Toon posts:

Afgebroken klepje 200GB Western Digital SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi

Ik heb net het 'klepje' van m'n sata harde schijf (ik heb geen idee hoe het komt , ik denk dat het met het installeren van een nieuwe harde schijf gebeurd moet zijn) afgebroken

aangezien het nogal moeilijk uit te leggen met woorden is zal ik enkele fotos posten :

harde schijf met klepje dat afgebroken is (wel niet mijn hd's)

klepje 1

klepje 2

klepje 3

Valt hier nog iets aan te doen ? Ik denk dat ik garantie wel kan vergeten..De schijf is van augustus oud dus dat is een half jaar terwijl er normaal 3 opzit , maarja op zo iets ? :|

Het domme van dit hele voorval is dat aangezien het een sata hd is , de enige manier om het te benaderen via een sata connector is , en omdat dit klepje afgebroken is is het niet mogelijk om de sata connector er in te duwen. Let wel , alleen het plastic , zwarte klepje is afgebroken , er is normaal gezien dus niets mis met de koperen pinnetjes die je er net onder vindt.

Dan nog een belangrijke vraag , is het mogenlijk( indien ik de hd niet meer kan gebruiken ;( ) om er op de een of andere manier een backup van te maken ? Er stonden namelijk voor 170gb aan belangrijke gegevens op die ik heel graag terug had gehad..

Ik dacht al eraan om het klepje proberen te lijmen , of bv met een vinger proberen vast te houden , snel de sata connector erop en dan snel de bestanden overzetten....

Als laatste had ik nog een vraag , ik krijg steeds een S.M.A.R.T error in m'n bios van m'n eerste hd (net hetzelfde type , alleen werkt deze nog) dat ik hem moet vervangen...Moederbord is asus a8v deluxe met bios 1005021) , maar als ik dit check in speedfan krijg ik voor alle 3 m'n hd's (western digital 200gb 8mb cache sata, western digital 200gb 8mb cache sata [die dus nu stuk is :( ] en western digital 160gb 8mb cache)allemaal maximale waardes....Is die hdd het nu echt aan het begeven ofniet ? Hij maakt geen rare geluiden , tikt niet ofzo en doet normaal....Ik probeer ze ook altijd goed te onderhouden dmv ze goed koel (altijd onder de 42° ) te houden , hier thuis altijd rond de 30°....

Ohjah , mss niet onbelangrijk te vermelden maar dit is ook op een ander (belgisch) forum namelijk http://games.telenet.be/f...php?p=4839889#post4839889

Ik zou jullie alvast voor elk advies heel hartelijk willen bedanken _/-\o_

Met vriendelijke groet

baaitos

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

voor je HDD die kapot is zal ik gevoon proberne om hem bij je pcboer terug te brengen en zeggen dat dat klepje/paletje af is gebroken en hun het misschien kunne verhalen op garantie.

wat betreft je HDD kan je WDDIAG draaien dit is een tooltje van WD zelf moet je even op hun site rond kijken anders even google raadplegen

tooltje

[ Voor 12% gewijzigd door loodgieter op 18-01-2005 22:51 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De garantie is nog steeds 3 jaar hoor, da's de fabrieksgarantie. De winkeliersgarantie is inderdaad meestal half jaar à 1 jaar. Je kunt nu dus niet bij de winkel terug om de schijf te ruilen, je zult het dus direct bij de fabrikant moeten doen. Check www.wdc.com en dan Support/Warranty.

