Luisterdag, AV receivers als pre, kabels en mp3.

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ikzelf ben erg benieuwd naar het functioneren van receivers als pre voor een surround systeem. Losse pre's zijn meestal erg duur, in Nederland begin je dan op 1500 euro ofzo en 2e hands op 1000 euro. Terwijl receivers meestal toch ook erg veel funties hebben en specificatiegewijs goed kunnen functioneren als pre. Je betaalt alleen wel voor eindtrappen die je niet gebruikt. Dus vraag ik me af hoe deze pre's presteren tov een losse pre. Aan de ene kant is het zo dat je steeds minder per euro krijgt naarmate je een duurder hifi product neemt, aan de andere kant betaal je bij een receiver ook voor de eindtrappen en als je een receiver koopt voor 600 euro en hem alleen als pre gebruikt, terwijl die als pre misschien maar 300 of 200 euro waard is, dan is dat jammer. Dus het lijkt mij leuk om zoiets is te testen en te vergelijken.

Als we dan toch bezig zijn, dan gaan we ook maar is kabels testen. Verschillende interlinks en speakerkabels.

MP3s testen lijkt me ook leuk: eigen rips met Lame van goede opnames in 128, 192 en 320kbit. En het origineel natuurlijk

Nu is het hele idee natuurlijk om dit allemaal blind te doen !

De setup waarmee we het gaan doen, daar wil ik mijn eigen spullen wel voor gebruiken. Deze spullen zijn:
- Parasound HCA 806
- Jamo Concert 8
- Als het goed is tegen de tijd dat we het doen, een aanvullende surroundset
Dit zijn dan de contante factoren, die zo blijven en niet veranderen binnen de test om te zorgen dat we alleen verschillen horen van verschillende bronnen e.d.

Wat breng ik zelf in:
- Pioneer VSX-D812 als pre
- Monster XP speakerkabel
- Cambridge interlink
- Vivanco interlink

Dit allemaal wil ik wel in m'n eigen kamer doen, welke 18,5m2 is. Moet lukken :) Mijn bank is de sweetspot, hier passen 3 man op. Dus 3 man tegelijk voor testen. Nu wil ik natuurlijk ook graag dat ANDERE mensen spullen inbrengen, anders hebben de tests geen zin ! We hebben in principe sowieso een losse pre nodig om het daarmee te vergelijken. Andere losse pre's en receivers zijn welkom, net zoals andere kabels.

Ik ga het liefst testen met zowel muziek als een film. Hiervoor moeten we natuurlijk wel goede bronnen hebben ;) Saving Private Ryan DTS heb ik hier liggen, evenals U571 DTS. Ook heb ik hier goede audioopnames liggen, van gitaar en andere akoestische muziek, maar ook van trance heb ik een goede opname (goa-psy voor de geinteresseerden ;) )

Een grotere ruimte is natuurlijk leuk, maar het moet wel een ingerichte ruimte zijn oid vanwege de reflecties anders enzo, en ik zou dan ook graag zien dat iemand mij met de auto komt ophalen dan, anders kan ik niet :P Beetje lullig als degene van het idee niet met zijn spullen kan komen :+

Dus laat maar horen, wil jij komen en wat neem je dan mee ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03

Jag

Leuk idee, zou eigenlijk eens moeten gebeuren idd. Ik denk wel dat je teveel hooi op de vork neemt als je en pre's Vs receivers en kabels en mp3 compressie wilt testen. Dit soort dagen heeft een hoog ouwehoer gehalte, en dat is maar goed ook natuurlijk. Ik zou de mp3s weglaten.

En wat betreft blind testen: dat een test blind is, betekent nog niet dat ie goed is. Ik zou de test vantevoren vastleggen (methode), en ook welke uitslag bij welke conclusie hoort. Anders gaat iedereen de test anders uitleggen achteraf.
En ik zou niet werken met scores geven, dat geeft geen eenduidige uitslag. In plaats daarvan zou ik met een ABX opzet werken. Sampletje (stukje muziek op cd gebrand) laten horen door kabel x (onbekend). Dan kabel a (bijvoorbeeld een monster kabel) laten horen, en dan kabel b (dropveter bijv). En dan moeten de luisteraars benoemen wat x is. Waarbij je altijd nog kan vragen a,b of x opnieuw te horen.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

JWO

misschien handig om de locatie ( dus waar in nederland ) te vermelden..

als in ik heb wel 2 pre-amps, maar ik ga er niet te ver mee zeulen :P

[ Voor 35% gewijzigd door JWO op 18-01-2005 20:39 ]

• voodooless
  • Laatst online: 24-02 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:19:
Leuk idee, zou eigenlijk eens moeten gebeuren idd. Ik denk wel dat je teveel hooi op de vork neemt als je en pre's Vs receivers en kabels en mp3 compressie wilt testen. Dit soort dagen heeft een hoog ouwehoer gehalte, en dat is maar goed ook natuurlijk. Ik zou de mp3s weglaten.
Aangezien het een hele dag is, moet mp3's wel kunnen (natuurlijk moeten er genoeg pauzes zijn om te kunnen ouwe hoeren en de oren rust te gunnen). Met een beetje goede voorbereiding kan ook dit nog best efficient getest worden. Er moeten gewoon CD's komen met het orgineel, en de mp3 geencode bestanden van een enkele track, zodat snel en direct vergeleken kan worden. Met een paar regels scripting code is zo'n CD in no time gemaakt :). Natuurlijk is hier een ABX test ook weer handig :)
En wat betreft blind testen: dat een test blind is, betekent nog niet dat ie goed is. Ik zou de test vantevoren vastleggen (methode), en ook welke uitslag bij welke conclusie hoort. Anders gaat iedereen de test anders uitleggen achteraf.
En ik zou niet werken met scores geven, dat geeft geen eenduidige uitslag. In plaats daarvan zou ik met een ABX opzet werken. Sampletje (stukje muziek op cd gebrand) laten horen door kabel x (onbekend). Dan kabel a (bijvoorbeeld een monster kabel) laten horen, en dan kabel b (dropveter bijv). En dan moeten de luisteraars benoemen wat x is. Waarbij je altijd nog kan vragen a,b of x opnieuw te horen.
Helemaal mee eens :) Belangrijk is gewoon dat het van te voren goed uitgeplant is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jag schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:19:
We kunnen er natuurlijk gewoon een hele dag van maken ;) Wat gaan eten in Enschede en daarna weer vrolijk verder gaan, 's avonds cafeetje in enz, de mogelijkheden zijn legio en imho kan het wel :D
Mijn idee was om iedereen gewoon een velletje papier te geven en dan gewoon voor A, B en C opschrijven wat je er van vind, evt wat je het beste vind enzovoort, om vervolgens achteraf te horen te krijgen wat nou wat was. Dan heb je alles op papier, ook makkelijker voor mij om een verslag te schrijven ;)
JWO schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:30:
misschien handig om de locatie ( dus waar in nederland ) te vermelden..

