Teveel Beginners-topics voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik erger me de laatste tijd iets meer aan het aantal topics waaruit duidelijk naar voren komt dat de TS geen eigen onderzoek heeft gedaan voor het topic te openen. Dit terwijl het duidelijk in alle stickeys/FAQs aangegeven staat dat dit op GoT verwacht wordt!!! Zie ook de discussie in AJ1815 in "Steeds meer "Hoe is dit systeem" vragen ..." .

Ik had een oplossing hiervoor bedacht en wilde peilen wat anderen hiervan vinden:
- Geef een nieuwe GoT-user pas na 1 week/2 weken het RECHT om een nieuw topic aan te maken. Ze worden dan eerst gedwongen om eens goed te zoeken op GoT of met Google voordat ze hun vragen zomaar neer planten. Andere mogelijkheid is dat ze een groter en overkoepelend topic vinden voor hun vraag. Zo zal je minder mensen hebben die zich even registreren voor een korte vraag en daarna nooit meer wederkeren en dus meer echte TWEAKERS overhouden!!! Dit voorstel zal naar mijn mening de wildgroei aan (excusez-le-mot) N00b vragen en daarbij ook de irritatie die dat bij sommigen van ons uitlokt af doen nemen.

Vraag me af hoe jullie hierover denken en of het uberhaupt mogelijk is, dus ik dacht ik maak eens een nieuw topicje aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zie regelmatig belachelijke topics van mensen die al een hele tijd ingeschreven zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
Twee kleine puntjes:
Dit soort dingen hoort in Lieve Adjes
Dit soort discussies zijn al veel vaker geweest.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Precies, juist die mensen waar men* zich heel erg aan ergert, zijn notoire veelplegers. Aan een verdwaalde beginneling zal ik me niet storen; als die één keer op de FAQ gewezen wordt, gaat het meestal daarna wel goed.

* Excuus voor de generalisatie; ik moet voor mezelf spreken, niet voor anderen. :P

[ Voor 21% gewijzigd door NMe op 18-01-2005 23:24 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tikje richting Lieve Adjes
Vergeet trouwens niet dat een forum zonder vragen c.q. discussiepunten ook niet erg gezellig is ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
-NMe- schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:23:
Precies, juist die mensen waar men* zich heel erg aan ergert, zijn notoire veelplegers. Aan een verdwaalde beginneling zal ik me niet storen; als die één keer op de FAQ gewezen wordt, gaat het meestal daarna wel goed.

* Excuus voor de generalisatie; ik moet voor mezelf spreken, niet voor anderen. :P
Excuses aanvaard, maar ik ben het wel met je eens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Nou ik zit dan ook mooi fout... Lees ik de FAQ zelfs nog:
Je wilt een voorstel ter verbetering van GoT doen:
Op GoT streven wij ernaar om alle forums aantrekkelijk en interessant te houden voor alle users. Dit kunnen wij echter niet zonder jouw inbreng. Wanneer jij denkt dat je een interessant voorstel hebt waarmee GoT verbeterd kan worden, post het dan in React Bugs en Featurerequests.

Formuleer jouw idee zo beknopt en duidelijk mogelijk en licht het eventueel toe met voorbeelden. We kunnen je natuurlijk niet beloven dat jouw voorstel door ons overgenomen wordt. Het moet namelijk wel passen in de opzet van en de gedachte achter GoT. Wij proberen echter om alle voorstellen mee te nemen in toekomstige ontwikkelingen. Nogmaals, alles is bespreekbaar, maar kom gewoon met goede argumenten en probeer je ideëen/meningen te onderbouwen. Zie het zo: met een constructieve inbreng help je ons net zo goed als jezelf.
Vergeet ik het andere elementaire te doen!!! De search te gebruiken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
AJ1815 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:26:
Nou ik zit dan ook mooi fout... Lees ik de FAQ zelfs nog:
Op zich netjes, maar dat stuk gaat over software, deze topic gaat over policy.
Vergeet ik het andere elementaire te doen!!! De search te gebruiken!!!
Kan een keer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:34

ripexx

bibs

-NMe- schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:23:

Modjes hebben niet voor niets een note systeem ;) en als het echt te erg wordt zal men er wel op ingrijpen. Een quote uit een PM van een modje:
De enige eis die we kunnen stellen is dat mensen topics openen volgens de quickstart en ontopic reageren. We kunnen niemand verplichten om anderen te helpen.

