[WIN2003] Terminal server bandbreedte

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Sinds twee weken gebruiken we een Windows 2003 terminal Server. Binnen onze locatie kunnen we het ding uitstekend gebruiken zonder vertraging. Proberen we het echter via een andere locatie (8 gebruikers) gaat het ontzettend traag.

De verbinding aan de ene kant is 1500/512 aan de kant van de 2e vestiging 1024/512. Dit alles over IPSec VPN.

Nu willen wij de lijnen gaan upgraden, alleen zou het wel handig zijn om een berekening te maken voor de benodigde bandbreedte. Op het forum kan ik eigenlijk niets anders dan indicaties terugvinden over het bandbreedte gebruik. Het is natuurlijk logisch dat dit verschilt, maar een minimale indicatie voor een bepaalde resolutie en kleurdiepte moet er toch wel zijn.

De gebruikers werken op 1024*768 en op 16bit kleuren. Weet iemand een resource waar ik dit terug zou kunnen vinden en/of berekenen? Bij Microsoft kan ik het nergens terugvinden.

[ Voor 3% gewijzigd door GenetiX op 19-01-2005 12:32 ]

Verwijderd

ts gebruikt ongeveer 6 kb per gebruiker (citrix de helft).

als er niks anders over de lijn gaat zou je dus zonder problemen met ongeveer 10 gebruikers ts kunnen gebruiken.

resolutie etc heeft er niet zoveel mee te maken, tenminste zolang je geen vage proggies draait op je ts server. (ts stuurt geen bitmaps over)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 13:03 ]

• GenetiX
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:00:

als er niks anders over de lijn gaat zou je dus zonder problemen met ongeveer 10 gebruikers ts kunnen gebruiken.
Waar baseer je dat op?

Verwijderd

ooit wel eens gemeten :), maar ik weet zeker dat je dat ook wel kan vinden op bijv. de citrix site.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Algemene kennis.
Beiden gebruiken image compression. Je kunt dus alleen maar uitgaan van dit soort bekende gegevens. citrix kan zelfs dynamisch bandbreedte gebruik minderen als ie merkt dat het allemaal te traag gaat. Van MS weet ik dat niet, gebruik nooit rdp als ik ook ica kan gebruiken. Citrix kan bij een adsl verbinding trouwnes ook meer gaan gebruiken. Die 3 kb is waarschijnlijk met een inbelverbindinkje gemeten

[ Voor 19% gewijzigd door Bas! op 19-01-2005 13:09 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt een lijn van 512kbit zo te zien, en voor 8 man is dat traag.
Is RDP het enige wat je over de lijn stuurt? Is het altijd traag?
Wat voor soort applicaties gebruik je?
Welke zijn er traag? Wanneer zijn ze traag?
Wordt er veel geprint?
Wat is uberhaupt je lijn belasting ?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Performance monitor al gebruikt? Daar kun je de realtime info uitlezen

• GenetiX
elevator schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:08:
Je hebt een lijn van 512kbit zo te zien, en voor 8 man is dat traag.
Is RDP het enige wat je over de lijn stuurt? Is het altijd traag?
Wat voor soort applicaties gebruik je?
Welke zijn er traag? Wanneer zijn ze traag?
Wordt er veel geprint?
Wat is uberhaupt je lijn belasting ?
Applicaties: een Foxpro applicatie (dos-achtig venster) en Microsoft Office. Geen gekke dingen.
Verbinding wordt trager naarmate er meer mensen inzitten.

De lijn wordt alleen voor Terminal Services gebruikt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dus geen print verkeer?
Wat is de belasting van de lijn?

Met puur een beetje Word en Excel over RDP, en dat voor 8 man krijg je heel moeilijk 512kbit dicht namelijk :)

• StevenK
  • Laatst online: 15:39
8 man over 512 kbps moet geen enkel probleem zijn. Weet je zeker dat niet op één van de vestigingen de lijn dicht zit door Internet verkeer ofzo ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Je kunt eens testen 's avonds wat je werkelijk haalt tussen de vestigingen.
Verder zou je eens kunnen kijken wat voor ander verkeer er over de beide internet verbindingen gaat.
Wat dat printverhaal betreft lijkt mij dat ook wel een logisch verhaal. Je wilt je Word documenten toch locaal printen?