Wat betreft het probleem: koop/leen een identieke HDD (dezelfde merk en grootte) en zet de printplaat tijdleijk over, zodat je de data kunt backuppen. Probeer te informeren bij WD of dit überhaupt onder garantie valt. Zo nee (wat ik zelf ook zou denken, dit is user abuse), dan moet je toch sowieso een nieuwe HDD kopen :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
Als het alleen het plastic stukje is en je hebt geen garantie zou ik gewoon de gok nemen en het proberen aan te lijmen :)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou proberen hem eerst even met een stukje plakband ofzo proberen te repareren. In ieder geval niet met iets permanents zoals lijm. Dat kan namelijk altijd later nog. Als dit werkt dan kan je de 170 Gb aan belangrijke informatie backuppen (Je film collectie? ;)).
Neem even contact op met Western Digital. Je hebt best kans dat dit onder garantie valt. Als het namelijk met normaal gebruik gebeurd is, en de oorzaak is gewoon een constructiefout, dan treft jou geen blaam.
Pas op het moment dat WD zegt dat het niet onder garantie valt, dan zou ik er aan gaan zitten denken om hem te lijmen. Laat je dan wel even goed voorlichten. Seconde lijm lijkt in eerste instantie de beste lijm hiervoor, maar wie weet is er nog wel een betere soort lijm voor dit materiaal.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Pakjebakmeel
Pakjebakmeel schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:50:
Als het alleen het plastic stukje is en je hebt geen garantie zou ik gewoon de gok nemen en het proberen aan te lijmen :)
;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56
Heb 't zelfde gehad, gewoon voorzichtig lijmen.

Verwijderd

Topicstarter
Twix schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:49:
voor je HDD die kapot is zal ik gevoon proberne om hem bij je pcboer terug te brengen en zeggen dat dat klepje/paletje af is gebroken en hun het misschien kunne verhalen op garantie.

wat betreft je HDD kan je WDDIAG draaien dit is een tooltje van WD zelf moet je even op hun site rond kijken anders even google raadplegen

tooltje
ik had gistereren dit tooltje laten werken , ik nam quick test (omdat je hiervoor geen backup moest nemen , bij de uitgebreide versie wel stond der) die normaal rond de 5minuten zou duren , na 2minuten en een paar seconden was hij klaar en er waren geen errors gevonden...(dit was m'n 200gb sata waar ik momenteel op zit te werken , m'n bootdisk dus)

Toen ik echter bij m'n 160gb testte wou dit niet echt lukken , de harde schijf maakte de hele tijd hetzelfde geluid en de test was na 10-15minuten nog niet klaar , toen heb ik maar gereboot en terug naar windows gegaan.

Zou het dan toch kunnen dat ik die smart error krijg voor deze hd ? Ik begrijp het niet want hij heeft tot nu toe altijd goed gewerkt....Maar aangezien de test niet volledig was weet ik niet of er wat mis mee mis , zijn er misschien nog andere programma's die dit kunnen controleren ?

Ik heb net ff beide harde schijven met speedfan bekeken met volgende screenshot als resultaat:

http://users.pandora.be/-freak-/westerndigital160gb.JPG

Deze geeft beide harde schijven maximale waardes aan , waarom geeft m'n bios dan de error dat er een slechte hd is ? Speedfan controleert dit toch ook gewoon aan de hand van smart ? Wie moet ik nu geloven :?

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

probeer dan nog eens wat andere tooltjes van andere merken hitachi heeft er ook wel 1.
tool

kijk nog eens op de site van http://www.acronis.com/ deze hebben ook wel gratis test tools. Je kunt beter zeker zijn stel dat er wat gebeurd :)

en voor de rest weet ik niet of die speedfan SMART wel betrouwbaar is?? (zeg niet dat die niet goed is hoor)

anders zou ik het zo ook niet weten waar deze fouten vandaan komen?

Verwijderd

Denk niet dat de kans groot is dat WD dit onder RMA gaat accepteren. User Abuse zou ik in iedere geval zeggen als iemand dit bij me terug brengt in de winkel

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23
ik zal het probleem wel niet snappen maar als ik het goed begrijp had een sata schijf.

daar zat een gleuf in zodat je de connector erin kon drukken.
nu is er een stukje plastic naast de connector afgebroken.

en nu past je connector er niet meer in???

