Ik heb een klein scriptje gemaakt in BASH om te checken of Postifx draait of niet. Veel ervaring in BASH heb ik niet, maar wat ik gemaakt heb werkt ongeveer zoals ik wil. Wanneer ik het script handmatig uitvoer werkt het helemaal goed.
in de mail log verschijnt de volgende melding, wat inhoudt dat het script niet goed werkt.
Enig idee waarom die if niet werkt vanuit cron? Die errormessages in de log richten geen schade aan, maar ik heb ze toch liever niet
code:
Nu is het de bedoeling dat dit scriptje vanuit de cron wordt gestart. Wanneer de cron dit script aanroept wordt postfix altijd opnieuw opgestart, althans dat probeert ie. Hij matcht dus niet aan het if statement uit het script.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #!/bin/bash PROCESS="/usr/libexec/postfix/master" pidno=$(pidof "$PROCESS") if [ -z "$pidno" ] then /etc/init.d/postfix start exit fi |
in de mail log verschijnt de volgende melding, wat inhoudt dat het script niet goed werkt.
code:
De server waar het om gaat is een Red Hat Enterprise Linux ES release 3. Heb het script ook nog vanuit de cron op een Debian machine getest en hierop werkt het wel. 1
| Jan 19 12:00:00 s023 postfix/postfix-script: fatal: the Postfix mail system is already running |
Enig idee waarom die if niet werkt vanuit cron? Die errormessages in de log richten geen schade aan, maar ik heb ze toch liever niet