Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:13:
Linux is voor mij pure afwisseling. Als je hele dagen tegen dat Windows XP op zit te hikken, wil je thuis wel eens wat anders zien. Niet dat ik klaag over Windows XP, in mijn ogen is dat nog steeds het meest geweldige besturingssysteem wat ooit gemaakt is.
Super! Zeker niet zo'n slechte ervaringen gehad als mij

Windows wordt niet voor niets wereldwijd gebruikt. Als linux dezelfde eigenschappen als Windows, zou iedereen dit gratis besturingssysteem gebruiken. Helaas; met de huidige linuxsystemen kun je op dit moment nog maar weinig aanvangen. Of je moet programmeur zijn om je eigen drivers en software te schrijven.
OSX is stabieler, ligt jaren voor op windows en gebruiksvriendelijker, waarom gebruikt dan 'iedereen' windows? Het heeft niets te maken met dit is beter of slechter het is gewoon dat iedereen alleen windows kent en linux ziet als iets voor in de servermarkt of voor programmeurs.
Als linux dezelfde eigenschappen zou hebben als windows? Welke eigenschappen? Linux is linux omdat het linux is, als het de eigenschappen van windows zou hebben was het een windows-cloon en dat is het zeer zeker NIET. Gebruiksvriendelijkheid is ruim voldoende indien alles geïnstalleerd en werkende is. Ik ken mensen genoeg die geen hardware kunnen installeren in windows of instellingen veranderen, want ze hebben er geen verstand van. Als je hardware in linuz wil installeren kan een gewone gebruiker ook niet. Dus is er geen verschil.
Weinig aanvangen met linuxsystemen? Ik kan minstens even veel met windows als met linux. Dingen die jij op windows wel kan maar niet op linux komt waarschijnlijk door gebrek aan interesse aan dat soort software op linux. Omgekeerd bestaan veel mogelijkheden voor linux die niet werken op windows, ooit een HPC clustertje gebouwt in windows waarbij het een voor een programma lijkt alsof het maar 1 pc is. Is maar een voorbeeldje

Ook ondersteuning is bij linux nog ver ver ver ver ver ver ver te zoeken. Zowel als hulp voor de gebruiker als ondersteuning voor software en hardware laat nog flink te wensen over.
Kortom, ik hou linux als tussendoortje, als het op prestaties en productiviteit komt neem ik toch maar liever het oude vertrouwde OS van onze Bill.
Voor ondersteuning moet je betalen, dat is het idee achter openscource. Als je een linux distributie koopt koop je eigenlijk support en kan je dus contact opnemen met SUSE bijv. Alle software die erbij geleverd wordt krijg je dan ook support op, software die er niet bij zit natuurlijk niet krijg je bij windows ook niet.
Hulp voor gebruikers is op bijna iedere projectpagina te vinden. Daarnaast kan je ook nog talloze forums op internet vinden om hulp te vragen 1 ervan wordt
GoT genoemd.
Op hardware moet je ook niet zeuren. De pc die jij hebt staan bestaat schijnbaar uit hardware die alleen is ontworpen voor windows en (nog) geen ondersteuning voor is onder linux.
Oplossing is simpel. Als je hardware koopt let er dan op dat deze ook ondersteund wordt door linux.
Nu even over 'waarom linux' bij mij. Paar jaar terug wou ik de complete muziekcd collectie inlezen maar als ik dat samen met on the fly encoderen deed op mijn k6/2-450 ging dat nogal traag, Dus zocht ik een oplossing en die vond ik door een klein clustertje te bouwen met openmosix en linux, daardoor kon ik het beschikbare vermogen opkrikken door mijn k6/2-450 te gebruiken met de volgende node's, Athlon 600, K6/2-300 en een P2-266. Daarmee kwam het beschikbare vermogen voor bijna elk programma dat geen shared memory gebruikt op 1616MHz wat best wel handig was
Mijn ervaring met linux was zeer beperkt tot Redhat en wat klikken op RPM bestanden en had bijna nergens verstand van in linux. De Openmosix linuxkernel was beschikbaar als een RPM en die kon je dus eenvoudig installeren. deze deed het goed samen met de p2-266 waarop daarvoor ook redhat op werd geinstalleerd, maar op de overige pc's mocht ik niet linux installeren dus daar had ik tijdelijk een probleempje. Op sourceforge vond ik een minilinux met openmosix op een floppy en die heet openmosixLOAF. De overige pc's deden daarmee booten maar dan begon de ellende, ik kreeg errors over dat MFS niet ondersteund werd op die floppy's en die RPM was er wel mooi mee gecompileerd. Oplossing na wat zoeken was dus de linuxkernel recompilen, nooit gedaan in mn leven. Dus wat deed ik, ik downloade de source RPM en van daaruit volgde ik de handleiding van openmosix en de kernel zelf en ik kreeg fouten die te maken hadden met iets met SCSI, toen dacht ik zo van dan schakel ik die uit bij de kernelconfig en toen kreeg ik geen foutjes meer. Ik had ergens een soort testscriptje gevonden die alle cpu's aan het werk deed zetten en het werkte ook nog. Ikke was blij