als in ik heb wel 2 pre-amps, maar ik ga er niet te ver mee zeulen :P
Enschede. Maar misschien kan je met iemand meerijden ofzo. Wat voor pre-amps heb je ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JWO

JWO

JT schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:55:

Enschede. Maar misschien kan je met iemand meerijden ofzo. Wat voor pre-amps heb je ?
ik heb

- yamaha c-45 stereo pre-amp (mooie vergulde aansluitingen :Y) )
- yamaha dsp-e492 6 kanaals pre-amp, met versterking voor Center en Rear

mocht er iemand uit/via friesland komen, laat me het dan weten :P

[ Voor 3% gewijzigd door JWO op 18-01-2005 21:05 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:55:
Dan heb je alles op papier, ook makkelijker voor mij om een verslag te schrijven ;)
Dat kan bij een ABX test ook prima :) voordeel van deze test is dat je er eigenlijk onderuit kunt. Als er één iemand is die met een signifikante zekerheid kabels (of whatever) kan onderscheiden, dan IS het ook te onderscheiden en zijn er daadwerkelijk verschillen.

* voodooless vind dat het wel iets weg heeft van Mythbusters op Discovery Channel :P

Ik kom uit midden Limburg, dus kan eventueel wel wat mensen menemen als ik er langs kom :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 18-01-2005 21:13 ]

• Jag

Jag

JT schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:55:Mijn idee was om iedereen gewoon een velletje papier te geven en dan gewoon voor A, B en C opschrijven wat je er van vind, evt wat je het beste vind enzovoort, om vervolgens achteraf te horen te krijgen wat nou wat was. Dan heb je alles op papier, ook makkelijker voor mij om een verslag te schrijven ;)
Ja, daar heb je dus echt niks aan. Dat wordt wel vaker gedaan, zoals laatst ook bij een kabel test op forum.hifi.nl. Maar daar krijg je echt geen duidelijkheid van. Dan schrijft iedereen wat dingen op, maar dan weet je nog niks. Kan je altijd nog persoonlijke voorkeur gooien.
Het mooie aan een abx-test, is dat je gewoon duidelijk krijgt of er wel of niet een verschil is. Als je 10 keer een ABX ronde doet (dus 10 keer x moet benoemen) en iemand heeft dat 10 keer goed, dan is het gewoon duidelijk dat er een verschil is. Kan je altijd nog daarna de verschillen omschrijven.
En als iemand 4 keer fout raadt, weet je gewoon zeker dat er geen verschil is. Dan heb je een duidelijke uitslag. En ook die heb je op papier, want je laat mensen (zonder spieken :P ) gewoon steeds a en b opschrijven, en die antwoorden controleer je achteraf.
We kunnen er natuurlijk gewoon een hele dag van maken Wat gaan eten in Enschede en daarna weer vrolijk verder gaan, 's avonds cafeetje in enz, de mogelijkheden zijn legio en imho kan het wel
Ik zou het beperken tot een paar goede tests, zeker zo'n test met pre's is erg lastig om goed op te zetten (gains moeten exact gelijk, andere instellingen moeten gelijk, het switchen moet handig en snel, switchen mag niet gezien of gehoord worden, enz). Als iedereen een stapel apparatuur meeneemt en er wordt wat heen en weer geswitched ben je nog nergens :).

Enschede is erg ver trouwens. Ik wil op zich ook wel mijn ruimte beschikbaar stellen. Is zo'n 24m2 effectief en ligt centraal (naast Utrecht). Kan ik ook laten zien hoe een film in High Def eruit ziet :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:14:zoals laatst ook bij een kabel test op forum.hifi.nl
Laatst :? Dat forum is al bijna een half jaar dood :+

Locatie maakt mij niet zo heel veel uit, vanmij uit is alles ver ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 18-01-2005 21:17 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Jag schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:14:
[...]
(...) En ook die heb je op papier, want je laat mensen (zonder spieken :P ) gewoon steeds a en b opschrijven, en die antwoorden controleer je achteraf
Das inderdaad de beste methode. Als het luisterpanel met elkaar kan overleggen, krijg je al snel "kuddegedrag", waarbij de meesten ineens voor hetzelfde stemmen.

Als het niet te waanzinnig ver is (voor mij als Vlaming is het allemaal erg ver :P ) en als ik tijd heb kom ik misschien wel eens kijken, leuk initiatief!

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 18-01-2005 21:30 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 15:50

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:12:
[...]

Dat kan bij een ABX test ook prima :) voordeel van deze test is dat je er eigenlijk onderuit kunt. Als er één iemand is die met een signifikante zekerheid kabels (of whatever) kan onderscheiden, dan IS het ook te onderscheiden en zijn er daadwerkelijk verschillen.

* w00Dy vind dat het wel iets weg heeft van Mythbusters op Discovery Channel :P

Ik kom uit midden Limburg, dus kan eventueel wel wat mensen menemen als ik er langs kom :)
Ik wil ook wel mee, ik kom uit Limburg BE. Misschien nog een mogelijkheid om te carpoolen ?

