Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Leds van case, MB, CD-speler, enz..

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede-computerfanaten,

ik wil met een project beginnen en ik doe alvast wat research om fouten te voorkomen. nou ben ik van plan al mijn leds te vervangen van mijn computer. een kennis van mij kan heel veel verschillende leds leveren, maar ikzelf weet niet echt wat voor leds ik precies nodig heb.

het idee is dat mijn kast zwart wordt en verder alles blauw, dus ook blauwe leds.

ik had al gezocht naar '3mm of 5mm' maar daar werd ik niet echt wijzer van, ik maakte er uit op dat 3mm en 5mm allebei kan. ik vraag het voor de zekerheid nog maar even hier. en of ik nou 4000 of 6000 moet nemen heb ik niet echt kunnen vinden. ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

mijn eerste vraag is of ik beter 3mm of 5mm kan nemen, en mijn tweede vraag, hoeveel mcd is goed? hij kan blauwe leds leveren van 4000 mcd (3mm) en van 6000 mcd (5mm).

alvast heel erg bedankt _/-\o_

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
welke maat je neemt (3 of 5 mm) hangt af van wat er origineel in je kast zit. Gewoon even opmeten dus.
Kwa sterkte zou ik ze niet al te fel nemen als ze puur voor indicatie zijn (hdd led bijvoorbeeld), omdat je anders letterlijk telkens verblind wordt door je kast... ;)

4000 en 6000mcd zijn echt superfel, daar kun je eigenlijk al niet meer recht in kijken is mijn ervaring.
Ik heb ooit blauwe 5mm LED's via een IA op inkoopacties.net gekocht, deze waren 700 - 800mcd, dat is al behoorlijk fel! Ik vind ze te fel om zo als indicatielampjes te gebruiken iig.

Je kunt ze altijd verzwakken door er een extra weerstand mee in serie op te nemen, daardoor loopt er minder stroom door de LED en brandt hij minder fel. Hiermee moet je gewoon experimenteren, het ligt er maar aan hoe fel je ze hebben wil natuurlijk...

edit: ook de kijkhoek is van belang. Als je een 15 graden LED hebt, straalt deze behoorlijk recht zijn licht uit (vergelijk het met een zaklamp), van de zijkant zie je dus weinig licht. Pak je bijvoorbeeld een 30 graden LED, dan is dit een stuk beter voor indicatie-doeleinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz-01 op 19-01-2005 13:02 ]

Flickr

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:44:
hallo mede-computerfanaten,

ik wil met een project beginnen en ik doe alvast wat research om fouten te voorkomen. nou ben ik van plan al mijn leds te vervangen van mijn computer. een kennis van mij kan heel veel verschillende leds leveren, maar ikzelf weet niet echt wat voor leds ik precies nodig heb.

het idee is dat mijn kast zwart wordt en verder alles blauw, dus ook blauwe leds.

ik had al gezocht naar '3mm of 5mm' maar daar werd ik niet echt wijzer van, ik maakte er uit op dat 3mm en 5mm allebei kan. ik vraag het voor de zekerheid nog maar even hier. en of ik nou 4000 of 6000 moet nemen heb ik niet echt kunnen vinden. ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

mijn eerste vraag is of ik beter 3mm of 5mm kan nemen, en mijn tweede vraag, hoeveel mcd is goed? hij kan blauwe leds leveren van 4000 mcd (3mm) en van 6000 mcd (5mm).

alvast heel erg bedankt _/-\o_
3 of 5 mm is inderdaad gewoon een kwestie van opmeten wat er het beste past.
Verder zou ik een LED nemen met een grote kijkhoek en minder mcd... Met 6000 mcd kijk je niet voor de lol of je hdd nog wel iets doet :P

