Voorzetlens beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb onlangs een goedkope beamer zonder zoomlens gekocht. Hij projecteert op 3M afstand ongeveer 1.40M diagonaal. Het komt echter veel beter uit als hij anderhalve meter verder wordt gezet. Dat kan worden opgelost met een voorzetlens, maar hoe sterk moet deze zijn? Is er iemand met verstand van optiek die weet hoe je dit berekent?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41
tsja, die formule stond in mijn vorige natuurkunde boek, maar die heb ik niet meer. misschien kun je op google natuurkundige formules vinden. of even in binas kijken als je dat hebt...?

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 15:19

Res-q

Redder in nood?

Lijkt mij dat je toch gewoon de beamer anderhalve meter verder zet? Dan wordt de beelddiagionaal alleen iets groter (2,10 meter), maar is dat een probleem?

en zo is het voorspeld!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ja, dat is een probleem. Daarom stel ik deze vraag ook.

Verwijderd

polaris schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:58:
Ja, dat is een probleem. Daarom stel ik deze vraag ook.
Wat voor beamer is het? Welke lenzen heb je zelf al gevonden? Wij kunnen wel zeggen van zo'n sterke lens (in dioptrie) moet je hebben, maar als die niet bestaan schiet je er niks mee op.
Wat meer info is dus wel gewenst.

Hier http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm kan je iig mooi rekenen aan je projector.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Het is deze. En ik heb zelf nog geen lenzen geprobeerd. Het moet namelijk een holle lens zijn en die liggen niet overal voor het oprapen. Ik zal er een bij een opticien moeten bestellen, maar dan moet ik eerst weten welke sterkte.

Verwijderd

Opperhoof schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:18:
tsja, die formule stond in mijn vorige natuurkunde boek, maar die heb ik niet meer. misschien kun je op google natuurkundige formules vinden. of even in binas kijken als je dat hebt...?
Die formule was geloof ik (weet het vrij zeker ;) ):

1 / f = 1/ v + 1/ b

Waarin:
f = dioptrie (lenssterkte)
v = afstand lens -> voorwerp
b = afstand lens -> projectievlak

Nu zul je dus die v en die b moeten meten :)

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het de bedoeling dat het beeld nog steeds die 1.4 meter diagonaal blijft? Ik zit mijn hoofd hierop te breken hoe dat dan opgelost zou moeten worden (vind het dan wel handig om bv de brandpuntsafstand van de lens van de beamer te weten óf de voorwerpsafstand).

Ik denk dat het sowiezo niet echt goed is voor de beeldkwaliteit, maar dat is een tweede.

edit: greenstick, dat is wel de meest voor de hand liggende formule

[ Voor 10% gewijzigd door jevn op 18-01-2005 22:31 ]

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Het moet inderdaad nog steeds 1.4M zijn. En de brandpuntsafstand van de lens van de beamer weet ik niet, en al evenmin de afstand van de LCD tot de lens. Heb je die echt nodig voor de berekening?

Verwijderd

polaris schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:22:
Het is deze. En ik heb zelf nog geen lenzen geprobeerd. Het moet namelijk een holle lens zijn en die liggen niet overal voor het oprapen. Ik zal er een bij een opticien moeten bestellen, maar dan moet ik eerst weten welke sterkte.
Een holle lens?
Je wilt op een grotere afstand het beeld evengroot houden. Dan moet je dus zorgen dat de 'lichtstralen' convergeren. Om dit te doen heb je een bolle lens nodig! Een tele-lens dus. Ik denk dat je met een 1.5x voorzetlens wel bent geholpen.
Maar dan de vraag of het nuttig is. Vaak kosten zulke lenzen behoorlijk wat. Ik weet niet hoeveel je voor die projector betaald hebt maar ik zie prijzen voor voorzetlenzen van 1000-4000 dollar/euro.
Daarnaast is het nog de vraag of deze projector wel de ondersteuning biedt voor voorzetlenzen, wat ik sterk betwijfel.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Helaas, zo werkt het niet. Loop maar eens met een projector achteruit en je zult zien dat het beeld groter wordt, bij gelijkblijvende lens. Ik wil dat het beeld even groot blijft bij toenemende afstand, dus moet de lens zwakker worden.

De afstand LCD-lens zal trouwens ongeveer 15 cm zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoeveel kost het maken van zo'n lens bij de opticien je dan? En gaat dat wel een beetje netjes werken met lichtval enzo?

Maareh, je gaat dus van 3 naar 4,5 meter, dus de afstand wordt 1,5x zo groot, het diagonaal wordt ook 1,5keer zo groot, dus je moet een 1,5x zoomlens hebben om dat weer te tegencorrigeren lijkt me zo. Hoeveel MM dat is enzo heb ik geen idee van.

Of je dan scherp beeld krijgt is een 2e overigens :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

polaris schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:34:
Helaas, zo werkt het niet. Loop maar eens met een projector achteruit en je zult zien dat het beeld groter wordt, bij gelijkblijvende lens. Ik wil dat het beeld even groot blijft bij toenemende afstand, dus moet de lens zwakker worden.

De afstand LCD-lens zal trouwens ongeveer 15 cm zijn.
Je bent wel koppig of niet?

Lees de reply van JVS hierboven ook en je zult zien dat je een 1,5x tele-zoomlens nodig hebt.

En idd zal scherp beeld bij een "zelf-gemaakte" lens nog een hele klus worden.

Het lijkt me al met al nogal een hachelijke onderneming.

Verwijderd

[oftopic] lol gebruikt die projector nou een standaard halogeen lampje als lichtbron????, hoe is het beeld trouwens?? [/oftopic]
Pagina: 1