Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1-naar-2 pci risercard, halve bandbreedte?

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik wil op een micro-atx bord 2 pci kaarten verbinden via risercards met het moederbord. Daarvoor dacht ik een lage en een hoge pci-riser te gebruiken zodat ze boven elkaar zitten. Ik kan echter alleen vinden bij shops (zie bijvoorbeeld hier: myelectronics.nl, even op risercards klikken aldaar) dat de lage naar buiten wijst en de hoge naar binnen. Bestaan er geen hoge die ook naar buiten wijzen zodat ze boven elkaar komen te zitten?

Ik zie tevens een 1-naar-2 risercard, maar deze wordt op 1 pci-slot aangesloten. Zorgt dit niet voor vertragen bij 2 kaarten op 1 slot? Ik wil namelijk een PVR500 (tv-kaart met dubbele tuner) en nog een andere pci-kaart aansluiten. Die PVR500 is in feite al 2 pci kaarten en ik ben bang dat dat gaat vertragen. Is dit zo, of maakt dat niet uit? Ik zie bij mini-itx.com bijvoorbeeld een dubbele riser-card, waarbij er 1 active 2x pci is en een andere passive 2x pci. Wat daar nou weer het verschil tussen is?

Tevens zag ik bij procase.nl kaarten (die volgens mij eigenlijk voor professionele servers zijn) met 2x pci of 3x pci die wel op meerdere slots apart worden aangesloten, maar ik kan niet goed vinden wat de hoogte van 2U betekend. Dit is volgens mij een servermaat. Ik wil namelijk de hoogte graag beperken.

Iemand die wat meer duidelijkheid hierover kan scheppen?

offtopic:
Het is overigens voor een custom-made HTPC van MDF-hout met alle toeters en bellen (multiple tuners, lcd-display, usb-access aan voorkant, via bluetooth te bedienen met pda, enz), pics komen misschien in een later topic. Ik heb nu nog alleen een stapeltje hardware en een idee in mijn hoofd :)

Look behind you! A three headed monkey!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
voor pci is het zo dat sowieso alle slots dezelfde bus, en dus dezelfde bandbreedte, delen...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Vertragen valt volgens mij wel mee. De bus is gewoon 133MB/s en als 1 kaart dat wil gebruiken dan krijgt die gewoon de volle breedte.

Echter, kun je zomaar op ieder moederbord 1 PCI slot "splitsen" naar 2 met zo een 1 -> 2 riser?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09
Die kaart is speciaal bedoelt voor een VIA-board heb het hier thuis liggen doorvoer nog nooit gemeten en ook niet op een ander mainboard.

Die andere verdelers verdelen de poort niet maar zorgen er alleen voor dat er ruimte onstaat: één pci word doormiddel van de kaart gedaan nummer twee/drie krijgen communicatie via een kabel die aan het printplaatje hangt. Is vaak niet duidelijk, maar de enigste die dat dus niet heeft is die van via.

Het verschil tussen active en passief weet ik nog niet precies, maar het heeft volgens mij met de stroomtoevoer te maken.
The_Stickie schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:24:
voor pci is het zo dat sowieso alle slots dezelfde bus, en dus dezelfde bandbreedte, delen...
Toch zal dit niet werken i.v.m. datalijnen tekort/IRQ problemen/energie en weet ik veel nog wat meer. In theorie zal het misschien wel kunnen maar ik heb het vermoeden dat er dan meer electronica nodig dan dat het voordeel oplevert.

[ Voor 29% gewijzigd door FireWood op 18-01-2005 21:41 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ok, dus de conclusie is dat als ik via risercards wil werken ik per pci-slot een aparte riser moet hebben. 1-naar-2 gaat niet werken. Dus een hoge pci-riser vinden die naar buiten wijst is genoeg?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
2u is 8.89 cm.