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

heldere led's zijn meer bedoeld voor het indirect verlichten van dingen dan er idd recht in te kijken

als je een helder ledje mat maakt met een schuurpapiertje worden ze juist wel mooi om na te kijken omdat de led dan over de hele behuizing egaal uitstraalt en minder 1 kant op (doe ik met heel veel van m'n leds)

www.nintendocasemods.com

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 11:54
Bestaan er eigenlijk van die felle LEDs in UV? Zodat je die LED's kan gebruiken als UV verlichting in je case ipv een CCFL?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Firecracker schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:20:
Bestaan er eigenlijk van die felle LEDs in UV? Zodat je die LED's kan gebruiken als UV verlichting in je case ipv een CCFL?
jup, world-led.com heeft ze iig...

Verwijderd

Topicstarter
Digital-DNA schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:36:
heldere led's zijn meer bedoeld voor het indirect verlichten van dingen dan er idd recht in te kijken

als je een helder ledje mat maakt met een schuurpapiertje worden ze juist wel mooi om na te kijken omdat de led dan over de hele behuizing egaal uitstraalt en minder 1 kant op (doe ik met heel veel van m'n leds)
een goed idee, mat maken met een schuurpapiertje.

bedankt allemaal voor de info, hier heb ik genoeg aan :*)

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
pak geen uv leds... ik heb ze van world led... het effect is gewoon weg niet groot genoeg....
pak een ccfl die is beter voor uv licht... wil je blaue rood enz dan kun je net zo goed leds pakken

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11 10:52
een UV ledje is niet meer dan een wit ledje met een UV achtige kleur erdoorheen gemixt.
dat is dus niet UV licht. (het lijkt er wel op)
Voor echt UV licht moet je dus een TL buis hebben.
Dat is UV licht die je moet hebben als je bijv UV reactieve verf oid gaat gebruiken. dan hebben ledjes geen zin!!!

En verder idd gewoon opmeten welke ledjes je moet hebben en iets van 1000 mcd nemen.
dan als je hem te fel vind dan zet je er een weerstandje van 20 ohm of 100 ohm ertussen.
Als je hem nog donkerder wil dan moet je oppassen met drempelspanning e.d. (dat is uit te rekenen met U=I*R)

Succes.

They who buy the dip, deserves the rip.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
Zojuist mijn monitor gemod (led rood/blauwe duocolor erin), de rode (standby) is 200mcd en de blauwe is 600mcd. Op 4.2 volt een weestand van 470 ohm ertussen is voor de blauwe led nog veel te fel. Er loopt nu een krappe 9mA aan stroom, het ding levert zijn volle lichtsterkte bij 30mA volgens de specs.
Laat zeggen dat ie nu een kwart van zijn volle lichtsterkte geeft (ding zal echt niet lineair zijn, misschien neem ik dit nog aan de hoge kant ;) ), dan zit ik op 50mcd voor de rode led, wat er goed uit ziet voor standby maar net te weinig is als actieve indicatie, en 150 voor de blauwe led, wat nog zo fel is dat je er continu naar zit te turen, in plaats van naar je beeld. Een mooie lichtsterkte vind ik ertussenin, dus circa 100mcd.
Morgen die bak maar weer eens open, en een andere weerstand proberen...

edit: ik heb er een heldere 5mm led in zitten nu, de originele was een diffuse 5mm led, met volgens de specs een lichtopbrengst ergens tussen de 4 en 10 mcd... :X

[ Voor 10% gewijzigd door Buzz-01 op 19-01-2005 22:06 ]

Flickr

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Let bij het vervangen van de power/hdd LED, dat er een grote kans is dat dit low-current (5mm) LED's zijn.

Toetsenbord LED's zijn vaak 3mm, net als DVD-spelers e.d Maar nameten voor de zekerheid is aan te raden.

[ Voor 36% gewijzigd door Kawaii op 19-01-2005 22:12 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Dit is wel erg basic. We hebben een uitstekende LED-faq en welke lichtsterkte je wilt hebben hangt helemaal af van wat je zelf wilt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.