Echter, het omgekeerde geldt ook. Niemand is verplicht om hem te helpen. Hij kan niet eisen dat anderen hem wel helpen.

Mocht het tot een mailwisseling komen met zo een user (bijvoorbeeld in het geval van een OW), dan wordt er meestal wel een passage over zijn verhouding opgenomen.
Dus de notoire veelplegers worden vanzelf wel op de feiten gewezen. Verder leer je er op een gegeven moment wel om heen lezen. En anders maak je een TR.

Om even op het idee te reageren. Er zijn in het verleden al tig vergelijkbare ideëen geweest die allemaal op hetzlefde neerkomen:
[list]
• Alleen topic mogen starten na x post
• Alleen topic mogen starten na y dagen geregd
• Alleen topic mogen starten na waardering z etc etc,

Maar dit heeft ook een afschrikkend effect. Iemand die dit forum tegenkomt en een goede vraag heeft die juist een aanvulling van de enorme GoT db is, zal worden afgeschrik en naar een ander forum of medium uitwijken. En dat wil je natuurlijk voorkomen. De hoeveelheid gevallen waarin het echt misgaat is echt wel te overzien en er is genoeg mod force aanwezig om dat klusje te klaren. Ik ben zelf allang blij dat er tegenwoordig veel actiever tegen wordt opgetreden. Dus niet het sluiten van topics met /lees de faq of www.beginnersweb.nl maar juist door de topics te sturen. Juist iemand op weg helpen en leren posten op een forum geeft betere gebruikers/uusers een een leuker forum. En dat is iets wat wel allemaal graag zien. En die paar die echt lastig blijven kan je dan ook wel missen daarvoor hebben genoeg mensen de mogelijkheid om ergens in de admin een "-1" te plaatsen.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 21:31
Lijkt me niet een nuttige toevoeging.

Waarom? Hier enkele gedachtenkronkels in willekeurige volgorde:

1. Iedereen is als n00b begonnen, om die nieuwelingen nou eerst een week (of meer) te laten wachten voordat ze uberhaupt iets mogen vragen is de kans nogal groot dat je ze nooit weer terug ziet.
Aangezien het nivo hoger is dan menig ander forum zul je altijd 'n00b-topics' houden.

2. Als je z'n topic detect, kun je gebruik maken van 1 (of meerdere) de vele middelen die we rijk om het te melden aan de mods. (postduif, e-mail, msn, irc, TR, SeM). Het is meestal aan de mods om deze nieuwelingen even vriendelijk te wijzen om de regels die er gelden. Dat overkomt de besten, ja zelf ik ben in het begin op de vingers getikt. Voor de rest moet je het gewoon weg negeren, wordt je er aggressief van leef je dan uit in een Topic Report iig buiten het zicht van de rest.

3. Een groot overkoepeled forum/topic is imho nutteloos, wie gaat hun helpen? (Je gaat echt niet voor de 30ste keer hetzelfde antwoord typen) Die discussie is al een vaker langsgeweest.