I, for one, like Roman numerals

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
h.edink schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:39:
Toch zal dit niet werken i.v.m. datalijnen tekort/IRQ problemen/energie en weet ik veel nog wat meer. In theorie zal het misschien wel kunnen maar ik heb het vermoeden dat er dan meer electronica nodig dan dat het voordeel oplevert.
ik bedoelde met m'n post dan ook niet dat het zeker zou werken, wat ik bedoelde is dat van bandbreedte delen (zoals TS het stelt) niet echt sprake is, aangezien PCI-kaarten altijd de bandbreedte moeten delen met de rest van de bus.

Of van 1 slot 2 slots maken kan is idd een kwestie van electronica. Aangezien mijn electronica-kennis neit veel verder gaat dan een schakelaar ;), kan ik daar ook geen zinvolle uitspraak over doen. Maar de fabrikant van die risers zeker wel :)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Damn, dat is wel erg hoog.

Ik heb vandaag verder gezocht, maar ik kom er niet uit of het nou kan zo'n 1 naar 2 ding. Ik zou het liefst toch aparte risers gebruiken voor de sloten, want ik heb er toch 3 op het MB zitten. Ik wil ze alleen vanwege de hoogte gekanteld hebben.

Ik zag bij myelectronics nog wel een extender, die verhoogd het slot als het ware. Dan stop ik een pci-riser in het 1e slot en in het volgende slot een extender met daarin weer een pci-riser. Op die manier bereik je 2 geknikte slots, maar met verschillende hoogte. Ik hoop dat dat wel gaat passen. Zo'n 1 naar 2 zou natuurlijk wel makkelijker zijn en vooral goedkoper.

Ik zou ook nog voor flexibele risers kunnen gaan, dat gaat zeker werken, maar die zijn wel meteen een flink stuk duurder, dat zou ik liever vermijden.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En zelf maken, van die flexibele rasers?

2 oude pci kaarten
een lang stuk dunne kabel, in kleinere stukken,
2 pci sloten van een oud moederbord.
En heel veel solderen.

I, for one, like Roman numerals

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11 14:00

Metten

ik hou het graag simpel

Zo'n 1-naar-2 PCI riser werkt gewoon, het is zoals eerder gezegd gewoon een bus waarbij het in principe niet uitmaakt hoeveel sloten je erop aansluit. Dit soort riserkaarten worden ook wel in 1u en 2u serverbehuizingen gebruikt.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik denk dat ik toch maar voor deze ga:

Afbeeldingslocatie: http://www2.multithread.co.uk/images/riser_2_port_pci_small.jpg

Deze kan toch niet fout lijkt me?

Dat is ook een dubbele riser, maar moet in 2 bron-pci sloten, dus dat lijkt me veiliger. Moet wel uit Engeland komen (www.linitx.com), maar ze hebben nog wel meer geinige dingetjes, dus dan maak ik er wel een combobestelling van.

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 17:30
ik heb deze liggen, is gewoon een 2 naar 2 riser, aangezien je daar zo'n uitbreidingstukje hebt. Het plaatst gewoon je pci sloten onder een hoek van 90°
Werkt perfect

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
MrScratch schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 23:15:
Ik denk dat ik toch maar voor deze ga:

[afbeelding]

Deze kan toch niet fout lijkt me?

Dat is ook een dubbele riser, maar moet in 2 bron-pci sloten, dus dat lijkt me veiliger. Moet wel uit Engeland komen (www.linitx.com), maar ze hebben nog wel meer geinige dingetjes, dus dan maak ik er wel een combobestelling van.
Erm, die 2e pci zit verbonden met 8 draadjes?, moeten dat er niet meer zijn...?

Ik dnek dat die niet het hele pci slot vebind maar alelen de adressing puntjes, das dus alleen voor mobo's die niet snappen als je meer dan een kaart adresseert op een pci slot.

Dus geen winst (behalve in geld voor de producent }) )

Verwijderd

DEnk dat die riser uit engeland wel werkt. WAnt inderdaad de bus wordt wel gedeelt maar niet elke pci poort heeft exact dezelfde irq routing. WAnt als ik sisoft inaar pci kijk weet toch in welke poort welke kaart zit en als dan kaarten ga draaien veranderd dat ook. Dus die riser met datextra kabeltje pakt dan wel je IRQ dus dat gaat zeker werken.
Pagina: 1