.FLAC in Windows Media Player

Pagina: 1
Acties:
  • 866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128531

Topicstarter
Hoi,

Omdat ik sinds kort overtuigd ben dat zelfs 320kbit MP3'tjes brak klinken wil ik nu al mijn CD's rippen in FLAC. Deze wil ik dan wel gewoon kunnen toevoegen aan de library van WMP maar ik kan ze nu zelfs niet afspelen.

Dingen die ik geprobeerd heb: Officiële FLAC plug-in voor Winamp maar de equilizer van Winamp vind ik slecht dus dat valt helaas af.

In WAV omgezet maar nu ben ik 700MB per cd kwijt :/

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
.OGG proberen? of vind je dat ook nix?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Ik weet niet zeker hoe stabiel het is, maar er zijn wel directshow codecs voor flac. Op de flac site onder third-party plugins (http://flac.sourceforge.net/download.html) kom je hier:
http://www.illiminable.com/ogg/
Hiermee kun je flac files in alle directshow players afslepen incl. windows media player.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 128531 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 07:30:
Omdat ik sinds kort overtuigd ben dat zelfs 320kbit MP3'tjes brak klinken wil ik nu al mijn CD's rippen in FLAC. Deze wil ik dan wel gewoon kunnen toevoegen aan de library van WMP maar ik kan ze nu zelfs niet afspelen.
Dingen die ik geprobeerd heb: Officiële FLAC plug-in voor Winamp maar de equilizer van Winamp vind ik slecht dus dat valt helaas af.
Je zou kunnen overwegen om een ander populair lossless formaat te gebruiken: Monkey's Audio. Hiervoor bestaat een DirectShow filter MonkeySource zodat mediaspelers die DirectShow filters ondersteunen zulke bestanden kunnen afspelen. Maar dat is slechts beperkt functioneel. Zo zal Windows Media Player niet of slechts zeer beperkt de geavanceerde Monkey's Audio tags kunnen uitlezen zodat het gebruik van deze bestanden in de WMP Library eerder beperkt tot onbruikbaar is. Ook voor de FLAC DirectShow filters gelden soortgelijke beperkingen. In Windows Media Player moet je ook de meer geavanceerdere functies zoals ReplayGain missen.

Je zou ook eens kunnen proberen om een echte mediaspeler zoals foobar2000 te gebruiken. Deze heeft geen enkel probleem met al deze formaten (middels een pluginsysteem vergelijkbaar met dat van Winamp) en biedt tonnen functies waarvan WMP enkel kan dromen. Wel is het een speler met een totaal andere filosofie: Als je dol bent op skins, animaties, visualisaties,... dan ben je niets verloren bij foobar2000. Bij foobar2000 staat de audiokwaliteit centraal, samen met een spartaanse maar zeer functionele en uiterst configureerbare gebruikersinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 13:25

Frits Flits

SOUND! Designer

Een Mp3 die op 320kbit brak klinkt? Heb je toevallig Xing gebruikt? :P

Misschien dat je inderdaad Ogg Vorbis kan gebruiken. ( wee wee wee . vorbis . com ). Met OggDS kan je dan ook Ogg Vorbis afspelen in Windows Media Player en OggDS staat ook ergens op de site van Vorbis.

Je kan ook de Cd's proberen te rippen met Exact Audio Copy en dan omzetten met de Lame Mp3 Encoder. Daarbij hoor je op 192kbit al geen verschill meer (gok ik :P).

Lame encoder downloaden (googlen) en met Razorlame laad je de encoder en kan je in het programma je wavjes omzetten.

Foobar2000 is inderdaad een alles-speler. Kan je ook proberen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:37

voodooless

Sound is no voodoo!

2 sec google: http://corecodec.org/projects/coreflac (directshow flac filter)

Maar mp3 ruk vinden en een EQ gebruiken :? Dat gaat er bij mij niet helemaal in hoor... :+

Maar idd, wil je kwaliteit, gooi dan snel de windows media player weg (of eigenlijk: je geluidskaart, of nog beter: je hele PC for that matter :+ )

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 19-01-2005 14:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
ape codec mischien iets voor jouw? (btw hoezo 320 kb mp3's slecht klinken?)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb die filters geprobeerd maar die willen niet echt meewerken.