Ik kan meebrengen:
- Philips DVD 963 SA
- mijn zelfbouw interlinks en stroomblokken
- Wat software

[ Voor 4% gewijzigd door w00Dy op 18-01-2005 21:43 ]

Verwijderd

Ik kan geen actieve bijdrage leveren, maar ik gebruik sinds kort mijn AV AMP (Yamaha DSP3090, jaja een oudje uit '96 geloof ik) als pre voor mijn inmiddels Actieve Speakers (Pied Piper Active MKIII).
Even was ik bang dat ik ook zou moeten investeren in een aparte Preamp, maar de pre-outs van de DSP3090 zijn zo goed dat dat niet meer hoeft. Het geluid was eerst niet echt geweldig, vooral de bassen waren "zoekerig/modderig".

Ook die aparte CD speler wacht ik nog maar even mee. Wat een verschil. Als je investeert in aparte Monoblokken of een hele goede eindtrap gaat je geluid echt met sprongen vooruit. Ook heb ik ineens veel meer detail en diepte. De speakers zelf zijn op de ingebouwde eindtrappen na gelijk gebleven.

(beetje offtopic misschien, maar op zich wel een ervaring mbt het behoud van je AV amp, maar dan alleen een andere eindtrap eraan.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 21:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Carpoolen moet lukken :)

Ik heb ook nog een DIY en commercieële interlink.

Eigenlijk zou ik het ook wel leuk vinden als er een CD-speler met een echte multibit-DAC aanwezig zou zijn. Wie er eentje heeft, en zin heeft om te komen: graag :)

Maar de groote vraag is: wie heeft de brakste referentie dropverter :? :+

• JWO

JWO

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:53:
Carpoolen moet lukken :)

Ik heb ook nog een DIY en commercieële interlink.

Eigenlijk zou ik het ook wel leuk vinden als er een CD-speler met een echte multibit-DAC aanwezig zou zijn. Wie er eentje heeft, en zin heeft om te komen: graag :)

Maar de groote vraag is: wie heeft de brakste referentie dropverter :? :+
Ik heb misschien dan een denon dcd-1560, deze speler heeft een 20bit dac en 8x oversampling, is dat wat je bedoelt ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee... Wat voor DAC chip zit erin?

Ik zier ergnens op een foto dat er bij onder de lade een text staat: "REAL 20BIT LAMBDA..." en de rest is niet meer te lezen door refectie :( wat is de volledige tekst?

[ Voor 92% gewijzigd door voodooless op 18-01-2005 22:12 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 15:50

w00Dy

Make soap, not war

over gelezen, speaker kabels heb ik ook zelfbouw ;)

Onderandere een eigen versie van de Twisted Twins :)

• JWO

JWO

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:03:
Ik denk het niet. Wat voor DAC chip zit erin?
ik heb hem nog niet dus kan er niet in kijken,
het enige wat ik op i-net kan vinden is dat het een:
"Lambda DAC 20bit chip" moet zijn, maar dat zegt mij niets...

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Aan alle mensen die hun spullen aanbieden:
Bedankt, maar in principe wil ik proberen zo recent mogelijke spullen te gebruiken qua pre's ! Als je een pre of receiver gaat gebruiken uit 96 ofzo, of de verschillen lijken kleiner (pre van 96 vs nieuwe receiver) of juist groter (receiver van 96 vs pro van 2002). Dan is het niet echt goed vergelijken ! Dus ik denk toch dat ik die mensen even voorrang ga geven die wat recentere spullen hebben en die het meeste kunnen meenemen, om een zo compleet mogelijke test te krijgen, sorry. Wat niet betekent dat je niet mag komen, als er ruimte is dan mag het altijd natuurlijk :)
Jag schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:14:
[...]
Ja, daar heb je dus echt niks aan. Dat wordt wel vaker gedaan, zoals laatst ook bij een kabel test op forum.hifi.nl. Maar daar krijg je echt geen duidelijkheid van. Dan schrijft iedereen wat dingen op, maar dan weet je nog niks. Kan je altijd nog persoonlijke voorkeur gooien.
Het mooie aan een abx-test, is dat je gewoon duidelijk krijgt of er wel of niet een verschil is. Als je 10 keer een ABX ronde doet (dus 10 keer x moet benoemen) en iemand heeft dat 10 keer goed, dan is het gewoon duidelijk dat er een verschil is. Kan je altijd nog daarna de verschillen omschrijven.
En als iemand 4 keer fout raadt, weet je gewoon zeker dat er geen verschil is. Dan heb je een duidelijke uitslag. En ook die heb je op papier, want je laat mensen (zonder spieken :P ) gewoon steeds a en b opschrijven, en die antwoorden controleer je achteraf.
subsonik schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:30:
[...]

Das inderdaad de beste methode. Als het luisterpanel met elkaar kan overleggen, krijg je al snel "kuddegedrag", waarbij de meesten ineens voor hetzelfde stemmen.

Als het niet te waanzinnig ver is (voor mij als Vlaming is het allemaal erg ver :P ) en als ik tijd heb kom ik misschien wel eens kijken, leuk initiatief!
Maar jullie hebben het over overleggen, ik niet. Je kan toch gewoon mensen iets laten neerzetten in de orde van:

Pre-amp A: ruimte, goede effectensturing, beetje zwakke bas.
Pre-amp B: erg dynamisch, maar weinig gerafineerd
Enz
En dan na het luisteren iedereen nog ff 1 of 2 minuten de tijd geven om te beslissen welke ze het beste vonden. Op die manier kan je ook op het einde identificeren wat nou het grootste en kleinste verschil is met een losse pre. En natuurlijk is overleggen niet de bedoeling.
[...]
Ik zou het beperken tot een paar goede tests, zeker zo'n test met pre's is erg lastig om goed op te zetten (gains moeten exact gelijk, andere instellingen moeten gelijk, het switchen moet handig en snel, switchen mag niet gezien of gehoord worden, enz). Als iedereen een stapel apparatuur meeneemt en er wordt wat heen en weer geswitched ben je nog nergens :).
We gaan gewoon eerst die pre-test doen, dan kabels en dan kijken of we nog toekomen aan die mp3 test. Dan zien we wel of we die gaan doen :)
Enschede is erg ver trouwens. Ik wil op zich ook wel mijn ruimte beschikbaar stellen. Is zo'n 24m2 effectief en ligt centraal (naast Utrecht). Kan ik ook laten zien hoe een film in High Def eruit ziet :).
Mjah, maar hoe moet ik er dan komen met mijn spullen ? En we hadden toch geen tijd voor mp3 ? Maar wel voor high def :? :r :+

Enneh, effectief ? Je hebt toch schuine daken ?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 18-01-2005 22:30 ]

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JWO schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:10:
ik heb hem nog niet dus kan er niet in kijken,
het enige wat ik op i-net kan vinden is dat het een:
"Lambda DAC 20bit chip" moet zijn, maar dat zegt mij niets...
Het is in ieder geval geen 1-bitter (anders stond er wel Delta-Sigma op), dus dat is al gunstig ;) Specs zijn BTW niet mis. lijkt me een mooi ding.

