[98se] QBasic heeft een niet opgegeven uitzondering gemaakt*

Pagina: 1
Acties:

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:56
Ik heb hier een intel ca810e moederbord met daarop een cel500 en 64mb ram.
Daarop heb ik w98se geinstalleerd met alle updates.
De applicatie start rechtstreeks via een gemounte drive vanop onze fileserver.

Alle drivers zijn uptodate vanaf de intel site.

Het probleem is dat onze qbasic applicatie hierop crashd. ttz, de app start, maar van zodra ik iets probeer te doen, crashed deze. Ik krijg dan een foutmelding van windows:
code:
1
2
het programma heeft een niet opgegeven uitzondering gemaakt.
Foutlocatie: C000:1472

Nu heb ik dat probleem alleen op deze pc, we hebben maar 2 van deze bakken, en ze staan beiden in onderhoud, vroeger werden ze voor iets anders gebruikt. Met alle andere pc's werkt dit zonder enig probleem. Ik denk dat het dus aan de combo mobo/qbasic ligt, maar dat ben ik niet zeker.

Wat heb ik al geprobeerd?
-zitten klooien met commando files en buffers in autoexec/config.sys
-bios update
-eigenschappen van snelkoppeling aanpassen.

Ik ga nog eens proberen met de applicatie lokaal te zetten en de inf drivers van intel eraf gooien.

Iemand een idee ??

Page intentionally left blank.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat het dus aan de combo mobo/qbasic ligt, maar dat ben ik niet zeker.
Als jij een moederbord hebt dat niet van QBasic houdt zou ik dat erg knap vinden; volgens mij horen moederborden nog steeds gewoon te doen wat jij ze vraagt; en zijn er ook weinigen die adhv het type executable dienst weigeren ;) Maargoed; dit is meer iets voor WOS; dus verplaats ik je topic even met een titelupdate :) Wat voor QBasic applicatie gaat het trouwens om; wat doet het ding?

Qbasic + Windows 98SE crash > [98SE]QBasic heeft een niet opgegeven uitzondering gemaakt?*
SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kun je niet debuggen tot je op de plek komt waar het mis gaat? Of loopt QBasic zelf al vast?

• StarWing
Het probleem is dat ik niet de maker ben van dit prog (die zit voor de moment op z'n gat in tenerife)

Ondertussen heb ik ook al bezig gezeten met emm386, geheugenlatjes wisselen, bios updaten.
Vroeger heeft dat programma daar wel op gelopen, maar dat was in pure dos modus (opstarten met flop, en aanloggen op novell) maar binnenkort gaan we migreren en moet daar dus door omstandigheden windows op komen. En vanaf dan loopt het mis.

Het is een app. die hier ontwikkeld is, hierin staat alle data van ons bedrijf: opdrachten, klanten, leveranciers etc etc
Precieze gegevens hierover kan ik dus ook niet geven, ik weet hoe het werkt, en hoe ik het moet installeren, maar voor de rest ken ik daar niet veel van.

Het rare is dat sommige dingen het wel doen, maar 99,9 % van de andere zaken niet.
Ik krijg dus alleen het hoofdscherm, maar als ik dan in een menu wil gaan via de F toetsen, crashed deze.

[ Voor 34% gewijzigd door StarWing op 19-01-2005 11:14 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Memtest al gedraaid? Misschien is je geheugen gewoon brak :) Of je timings staan (mogelijk door de bios upgrades) verkeerd afgesteld. Ik weet uit ervaring dat i810 mobo's daar best wel last van kunnen hebben.
En NOFI, maar i810 mobo's zijn zo'n beetje uitgerust met de meest buggy chipset die ooit op de markt is gekomen. Mijn zusje heeft een PC met een i810 cipset en daar heb ik nog nooit een 100% stabiel systeem op kunnen krijgen.

Wat je nog zou kunnen proberen is zo kaal mogelijk opstarten, ook qua hardware. Dus evt modems, geluidskaarten etc. er uit. En verder ACPI uitzetten, dat wil ook nog wel eens schelen met die dingen :)

Doet het progsel het wel als je gewoon in DOS-modus opstart, dus WIN98 niet laat laden? W98 draait in feite ook gewoon DOS 8.0 oid onder de kap, dus dat zou moeten kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:02
Spider.007 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:49:
[...]
Als jij een moederbord hebt dat niet van QBasic houdt zou ik dat erg knap vinden; volgens mij horen moederborden nog steeds gewoon te doen wat jij ze vraagt; en zijn er ook weinigen die adhv het type executable dienst weigeren ;)
Nou in het kader van mysterieuze computerproblemen heb ik wel vaker rare dingen mee gemaakt. Zo had ik ooit eens PC bij ons op het werk die hoedanook weigerde Patience te draaien.
En de klant wilde per se Patience kunnen spelen :|
Na het volledig binnenstebuiten keren van de PC en vervangen van zowat alles bleek het probleem zich te bevinden in de IDE-kabel |:(

Dus sluit niet uit wat je onwaarschijnlijk acht :+

Geheugenfouten lijken me idd wel waarschijnlijk, misschien adresseert het progsel een geheugen adres dat in gebruik is door Windows, waardoor het programma vastloopt.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• StarWing
Geheugenlatjes heb ik al zitten switchen.

Het programma maakt gebruik van de aanlogcredentials om een gebruikersniveau toe te wijzen, dus ik mot aangelogd zijn onder windows, anders heb ik een interface waar ik niets mee kan.
Maar zoals gezegd, onder pure dos werkt het wel behoorlijk.. zie vroeger...

Ik zal proberen wat kabels te verwisselen enzo, maar ik tijfel er sterk aan.

//edit
mobo heeft alles onboard.
sound, usb, serieel en parrallell is allemaal disabled.
Timings kan ik niet veranderen (intel mobo :'( )

[ Voor 48% gewijzigd door StarWing op 19-01-2005 14:46 ]

Pagina: 1