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:24:
Denk niet dat de kans groot is dat WD dit onder RMA gaat accepteren. User Abuse zou ik in iedere geval zeggen als iemand dit bij me terug brengt in de winkel
Of gewoon slecht materiaal gebruikt. (dus fabrieksgarantie)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BalusC schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:21:
De garantie is nog steeds 3 jaar hoor, da's de fabrieksgarantie. De winkeliersgarantie is inderdaad meestal half jaar à 1 jaar. Je kunt nu dus niet bij de winkel terug om de schijf te ruilen, je zult het dus direct bij de fabrikant moeten doen. Check www.wdc.com en dan Support/Warranty.

Wat betreft het probleem: koop/leen een identieke HDD (dezelfde merk en grootte) en zet de printplaat tijdleijk over, zodat je de data kunt backuppen. Probeer te informeren bij WD of dit überhaupt onder garantie valt. Zo nee (wat ik zelf ook zou denken, dit is user abuse), dan moet je toch sowieso een nieuwe HDD kopen :)
NEE! Niet doen.

Elke schijf tegenwoordig is inperfect. Deze inperfectie wordt bijgehouden bij calibrering van de schijf in een gedeelte dat de P-list heet. Daarnaast heb je schijven die nagenoeg op elkaar lijken die toch andere firmwareversies hebben. Resultaat: een andere firmware dan klopt die spontaan de P-list wist of op enige manier onbruikbaar maakt, en daarmee een onleesbare schijf, omdat er niet meer bekend is welke stukjes bruikbaar waren of niet.

Vroeger kon je dit doen, maar tegenwoordig is dit echt niet meer zo handig. Als ik de TS was zou ik gewoon een nieuwe SATA connector bestellen en er op solderen.

Met deze 'slimmigheid' heb ik al eens zo'n 40 gb bedrijfskritisch materiaal in rook op zien gaan; de datarecoverytoko bewonderde mijn inventiviteit maar meldde dit dus in het vervolg niet meer te doen (met bovenstaande uitleg erbij). Resultaat was dat zij enkele weken op de disk hebben zitten buffelen.

[ Voor 11% gewijzigd door HunterPro op 19-01-2005 15:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar zeg je me zowat. Jammer dat het tegenwoordig inderdaad niet zo makkelijk meer is. Vroeger heb ik wel aardig wat succesvolle ervaringen gezien bij dit soort acties.

* BalusC gaat eens kijken of de FAQ op dat punt eens bijgewerkt moet worden.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Kun je niet even op ide aansluiten. Om je bestanden te backuppen.

edit
oeps, had ik niet gezien. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Justifier op 20-01-2005 18:33 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

J.ustifier schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:48:
Kun je niet even op ide aansluiten. Om je bestanden te backuppen.
het is een SATA schijf.... geen IDE op de foto liggen 2 schijven opelkaar.

kun je niet een SATA kabel kapot knippen en direct op de print plaat solderen ? dan heb je alleen een HDD met een staartje...

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ja dat zou ik ook doen, gewoon een stekker van een kabel afknippen en direct aan de uitstekende pinnetjes of de printplaat solderen. Wel zorgen dat als je een beetje scheef aan die kabel trekt dat er dan geen kortsluiting optreedt. Als je dat stukje vastlijmt en je krijgt die aansluitingen niet meer helemaal op de goede plaats, dan heb je kans dat ze af en toe wel/geen contact maken.
Verder vind ik de smart maar een beetje vaag. Ik heb een 40 gig 7200 rpm maxtor schijf. Deze gaf anderhalf jaar ook een smart-melding. Sinds een maand of 2 geeftie die melding niet meer (ja, smart staat wel aan, hij zegt dus dat de schij ok is). Hij maakte wel af en toe van die klikkende geluidjes: de schijf viel uit en spinde weer opnieuw op. Maar dat hoor ik de laatste tijd ook niet meer. En hij werkt nu nog steeds zonder problemen. Ik wilde hem eerst terugbrengen, maar had verder alleen een 17 gig schijf, dus kon ik m'n data nergens kwijt. Het zou 8 weken duren voordat ik hem terug zou krijgen. Nu heb ik een 160 en een 200 gig erbij, dus aan ruimte geen gebrek. Helaas bedacht ik me net een week na het aflopen van de garantieperiode, dat ik hem wel eens terug zou kunnen sturen |:(

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Topicstarter
dat solderen lijkt me wel een goed idee , alleen...zijn er geen schema's ofzo waar aangeduid staat welke kabel op welk punt moet ?

