[Glasvezel] Tips voor thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 10:05
Ben vandaag terug van stage int buitenland en de studentenkamers van woonstichting De Key (waaronder mijne hier in Diemen) hebben sinds kort dus een 100/10 mbit glasvezel internet verbinding (1gbit koppeling met SARA). Tijdens daltijden komen de down en up in de buurt, maar piekuren zo'n 50-75% daarvan.
Omdat dit allemaal nieuw is hebben we ook geen uitgebreide manual e.d. gehad (versie 1.0 staat er ook op), dus heel wat dingen zijn ons niet bekend.

Enkele belangerijke dingen die ik wel weet zijn:
- Dynamisch IP (voorlopig? - Na paar keer uit en aanmaken van de pc krijg ik wel gewoon zelfde ip)
- Geen mail server settings (SMTP vooral dus)
- Niet veel in manual over netwerken.

Ik heb wel ervaring met netwerken opzetten voor kabel en ADSL, maar dit dus niet (komt geen modem aan te pas dus, gewoon netwerkkabel in wall outlet pluggen).
Belangrijkste vragen zijn dan ook:
- Wat is er nodig voor een netwerk en gaat dit in principe hetzelfde te werk als bij adsl bijv (ik vraag niet hoe, want dat weet ik al, ma dus kan ik gewoon een router kopen of switch).
- Hoe kan ik het dynamisch ip issue het beste opvangen (ik doe webapplicatie ontwikkeling en voor derden is het dan onhandig als ik steeds een ander ip krijg).
- Mijn mail providers vereisen allemaal een connectie via hun lijn wil je gebruik maken van hun smtp server. Hoe dit ook beste op te vangen

De 1e twee punten heb ik wel redelijk wat gevonden. Dingen zoals dyndns.org met een auto ip updater tool en smtp servers die je lokaal kan draaien (paar getest, gingen niet). Het 1e punt echter is wat moeilijker misschien. Ken zelf nog niemand met glasvezel (behalve de studenten in de flats hier natuurlijk) met een thuisnetwerk.

Verwijderd

via dynamic dns servers kun je een dynamisch ip adres linken aan een vaste dns domain name...gratis aangeboden door bijv. dyndns.org, met een progje daarvoor die in de achtergrond blijft draaien (bij linux heet die ddclient).

eigen mail server opzetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 01:03 ]

Verwijderd

koop een router en zet dat de internet-kant van dat ding op DHCP. werkt exact zoals bij adsl, alleen nou vraagt je router direct om een internet ip in plaats van dattie in moet loggen.

zolang je die router aan laat staan krijg je ook geen ander ip, of je provider moet dat moedwillig doen :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denk je nu echt dat het signaal uit je muur wezenlijk anders is als het signaal uit een ADSL modem? ("ethernet").

En als je providers vereisen dat je een connectie via hun lijn hebt als je gebruik wil maken van hun SMTP server, dan moet je dus blijkbaar hun lijn gebruiken. Dat wordt dan een inbel accountje. En anders gebruik je je eigen SMTP server, of de server van de woonstichting. Zet desnoods een SMTP server neer voor alle gebruikers van de flat?

• RUFFNECK
Sendy schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 01:07:
Denk je nu echt dat het signaal uit je muur wezenlijk anders is als het signaal uit een ADSL modem? ("ethernet").

En als je providers vereisen dat je een connectie via hun lijn hebt als je gebruik wil maken van hun SMTP server, dan moet je dus blijkbaar hun lijn gebruiken. Dat wordt dan een inbel accountje. En anders gebruik je je eigen SMTP server, of de server van de woonstichting. Zet desnoods een SMTP server neer voor alle gebruikers van de flat?
Ja nou ik weet het dus niet, vandaar ik vraag :)
Wist dus niet zeker of dit dus op een of ander manier anders zou werken ofzo.

SMTP server voor alle gebruikers liever niet. Elke kamer (het is dus geen studentenHUIS) heeft ze eigen snelle verbinding, dus denk dat zij het wel op hun manier oplossen.

Bedankt voor de antwoorden iig, ik zal et ff checke. Vooral dat van de smtp servers, want al 2 of 3 gratis geprobeerd maar willen niet echt lukken.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik weet niet welke mailprovider je gebruikt, maar bij velen geldt (tegenwoordig) de beperking
van hun lijn gebruiken alleen als je mail wilt versturen zonder authenticatie. Dit is een logische
actie tegen bekend gerotzooi van buitenaf van buitenstaanders (open-relay enz), zonder het hun
klanten "moeilijk" te maken (geen verzend instellingen veranderen/instellen naar beveiligde variant).

Dit betekent niet dat er geen support is voor zo'n beveiligde variant. Probeer eens van buitenaf in te
loggen op je mailserver gebruikmakend van instellingen als "Server requires authentication" evt. met "Secure password Auth".
Alles hangt natuurlijk af van de ondersteuning van de provider.