Wat ik op google vind over Lambda DAC's is, dat het 2-bit DAC's zijn. Eens uitzoeken hoe die werken :)

edit. Ah kijk, het zijn zeker wel multibitters:
Bei der LAMBDA-Wandlerkonstruktion von DENON kommt ein spezieller hochintegrierter Chip zum Einsatz, der entwickelt wurde, um die feinen Nuancen des 20-Bit-Signals aus dem ALPHA-Prozessor in ein perfektes Analog-Signal zu verwandeln. Dafür teilt der Super-Chip die digitalen Daten in zwei Signalströme mit positivem und negativem Offset auf. Diese werden dann separaten Multi-Bit-D/A-Wandlerschaltungen zugeführt. Die in dem sich anschließenden Differenzverstärker kombinierte analoge Wellenform weist keine Nulldurchgangsverzerrungen mehr auf. Somit können die Subtilitäten der Musik wesentlich deutlicher unterschieden werden
Neem maar mee als je komt zou ik zeggen :) Goede referentie CD-speler :D

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 18-01-2005 22:32 ]

• JWO

JWO

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:18:

K moet hem eerst uit hengelo halen ;) dat zal zo rond begin februari worden...
:9

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:18:
[...]

Het is in ieder geval geen 1-bitter (anders stond er wel Delta-Sigma op), dus dat is al gunstig ;) Specs zijn BTW niet mis. lijkt me een mooi ding.

Wat ik op google vind over Lambda DAC's is, dat het 2-bit DAC's zijn. Eens uitzoeken hoe die werken :)

edit. Ah kijk, het zijn zeker wel multibitters:

[...]

Ik heb ook nog wel een CD-speler om mee te doen :) . Ligt een beetje aan het feit of ik vervoer heb of niet. Uiteraard is de datum nog belangrijker dan dat. Maar op zich ben ik geinteresseerd. Ik wil voor mezelf nu ook wel eens kijken of er daadwerkelijk verschil is :) . Soms hoor ik namelijk wel subtiele verschillen (of denk ze te horen) en soms hoor ik niets.

Music Addicted

• Jag

Jag

JT schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:15:Maar jullie hebben het over overleggen, ik niet. Je kan toch gewoon mensen iets laten neerzetten in de orde van:

Pre-amp A: ruimte, goede effectensturing, beetje zwakke bas.
Pre-amp B: erg dynamisch, maar weinig gerafineerd
Enz
En dan na het luisteren iedereen nog ff 1 of 2 minuten de tijd geven om te beslissen welke ze het beste vonden. Op die manier kan je ook op het einde identificeren wat nou het grootste en kleinste verschil is met een losse pre. En natuurlijk is overleggen niet de bedoeling.
Ik had het niet over overleggen hoor. En wat je schetst is precies wat ik bedoelde: dat soort subjectieve beschrijving zijn aardig, maar je schiet er weinig mee op als je wilt weten of er verschillen zijn tussen een losse pre en een receiver. Je kan die uitslagen op elke mogelijke manier uitleggen achteraf, dat zag je ook gebeuren bij de kabel test op forum.hifi.nl (en ik had ze nog zo gewaarschuwd vantevoren :P ). De kabelaars zeiden zie je wel dat er verschillen zijn wijzend naar de resultaten, de sceptici zeiden dat er totaal geen consistentie was en dat er dus geen verschillen waren. Je krijgt gewoon geen eenduidige uitslagen met dat soort subjectieve beschrijvingen omdat je kan invullen wat je wilt, er is geen controle.
Als je een ABX (kan ook anders, bijvoorbeeld gewoon benoemen) test doet, krijg je dat wel. Dan krijg je resultaten waar je wat mee kan. Als dat je doel is, dan zou ik echt zeker voor een ABX opzet gaan. Zo'n test als jij beschrijft is leuk voor een speaker shootout, waarbij de verschillen gewoon overduidelijk zijn en je daar geen onduidelijkheid over bestaat. Maar niet voor een vergelijk waarin de verschillen subtiel zijn en waar geen consensus over bestaat.
Mjah, maar hoe moet ik er dan komen met mijn spullen ? En we hadden toch geen tijd voor mp3 ? Maar wel voor high def

Enneh, effectief ? Je hebt toch schuine daken ?
Met je nieuwe auto :) ? Of met de trein kan natuurlijk ook.
Mijn kamer is trouwens 8x4m, maar idd door de schuine daken ongeveer 6x4m effectief. Passen maximaal 10 man in (met filmavonden zijn we wel es met zoveel).