En ik vind in bepaalde klassieke stukken en jazz het verschil tussen 320 kbits en dat van de CD groot en ik wil daarom dus gewoon FLACs afspelen. (ruimte speelt een beperkte rol maar WAV gaat iets te ver) footbar2000 is een heel leuk programma maar de reden waarom ik WMP wilde gebruiken was omdat de presets 'Rock' en 'jazz' perfect zijn en het geluid echt verbeteren. Deze mis ik toch bij footbar2000 en het is heel moeilijk om ze precies na te bootsen. Daarom vraag ik nog of er een mogelijkheid is om FLACs net als MP3s te laten gedragen in WMP??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Hmmm, dit klinkt misschien dom, maar bij mij hebben geluidjes en filmpjes de neiging te werken zodra er een CODEC is geinstalleerd, al geprobeerd een codec te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dit heb ik gedaan :) Ze worden wel afgespeeld maar het hele library en ID Tag gebeuren werkt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

1: file benaming optimaliseren zodat er geen tag nodig is

2: andere codec, in Win95 had ik op den duur ook ineens geen ID3 tags meer met m'n MP3 speler, fraunhofer geinstalleerd, en toen was-tie wel ineens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Het is niet een probleem om een codec te vinden voor FLAC. Windows Media Player maakt gebruik van de DirectShow filter-architectuur zodat nagenoeg alle DS-filters zullen werken. Zo ook voor FLAC.

Het probleem van de topic starter zit 'em erin dat hij de Media Library niet kan gebruiken. Dit werkt enkel met door Microsoft ondersteunde formaten (WMA) of door partners ontwikkelde formaten (Fraunhofer MP3). Wanneer je daarvan afwijkt loop je bij WMP op een muur van onbegrip. Bovendien gebruikt FLAC geen ID3tags, maar een eigen superieure variant. Als het filter goed is geschreven zal WMP kunnen beschikken over alle tag-informatie die in de FLAC zit, maar helaas doet WMP er niets mee als het niet om de eigen ondersteunde formaten gaat...

De enige totale oplossing is een echte mediaspeler gebruiken en WMP links laten liggen, of mp3, wma,... gebruiken welke wel ondersteund zijn.

Langs de andere kant moet ik wel zeggen dat ik het nut van een "compromisloos" verliesvrij formaat als FLAC niet goed begrijp als je de perfectie dan weer gaat vervormen door er equalizer presets er op los te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Frits Flits schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:13:
Een Mp3 die op 320kbit brak klinkt? Heb je toevallig Xing gebruikt? :P
Wellicht offtopic, maar kan iemand mij vertellen of/waarom Xing zo'n brakke encoder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Anoniem: 128531 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 07:30:
Hoi,

In WAV omgezet maar nu ben ik 700MB per cd kwijt :/

Iemand een oplossing?
Als je nu eens ophoudt met een equalizer te gebruiken, dan hoor je misschien hoe die mp3s echt klinken ;) Als je cd's wilt rippen probeer dan eens EAC met LAME 3.90.3, betere mp3 kun je niet krijgen, er zijn duizenden pagina's vol geschreven over de beste settings hiervoor, als dat nog niet goed genoeg is probeer dan eens ogg, of een betere stereo-installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ LB Back & SatCP

Ik begrijp heel goed dat jullie het raar vinden met dat hele equilizergebeuren maar ik was hier zelf erg door in de war. De presets in WMP zijn namelijk vakkundig samengesteld. Dit hoor je gewoon. Als je bij iTunes of WinAmp een preset kiest misvormt het hele geluid maar dit is bij WMP niet zo. Het geluid wordt juist beter. Vooral met de rock preset.

Ik merk toch dat het moeilijk is om .FLACs goed te laten werken in WMP dus ik ga opzoek naar een alternatief (of misschien toch maar niet zo eigenwijs zijn en footbar2000 gebruiken).

Bedankt voor de reacties iig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Minos111 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 08:42:
Wellicht offtopic, maar kan iemand mij vertellen of/waarom Xing zo'n brakke encoder is?
Xing is bijna legendarisch om de vreselijk slechte kwaliteit van hun encoder. Zelfs op de hoogste bitrates slaagt Xing erin om hoorbare artifacten te produceren in het geluid. De oude Xing versies hadden bovendien een zwaar probleem met geluid dat boven de 16 kHz volledig werd afgekapt. Iets wat de audiokwaliteit natuurlijk niet ten goede komt. De nieuwere versies zouden volgens Xing dit probleem verhelpen, maar luister- en meettesten tonen duidelijk aan dat de 16 kHz cut-off er nog steeds is, weliswaar in mindere mate, maar nog steeds genoeg om de encoder als onbruikbaar voor audio-archivering te bestempelen.