De echte rotte appels en peren worden er vanzelf uitgefilterd of blijven uit zichzelf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 21-09 22:18
Weet je waar ik voor ben? Een systeem dat je geen "de laatste tijd" zeurtopics mag openen als je hier pas een jaar komt :+

Niet dat ik zelf niet mee heb zitten zeuren, maar ik weet dat behalve een kleine toename in traffic er bijster weinig op GoT is veranderd in de afgelopen 3 jaar. En het hele forum is wat beter georganiseerd geraakt, maar dat is iets wat bij senioriteit komt.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

AJ1815 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:20:
- Geef een nieuwe GoT-user pas na 1 week/2 weken het RECHT om een nieuw topic aan te maken. Ze worden dan eerst gedwongen om eens goed te zoeken op GoT of met Google voordat ze hun vragen zomaar neer planten. Andere mogelijkheid is dat ze een groter en overkoepelend topic vinden voor hun vraag. Zo zal je minder mensen hebben die zich even registreren voor een korte vraag en daarna nooit meer wederkeren en dus meer echte TWEAKERS overhouden!!! Dit voorstel zal naar mijn mening de wildgroei aan (excusez-le-mot) N00b vragen en daarbij ook de irritatie die dat bij sommigen van ons uitlokt af doen nemen.
die "echte" tweakers die zullen zich registreren omdat ze willen reageren in een topic lijkt me, vervolgens kijk je verder en wil je wellicht ook topics openen, maar helaas daarvoor moet je eerst een tijd wachten :/ kut forum :r en weg is die nieuwe tweaker :/

Nee, dit gaat niet werken imo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ripexx schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:34:
Modjes hebben niet voor niets een note systeem ;) en als het echt te erg wordt zal men er wel op ingrijpen. Een quote uit een PM van een modje:

[...]

Dus de notoire veelplegers worden vanzelf wel op de feiten gewezen. Verder leer je er op een gegeven moment wel om heen lezen. En anders maak je een TR.
Ze zullen er best wel op gewezen worden, maar dat maakt het op het moment zelf niet minder irritant. Hoe dan ook irriteer ik me persoonlijk meer aan die veelplegers dan aan "n00bs", en tegen die veelplegers is dus niet veel te doen. (Hooguit elke user een quota geven: max 2 topics per week ofzo, maar dat lijkt me niet echt slim om te doen. :P) Mijn punt is dus, dat het zinloos is om beginners te "straffen" voor hun "onwetendheid", terwijl je die veelplegers laat doen wat ze willen.

offtopic:
Was dat toevallig een PM van gorgi_19? Ik heb dezelfde tekst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:34

ripexx

bibs

-NMe- schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:39:
[...]

Ze zullen er best wel op gewezen worden, maar dat maakt het op het moment zelf niet minder irritant. Hoe dan ook irriteer ik me persoonlijk meer aan die veelplegers dan aan "n00bs", en tegen die veelplegers is dus niet veel te doen.
Op een gegeven moment filter je automatisch de zooi er uit. Gewoon selectief lezen maakt nogal veel uit.
(Hooguit elke user een quota geven: max 2 topics per week ofzo, maar dat lijkt me niet echt slim om te doen. :P)
Geen quota's etc. Werkt voor de meerderheid alleen maar negatief.
Mijn punt is dus, dat het zinloos is om beginners te "straffen" voor hun "onwetendheid", terwijl je die veelplegers laat doen wat ze willen.
Juist stimuleren om te leren is de remedie tegen onwetenheid.
offtopic:
Was dat toevallig een PM van gorgi_19? Ik heb dezelfde tekst. :P
offtopic:
Jep, ruilen :P

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ripexx schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 23:44:
Op een gegeven moment filter je automatisch de zooi er uit. Gewoon selectief lezen maakt nogal veel uit.
Ik merk aan mezelf juist dat ik topics van gebruikers die ik op een negatieve manier ken sowieso doorlees. Deels omdat ik hoop dat ze eindelijk doorkrijgen hoe het hoort, deels om, indien nodig, een TR te kunnen plaatsen. :P
Geen quota's etc. Werkt voor de meerderheid alleen maar negatief.
Precies, daar ben ik dus ook op tegen. Maar het zou wel de enige manier zijn om het soort wangedrag dat ik beschrijf automatisch (als in: zonder tussenkomst van mods) tegen te gaan.
Juist stimuleren om te leren is de remedie tegen onwetenheid.
Dat is precies wat ik wou zeggen, alleen komt het er met mijn vermoeide kop niet goed uit. :P
offtopic:
Jep, ruilen :P
offtopic:
Is goed hoor, je weet waar je moet zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zoeken naar 'niveau got' in Lieve Adjes
Er zijn ongeveer 387 resultaten, verdeeld over 4 pagina's.
Het lijkt me wel een uitgekauwd onderwerp ;) Ik zal proberen hier een samenvatting neer te zetten:

