[Laptops] Buildquality vs performance vs prijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje opzoek naar een laptop, die ik voornamelijk voor 'on the road' wil gaan gebruiken. Het kan zijn dat ik hem over een tijdje als desktop vervanger wil gaan gebruiken (Dockingstation of portreplicator?).

Hetgene waar ik nu over twijfel is de builquality van de hedendaagse laptops. Ik heb begrepen dat IBM T-series laptops zowat het beste is wat er te krijgen is. Maar daar betaal je dus ook voor. Een T42 gaat me zo'n 1900 euro kosten, terwijl je bij bij acer met de travelmate 6000 (bt, dvd writer) of bij asus met de M6700 (Radeon 9700, dvd writer) veel meer waar voor je geld krijgt.

Wat ik zoek:
  • Buildquality! Het ding moet zonder al te veel moeite een jaar of 3 meegaan. Ook wil ik geen fancy zilvergrijze behuizing die binnen een maand helemaal onder de krassen zit, of schermen die na een week bij het openen beginnen te kraken.
  • Draagbaarheid. Het ding moet draagbaar zijn. Onder de 3kg dus. Hoe lichter, hoe beter. Een dummy voor de cd/dvd speler zodat ik dat ding thuis kan laten (= lichtere laptop) is een pré. De accu moet ook minimaal 3 uur onafgebroken mee kunnen, met scherm op normale helderheid en met wifi aan.
  • Het scherm. Als er een 15" scherm op zit, dan wil ik minimaal SXGA resolutie. Bij 14" vind ik XGA voldoende. Wat ik niet wil is een 14" scherm in de behuizing voor een 15" scherm. Als er een 14" scherm in zit, dan moet de laptop ook fysiek kleiner zijn dat het 15" exemplaar.
  • Mogelijkheden voor een docking station of portreplicator. Misschien ga ik de laptop als primaire pc gebruiken, maar dit is nog niet zeker. Dit punt is dus geen must.
  • Snelheid. Dit is niet zo heel belangrijk. Pentium M vanaf 1.4ghz is al voldoende. Geheugen het liefst 512, maar is later natuurlijk makkelijk uit te breiden. Een radeon 6700 is leuk, maar niet noodzakelijk. Spelletjes speel ik toch niet zoveel.
  • Prijs, het liefst rond de 1400 euro.
De laptops die ik zelf al uit heb gezocht:
IBM thinkpad T42 (PM 1,7 768mb, 15" sxga, a/b/g wlan, radeon 9700, 2,5kg) € 1900,-
Voordelen: buildquality, features/snelheid.
Nadeel: de prijs!!!

IBM thinkpad T40 (PM 1,4 256mb, 14" xga, b wlan, radeon 7500, 2,2kg) €1600,-
Voordelen: buildquality, gewicht, formaat, gunstigere prijs
Nadeel: alleen b wlan (erg jammer), slechts 256mb

Acer travelmate 6004 LMiB (PM 1,7 512mb, 15" sxga, bt, a/b wlan, dvd+/-rw, 2,8kg) €1380,-
Voordelen: bluetooth, snelheid en geheugen, dvd writer, prijs!
Nadeel: travelmate 80x horror verhalen. Is de 8000/6000 serie veel beter dan de 800/600 serie?

Asus M6800-Ne (PM 1,7 512mb, 15" sxga, a/b wlan, dvd+/-rw, radeon 9700, 2,6kg ) €1500,-
Voordelen: snelheid en geheugen, radeon 9700, dvd writer.
Nadeel: Buildquality onbekend?

De acer lijkt voor mij de beste keuze, veel waar voor je geld. Ik krijg door de acer 80x topics alleen niet een goed gevoel over deze laptop. Wiebelende schermen, rare pieptonen, flikkerende schermen, klevende muisknoppen en ga zo maar door. De T42 lijkt me ideaal, alleen wel 500 euro boven mijn budget. De T40 is betaalbaarder, maar helaas achterhaald wat specificaties betreft.

Kan iemand mij wat over de acer vertellen? Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van deze serie. Zie ik misschien nog laptops over het hoofd?

Alle informatie is welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Ik ben zelf de Acer travelmate 8000 (8002LCi) ik ben er juist zeer tevreden mee. geen van de problemen die de 800 serie heeft ben ik tegen gekomen in de 8000. behalve het scherm wat een beetje wiebelig is.

de laptop is snel,relatief ligt, en leuk qua prijs

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

U heeft een toughbook nodig als u echt tekeer wilt gaan. :)

Kortom, klik even hier rond: http://www.panasonic.com/computer/toughbook/home.asp
De Elite ziet er ook wel goed uit.. ;-)

Maar, allemaal buiten je budget: http://www.toughonline.com/notebooks.asp

Ik heb zelf een Asus, en ben erg tevreden over de kwaliteit. Hiervoor had ik een eenvoudige Sony, die eigenlijk nog prima voldeed alleen de accuduur en de cpu werden wat te mager. En pcprive kwam weer beschikbaar & bestond nog.

Voor buildquality kan je denk ik het beste eens gaan kijken in de mediamarkt (oid) en check bekijk de laptops daar eens. Die dingen krijgen heel wat te verduren dus is dat een aardige test voor de kwaliteit van de behuizing. Ook Acer staat hiertussen..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-10 13:25
Een IBM X40 lijkt me ook geschikt voor je werkzaamheden. Je kunt dan later alsnog een docking station kopen. Het is wel redelijk aan de prijs maar ideaal om mee te werken. Extra geheugen kan je in de meeste gevallen beter ergens anders kopen, dat is sowieso goedkoper.

Een T42 is overigens ook [url=http://www.buyitdirect.com/Product/ProductSpreadsheet.aspx?Match='thinkpad%20topseller']hier[/url[ te verkrijgen vanaf zo'n 1600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:42:
te verkrijgen vanaf zo'n 1600 euro.
ex. btw ja :(

Ik zit een eenvoudige R51 te overwegen, maar ik ben bang dat ik hem te groot/lomp/zwaar ga vinden...

Moeilijke keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:35
Thefirstikke schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:05:
Asus M6800-Ne (PM 1,7 512mb, 15" sxga, a/b wlan, dvd+/-rw, radeon 9700, 2,6kg ) €1500,-
Voordelen: snelheid en geheugen, radeon 9700, dvd writer.
Nadeel: Buildquality onbekend?
Dat nadeel kun je wel wegschrappen :) Ik heb er 1, en hij is echt heel stevig. Er zit nix los en nix voelt echt plastic aan (delen zijn natuurlijk wel kunststof) Ik neem 'm elke dag mee naar school en kheb er int eerst half jaar datk m nu heb geen enkel prob mee gehad, in tegenstelling tot medestudenten die crap laptops hebben.. ben er echt tevreden over!

Als ik jou was zou ik ook even het Asus M6xxx topic lezen!

Als je wat wilt weten.. barst los :)
Pagina: 1