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 00:16:
[...]
Ik had het niet over overleggen hoor. En wat je schetst is precies wat ik bedoelde: dat soort subjectieve beschrijving zijn aardig, maar je schiet er weinig mee op als je wilt weten of er verschillen zijn tussen een losse pre en een receiver. Je kan die uitslagen op elke mogelijke manier uitleggen achteraf, dat zag je ook gebeuren bij de kabel test op forum.hifi.nl (en ik had ze nog zo gewaarschuwd vantevoren :P ). De kabelaars zeiden zie je wel dat er verschillen zijn wijzend naar de resultaten, de sceptici zeiden dat er totaal geen consistentie was en dat er dus geen verschillen waren. Je krijgt gewoon geen eenduidige uitslagen met dat soort subjectieve beschrijvingen omdat je kan invullen wat je wilt, er is geen controle.
Als je een ABX (kan ook anders, bijvoorbeeld gewoon benoemen) test doet, krijg je dat wel. Dan krijg je resultaten waar je wat mee kan. Als dat je doel is, dan zou ik echt zeker voor een ABX opzet gaan. Zo'n test als jij beschrijft is leuk voor een speaker shootout, waarbij de verschillen gewoon overduidelijk zijn en je daar geen onduidelijkheid over bestaat. Maar niet voor een vergelijk waarin de verschillen subtiel zijn en waar geen consensus over bestaat.
Mjah, dan weet je misschien alleen dat het beter is, maar dan weet je nog steeds niet op welke punten. Dat weten mensen nog steeds niet voor zichzelf of het ze waard is om een losse pre te kopen of om het met een receiver te doen. Voor mezelf ga ik het in ieder geval wel ospschrijven.
[...]
Met je nieuwe auto :) ? Of met de trein kan natuurlijk ook.
Mijn kamer is trouwens 8x4m, maar idd door de schuine daken ongeveer 6x4m effectief. Passen maximaal 10 man in (met filmavonden zijn we wel es met zoveel).
Nieuwe auto heb ik niet en ik ga niet met 35kg aan AV apparatuur de trein op, dan hebben we het nog niet gehad over hoe ik dat moet meenemen :X

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

JT schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 00:37:
[...]

Mjah, dan weet je misschien alleen dat het beter is, maar dan weet je nog steeds niet op welke punten. Dat weten mensen nog steeds niet voor zichzelf of het ze waard is om een losse pre te kopen of om het met een receiver te doen. Voor mezelf ga ik het in ieder geval wel ospschrijven.
Ja, je test idd alleen maar of er verschil is. Niet welk en hoeveel. De verschillen beschrijven zou ik los doen van de test of er verschil is. Geldt met name ook voor de kabels en de mp3 test.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 00:39:
[...]
Ja, je test idd alleen maar of er verschil is. Niet welk en hoeveel. De verschillen beschrijven zou ik los doen van de test of er verschil is. Geldt met name ook voor de kabels en de mp3 test.
Ja, das ook het hele idee. Dan wordt het verslag iets in de trant van:

3 van de 6 mensen vonden de RX-V1400 het beste. De commentaren die zij op papier gaven:
"Beste effectensturing, dynamisch bla bla bla"

En dan natuurlijk zonder dat ze achteraf dingen gaan veranderen.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, even met Jag over ICQ gelult over hoe en wat en dit is de uitkomst:

In principe gaan we 2 tests doen:
1.) Een blinde ABX test
2.) Een blinde test om te zien op welke gebieden receivers/pre's het beter of slechter doen. Iedereen heeft natuurlijk z'n prioriteiten en zonder dit vind ik dat je weinig aan de eerste uitslag hebt :)

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

als er uit test 1 naar voren komt dat er geen verschillen waarneembaar zijn, dan is test 2 natuurlijk overbodig :+ . Maar bij multichannel ga ik daar niet echt van uit ;)

Nu hebben we alleen nog wat audiofiele extremisten nodig voor de kabel tests >:)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 19-01-2005 01:21 ]

• Jag

Jag

deepspace schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 01:19:
als er uit test 1 naar voren komt dat er geen verschillen waarneembaar zijn, dan is test 2 natuurlijk overbodig :+ . Maar bij multichannel ga ik daar niet echt van uit ;)

Nu hebben we alleen nog wat audiofiele extremisten nodig voor de kabel tests >:)
Nee, ik in principe ook niet. Maar de verschillen zullen ook weer niet zo overduidelijk zijn dat we het eerste deel kunnen laten varen. Het geeft gewoon een niet te ontkennen uitslag waar weinig discussie over kan bestaan en een mooi uitgangspunt voor een tweede deel. In dat tweede deel kan je ook extra's die je niet in een ABX test kan meenemen testen. Zoals bijvoorbeeld de auto calibratie functie (met PEQ) op de Yamaha RX-V1400. Of Logic-7 processing op de nieuwe HK receiver.
Blijft wel een lastig uit te voeren test, die abx van de receivers/pre's, omdat je veel moet omsteken. Een schakeldoosje zou makkelijk zijn, maar dat zal wel de nodige vraagtekens oproepen bij bepaalde personen :P ;).
Ook moeten alle instellingen exact gelijk staan (delays, crossover frequenties, EQ, gains, zelfde DSP programma, zelfde dialogue normalisation, enz). En de gains moeten echt heel goed overeen komen anders ga je geheid de fout in. Lastig maar noodzakelijk gedoe.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:58

sphere

Debian abuser

Heb je uberhaupt nog een verwachting bij dit project? Dat zou het wel een beetje karakter geven. Bijvoorbeeld dat je denkt dat de voorversterker van gigantische invloed is op je uiteindelijke geluidsbeeld. En dat dat dan niet zo blijkt te zijn. Of juist helemaal andersom. Het is nu een beetje klinisch, alhoewel daar voor tests ook weer niet zoveel mee mis is.

Ik vind het wel een erg leuk initiatief, en ik ben erg benieuwd naar wat eruit komt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
lijkt me echt leuk zoiets... luisterdag (met eventueel iets er aan vast cafeetje etc)

Ehm ik heb sowieso weinig inbreng vrees ik :(... :P (geintegreerde marantz sr5200, redelijk standaard dus :P)
Maar ik ben zeker wel benieuwd naar de verschillen, ook geintegreerd tov pre-eind combinatie.

