[CSS] Is het mogelijk om css de wijzigen met data uit mysql?

Pagina: 1
Acties:

• Du0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04-2022
Ik ben momenteel bezig een soortige contentmanagement te maken. Ik wil graag de lettertype, grote, enz wijzigen met php scripts.

Ik had in gedachte van dat je de gegevens uit database halen en die vervolgens met css voor het hele site te wijzigen.

Ik had op google een tijdje gezocht, maar kon helaas geen nuttige infomatie vinden.
Mijn grote vraag is het technisch mogelijk?

[ Voor 13% gewijzigd door Du0 op 19-01-2005 12:26 ]

Verwijderd

Als je met PHP een HTML-pagina kan maken, dan kan je toch ook een CSS pagina maken? Ik zou geen enkele reden kunnen verzinnen waarom niet niet kan... nog los van het feit dat ik het zelf al eens gedaan heb...

• Du0
Wat ik wil weten is of het mogelijk is om attributen van de css uit de database te halen

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Je kunt je CSS dynamisch genereren op twee manieren:[list]
• inline in je door PHP gegenereerde HTML document
• als dynamisch CSS bestand (.css als php laten parsen of bijv. .css.php als extensie gebruiken)

Maar je zegt dat je CSS attributen uit de database wilt halen en dat is niet heel erg duidelijk. Maar ik denk dat je bedoelt of je deze attributen uit de database kunt halen en dan ook werkelijk gebruiken in je website > ja, op de manieren zoals ik hierboven beschrijf :)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht, en ja het is mogelijk, maar is het verstandig? Wat is het doel van opslaan van individuele CSS properties in een database? Ik kan wel dingen bedenken, maar ik geloof dat in verreweg de meeste gevallen een verwijzing naar een stylesheet in een databaserecord genoeg is.

• Du0
X-Lars schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:39:
Je kunt je CSS dynamisch genereren op twee manieren:[list]
• inline in je door PHP gegenereerde HTML document
• als dynamisch CSS bestand (.css als php laten parsen of bijv. .css.php als extensie gebruiken)

Maar je zegt dat je CSS attributen uit de database wilt halen en dat is niet heel erg duidelijk. Maar ik denk dat je bedoelt of je deze attributen uit de database kunt halen en dan ook werkelijk gebruiken in je website > ja, op de manieren zoals ik hierboven beschrijf :)

Deze punt snap ik niet helemaal hoe je moet doen

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

[google=dynamic css php] :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een enorm nadeel wat je dan oploopt is dat juist de cachebaarheid van css-files een grote pro is, als je voor iedere keer weer opnieuw de hele file opnieuw gaat inladen, zeker voor een CMS is het misschien praktischer om met het wegschrijven naar statische data te werken..

verder is het sowieso misschien af te raden juist dit via een online CMS te doen, een CMS is juist gebaseerd op scheiding tussen Content en Layout, warbij het verzorgen van layout gewoon de taak is van een webdesigner, die domweg de css-files meestal ook wel direkt kan uploaden en niet 'real-time' moet zitten gaan freaken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

RM-rf schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:59:
verder is het sowieso misschien af te raden juist dit via een online CMS te doen, een CMS is juist gebaseerd op scheiding tussen Content en Layout, warbij het verzorgen van layout gewoon de taak is van een webdesigner, die domweg de css-files meestal ook wel direkt kan uploaden en niet 'real-time' moet zitten gaan freaken.
Maar wat als je nou aan de bezoekers de mogelijkheid wil geven om bijvoorbeeld een ander lettertype / grootte te gebruiken. Of een andere achtergrond. En je wil dit als die gebruiker inlogt altijd laten gebruiken. Dan kan het best nuttig zijn om dat in een database op te slaan. Zeker als elke gebruiker veel verschillende opties kan selecteren.

DM!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

JHS schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:59:
[...]
Maar wat als je nou aan de bezoekers de mogelijkheid wil geven om bijvoorbeeld een ander lettertype / grootte te gebruiken. Of een andere achtergrond. En je wil dit als die gebruiker inlogt altijd laten gebruiken. Dan kan het best nuttig zijn om dat in een database op te slaan. Zeker als elke gebruiker veel verschillende opties kan selecteren.
Dan include je voor die gebruiker ná je originele stylesheet een speciaal mini-cssje waarin je alleen de opties die je voor die gebruiker verandert output :) (let wel op het speciale MIME type voor CSS b.t.w. éérst een
PHP:
1
header('content-type: text/css');
sturen anders snapt mozilla bijvoorbeeld niet dat er een stylesheet komt.