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Het is toch een platte kabel ? Gewoon van links naar rechts zolderen dus ;)

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22751/thumb.jpg

had ik ook 8)7 , was n beetje lomp met aansluiten....

Heb het al de 3e keer gelijmd. ik heb wel n backup in ieder geval.
Het is goed te doen mits je de boel netjes op laat drogen, en let er op dat je geen lijm op je koperen connectors krijgt (of damp van die gekke secondelijm).

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
wat ik me afvroeg , kan ik niet voor ik al deze dingen probeer (lijmen , solderen , ....) niet eerst nagaan of de kans bestaat dat er nog garantie op zit ? en indien niet wat de kosten zouden zijn om dit te maken ? (als het hoger dan 100€ is hoeft het niet , dan koop ik me voor dat geld wel weer een nieuwe) op de site van western digital wordt ik er niet echt wijs uit , ik heb naar een lijst 'distributors' gebeld maar dan kom je uit bij groothandelaars waar je als particulier natuurlijk niks kan gaan doen....

de hd (de andere wd 200gb sata ook) komen van bij www.snogard.de (duitse winkel) hoe moet ik dan dit weer gaan aanpakken ? het is +- anderhalf uur rijden van hier , dus ff 'langsrijden' om te vragen hoe het zit zit er ook niet echt bepaald in....

zijn er nog al mensen die met soortgelijke situaties gezeten hebben ? want ik weet momenteel echt niet bij wie ik terrecht kan.... (als er zowieso geen garantie opzit probeer ik die middeltjes wel , maar beter zeker zijn dan daarna....)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je even naar die duitse winkel bellen? Ik neem aan dat ze wel engels zullen verstaan.En je kan WD even een mailtje sturen hierover. Ik denk dat ze je adviseren om hem gewoon op te sturen dat zij ernaar kunnen kijken.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Zo jou hd is een beetje stoffig zeg!
Nouja vandaag heb ik 2 nieuwe WD sata schijven gehaald 2x200 GB.
Bij mycom hadden ze perongelijk ipv de 200 de 250 gegeven ik blij! :)
Maar het valt me op dat die sata dingen toch wel een beetje gammel zijn, heel jammer voor zo'n mooie techniek >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:05:
wat ik me afvroeg , kan ik niet voor ik al deze dingen probeer (lijmen , solderen , ....) niet eerst nagaan of de kans bestaat dat er nog garantie op zit ? en indien niet wat de kosten zouden zijn om dit te maken ? (als het hoger dan 100€ is hoeft het niet , dan koop ik me voor dat geld wel weer een nieuwe) op de site van western digital wordt ik er niet echt wijs uit , ik heb naar een lijst 'distributors' gebeld maar dan kom je uit bij groothandelaars waar je als particulier natuurlijk niks kan gaan doen....

de hd (de andere wd 200gb sata ook) komen van bij www.snogard.de (duitse winkel) hoe moet ik dan dit weer gaan aanpakken ? het is +- anderhalf uur rijden van hier , dus ff 'langsrijden' om te vragen hoe het zit zit er ook niet echt bepaald in....

zijn er nog al mensen die met soortgelijke situaties gezeten hebben ? want ik weet momenteel echt niet bij wie ik terrecht kan.... (als er zowieso geen garantie opzit probeer ik die middeltjes wel , maar beter zeker zijn dan daarna....)
Ik heb precies het zelfde probleem. Ik had 2 hitachi schijven in raid o. (160 g. per stuk)
Heb ze ook bij snogard gekocht, erg fijne winkel opzich. Ik baalde echt als een stekker toen ik zag dat dat ding was afgebroken.
Ik heb hem netjes geplakt en toen me date op dvds gezet. Helaas heb ik niet goed gekeken, heb veel belangrijke dingen niet gekopierd.
Die andere hd gebruik ik nou gewoon, en de kapotte schrijf ligt nog op de kast.
Denk dat je hem het beste met epoxy ofzo kan lijmen, hoop liever dat ik een nieuwe krijg. Maar weet niet of dit binnen de garantie valt.
Helaas kan ik niet meer bij de data die op me hd staat, omdat ik het raid heb afgebroken.

