[XP] Hoe Asus laptop te krijgen zonder Windows?

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Okee, het mag misschien wat provocerent klinken tussen WOS, een topic waarbij ik van Windows af wil komen :+ maar toch heeft mijn probleem het het meest te maken met jawel... Windows.
Wat is er dan?
Ik zit een beetje rond te kijken naar de aanschaf van een spiksplinternieuwe laptop. Mijn voorkeur gaat uit naar de L5000D series van Asus, maar dat doet er eventjes niet toe. Het gaat erom dat ik op dit apparaat geen Windows ga of wil gaan draaien. * RSpliet , dan doe je dat toch niet? ja, maar ik betaal dus wel voor een licentie. Nu heb ik even contact opgenomen met Asus, die zeggen dat het afhankelijk is hoe de winkel het spul inkoopt, of Windows er bijgelevert is of niet. Nu heb ik een 3 tal winkels gevraagt, bij de eerste was het niet mogelijk een laptop zonder OS te kopen, bij de tweede kon er wel 10 euro van het bedrag af (een OEM licentie zal voor deze bedrijven vermoedelijk 60 euro kosten, hier ga ik dus niet mee akkoord) en het derde bedrijf is het nog aan het uitzoeken.
Mijn vraag dus, kan ik van de leverancier/winkel eisen om dit OS niet aan mij te verkopen, en de kosten van het OS niet in rekening te brengen? Of kan ik de licentiekosten terugvorderen bij Microsoft door de welbekende sticker op te sturen (vermoedelijk wel iets meer dan die 10 euro)? Of zit ik er maar aan vast en kan ik hopen dat ik die licentie nog aan iemand kan slijten die m wel nodig heeft (marktplaats enzo...)?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Het kon bij multicom-shop.nl maar ik zie net dat ze de deur dicht gedaan hebben... ik heb daar ook een laptop zonder licentie gekocht. Helaas heb ik niet meteen een alternatief achter de hand waar ik bekend mee ben...
En jammer van ze, ik had er prima ervaringen/service mee/van, heb ze nog ff een mailtje gestuurd daarnet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 19:23 ]

• RSpliet
Ondertussen heb ik ook nog eventjes gebelt met de Consumentenbond (ode aan vaders abonnement :)), maar ook die zeggen dat ik dit niet hard kan maken. Het is pas koppelverkoop als het gekoppelde product niets met het hoofdproduct te maken heeft, en dat is niet het geval. In feite heb ik dus juridisch geen poot om op te staan aldus de bond, en da's erg jammer.

Verwijderd

tsja, in theorie is het hele OEM-principe koppelverkoop (is ook door de rechter bevestigd) maar zolang microsoft vindt van niet gaan ze je natuurlijk geen cent terugbetalen. ik denk ook niet dat het veel zin heeft om die OEM licentie te verkopen, want microsoft beschouwt die OEM licentie dan als illegaal (alhoewel die dat niet perse is).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:34:
tsja, in theorie is het hele OEM-principe koppelverkoop (is ook door de rechter bevestigd)
Onzin. Een fabrikant/leverancier mag er wel degelijk voor kiezen een pc alleen in een configuratie te leveren waarvan 'ie weet dat 't goed werkt en die hij kan ondersteunen
maar zolang microsoft vindt van niet gaan ze je natuurlijk geen cent terugbetalen. ik denk ook niet dat het veel zin heeft om die OEM licentie te verkopen, want microsoft beschouwt die OEM licentie dan als illegaal (alhoewel die dat niet perse is).
Om met het laatste te beginnen: dat is 'ie wel. Het ding hoort specifiek bij die pc en daarom is 'ie een stuk goedkoper dan een full produkt.

Ik weet overigens dat de groothandels die asus leveren het os los in rekening brengen; het moet dus zeker mogelijk zijn zo'n ding zonder os te kopen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

StevenK schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:37:
[...]

Onzin. Een fabrikant/leverancier mag er wel degelijk voor kiezen een pc alleen in een configuratie te leveren waarvan 'ie weet dat 't goed werkt en die hij kan ondersteunen
ja en? iedereen mag een kist appels los verkopen en iedereen mag een fles cola los verkopen.

maar als je ze verplicht samen gaat verkopen is het toch koppelverkoop
[...]