[ Voor 13% gewijzigd door SchizoDuckie op 19-01-2005 18:48 ]

Stop uploading passwords to Github!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33

crisp

Devver

Pixelated

Het heet niet voor niets cascading stylesheets. Hier op GoT gebruiken we ook 1 groot default stylesheet en verschillende kleinere stylesheets voor andere kleursettingen e.d.
Eventueel zou je ook nog met verschillende selectors kunnen werken in je stylesheet.

[ Voor 20% gewijzigd door crisp op 19-01-2005 21:29 ]

Intentionally left blank

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:57
De site van de gemeente waar ik werk heeft een dynamisch gegenereerde stylesheet, je kan wel raden welk bestand het meeste dataverkeer veroorzaakt, en welke het meeste opgevraagd wordt denk ik. En dat terwijl die stylesheet niet eens groot is, en ook nog eens altijd hetzelfde blijkt te zijn (raar cms).

Wat ik me kan voorstellen is dat je het doet zoals crisp volgens mij ook voorsteld.
Je maakt één grote stylesheet voor de basislayout van de site (losse stylesheet), alle afwijkende of pagina specifieke dingen zou ik persoonlijk in het document (tussen style tags in de head) zetten en niet in een losse dynamisch gegenereerde php file.

Maar je eerste keus zal imo moeten zijn om een statische stylesheet te maken waar je gewoon alles in verwerkt. Deze hoeft maar één keer gedownload te worden, en dat doe ik liever dan 100x een pagina specifieke stylesheet te downloaden die mischien 80x hetzelfde blijkt te zijn. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, zijn die pagina's zo specifiek dat het absoluut niet kan om overal een selector voor te verzinnen?

Verwijderd

En dan is er altijd nog |<html id="contact">| of <body id="contact"> mocht je het HTML element niet anders hoeven te stijlen. (Daarnaast is het valideren van het ID attribuut op het HTML element in HTML 4.01 nogal moeilijk.)

• Du0
de reden dat ik dit wil doen is dat de site beheerd moet worden een absoluut n00b die geen verstand van HTML. Ik moet nu een soort beheer site maken waardoor die n00b zelf kleur/lettertype/lettergrote kan veranderen.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Je kunt ook gewoon een .css bestand (dynamisch) wegschrijven met PHP. Dan is de stylesheet an sich dus niet dynamisch als iemand de pagina opvraagt. Daarin hoeven dan alleen de elementen te staan die meneer n00b kan wijzigen. De rest zet je in een andere stylesheet (hoeft niet eens gesplitst natuurlijk, maar voor het idee dan).

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Du0 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 13:43:
de reden dat ik dit wil doen is dat de site beheerd moet worden een absoluut n00b die geen verstand van HTML. Ik moet nu een soort beheer site maken waardoor die n00b zelf kleur/lettertype/lettergrote kan veranderen.
Is het dan geen veel betere overweging om gewoon een basis-layout beschikbaar te stellen die gewoon de mogelijkheid biedt wat verschillen in de layout te maken, op een manier die past binnen de basis-layout van de site ...?

Juist een pluspunt van een CMS is, dat je die 'nerds die geen enkele verstand hebben van design' kunt weghouden van het instellen van het lettertype op 'Comic Sans' en het kiezen van leuke kleurcombinaties als 'zwart-op-roze' .. omdat ze toevallig net 'in die stemming is..' (serieus voorbeeld van een klant, een professioneel bedrijf zelf waar het invoeren van content door de secretaresse werd gedaan, een 5 jaar terug, toen CMS-en nog erg duur waren om in te passen, en onderhoud met bv Netscape Composer ging )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Dat was mijn punt inderdaad ;) .

Maar, gaat dat beheren nu om het invoegen van pagina's of over het wijzigen van de algehele layout. Indien het het eerste is zie ik zoiezo het nut niet van de mogelijkheid om per pagina de layout te wijzigen. Een van de voordelen van CSS is juist de uniforme layout, die je hiermee weer overhoop zou halen. En voor kopjes etc. hoort de lettergrote ook niet te worden gewijzigd, maar moet er bijvoorbeeld een <h1> worden meegegeven die dan wordt gestyled door je stylesheet.

Als het zou gaan om het designen van de algehele layout zie ik ook het nut niet echt in van een dynamische opbouw per pagina. Mischien dat je een CMS waarbij je wil dat ze op een voor hun eenvoudige manier de CSS kunnen wijzigen - zonder dat ze dat zelf doorhebben. Maar dan bouw je gewoon editor die het wegschrijft naar een file, dat blijft veel sneller.

DM!

Pagina: 1