Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:34:
Denk dat de verschillende kleurtjes met name het gevolg van een auto-witbalans is. Niet veel aan te doen tenzij je de mogelijkheid hebt en zin hebt om het handmatig in te stellen ... maar ik zou 't lekker laten voor wat het is voorlopig.
Gemakkelijk op te lossen in Photoshop, Paint Shop Pro, of wat dan ook...
Ga naar het dialoogvenster Curves (in Photoshop), klik op het middelste pipet, in klik dan op een deel van je foto waarvan je weet dat die neutraal grijs of "redelijk" wit moet zijn. Huppakee, en je witbalans is in orde.

(Je kunt ook hetrechter pipet gebruiken, maar die werkt alleen als een bepaald object ECHT wit moet zijn, zonder ook maar een enkele andere kleurzweem erin. Met het linker pipet kun je het zwartpunt instellen, als je een object in je foto hebt waarvan je weet dat het zwart moet zijn.)
Een camera vindt sneeuw vaak veel te fel, en hij gaat helemaal over de kop; hij gaat onderblichten, en kan vaak ook de sneeuw niet zelf neutraal krijgen (dat zou moeten gebeuren door meer rood in de foto te mixen). De auto-witbalans is daarin beperkt, en als die niet genoeg rood in je foto krijgt, wordt het resultaat nogal blauw
@Einsteintina! Je camera beperkt je nogal in je mogelijkheden.Eigenlijk heeft hij helemaal geen mogelijkheden.... Is het niet een optie om naar een andere camera uit te kijken? Bijvoorbeeld:
Fuji FinePix S5500, 275 euro
Canon Powershot S1 IS, 340 euro
Het enige dat beide camera's eigenlijk echt missen in mijn ogen is de hot-shoe voor een externe flitser. Voor de rest kunnen ze beiden alles wat je de eerstkomende tijd zou willen doen, van compleet auto tot volledig handmatig, en beiden hebben 10x zoom, tot rond de 370mm. De Canon heeft zelfs beeldstabilisatie.
Als je dúúr zou willen gaan, kun je bijvoorbeeld kijken naar een Dimage A1, voor 585 euro. Die camera heeft écht alles: 28-200mm zoomlens met goede lichtsterkte, mogelijkheid tot een externe Minolta-compatible flitser, beeldstabilisatie, en meer instellingen dan je in eerste instantie zult willen geloven
Dimage A1, 585 euro
Reviews over deze camera's kun op
www.dpreview.com opzoeken.
Wellicht is het niet de gouden tip om met jouw camera knallende foto's te maken waarop je had gehoopt, maar.... eens zul je toch naar een dergelijke camera moeten overstappen als je wat meer wilt in de fotografie. Ik merk eigenlijk nu al dat je meer wilt dan je huidige camera aankan. Met de Canon en Fuji kun je een aardige tijd vooruit, terwijl de Minolta een hoeveelheid mogelijkheden heeft die door zover ik weet geen enkele andere digicompact worden geevenaard.
[
Voor 69% gewijzigd door
Katsunami op 30-01-2005 01:42
]