Variable Bitrate is bij Xing ook al een ramp. Het mechanisme dat de bitrates reserveert naar gelang de complexiteit van de muziek kan in de verste verten niet tippen aan dat van LAME. VBR met Xing is dan ook taboe.

De Joint Stereo mode heeft dankzij Xing ook een slechte naam gekregen. Vaak hoor je zeggen dat Joint Stereo slecht is terwijl dit helemaal niet zo is. Joint Stereo is een geweldig mechanisme om te switchen tussen Mid/Side Stereo (in de stijl van FM) en normale Stereo mode. Het nadeel aan Joint Stereo is dat veelvoudig switchen tussen beide modes artifacten kan opleveren in het geluid. LAME bijvoorbeeld heeft een vrijwel perfecte Joint Stereo implementatie. Xing aan de andere kant, heeft een rampzalige implementatie...

Kortom, Xing is niet bruikbaar voor hoge kwaliteits audiorips - en kwaliteit is net wat wij hier willen. Natuurlijk, als je luistert op een luidsprekersetje van de Aldi dan hoef je niet te verwachten dat je het verschil tussen LAME en Xing gaat horen :)

Kortom, als je mp3 zegt, dan zeg je LAME. LAME wordt ontwikkeld door een zeer groot team van vrijwilligers en aan de hand van blinde luistertesten wordt het psycho-acoustisch model steeds maar weer verbeterd. Zeker wanneer je weet dat LAME gratis is, is de keuze tegen de inferieure commerciële producten van Xing, Fraunhofer en anderen snel gemaakt.

Maar momenteel heeft het LAME-project zowat de grens bereikt van wat mogelijk is met mp3. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat de encoder nog spectaculair verbeterd zal worden op het vlak van kwaliteit. Maar andere en betere formaten zijn al klaar of in ontwikkeling. Denk maar aan Ogg Vorbis dat zeer snel aan populariteit wint of Musepack. En als deze lossy compressieformaten toch niet genoeg voor je zijn (al is het maar om het idee), dan zijn er de lossless compressieformaten zoals FLAC en Monkey's Audio. Deze bieden een bit-per-bit getrouwe kopie van het origineel. Het nadeel van deze lossless formaten is natuurlijk dat de compressiefactor niet eens in de buurt van die van mp3 en consoorten ligt. Doorgaans mag je blij zijn wanneer een lossless bestand de helft van het originele wav-bestand is.

Maar lossless heeft wel een aantal voordelen. Stel dat je een grote cd-collectie hebt. Vandaag is mp3 het formaat bij uitstek voor bijvoorbeeld portable gebruik. Je zou dus die vele honderden of misschien zelfs duizenden cd's allemaal kunnen omzetten naar mp3. Maar misschien dat we met 5 jaar verder allemaal Ogg Vorbis gebruiken omdat het beter is en er geen licentiekosten aan vast hangen voor de hardwarefabrikanten. Wil je dan echt nog eens al die cd's opnieuw rippen? De mp3's transcoderen naar ogg Vorbis is natuurlijk uit den boze. Het verlies zal dan - hoewel Ogg Vorbis superieur is - aanzienlijk groter zijn dan wanneer de ogg-bestanden rechtstreeks van cd worden gemaakt.
Als je nu je collectie omzet naar een lossless formaat, dan kun je op eender welk moment de hele collectie eenvoudig omzetten naar een ander formaat. Dat duurt wel lang als het om veel bestanden gaat, maar kan wel volledig automatisch gebeuren zonder dat je erbij moet zitten om de cd's te verwisselen, track titels in te voeren/verbeteren,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137102

Misschien is de albumplayer (www.albumplayer.com) een aardig alternatief. Gebruik ik zelf ook. Kan FLAC en OGG Vorbis afspelen zonder plugins etc. In ieder geval interessant voor album collecties.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 137102 op 14-02-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuk proggie alleen je moet betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heb je Foobar nu al geprobeerd?

Voor Winamp zijn er nog andere EQ's in de vorm van plugins, misschien moet je die eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137102

Ben ik met je eens, er zijn natuurlijk voor veel programma's gratis alternatieven. Maar soms geldt dat net niet voor dat ene programma waar je naar op zoek bent. Ik heb er geen probleem om daar dan voor te betalen. Meestal zijn het geen mega bedragen. Mijn PC was ook niet gratis helaas. :(

Succes met zoeken verder. :)
Pagina: 1