Niveau is min of meer gerelateerd aan tijd. Tijdens de schoolvakanties, rond sinterklaas en kerst bijvoorbeeld zullen relatief veel nieuwe users zich aanmelden. Het is een golfbeweging :)

Jij kan zelf ook het niveau ontgroeid zijn. Stel, je wist 1 jaar geleden totaal niet dat een 300W Q-Tec voeding nogal ranzig is en volkomen ontoereikend is voor een dikke P4/A64 bak. Daarna ga je dat 1 jaar lang in alle vergelijkbare topics melden/uitleggen (overdreven voorbeeld ja, maar het geeft je een idee ;) ). Ik kan me goed voorstellen dat je daar na 1 jaar wel genoeg van hebt en jezelf zit af te vragen waarom die users überhaupt niet zoeken naar de antwoorden die je eerder hebt gegeven. En ik verzeker het je: dat is geen nieuwe trend, zo gaat het al jarenlang hier op GoT :) Het beste wat je kunt doen is om de nieuwelingen gewoon op de goede richting te helpen, door hun uit te leggen hoe je van de naslagwerken/FAQ's gebruik kunt maken, met welke keywords ze kunnen googlen/searchen, etcetera.

De moderators houden in de achtergrond het boeltje wel in de gaten. Wanneer een groentje bijvoorbeeld 2 à 3 maal (afhankelijk van "ernst") een inferieur topic heeft gestart, dan wordt er een standaardmailtje verstuurd met uitleg over het gebruik van GoT. Mocht de user nog 2 à 3 maal in herhaling vallen, dan volgt er een waarschuwing, etcetera. Zie ook de De Banrichtlijnen :)

Kortom: beginners blijven komen en daar kunnen we niks aan doen. Met strengere toelatingsregelementen schrik je de "goede" nieuwelingen ook af. Met een IQ-test bereik je ook niks. Dat zouden nieuwelingen die er geen kaas van hebben gegeten, maar juist wél willen searchen/faqqen/googlen, afschrikken. Dat allemaal zou GoT langzamerhand de das omdoen. Maar uiteindelijk worden de rotte appels er heus wel uitgefilterd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 19-01-2005 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb niks toe te voegen aan BalusC's post ^^^^, ik post enkel om die extra te benadrukken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