Verwijderd

Watr bedoel je met traag? "Na ijlende" letters als je aan het tikken bent in word b.v?

Zet eens een ping sessie op naar een client op de externe lokatie. Schiet de responsetijd ook omhoog zodra het trager wordt?

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
http://www.microsoft.com/...o/overview/tsscaling.mspx

staat een word document bij welke hiervoor wel informatief kan zijn.
Het geeft een redelijk beeld van het bandbreedte verbruik.

Indien de hierin weergegeven indicaties te veel afwijken van de eigen testsituatie kan er nog altijd gekeken worden naar een eigen test scenario opzet.

Ook hier staan hulpmiddelen voor gespecificeerd.

onderstaande pagina zou allicht ook nog waardevol kunnen blijken:

http://www.brianmadden.com/browse.asp?area=2&type=1

• GenetiX
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:04:
Watr bedoel je met traag? "Na ijlende" letters als je aan het tikken bent in word b.v?

Zet eens een ping sessie op naar een client op de externe lokatie. Schiet de responsetijd ook omhoog zodra het trager wordt?
De letters ijlen na inderdaad, maar is dus alleen het geval naarmate er meer mensen werken.

Overigens is de ping ongeveer 20 tot 30ms tussen de vestigingen.

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:31
[quote]GenetiX schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:12:
[...]

Applicaties: een Foxpro applicatie (dos-achtig venster) en Microsoft Office. Geen gekke dingen.
Verbinding wordt trager naarmate er meer mensen inzitten.

[quote]

Wellicht is het probleem niet de lijnsnelheid, maar de server. (of beter de app)
Die Foxpro app, is die aangepast voor TS/Citrix ?? Wij hadden problemen met Dos app's
dat er keyboard polling optrad bij niet aangepaste prg's.
Te controleren door 1 gebruiker te vragen die app op te starten en de performance monitor in de gaten te houden. BIj het starten zal de proc naar 100% gaan, en pas weer lager worden bij het afsluiten.

La dolce vita - non farmi ridere

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

taemon voor dos apps gebruiken.

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46
Ik neem even aan dat je xDSL (ADSL?) gebruikt?
Een aantal zaken waarmee je rekening moet houden:
  • De overboeking van de lijn, lager is beter. Voor terminal server zou je m.i. niet hoger dan 1:4 moeten gaan.
  • De MTU size ivm VPN/IPSEC overhead
  • Ook xDSL kent icm VPN een bepaalde overhead, zal eens zoeken heb nog ergens een faq van KPN over de epacity vpn dienst icm citrix en xDSL.
  • In citrix kun je de optie "queue mouse movements and key strokes" aanzetten, dit helpt goed, weet niet wat er op 2003 kan.
  • Kijk eens wat de latency van de verbinding is, dit is belangrijk bij dit soort verbindingen.

Verwijderd

Je de gebruikers ook eens gewoon op 256 kleuren kunnen laten werken, mits de toepassing dit toestaat. Wekrt het nu wel goed dan zou je het inderdaad in de bandbreedte moeten gaan zoeken.

Met het programmatje STG kun je realtime via SNMP het datavereer uitlezen wat over je router loopt.

Verwijderd

Probeer je MTU waarde van je server en de workstations maar eens op 1250 te zetten.
dit was in mijn geval ( w2k3 en citrix ) de oplossing. })

• GenetiX
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:54:
Probeer je MTU waarde van je server en de workstations maar eens op 1250 te zetten.
dit was in mijn geval ( w2k3 en citrix ) de oplossing. })
Ik ga dat morgen eens proberen, ben benieuwd. Er wordt hier veel over geschreven. Ik laat het effect nog weten! :)

Verwijderd

Heeft dat aanpassen van de MTU nog eens geholpen?

Wij hebben op m'n werk namelijk een probleem dat het in het iegen netwerk allemaal goed werkt, maar van een remote locatie (ADSL 512/512 met 5 man) gaat alles goed, behalve als je op internet gaat binnen de sessie...