[ Voor 6% gewijzigd door alx op 19-01-2005 01:41 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 18:20
Mag ik vragen wat de glasvezel in dit verhaal doet? Er zit toch een UTP-kastje aan de muur? Of is het overal fiber, maar dan lijkt het me juist weer zo traag allemaal.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Voor het delen van je internetlijntje in je thuis netwerk zou ik geen standaard routertje pakken omdat deze meestal niet een al te gek hoge snelheid aan kunnen. Hiervoor zou ik een "oud" (als ie al te oud is zal die dus ook niet de volle 100 mbit kunnen verwerken) pctje neerzetten onder linux (misschien iets als smoothwall of iets in die richting??) dan wel onder windows om de boel netjes te firewallen en te delen. Als je namelijk de lijn direct in je interne switch zou prikken zit je meteen met je hele thuisnetwerk "op straat"

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

Mijn ervaring met studentenflats is dat er geen beperking is van het aantal IP's per outlet. Dus voordat je een router koopt zou ik een switch of hub lenen van iemand, en twee pc's of laptops aan de switch hangen en kijken of het werkt.
Als dit werkt dan heeft dit de voorkeur voor een router!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
Niet mee eens. Zou een router neerzetten. Het enige wat dan ding zal hebben is een default route over ethernet naar de router van de provider. Echt trager zal het niet worden maar je hebt wel een stukje security als je het goed configureert
eric veraart schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 02:19:
Mijn ervaring met studentenflats is dat er geen beperking is van het aantal IP's per outlet. Dus voordat je een router koopt zou ik een switch of hub lenen van iemand, en twee pc's of laptops aan de switch hangen en kijken of het werkt.
Als dit werkt dan heeft dit de voorkeur voor een router!

Verwijderd

pipo de C schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 07:03:
Niet mee eens. Zou een router neerzetten. Het enige wat dan ding zal hebben is een default route over ethernet naar de router van de provider. Echt trager zal het niet worden maar je hebt wel een stukje security als je het goed configureert
Routertje is het simpelste en dat dat erg vertragend zal werken lijkt me onwaarschijnlijk. Sommige van die dingen hebben dynamic dns ingebouwd dus heb je dat ook gelijk opgelost.

Zit je nog met je SMTP probleem. Als je wel een (linux) PC als router neerzet kun je die ook gelijk als smtp server gebruiken en is het probleem opgelost. Anders kun je bijv. een $15 (eenmalig bedrag) member account nemen bij http://fastmail.fm, komt met authenticated smtp toegang.

Je moet je niet blindstaren op het 'fiber' verhaal. Je hebt gewoon ethernet IP toegang met een DHCP ip adres. Zo simpel als het maar kan. Succes ermee...

• RUFFNECK
Ok bedankt voor al de tips. Ja, omdat ik niet bekend ben met de glasvezel techniek twijfelde ik enigszins. Router had ik dus wel gewoon in gedachten, maar dingen met snelheid aankunnen (krijg soms wel egt bijna de 100mbit down) waren idd ook issues.

IEen linux routertje zit er niet in, grotendeels vanwege de ruimte die ik niet heb, of eigenlijk wel heb, maar ik hou niet van een te volle kamer (De kamers zijn al niet supergroot).
Ik deel dus met niemand, iedereen heeft in z'n eigen kamer een eigen aansluiting. Het is dus geen studentenhuis, maar gewoon een flat, met kamers met elk bad/wc e.d., maar ok dat doet er nu niet toe.
M'n oude routertje (Linksys BEFSR41 v2) heb ik nog ergens liggen denk ik, dus zal daarmee ff proberen. Ik heb vandaag echter wel gehoord van iemand (nog niet zeker dus) dat we dynamische ip's hebben omdat we geen netwerk mogen aanleggen (logisch, een kamer hoort maar 1 student te hebben). Deze heb ik echter wel nodig voor m'n xbox en m'n werklaptop. Ik heb intussen al zoveel keren gerestart en krijg tog gewoon hetzelfde ip van de DHCP server van SURFnet (die gaat over de connecties en SARA regelt de daadwerkelijke verbinding ofzo iets). Dit artikel is wel van toepassing op mij?

Over het mailprobleem, ik zal het zo ff uittesten, eerst nog Thunderbird installeren.
Tnx guys.

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik woon zelf ook in de studenten flat in diemen en heb dus natuurlijk ook de snelle verbinding liggen :9~
Mijn ip is alleen veranderd op het moment dat ik een andere netwerk kaart in de outlet heb gestopt dus als je er een router aan hangt heb je daar geen last mee.

de dhcp lease is in princiepe 24 uur, je houd dus in ieder geval 24 uur hetzelfde ip adres, of je pc/router nou aan staat of niet.

Ik draai zelf een mailserver, dat werkt prima. (incl. .com domein)
je kunt natuurlijk zelf ook een smtp servertje draaien zodat je mail direct vanaf je eigen pc afgeleverd wordt bij de ontvangende mailserver.

wat ik me nog wel af vraag is hoe het in zijn werk gaat aan het einde van de maand, dan moet je nl in gaan loggen met de username die in de "manual" vermeld staat. vraag me af of dat ook gaat werken met een standaard routertje..

[ Voor 11% gewijzigd door flipper2k op 19-01-2005 13:10 ]

Pagina: 1