Toon posts:

Maxline II Plus Sata op WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn Asus K8N-E Deluxe recentelijk een Maxline II Plux 250gb Sata schijf gekocht, maar windows XP herkent hem niet (de bios wel).

Zijn hiervoor drivers? waar kan ik deze downloaden?
Wat kan er nog meer fout zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat bedoel je met "windows XP herkent hem niet"? Kun je de schijf niet in Deze Computer, Apparaatbeheer en Schijfbeheer vinden?

Je moet iig minimaal de drivers installeren van de controller waarop de schijf is aangesloten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:46:
Ik heb voor mijn Asus K8N-E Deluxe recentelijk een Maxline II Plux 250gb Sata schijf gekocht, maar windows XP herkent hem niet (de bios wel).

Zijn hiervoor drivers? waar kan ik deze downloaden?
Wat kan er nog meer fout zijn?
heb je al de schijf gepartitioneerd en of geformateerd? fdisk? partitionmagic?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb partition magic geprobeerd, maar die ziet de schijf ook niet. Partition Magic ziet hem trouwens ook niet.

Nu rest mij alleen fdisk nog, maar hoe start ik deze op? ik heb al geprobeerd met een windows opstartdiskette, maar zonder resultaat.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Omdat er nog geen partities op staan laat windows hem dus niet zien ;)
ligt er aan wat je wilt, als je 1 grote schijf er bij wilt, doe het dan via;
Deze Computer, Apparaatbeheer en Schijfbeheer vinden en dan de rechtermuisknop drukken enzie daar, schijf indelen/formatteren enz.
Hierna wordt er pas een driveletter aan toegekend.
Als dit eenmaal is gebeurd zal verkenner hem wel laten zien.
En kun je hem vrolijk volpompen met data, zoals je gewend bent. Suc6

Sata drivers van je moederbord dienen ook te worden geladen in windows anders zal je nooit de drives achter de controller kunnen benaderen :)

[ Voor 15% gewijzigd door keur0000 op 20-01-2005 00:08 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 00:05:
Omdat er nog geen partities op staan laat windows hem dus niet zien ;)
ligt er aan wat je wilt, als je 1 grote schijf er bij wilt, doe het dan via;
Deze Computer, Apparaatbeheer en Schijfbeheer vinden en dan de rechtermuisknop drukken enzie daar, schijf indelen/formatteren enz.
Hierna wordt er pas een driveletter aan toegekend.
Als dit eenmaal is gebeurd zal verkenner hem wel laten zien.
En kun je hem vrolijk volpompen met data, zoals je gewend bent. Suc6

Sata drivers van je moederbord dienen ook te worden geladen in windows anders zal je nooit de drives achter de controller kunnen benaderen :)
Ik heb bij schijfbeheer gezocht, maar daar staan alleen mijn 2 ide schijven en cdrom, geen 3e sata schijf. Verder heb ik vandaag een boel jumpers gekocht en de schijf slave gemaakt, zonder succes overigens.

Begint behoorlijk frustrerend te worden, 8)7

Help!

• keur0000

keur0000

Zie je de controller ook bij systeem staan in windows?

Oh ja, je zal de onboard (raid) controller wel moeten configureren via je bios ander weet het bios n.l niet wat je met de schijf wilt doen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door keur0000 op 20-01-2005 17:39 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 17:37:
Zie je de controller ook bij systeem staan in windows?

Oh ja, je zal de onboard (raid) controller wel moeten configureren via je bios ander weet het bios n.l niet wat je met de schijf wilt doen ;)
Bij apparaatbeheer staan 2 controllers:
SCSI / RAID controllers
Silicon Image Sil 3114 Softraid 5 controller

In de bios heb ik het volgende:
VIA 1394 Enabled (disabled mogelijk)
Silicon Image Mode SATA Mode (disable en RAID mode mogelijk)
Internal SATA IDE interface Enabled (disable mogelijk)
RAID Option Rom Disabled (enabled mogelijk)

In het opstartscherm wordt de schijf wel herkend, maar aangeduid als prim master. Dit terwijl dmv jumpers deze schijf slave is gemaakt. Bovendien wordt een IDE schijf die mijn master is ook als primary master aangeduid.

Bij verkenner, partitionmagic en schijfbeheer komt de SATA schijf helemaal niet voor. Wat ik wel tegenkom is een DVD speler die helemaal niet aangesloten is.

alvast bedankt voor je HULP

• keur0000

keur0000

SCSI / RAID controllers
Silicon Image Sil 3114 Softraid 5 controller << dat is dus de controller ;)

VIA 1394 Enabled (disabled mogelijk) << alles aan zetten, dus Enabled
Silicon Image Mode SATA Mode (disable en RAID mode mogelijk) << alles aan zetten, dus RAID mode Enabled >> JBOD of single
Internal SATA IDE interface Enabled (disable mogelijk) << alles aan zetten, dus Enabled
RAID Option Rom Disabled (enabled mogelijk) << alles aan zetten, dus Enabled

Dan zou er op zijn minst iets moeten gebeuren EN,

Heb je de drivers van het mobo wel compleet geinstalleerd? incl de losse? floppy voor de sata?
Dat zou verklaren waarom er een DVD wordt gezien. Denk dat hier toch iets niet klopt :?

Wat staat er trouwens in het bijbehorende losse boekje voor de SATA controller? heb je dat al eens goed doorgelezen?

[ Voor 17% gewijzigd door keur0000 op 20-01-2005 19:45 ]

• keur0000

keur0000

En je SATA schijf op SINGLE jumperen!!!! je boot toch van IDE dus dan doet dat er niet toe ;)
Je kan met boot opties evt SCSI kiezen en dan boot hij pas v/a SATA ;)

• keur0000

keur0000

Serial ATA FAQ = SATA FAQ ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik echt alles meegemaakt!!!!

Ik heb door middel van een SATA opstartdiskette windows xp geinstalleerd op de nieuwe sata-hdd. Deze werkt nu maar alle IDE apparaten worden niet meer herkend!

Kunnen deze wel naast elkaar leven?

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is gelukt, al mis ik nog 1 dvd speler en 1 hdd. Deze heb ik eruit moeten laten en ik heb nieuwe ide drivers geinstalleerd.

Bedankt
Pagina: 1