Maar gdvr, waarom in hemelsnaam helemaa in Enschede :(.. Ik woon in de buurt van Delft.....
Maargoed als we zoiets iets handig plannen weet ik nog wel een adresje waar ik fftjes kan bivakeren anders ofzo..... (kan ik gelijk fftjes mijn neef bezoeken :) )

(of kunnen we anders niet wat centraler gaan zitten O-) )

offtopic:
hopelijk kan ik nu ook overtuigend het werk van een subwoofer eindelijk eens horen, als dat zou kunnen, aangezien ik nog steeds zwaar twijfel, over de center ben ik iig al eens :D

[ Voor 21% gewijzigd door B_FORCE op 19-01-2005 10:07 ]

One World Concepts

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 01:29:
[...]
Of Logic-7 processing op de nieuwe HK receiver.
Dat zat al op de oude HK's, het is nu FULL PROCESS Logic 7.
Ook moeten alle instellingen exact gelijk staan (delays, crossover frequenties, EQ, gains, zelfde DSP programma, zelfde dialogue normalisation, enz). En de gains moeten echt heel goed overeen komen anders ga je geheid de fout in. Lastig maar noodzakelijk gedoe.
Ik vind dat je ook met auto calibratie moet testen, anders test je niet de voordelen die de receiver heeft tov andere receiver of pre's.
sphere schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 03:19:
Heb je uberhaupt nog een verwachting bij dit project? Dat zou het wel een beetje karakter geven. Bijvoorbeeld dat je denkt dat de voorversterker van gigantische invloed is op je uiteindelijke geluidsbeeld. En dat dat dan niet zo blijkt te zijn. Of juist helemaal andersom. Het is nu een beetje klinisch, alhoewel daar voor tests ook weer niet zoveel mee mis is.

Ik vind het wel een erg leuk initiatief, en ik ben erg benieuwd naar wat eruit komt.
Nou ja, ik verwacht dat een losse pre het beter zal doen. Hoeveel weet ik echter nog niet.
B_FORCE schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:00:
Maar gdvr, waarom in hemelsnaam helemaa in Enschede :(.. Ik woon in de buurt van Delft.....
Maargoed als we zoiets iets handig plannen weet ik nog wel een adresje waar ik fftjes kan bivakeren anders ofzo..... (kan ik gelijk fftjes mijn neef bezoeken :) )

(of kunnen we anders niet wat centraler gaan zitten O-) )
Omdat ik 25kg aan versterkergeweld heb, receiver van 10kg, Concerts van 11kg per stuk en als het goed is straks een complete surround setup :) En je snapt wel dat ik niet met de eerste 2 of 3 dingen de trein op kan :o

Ecodan warmtepomp

• B_FORCE
  • Niet online
JT schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:46:
[...]

Omdat ik 25kg aan versterkergeweld heb, receiver van 10kg, Concerts van 11kg per stuk en als het goed is straks een complete surround setup :) En je snapt wel dat ik niet met de eerste 2 of 3 dingen de trein op kan :o
mm, sja das idd wel waar :P (was ook niet helemaal serieus bedoeld hoor :) )

Maargoed, ik denk dat er wel wat te regelen valt :), weten we al een datum of iets dergelijks (schatting anders) ?

One World Concepts

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nou, in ieder geval is het nog wel een maandje ver weg :P Druk met studie en verhuizen :P Dus we hebben nog genoeg tijd om het een en ander te bespreken :)

Ecodan warmtepomp

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

sphere schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 03:19:
Bijvoorbeeld dat je denkt dat de voorversterker van gigantische invloed is op je uiteindelijke geluidsbeeld.
Dat staat wel vast. Over passieve componenten zoals kabels kun je lang discussieren maar van alle electronica waar het audiosignaal doorheen moet staat wel vast dat geldt: de ketting is niet sterker dan z'n zwakste schakel.

Als je een CD-speler digitaal verbindt met de receiver/preamp is de geluidskwaliteit afhankelijk van de DACs in dat apparaat. En verder zijn er nog talloze factoren die het geluid beinvloeden. Van frequentie response tot ruis, vervorming, fasegedrag, etc. van de voorversterker.

En wat dat MP3-gedoe betreft. Sinds ik weer fanatieker met audio bezig ben (Als m'n nieuwe setup af is zal ik wel eens wat posten. Op dit moment is de nieuwe aanwist een NAD T163 preamp en binnenkort een zelfbouw 6-kanaals klasse-A versterker voor aansturing van 2 actieve 3-weg speakers) luister ik weer steeds meer naar CD ipv MP3. Ik ga hier niet eens meer over in discussie, maar gelukkig zijn er veel mensen die het verschil overduidelijk noemen: CD klinkt absoluut beter dan MP3. Tevens zijn de overgangen tussen 128kbps t/m 256kbps ook hoorbaar.

Over verschillen in kabels ben ik een stuk kritischer. Ik wil nog net zover gaan dat ik zilverkabel gebruik voor de aansturing van de tweeters in de actieve speakers, en ook vergulde kabelconnectoren hebben absoluut zin, maar kabels van >25 euro per meter zijn IMHO bezopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:07:
[...]

Dat staat wel vast. Over passieve componenten zoals kabels kun je lang discussieren maar van alle electronica waar het audiosignaal doorheen moet staat wel vast dat geldt: de ketting is niet sterker dan z'n zwakste schakel.
Dat ben ik niet met je eens. Een betere eindbak laat het geheel nog steeds beter klinken, dus het is niet allemaal afhankelijk van de zwakste schakel.

Wat ik me ook afvraag is hoeveel verbetering een betere pre nu zal brengen. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog zo een verbetering als een andere eindbak zou brengen :o

Ecodan warmtepomp

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 15:18

ZiegoM

Yammie R1

Als je kabels gaat testen lijkt mij een test met DIY cat5 UTP kabels (met het design van tntaudio) ook wel leuk :P Kijken hoe die presteren in vergelijking met dure kabels (als er al een verschil is..).

\_Specs_/

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:58

sphere

Debian abuser

Exirion schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:07:
[...]

[...]
En wat dat MP3-gedoe betreft. Sinds ik weer fanatieker met audio bezig ben (Als m'n nieuwe setup af is zal ik wel eens wat posten. Op dit moment is de nieuwe aanwist een NAD T163 preamp en binnenkort een zelfbouw 6-kanaals klasse-A versterker voor aansturing van 2 actieve 3-weg speakers) luister ik weer steeds meer naar CD ipv MP3. Ik ga hier niet eens meer over in discussie, maar gelukkig zijn er veel mensen die het verschil overduidelijk noemen: CD klinkt absoluut beter dan MP3. Tevens zijn de overgangen tussen 128kbps t/m 256kbps ook hoorbaar.
Ja hallo. Eerst een gefundeerd verhaal houden over waarom jij denkt dat het zoveel verschil maakt, en dan vervolgens aankomen met de inkopper dat CDs beter klinken dan 128kbit MP3s. Goh, nee echt?

