreak

Dikkere kabels ?. Zoiets is toch standaard formaat ?

Waarschijnlijk heeft de TS een 'pc-speakerskabel doorbrand vloek' opgelopen tijdens het tweaken :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Palomar
  • Niet online
Is je stopcontact wel of niet geaard? Misschien heeft het hier mee te maken? Al heb ik al tig pc's meegemaakt die jarenlang prima werken zonder geaard stopcontact...

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 21-01-2005 20:12 ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:38

Yucko

One clown to rule them all !

Heb vorig jaar ook zoiets gehad ... had de kast openstaan omdat ik een hdd had verwisselt, en toen ik de stroom aansloot precies hetzelfde als TS. Een klein rookpluimpje, en een stank die niet te harden was :o.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Widow
Palomar schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:12:
Is je stopcontact wel of niet geaard? Misschien heeft het hier mee te maken? Al heb ik al tig pc's meegemaakt die jarenlang prima werken zonder geaard stopcontact...
Dat is ie idd niet, maar dat werkt ook al zo sinds ik me kan herrineren.

Dikkere kabel lijkt me btw niet slim, want dan moet er nóg meer ampere lopen voordat de draad doorfikt. Misschien ga ik gewoon een fuse in mijn front zetten voor de PC speaker :D

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
The Widow Maker schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:25:
[...]

Dat is ie idd niet, maar dat werkt ook al zo sinds ik me kan herrineren.

Dikkere kabel lijkt me btw niet slim, want dan moet er nóg meer ampere lopen voordat de draad doorfikt. Misschien ga ik gewoon een fuse in mijn front zetten voor de PC speaker :D
Klein weerstandje lijkt mij voldoende.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Heb het ook eens gehad met de poc van me broetje net toen ie naar een LAN-party wou vertrekken, dacht ik even die vermoord mij, maar er was nix met d epc en hij heeft het nooit geweten, buiten ooit eens een vraag waarom dat op de bodem van die case een zwarte vlek was. :)

Vond het zelf idd ook zeer raar, maar ik die pc werkt nu nog, dus het was opzich niet zo'n probleem. Post misschien ook nog wel eens een pic van die zwarte vlek, speaker kan ik niet meer laten zien, want heb em na het voorval deskundig en subtiel verwijderd ;)
Pagina: 1