Om met het laatste te beginnen: dat is 'ie wel. Het ding hoort specifiek bij die pc en daarom is 'ie een stuk goedkoper dan een full produkt.
dat het in de eula staat wil nog niet zeggen dat het mag.
leesvoer: http://www.stockstrading.nl/html/Uitspraak.html
Ik weet overigens dat de groothandels die asus leveren het os los in rekening brengen; het moet dus zeker mogelijk zijn zo'n ding zonder os te kopen.
bij asus moet het inderdaad kunnen, bij veel andere fabrikanten niet, omdat die een wurgcontract met MS hebben.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:43:
[...]

ja en? iedereen mag een kist appels los verkopen en iedereen mag een fles cola los verkopen.

maar als je ze verplicht samen gaat verkopen is het toch koppelverkoop
En wat is je punt ?
[...]

dat het in de eula staat wil nog niet zeggen dat het mag.
leesvoer: http://www.stockstrading.nl/html/Uitspraak.html
En na de opening heb ik al genoeg gezien: 'omdat MS niet naar het EU Hof is gestapt, is deze uitspraak bindend voor alle EU lidstaten'.

Aangezien het (gelukkig) niet zo is dat EU lidstaten gebonden zijn aan jurisprudentie van de andere lidstaten, klopt dit niet; deze uitspraak is voor Nederland niet relevant.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

dat het koppelverkoop is. maargoed, die discussie is in het verleden al vaker gevoerd.
[...]

En na de opening heb ik al genoeg gezien: 'omdat MS niet naar het EU Hof is gestapt, is deze uitspraak bindend voor alle EU lidstaten'.

Aangezien het (gelukkig) niet zo is dat EU lidstaten gebonden zijn aan jurisprudentie van de andere lidstaten, klopt dit niet; deze uitspraak is voor Nederland niet relevant.
wel als je het gaat aanvechten. bovendien wordt veel jurisprudentie van diverse hoge raden standaard bevestigd door het europese hof.

• RSpliet
Of het aan te vechten is zal best, maar ik kan geen miljoenenrechtzaken aanspannen om m'n 60 euro'tjes terug te krijgen... Juridisch heb ik aldus de consumentenbond geen poot om op te staan, met asus zou ik dus geluk kunnen hebben, helaas is dit volgens de winkels niet waar (althans, mijn favo toko gaat het nog even uitzoeken, maar da's ook maar afwachten). Terugverkopen aan Microsoft/Asus is niet mogelijk? Of moet dan de hele laptop weer terug... daar zit ik ook niet op te wachten. 2e hands die licentie verkopen is geen probleem. MS mag in die EULA zetten wat ze willen, dat kan je met een consumentenbond/kantonrechter(?) nog wel goed krijgen. Daarnaast hebben Windows gebruikers normaal gesproken toch geen support van MS nodig, dus lijkt mij niets aan het handje.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even je topic titel wat verduidelijkt - verder ben je denk ik inderdaad afhankelijk van de goodwill van de fabrikant.

Iemand op GoT vergeel het wel eens met auto-banden, je zal heel misschien ook je lokale Peugeot dealer wel zo gek krijgen je auto te leveren zonder de standaard (Michelin?) banden, maar hierover een rechtszaak aan gaan spannen en het koppelverkoop noemen heb ik nog niemand zien doen ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:07

mutsje

Certified Prutser

Je mag de licentie dus niet doorverkopen omdat deze gekoppeld is aan de laptop en waarschijnlijk nog een OEM licentie is die alleen op asus spul draait. Verder zoek gewoon een winkel waar ze het los verkopen en al heb je juridisch misschien gelijk winnen doe je het toch niet :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06
Koppelverkoop, nee hoor.. gewoon eisen die je aan je verkoopkanaal stelt.

vergelijking...
Autodealers worden vanuit de fabriek ook verplicht om de auto's af te vullen met de brandstof waar het ding voor is gemaakt.

Je mag dus géén diesel-auto met daarin benzine verkopen.

Je mag zelfs géén auto afleveren zonder brandstof, want dan is deze niet rijklaar...

• RSpliet
mutsje schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 08:17:
Je mag de licentie dus niet doorverkopen omdat deze gekoppeld is aan de laptop en waarschijnlijk nog een OEM licentie is die alleen op asus spul draait. Verder zoek gewoon een winkel waar ze het los verkopen en al heb je juridisch misschien gelijk winnen doe je het toch niet :)
Nee dat heb ik dus net ook van Microsoft te horen gekregen... toch gek, als ik mijn autoband (bij wijze van spreken) eraf haal mag ik die toch ook doorverkopen... maargoed, het is helaas niet anders. Die man vond het wel vreemd dat ik Microsoft over dit probleem belde (god wat ben ik erg >:)) maarja, we weten allemaal over de omstreden 'wurgcontracten' met OEM's (waar ik verders niet op in wil gaan hoor, daar niet van), dus ik moest toch het een en ander weten over doorverkoop en terugverkoop. Ook terugverkopen aan Microsoft is blijkbaar doch uiteraard niet mogelijk. Die gek haalde het zelfs in zijn hoofd mij naar Google te verwijzen 8)7... anyway. Dat wordt dus hopen op de leverancier van de toko's, en anders...
Zijn die licenties niet backward-compatible. Ik bedoel, kan ik hiermee mijn vader ook verblijden met een update naar Windows 2000. Of mag dat alleen met niet-OEM's?

offtopic:
Post 1500 :Y) dat ik die in WOS zou plaatsen zeg

[ Voor 11% gewijzigd door RSpliet op 19-01-2005 15:36 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:46
Seven of Nine schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:29:
[...]