Laat ik het zo stellen, ik denk dat andere pre meer in de buurt zit van het verschil tussen 320kbit MP3s en CDs (klein dus), dan tussen 128kbit MP3s en CDs (groot dus).
offtopic:
leuk dat je zelf een 5 kanaalsbak gaat bouwen, ik ga over een jaar ook eens kijken naar zo iets, wellicht een leach amp ofzo. is jouw versterker van eigen ontwerp? start er eens een topic over!

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• B_FORCE
  • Niet online
ZiegoM schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:53:
Als je kabels gaat testen lijkt mij een test met DIY cat5 UTP kabels (met het design van tntaudio) ook wel leuk :P Kijken hoe die presteren in vergelijking met dure kabels (als er al een verschil is..).
jah, lijkt me idd heel leuk, dat vraag ik me ook al heel lang af, en utp kabels zijn ook niet zo duur :D

Het is overigens sowieso wel goed om eens fftjes iets heeeel anders te horen. Na een tijdje ga je zo hechten aan een bepaald geluid, dat je uit principe al een aantal dingen bijvoorbeeld niet meer koopt etc...

Of juist altijd bepaalde dingen koopt omdat je het zo gewend bent. en dat er veel betere oplossingen zijn.

offtopic:
nogmaals voor mij is het gunstig om bijvoorbeeld het effect van een goeie sub en een goeie eindversterker een goed te beluisteren. Ik ken namelijk niemand bij mij in de buurt die dat heeft of een winkel die zoiets heeft. Ik twijfel hier al heeeel lang over :)

[ Voor 43% gewijzigd door B_FORCE op 19-01-2005 15:16 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dat het voor de pre-test geld dat er vooral naar de multichannel en room correctie mogelijkheden wordt gekeken.

Voor de test van interlinks zou ik voor stellen om met een CD-speler te testen met een goede DAC (Dus niet die van de receiver). Dus die Denon van JWO komt in aanmerking, of een andere multibit DAC'er... Vervolgens dient de pre-amp geen verdere processing te doen ( eigenlijk mag ie alleen als potmeter werken), en dan naar de amp en speakers. Vervelend daarbij is dat je 2x interlinks hebt. Het is dan de vraag welke van de twee uitgewesseld gaan worden voor de test.

Voor de Mp3 test geldt hetzelfde. Vooral de hoge bitrates zijn daar juist interessant. Met veel moeite hoor ik ook de verschillen tussen 320 kbit en audio CD, maar ik denk niet dat ik een ABX test zou doorstaan. Ook is het interessant om verschillende soorten muziek te testen, en ook VBR op verschillende kwaliteiten...

Als er nog iemand audio-enhancing andere gadgets heeft, zoals schoelschijfjes of een CD-demagnetiseermachine... Altijd leuk om eens te zien :P

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

sphere schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:57:
Ja hallo. Eerst een gefundeerd verhaal houden over waarom jij denkt dat het zoveel verschil maakt, en dan vervolgens aankomen met de inkopper dat CDs beter klinken dan 128kbit MP3s. Goh, nee echt?
Je wil niet weten hoeveel discussies ik hierover op GoT heb gehad, en de topicstart waaruit blijkt dat er weer eens een gehoortest voor MP3 gewenst is, bevestigt dat het blijkbaar niet als een inkoppertje wordt beschouwd. Don't blame me?
Laat ik het zo stellen, ik denk dat andere pre meer in de buurt zit van het verschil tussen 320kbit MP3s en CDs (klein dus), dan tussen 128kbit MP3s en CDs (groot dus).
Daar zit je dan behoorlijk ver naast (net als JT). Bij CD-audio valt of staat alles met de kwaliteit van de omzetting van digitaal naar analoog en de verdere verwerking van het analoge signaal. Dit verklaart meteen waarom een Sony CD-speler van pak weg 400 euro heel anders klinkt dan een Arcam van pak weg 2000 euro.

Je kunt nog zo'n goeie eindversterker hebben staan, maar dan nog is de ketting niet sterker dan de zwakste schakel. Sluit die Sony van 400 euro erop aan en je hoort een duidelijk ander geluid van bij die Arcam. En dan hebben we er nog niet eens een voorversterker tussen gehangen!

Nou zijn er met een voorversterker twee opties;

1. we sluiten de Sony en de Arcam op de analoge ingangen aan
2. we sluiten ze op de digitale ingang aan

Bij 1: de voorversterker zal het geluid altijd slechter maken, mits beide CD-spelers geschikt zijn voor de ingangsimpedantie van de eindversterker. Ze direct aansluiten zal dan altijd beter klinken dan met "yet another audio component" ertussen.

Bij 2: de voorversterker heeft ingebouwde DACs en die kunnen veel beter zijn dan die in de CD-speler(s). Nu komt het vooral aan op de kwaliteit van de digitale bitstream die de loopwerken uitspugen, en het jittergehalte van de overdracht naar de preamp DACs. De verschillen tussen de Sony en Arcam zullen hier kleiner zijn dan bij geval 1.