Aantal weken die daarop volgden heb ik zeer veel geleerd over compileren enzo oa voor dat programma wat ik nodig had om die cd's te rippen.
Dus zonder linux ervaring kan je toch wel interessante dingen doen in linux door dingen uit te zoeken en vooral veel leren. Maar ik ben dan ook nooit vies geweest om me wat in te spannen.
Ik denk dat ik veel linux gebruik omdat ik graag wat nieuws ontdek en vind het grootste pluspunt van linux nog wel dat als iets niet werkt terwijl het dat wel hoort te doen dat het dan puur aan jezelf ligt. Bij windows heb je dat niet en begint windows soms raar gedrag te vertonen, dit probleem heb ik ook al onder OSX meegemaakt helaas. Momenteel gebruik ik Debian op een van mijn pc's, ik heb totaal niets gecompileerd en geen ingewikkelde handelingen verricht om alles aan het draaien te krijgen. Het moeilijkste wat ik in debian heb gedaan is de xorg.conf aanpassen voor het muiswieltje en een hogere resolutie. Als iemand dat moeilijk vindt met al die documentatie en howto's op internet hoort hij ook geen windows te installeren.
De pc heb ik een tijdje terug een ander mobo ingezet en je zet em dan aan en pats alles werkt gewoon, zelfs de SATA raid controller zonder ook maar 1 instelling te veranderen, probeer dat maar eens met windows. Bij windows moet je eerst in veilige modus starten en alle mobo hardware eruit mieteren en dan rebooten en alle drivers opnieuw installeren met de nodige reboots. Toen ik dat mobo kocht had ik natuurlijk van tevoren uitgezocht hoe goed het ondersteund word door linux en dat bleek goed te zitten. Dit die ik bij ieder stuk hardware wat ik aanschaf.
Binnekort wil ik al mijn bakken remote kunnen laten booten en een Beowolf cluster eens proberen met behulp van LAM-MPI. als het goed is ondersteund deze shared memory waardoor iedere applicatie kan worden verdeeld over meerdere cpu's of op een andere cpu draaien.
[edit]
Nog een extra reden waarom ik linux draai. Het is niet belachelijk overprijst. Ik heb 9 pc's van die 9 is er 1 een apple die draait legaal OSX, de rest draait linux in de smaken corelinux, slackware en 1 pc debian. De pc met debian heeft ook windows geïnstalleerd maar dat is alleen maar omdat we op mijn opleiding delphi gebruiken, dit kan echter ook in linux door middel van Kylix, maar ik gebruik het niet omdat het kan zijn dat we modules gebruiken die niet beschikbaar zijn voor een CLX applicatie. Verder heb ik het voor sommige Worddocumenten die Openoffice.org niet goed kan converteren en voor printen naar een lexmark all-in-one sjitding. Word en printen naar die lexmark gaat trouwens ook in OSX. Owja mijn dvdbrander werkt niet in debian, daarvoor gebruik ik ook windows, deze brander brand wel gewone cd's onder linux. Misschien met een nieuwere versie van DVDrecord dat die het wel doet, dat heb ik nog niet getest.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 21-01-2005 22:48
]