Zijn die licenties niet backward-compatible. Ik bedoel, kan ik hiermee mijn vader ook verblijden met een update naar Windows 2000. Of mag dat alleen met niet-OEM's?

offtopic:
Post 1500 :Y) dat ik die in WOS zou plaatsen zeg
De licentie hoort bij jouw laptop en mag dus niet doorverkocht worden OF op een andere pc worden gezet. Dus je kan het wel doen, maar legaal is het niet. En of het backwards-compatible is weet ik niet. Denk het niet. Ik heb namelijk nog nergens op XP-cd de optie gevonden om win2000 te installeren en ik verwacht niet dat microsoft je een cd gaat sturen met win2000...

• RSpliet
LuukNouwen schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:39:
[...]

De licentie hoort bij jouw laptop en mag dus niet doorverkocht worden OF op een andere pc worden gezet. Dus je kan het wel doen, maar legaal is het niet. En of het backwards-compatible is weet ik niet. Denk het niet. Ik heb namelijk nog nergens op XP-cd de optie gevonden om win2000 te installeren en ik verwacht niet dat microsoft je een cd gaat sturen met win2000...
Nee, 2 OS-en op 1 cd is ook een beetje veel van het goede, en normaal gesproken zou iemand gewoon het nieuwste van het nieuwste willen draaien. Maar het schijnt ergens in de EULA te staan dat ik recht heb met een licentie om ook een oudere versie van WIndows te draaien. Ik weet alleen niet of dit ook geld voor OEM licenties. En een cd'tje sturen ze wel op hoor, zonder licentiecode kan je er toch niks mee. En ja, Windows XP op een 300MHz pc is ook niet zo'n geweldig idee.
Ik geloof trouwens nooit dat ze hard kunnen maken dat ik mijn licentie niet weg mag geven. Ze kunnen niet eens controleren naar wie die licentie is gegaan, zolang ik dat verrekte ding niet registreer. Maar wederom, heb ik het geld om een licentie te kopen? Ik ben eerst eens sparen voor een laptopding ;).

[ Voor 18% gewijzigd door RSpliet op 19-01-2005 16:21 ]

Verwijderd

Eerder kon ik gewoon laptops bestellen bij mijn leverancier, zonder Windows.. (van Asus wel te verstaan)..

Nu heb ik 3 leveranciers gechecked voor je.. maar alles is met Windows..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 17:44 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Seven of Nine schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:19:
Ik geloof trouwens nooit dat ze hard kunnen maken dat ik mijn licentie niet weg mag geven. Ze kunnen niet eens controleren naar wie die licentie is gegaan, zolang ik dat verrekte ding niet registreer.
Je mag je licentie wel weggeven, alleen vervalt het recht op het gebruik van die licentie - je moet namelijk je aankoopbon kunnen overleggen, daarnaast is de licentie sticker aanwezig enkel op jouw laptop en niet op de PC aan wie je de licentie zou willen schenken.

Dit alles is overigens gewoon door te lezen op www.microsoft.com/licensing en www.microsoft.com/piracy

Het 'downgrade' recht geld dacht ik niet voor OEM licenties.

• RSpliet
elevator schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 18:49:
[...]

Je mag je licentie wel weggeven, alleen vervalt het recht op het gebruik van die licentie - je moet namelijk je aankoopbon kunnen overleggen, daarnaast is de licentie sticker aanwezig enkel op jouw laptop en niet op de PC aan wie je de licentie zou willen schenken.

Dit alles is overigens gewoon door te lezen op www.microsoft.com/licensing en www.microsoft.com/piracy

Het 'downgrade' recht geld dacht ik niet voor OEM licenties.
Ja, nu zie ik het inderdaad (zat wel goed verborgen zeg :p). Ik ga eens een lijstje met distributeurs vragen die OS-loze Asus-laptops ver'koopt', en die eens laten vergelijken met de distributeurs die onze PC-toko heeft. Weten we snel genoeg waar ik aan toe ben toch?

[ Voor 4% gewijzigd door RSpliet op 20-01-2005 18:17 ]

Pagina: 1