Na de DAC in de preamp heb je helemaal te maken met de audiokwaliteit van het analoge circuit in de versterker. Die kan zeer uiteenlopend zijn. Om een voorbeeld te geven: ik heb een Pioneer VSX511 met zelf gefabriceerde preouts en sinds kort een NAD T163 preamp met kwaliteits-DACs (ik geloof Wolfsson) en een goed analoog circuit. Het verschil is enorm.
offtopic:
leuk dat je zelf een 5 kanaalsbak gaat bouwen, ik ga over een jaar ook eens kijken naar zo iets, wellicht een leach amp ofzo. is jouw versterker van eigen ontwerp? start er eens een topic over!
Het is een 6-kanaals. De speakers waar ie voor bedoeld is zijn actief. Ze worden echter omgebouwd van closed-box naar da-line (een soort transmission line) en vanwege de MDF schotten die erin gaan is er geen ruimte meer voor de voeding en de eindversterker units (in totaal 6 mono-unit prints, 4 zware ringkerntrafo's en 200.000uF aan elco's). Die verhuizen dus naar een nieuwe behuizing met goeie bekabeling naar de speakers toe. Misschien dat het nu 2 versterkers per speaker worden zodat ik minder kabel heb, en 2 mono-units over heb voor een center speaker en misschien ooit nog een sub... Hoewel die sub zwaar overbodig is.

Enfin, de versterkers zijn design en bouw van m'n vader, evenals de speakers. Daar is in de loop der tijd al genoeg over langsgekomen op het forum, maar zodra de speakers en de eindversterker klaar zijn zal ik wel eens wat nieuws posten. M'n huidige speakers (van hetzelfde kaliber met een stereo-versterker met dezelfde mono-units erin) verhuizen naar de rear-channels :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• B_FORCE
  • Niet online
Fftjes maar weer kicken (lief kickje dan :P)

Zijn er al ideen voor precies wanneer en waar?,

want zo verdwijnt dit idee natuurlijk in de welbekende "bodemloze put" en wordt het weer vergeten..

:)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 22-01-2005 16:54 ]

One World Concepts

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:26:
[...]

Daar zit je dan behoorlijk ver naast (net als JT). Bij CD-audio valt of staat alles met de kwaliteit van de omzetting van digitaal naar analoog en de verdere verwerking van het analoge signaal. Dit verklaart meteen waarom een Sony CD-speler van pak weg 400 euro heel anders klinkt dan een Arcam van pak weg 2000 euro.

Je kunt nog zo'n goeie eindversterker hebben staan, maar dan nog is de ketting niet sterker dan de zwakste schakel. Sluit die Sony van 400 euro erop aan en je hoort een duidelijk ander geluid van bij die Arcam. En dan hebben we er nog niet eens een voorversterker tussen gehangen!
Ik ben het niet met je eens. Op mijn eindbak zal de Arcam van 2000 euro beter klinken dan de Sony van 400 euro. Het is echt niet zo dat de Arcam niet beter zal klinken omdat mijn Para de zwakste schakel zou zijn. Als je kwaliteit in cijfers zou uitdrukken, dan kan ik het met dit voorbeeld goed uitleggen:

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel betekent eigenlijk dat als je een amp van factor 8 hebt en een cd speler van factor 4, dat de algehele kwaliteit niet boven de 4 zal uitkomen. Dat is de slechste schakel en de ketting is niet sterker dan die schakel.

Hoe ik het echter zie, is dat je eerder ergens rond de 6 terecht zal komen.
B_FORCE schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:53:
Fftjes maar weer kicken (lief kickje dan :P)

Zijn er al ideen voor precies wanneer en waar?,

want zo verdwijnt dit idee natuurlijk in de welbekende "bodemloze put" en wordt het weer vergeten..

:)
Nou, ik wil eerst is wat meer pre's hebben :P 2 of 3 pre's is niet echt je van het :P Daarnaast moet ik nog verhuizen naar m'n nieuwe kamer :)

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 22-01-2005 17:08 ]

Ecodan warmtepomp

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JT schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:07:
Ik ben het niet met je eens. Op mijn eindbak zal de Arcam van 2000 euro beter klinken dan de Sony van 400 euro. Het is echt niet zo dat de Arcam niet beter zal klinken omdat mijn Para de zwakste schakel zou zijn. Als je kwaliteit in cijfers zou uitdrukken, dan kan ik het met dit voorbeeld goed uitleggen:

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel betekent eigenlijk dat als je een amp van factor 8 hebt en een cd speler van factor 4, dat de algehele kwaliteit niet boven de 4 zal uitkomen. Dat is de slechste schakel en de ketting is niet sterker dan die schakel.

Hoe ik het echter zie, is dat je eerder ergens rond de 6 terecht zal komen.
Dat je het ketting-schakel verhaal niet 100% letterlijk moet nemen lijkt me logisch. Daarin ben ik het dus wel met je eens. Maar dat neemt niet weg dat de invloed van DACs en preamps niet minder groot is dan die van de eindversterker.

En daar ging de discussie nou net over.

Ik zou nog een stap verder willen gaan: juist als je een hele goeie eindversterker hebt zijn de kwaliteitsverschillen van andere componenten beter te horen. Dus dan is een goeie preamp (en DACs) nog meer de moeite waard.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Exirion schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:01:
[...]

Dat je het ketting-schakel verhaal niet 100% letterlijk moet nemen lijkt me logisch. Daarin ben ik het dus wel met je eens. Maar dat neemt niet weg dat de invloed van DACs en preamps niet minder groot is dan die van de eindversterker.

En daar ging de discussie nou net over.

Ik zou nog een stap verder willen gaan: juist als je een hele goeie eindversterker hebt zijn de kwaliteitsverschillen van andere componenten beter te horen. Dus dan is een goeie preamp (en DACs) nog meer de moeite waard.
Nou ja, ik heb het dan misschien verkeerd verwoord. Rationeel gezien weet ik haast wel zeker dat een goede pre wel verschil zal maken. Maar gewoon het verschil in geluid tussen de Parasound en de Pioneer alleen...dat is al gewoon 3 keer zo goed ! En daarom vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat het nog een keer zoveel beter wordt met een goede pre en zou ik graag is horen wat er mogelijk is :)

Ecodan warmtepomp

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

Een pre brengt in eerste instantie meer van het bronsignaal naar de einversterker. Meestal schoner en daardoor ook meer detail. Ook wordt het beeld dat geschept wordt vaak beter, plaatsing dus.
Een einversterker geeft vooral rust en autoriteit. Moeilijke luidsprekers gaan daardoor vaak stappen vooruit :) . Met een goede pre komt er vaak meer muziek uit je set :) .

Music Addicted

Pagina: 1