Verwijderd

Topicstarter
HyperDevil schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:19:
Zo jou hd is een beetje stoffig zeg!
Nouja vandaag heb ik 2 nieuwe WD sata schijven gehaald 2x200 GB.
Bij mycom hadden ze perongelijk ipv de 200 de 250 gegeven ik blij! :)
Maar het valt me op dat die sata dingen toch wel een beetje gammel zijn, heel jammer voor zo'n mooie techniek >:)
als je http://users.telenet.be/Dirkxke/sata.jpg die foto bedoeld , dat zijn m'n hd's niet :X (stond trouwens ook in de link waar je op moest klikken ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 18:14:
Misschien kan je even naar die duitse winkel bellen? Ik neem aan dat ze wel engels zullen verstaan.En je kan WD even een mailtje sturen hierover. Ik denk dat ze je adviseren om hem gewoon op te sturen dat zij ernaar kunnen kijken.
Snogard staat er mij niet direct om bekent altijd even 'niet duitser vriendelijk' te zijn , toen ik in m'n beste engels een beleefd emailtje stuurde om te vragen als ze aan bepaalde onderdelen konden komen voor m'n nieuwe pc (en of ze ook verstuurden) kreeg ik een standaardmail in het duits terug dat dit niet zo was |:(

ok ik begrijp wel dat je als groot duits bedrijf helemaal geen verzendingen nodig hebt , maar als je een klant zo behandeld gaat hij (denk ik toch zo was het in mijn geval) er een heleboel minder geld laten , ik was van plan om er m'n volledig systeem te kopen maar omdat ik er enkel m'n tft , hd's , case , voeding en coolers gekocht heb zijn ze toch een heel deel geld misgelopen....

nuja dit wil natuurlijk niets zeggen , maar ik veronderstel alleen dat het niet zo geslaagd engels zal zijn , ik zal wel eens zoeken op de (volledig duitse :/ ) site naar een telefoonnummer en proberen te bellen :)

• Pakjebakmeel
als je http://users.telenet.be/Dirkxke/sata.jpg die foto bedoeld , dat zijn m'n hd's niet :X (stond trouwens ook in de link waar je op moest klikken ;) )
Ik denk dat ie op Bratos zijn HD doelde en niet de jouwe :P

[ Voor 60% gewijzigd door Pakjebakmeel op 20-01-2005 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:07:
Ow :/

m'n excuses dan in dat geval

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

Pakjebakmeel schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:07:
[...]

Ja dat merkte ik ook pas toen ik de foto had genomen :o best ranzig he :7

maar even terug on topic: Ik denk dat je de garantie wel kan vergeten. Het is geen produktiefout, storing of whatever, maar puur lomp gebruik (in mijn geval dan.) En zoiets valt niet onder de garantie (kundige installatie bla)
Ik denk niet dat een winkel dit bij n leverancier kan claimen, en dus jij niet bij de winkel , imho. Misschien kan iemand dit bevestigen, en dan resteert je alleen nog maar het afgebroken stukje teruglijmen.

Bij mij kwam het overigens dat ik de stekker er scheef op duwde terwijl dat niet kon. beetje te veel kracht gezet. *krak* hee hij boot niet 8)7 }:O

Ik doe mn sig weer eens eer aan

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Ik kan je voor bijna 100% garanderen dat dit niet onder garantie valt.
Ik zelf zou gewoon de kabel slopen en de draden direct op de pennen solderen, dan is dat hele probleem ook opgelost.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 17:28
tip voor mensen met dit probleem.

steek het afgebroken stukje kunstof in de kabel en plaats hem dan op je HD. Zet dit vast met een stukje tape en het werkt en blijft zitten.
Pagina: 1