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als je echt vreselijke last hebt van na ijling kijk dan ook eens op de interfaces tussen de router en de 1e switch (errors, collissions) kijk naar duplex en auto instellingen... forced schijnt iets beter te werken dan auto.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:00:
Citrix ongeveer 20kbps per concurrent sessie, RDP 5.2 wat meer (30-40kbps).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:38:
Wij hebben op m'n werk namelijk een probleem dat het in het iegen netwerk allemaal goed werkt, maar van een remote locatie (ADSL 512/512 met 5 man) gaat alles goed, behalve als je op internet gaat binnen de sessie...
"Op internet gaan" is een ruim begrip. Sommige sites barsten van de animated gifs of flashbanners, en die zijn retetraag. Citrix speelt daar op in met wat truukjes, maar MS nog niet.
Als je op een website als google zit, heb je geen problemen zeker?

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Shapen die sessies :)

• desmoquattro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025

desmoquattro

Duwgatie

Onder windows 2000TS wel veel elede gehad met Foxpro angezien dat meestal windows pakketten zijn met een kruisje :) (dos)
MS heeft wel technotes voor Foxpro onder windows TS met een paar regedit's gaat het beter.

Ohh en laad je toevallig de Foxpro app vanaf een netwerk share/drive zo ja dan kan je beter subst gebruiken om je netwerk drive aan te maken.beetje ouderwets maar het werkt wel beter :P

[ Voor 39% gewijzigd door desmoquattro op 25-09-2005 00:52 ]

LOL

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Voor het originele probleem van Genetix zou ik denken dat het probleem niet zozeer de bandbreedte is, maar wel dat het hier om ADSL gaat. Zou de TS overschakelen op 2x SDSL van 512 Kb. dan is de kans groot dat de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Daarbij ga ik er wel vanuit dat de ADSL lijnen niet vollopen met ander internet verkeer.

Hans van Zijl

• gatlarf
  • Laatst online: 16:23

gatlarf

So say we all...

Voor het geval je Cisco routers mocht hebben. Hier de MTU's:

Ethernet0: ip tcp adjust-mss 1452
Dialer: mtu 1492
tunnel: ip mtu 1436

Hopelijk heb je er wat aan.

Verder moet je print-verkeer in het oog houden. Andere klassiekers zijn bijvoorbeeld java-applets die steeds een cursorveld pollen op input en zo iedere keer een screen-refresh vereisen. Dos-applicaties kunnen daar inderdaad ook wel eens last van hebben.

May the lords of Kobol guide you...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:38:
Heeft dat aanpassen van de MTU nog eens geholpen?

Ja, hier kun je natuurlijk helemaal niets mee he ?

- OS Server ?
- Wel of geen Citrix ?
- Define 'op internet gaat' ? Zit je teletekst te lezen in txt mode, of zit je een online pr0n video te bekijken :?
- Define 'gaat niet goed' :?

We hebben hier echt veel meer info over nodig, dit is koffiedik kijken.
Overigens, ADFL 512/512 lijkt me stug, misschien SDSL ? :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Microkid schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 17:32:
[...]

Citrix ongeveer 20kbps per concurrent sessie, RDP 5.2 wat meer (30-40kbps).
Dat zijn allemaal moment opnames. Als je naar het Brain Madden website gaat en daar de performance tuning article leest zie je dat er erg veel spike verkeer is. Hier is dan een gemiddelde van genomen. Echt bepalen hoeveel Kb een user gebruikt is niet echt mogelijk omdat het ook totaal afhankelijk is van welke applicaties er gebruikt worden. Verder zul je een terminal server echt goed moeten instellen en kun je nog steeds dips krijgen afhankelijk van wat een gebruiker doet tijdens zijn werkzaamheden op zo'n server.

Verwijderd

(offtopic)

He mutsje; is "login" nog wat geworden? ;-)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:57:
(offtopic)

He mutsje; is "login" nog wat geworden? ;-)
Nee ze vonden met niet geschikt voor consultant. Dus ik pruts wel door en kom er zelf wel :)

Verwijderd

Zet maar een ping van 10000 pakketjes aan, en kijk hoeveel je er terugkrijgt.

Ik heb een keer een server herstart omdat ik dacht dat hij hing, maar het was een packetloss van meer dan 10%
Pagina: 1