BalusC schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 07:51:
Kortom: beginners blijven komen en daar kunnen we niks aan doen. Met strengere toelatingsregelementen schrik je de "goede" nieuwelingen ook af. Met een IQ-test bereik je ook niks. Dat zouden nieuwelingen die er geen kaas van hebben gegeten, maar juist wél willen searchen/faqqen/googlen, afschrikken. Dat allemaal zou GoT langzamerhand de das omdoen. Maar uiteindelijk worden de rotte appels er heus wel uitgefilterd ;)
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Overigens blijven discussie over het niveau, aantal postings e.d. toch met enige regelmaat binnen LA voorbij komen. Maar die twee punten gaan niet samen op. Als je de beginnertopics wilt vermijden zorgt dat inherent voor minder postings op het forum.
Remy schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:42:
Ik heb niks toe te voegen aan BalusC's post ^^^^, ik post enkel om die extra te benadrukken :)
Alleen maar onderschrijven. Opsomtopics zijn toch voor de HK :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Woudloper schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:01:
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Overigens blijven discussie over het niveau, aantal postings e.d. toch met enige regelmaat binnen LA voorbij komen. Maar die twee punten gaan niet samen op. Als je de beginnertopics wilt vermijden zorgt dat inherent voor minder postings op het forum.
Toch vind ik het persoonlijk goed dat er over dingen als het verhogen van het algemene niveau gediscussiëerd wordt. Natuurlijk is het nonsens om op welke automatische wijze dan ook te pogen wat aan het niveau te doen, maar suggesties om het handmatig op te lossen lijken me zeker bruikbaar. Nieuwe tijden, nieuwe discussie, nieuwe users, nieuwe ideeën. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Toen ik hier kwam voor het eerst, deed ik ook niet alles..
Ik las de faqs pas een paar weken later, maar wat ik nog herriner :).
Is dat ik een slotje kreeg van abbadon (ja die met zijn groene mannetje)
En ik hem eng vind nu \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het probleem, zoals jij het schetst wordt niet veroorzaakt door de n00bs, maar door de mensen die reageren. Hoe vaak zie ik replys als: gebruik de search ff oid (iig niets zeggende replys). Als je je stoort aan een n00b topic, moet je gewoon niet reageren en een TR plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als ik de laatste 20 replies van TS doorlees, is circa de helft een wannabee mod reply, welke gewoon een TR had moeten zijn.

Niemand is perfect, maar een betere wereld begint bij jezelf.

Voor wat betreft het filteren van nieuwe users, danwel het openen van topics aan banden leggen: Niet doen. Helpt het voortbestaan van een forum zeker weten niet. En niet elk topic dat een nieuwe user plaatst is slecht. Genoeg mensen die als eerste post op GoT wél een goede topicstart maken en zo wél direct hun vraag kunnen stellen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jevn schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 10:45:
Het probleem, zoals jij het schetst wordt niet veroorzaakt door de n00bs, maar door de mensen die reageren. Hoe vaak zie ik replys als: gebruik de search ff oid (iig niets zeggende replys). Als je je stoort aan een n00b topic, moet je gewoon niet reageren en een TR plaatsen.
Posts waar alleen maar een dergelijk bericht in staat, en die de topicstarter niet op een of andere manier helpen (linkje naar Google/search met goeie zoekwoorden) worden meestal ook niet getolereerd en op basis daarvan wordt een PM verstuurd. En ja, daar heb ik bewijs van, heb er in de eerste 2 maanden dat ik hier zat twee PM's voor gekregen van curry684. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Allemaal leuk en aardig, maar vergeet niet dat we geen helpdesk zijn, maar een discussie board. Een periode waarin men eerst niet kan posten, zal voor sommige users goed zijn, maar 9 van de 10 nieuwe users weet zich best goed aan de regeltjes te houden. Moeten die 9 users dan maar benadeeld worden door die éne users die het voor de anderen verziekt?

Ik denk dat de oplossing voor "slechte topicstarts" heel simpel is:

De bestaande users moeten die "newbe" niet uit gaan schelden dat hij de search moet gebruiken. Deze users zouden een TR moeten maken, en daarmee is het klaar. De moddereter handle dhet vervolgens af. Zo houden we het forum schoon, én de user weet meteen hoe het er hier aan toe gaat.

Sommige reacties op slechte topic starts zijn gewoon not-done; "ow n00b UTFS of weet ik veel wat". Als het topic netjes op slot gaat, zonder vervelende replies, heb je meer kans dat een user zijn "gedragscorretie" waardeerd.

Mijn duit in het zakje :)
Mijn post in deze topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Voutloos schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:28:
Als ik de laatste 20 replies van TS doorlees, is circa de helft een wannabee mod reply, welke gewoon een TR had moeten zijn.

*knip*
Er is wel een verschil tussen wannebee mod en proberen iemand op weg te helpen, maar alleen linken naar een FAQ valt idd een beetje in de wannebee mod fase lijkt mij.
Overigens past jou bevinding vrij goed in het (goede) verhaal van BalusC, waar ik mezelf btw mooi in herken. :D
Pagina: 1