Ik ben al een tijdje opzoek naar een laptop, die ik voornamelijk voor 'on the road' wil gaan gebruiken. Het kan zijn dat ik hem over een tijdje als desktop vervanger wil gaan gebruiken (Dockingstation of portreplicator?).
Hetgene waar ik nu over twijfel is de builquality van de hedendaagse laptops. Ik heb begrepen dat IBM T-series laptops zowat het beste is wat er te krijgen is. Maar daar betaal je dus ook voor. Een T42 gaat me zo'n 1900 euro kosten, terwijl je bij bij acer met de travelmate 6000 (bt, dvd writer) of bij asus met de M6700 (Radeon 9700, dvd writer) veel meer waar voor je geld krijgt.
Wat ik zoek:
IBM thinkpad T42 (PM 1,7 768mb, 15" sxga, a/b/g wlan, radeon 9700, 2,5kg) € 1900,-
Voordelen: buildquality, features/snelheid.
Nadeel: de prijs!!!
IBM thinkpad T40 (PM 1,4 256mb, 14" xga, b wlan, radeon 7500, 2,2kg) €1600,-
Voordelen: buildquality, gewicht, formaat, gunstigere prijs
Nadeel: alleen b wlan (erg jammer), slechts 256mb
Acer travelmate 6004 LMiB (PM 1,7 512mb, 15" sxga, bt, a/b wlan, dvd+/-rw, 2,8kg) €1380,-
Voordelen: bluetooth, snelheid en geheugen, dvd writer, prijs!
Nadeel: travelmate 80x horror verhalen. Is de 8000/6000 serie veel beter dan de 800/600 serie?
Asus M6800-Ne (PM 1,7 512mb, 15" sxga, a/b wlan, dvd+/-rw, radeon 9700, 2,6kg ) €1500,-
Voordelen: snelheid en geheugen, radeon 9700, dvd writer.
Nadeel: Buildquality onbekend?
De acer lijkt voor mij de beste keuze, veel waar voor je geld. Ik krijg door de acer 80x topics alleen niet een goed gevoel over deze laptop. Wiebelende schermen, rare pieptonen, flikkerende schermen, klevende muisknoppen en ga zo maar door. De T42 lijkt me ideaal, alleen wel 500 euro boven mijn budget. De T40 is betaalbaarder, maar helaas achterhaald wat specificaties betreft.
Kan iemand mij wat over de acer vertellen? Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van deze serie. Zie ik misschien nog laptops over het hoofd?
Alle informatie is welkom!
Hetgene waar ik nu over twijfel is de builquality van de hedendaagse laptops. Ik heb begrepen dat IBM T-series laptops zowat het beste is wat er te krijgen is. Maar daar betaal je dus ook voor. Een T42 gaat me zo'n 1900 euro kosten, terwijl je bij bij acer met de travelmate 6000 (bt, dvd writer) of bij asus met de M6700 (Radeon 9700, dvd writer) veel meer waar voor je geld krijgt.
Wat ik zoek:
- Buildquality! Het ding moet zonder al te veel moeite een jaar of 3 meegaan. Ook wil ik geen fancy zilvergrijze behuizing die binnen een maand helemaal onder de krassen zit, of schermen die na een week bij het openen beginnen te kraken.
- Draagbaarheid. Het ding moet draagbaar zijn. Onder de 3kg dus. Hoe lichter, hoe beter. Een dummy voor de cd/dvd speler zodat ik dat ding thuis kan laten (= lichtere laptop) is een pré. De accu moet ook minimaal 3 uur onafgebroken mee kunnen, met scherm op normale helderheid en met wifi aan.
- Het scherm. Als er een 15" scherm op zit, dan wil ik minimaal SXGA resolutie. Bij 14" vind ik XGA voldoende. Wat ik niet wil is een 14" scherm in de behuizing voor een 15" scherm. Als er een 14" scherm in zit, dan moet de laptop ook fysiek kleiner zijn dat het 15" exemplaar.
- Mogelijkheden voor een docking station of portreplicator. Misschien ga ik de laptop als primaire pc gebruiken, maar dit is nog niet zeker. Dit punt is dus geen must.
- Snelheid. Dit is niet zo heel belangrijk. Pentium M vanaf 1.4ghz is al voldoende. Geheugen het liefst 512, maar is later natuurlijk makkelijk uit te breiden. Een radeon 6700 is leuk, maar niet noodzakelijk. Spelletjes speel ik toch niet zoveel.
- Prijs, het liefst rond de 1400 euro.
IBM thinkpad T42 (PM 1,7 768mb, 15" sxga, a/b/g wlan, radeon 9700, 2,5kg) € 1900,-
Voordelen: buildquality, features/snelheid.
Nadeel: de prijs!!!
IBM thinkpad T40 (PM 1,4 256mb, 14" xga, b wlan, radeon 7500, 2,2kg) €1600,-
Voordelen: buildquality, gewicht, formaat, gunstigere prijs
Nadeel: alleen b wlan (erg jammer), slechts 256mb
Acer travelmate 6004 LMiB (PM 1,7 512mb, 15" sxga, bt, a/b wlan, dvd+/-rw, 2,8kg) €1380,-
Voordelen: bluetooth, snelheid en geheugen, dvd writer, prijs!
Nadeel: travelmate 80x horror verhalen. Is de 8000/6000 serie veel beter dan de 800/600 serie?
Asus M6800-Ne (PM 1,7 512mb, 15" sxga, a/b wlan, dvd+/-rw, radeon 9700, 2,6kg ) €1500,-
Voordelen: snelheid en geheugen, radeon 9700, dvd writer.
Nadeel: Buildquality onbekend?
De acer lijkt voor mij de beste keuze, veel waar voor je geld. Ik krijg door de acer 80x topics alleen niet een goed gevoel over deze laptop. Wiebelende schermen, rare pieptonen, flikkerende schermen, klevende muisknoppen en ga zo maar door. De T42 lijkt me ideaal, alleen wel 500 euro boven mijn budget. De T40 is betaalbaarder, maar helaas achterhaald wat specificaties betreft.
Kan iemand mij wat over de acer vertellen? Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van deze serie. Zie ik misschien nog laptops over het hoofd?
Alle informatie is welkom!