Toon posts:

Wanneer ondersteunt een applicatie IPv6? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat wanneer je IPv6 implementeert niet alleen je hardware maar ook je software moet aanpassen. Ik heb gehoord dat je dan alle applicaties die gebruik maken van SOCKS (apps die ipv6 verkeer genereren) moet aanpassen. Dus programma's als Internet explorer, ftp progjes, telnet progje....

Ik wilde dus ook gaan uitzoeken hoe het zit met b.v. exchange server, isa server, symantec en dat soort apps (draaiende op windows 2003) .... Wetend dat deze apps ook verbinding zoeken met andere machines... Dus ik helemaal uitzoeken hoe dit aangepast zou kunnen worden.

Besloot een mailtje naar microsoft te sturen...Kreeg van microsoft antwoord:

"De programma's die de server (windows 2k3) draaien maken er dan ook gebruik van (ipv6)"

Grote vraag: wat zou wel aangepast moeten worden en wat niet?

Alvast bedankt.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:27

Boss

+1 Overgewaardeerd

Lijkt mij dat je niet heel veel hoeft aan te passen, tenzij je in exchange server naar ip adressen linkt en niet naar de host/server naam. De rest moet toch gewoon door de protocol laag worden verwerkt?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 17:00
in principe ondersteunt win2k3 en winxp vanaf sp1 native IPV6. hoe en waarom wil je precies ipv6 gebruiken? als het om internet verkeer gaat, heb je een provider nodig die je een ipv6 adres geeft (ik ken alleen xs4all als commerciele provider die dit ondersteunt), of moet je een tunnel maken. als het om een lokaal netwerk gaat is dit natuurlijk een stuk makkelijker.
in principe ondersteunen alle programma's die ms meelevert met win2k3 ipv6 dus je hoeft hier niets aan te doen. programma's van derden is een ander verhaal. die moet je vaak via ipv6-to-ipv4 tunnel omzetten. meer info op oa www.sixxs.net en www.ipv6.org

Verwijderd

Topicstarter
Neej ik ben bezig met een onderzoek bij een bedrijf, (stageproject) en ben dus aan het onderzoeken wat wel wordt ondersteund en wat niet.. Hardwarematig is dit allemaal al uitgezocht, maar zijn dus nog wat software dingen onduidelijk.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Hardware hoeft niet aangepast te worden (behalve apparaten als Layer3 switches/routers/firewalls e.d.)
Verder moet het OS IPv6 ondersteunen. Alle moderne besturingssystemen doen dat wel.
Als laatste moeten de programma's IPv6 ondersteunen, en daar zijn er nog niet zo heel veel van :(
Programma's die ik gebruik en ipv6 ondersteunen:
IE6
Mozilla/Firefox
Windows Media Player 10
VideoLAN Client (VLC)
SmartFTP
FileZilla

NIET:
Outlook Express
Winamp
Grabit
Mirc alleen via een plugin

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 19-01-2005 16:19 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
VMWARE heb ik ook helemaal lam gezocht... Maar ook nix.. Weet iemand maybe meer?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 16:11 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:11:
VMWARE heb ik ook helemaal lam gezocht... Maar ook nix.. Weet iemand maybe meer?
Ook VMWare hoort de afhandeling van IP adressen toch gewoon aan het OS over te laten. Met andere woorden; als je OS IPv6 ondersteund zie ik even niet waarom VMware dat niet zou doen? Maar als je het zeker wil weten moet je even contact opnemen met de makers achter VMware; dan weet je het zeker :)

Verder is dit meer iets voor NT denk ik; dus verplaats ik deze even met een titeledit :)

Applicaties en IPv6 > Wanneer ondersteunt een applicatie IPv6? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

ipv6 application and patch Database.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx!!

Maar wanneer weet je dat het over het OS loopt (afhandeling van Ip adressen), en wanneer gaat dit er niet via?

• Onno
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:54:
Ik heb begrepen dat wanneer je IPv6 implementeert niet alleen je hardware maar ook je software moet aanpassen. Ik heb gehoord dat je dan alle applicaties die gebruik maken van SOCKS (apps die ipv6 verkeer genereren) moet aanpassen.
Sockets. SOCKS is heel wat anders.

En in principe klopt dat ja. In Windows is het wel zo dat veel programma's gebruik maken van inetlib.dll (oid) voor het afhandelen van netwerkconnecties, en niet zelf met sockets bezig gaan. Voor die programma's (denk aan dingen als IE) geldt dat je in meestal alleen maar een recente inetlib.dll hoeft te hebben. En die zit standaard wel bij XP.
Boss schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:00:
Lijkt mij dat je niet heel veel hoeft aan te passen, tenzij je in exchange server naar ip adressen linkt en niet naar de host/server naam. De rest moet toch gewoon door de protocol laag worden verwerkt?
De wijzigingen in een programma zijn niet groot, maar ze zijn er wel. Ineens moet je bijvoorbeeld langere adressen op kunnen slaan. Waar je voorheen maar vier bytes gebruikte voor een adres worden dat er nu ineens 16... enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Onno op 19-01-2005 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx for the info, alleen hoe weet je wat je aan zou moeten passen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Spider.007 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:16:
[...]

Ook VMWare hoort de afhandeling van IP adressen toch gewoon aan het OS over te laten.
ja, en nee, aangezien je computer opeens uit meerderdere computer bestaat , wordt aan je netwerkkaart opeens meer ip adressen toegevoegd(in bridge mode in ieder geval) . Dit doet vmware als een soort firewall/router die dus op je host OS tussen de ethernet adapter en de ip protocol stack zit. Hij moet dus wel het protocol kennen, anders komt het gewoon niet aan in je client OS.

support bij vmware vragen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Onno
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:46:
Ok thnx for the info, alleen hoe weet je wat je aan zou moeten passen?
Overal waar je AF_INET, struct sockaddr_in, gethostbyaddr, enz. gebruikt. Maar dat weten degenen die zelf netwerkcode geprogrammeerd hebben wel zelf gok ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
hhmmm ok hehe.

Maar het is de bedoeling dat ik dat kan vertellen haha.

Hoe kun je nou weten of een applicatie IP verkeer via OS afhandelt of via de applicatie zelf?

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NIET:
Winamp
Beter laat dan nooit, maar er is een plugin voor winamp waarmee je wel ipv6 mp3's kan luisteren. Heb het net getest en het lijkt prima te werken. Het bestand heet in_mpg123.dll (zoeken met google, ik moest hem van een japanse site afhalen: http://www3.cypress.ne.jp/otachan/in_mpg123_118ot81e.7z )
Je moet de standaard mp3 decoder van winamp weghalen uit de plugins map en dan die in_mpg123.dll ervoor in de plaats zetten. Vanaf dat moment werkt ie zowel ipv4 als ipv6.

[ Voor 8% gewijzigd door usr-local-dick op 27-03-2005 00:07 ]

Pagina: 1