Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fraude middels GSM (code 09# of #09)

Pagina: 1
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zojuist ontving ik de volgende email in mijn mailbox. De email kwam van een bekende van mij.
Onderwerp: Politiebericht voor GSM gebruikers.

Deze informatie is bestemd voor alle GSM-gebruikers, zowel CVD gerelateerd als privé!

Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent aangesloten. Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel.

DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING. Deze bende beschikt over apparatuur om via deze ingetoetste code het nummer van uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer. Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten. Maak dit bericht s.v.p. bekend aan personen die in het bezit zijn van een GSM-toestel.

Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende: U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141 45 5114 te bellen. Dit moet u dus NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene die u dat berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen. Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de KPN en Vodafone. PAS OP: Deze fraude wordt al op grote schaal toegepast !!! Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!

Bron: Politie Haaglanden
De extra spaties tussen de woorden op sommige plaatsen doen mij vermoeden dat het om lariekoek gaat, maar de email is, afgaande op de disclaimers, ook gestuurd door mensen van KPN en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Heeft iemand hier meer van gehoord?

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 15:52

nixan

and then?

Er staat toch "Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!"...

Doe dat dan ook

Nee, serieus; Dit is ongeveer de 13e revival van een oude hoax.
http://www.politie.nl/haaglanden/projecten/gsm_fraude.asp

[ Voor 43% gewijzigd door nixan op 19-01-2005 12:33 ]

where is my car?

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35
Die kreeg ik laatst van me vader, toen reageerde ik heel vriendelijk. Dat hij het heel snel moest doorsturen naar andere, maar voortaan niet meer naar mij.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51
http://www.politie.nl/nieuws/ vermeldt er niets van, trashen dus dat mailtje...

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11 13:46

jurma

simply connecting...

Liep eerder ook al een topic over, maar dit is geen nep. Wegpleuren en zien als spam.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Antwoord van Politie

GSM-fraude

Het is niet altijd eenvoudig om schijn en werkelijkheid uit elkaar te houden. Er zijn nogal wat valse waarschuwingen op internet ofwel ?broodje aap verhaal? of 'hoax? genoemd. Ze verspreiden zich razendsnel via websites en e-mail. Ze zijn hardnekkig en verdwijnen ook niet meer.

Onderstaand E-mail-bericht is zo'n hoax of broodje aap verhaal. Het bericht is geheel onjuist en berust niet op waarheid. Het verhaal leeft nog steeds dankzij de onwetendheid en goedgelovigheid van computergebruikers. Argeloze internetgebruikers sturen het door en zorgen er zo voor dat het zich vermenigvuldigt. Als u het ontvangt, sla er dan geen acht op, stuur het niet door aan anderen, maar verwijder het meteen. Het is zeker niet door Politie Haaglanden verspreid.

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 13:49
ik denk dat ik dit mailtje voor het eerst 2,5 jaar geleden kreeg

What we do in life echo`s in eternity

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 20:22

Korakal

Up up up!

DeX schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:33:
Het is niet altijd eenvoudig om schijn en werkelijkheid uit elkaar te houden. Er zijn nogal wat valse waarschuwingen op internet ofwel ?broodje aap verhaal? of 'hoax? genoemd. Ze verspreiden zich razendsnel via websites en e-mail. Ze zijn hardnekkig en verdwijnen ook niet meer.
:Y)

dit soort mailtjes kun je maar beter het nadeel van de twijfel geven... :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.