Toon posts:

512 MB DDR pc3200 Samsung geheugen echt brak ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Sinds een week crasht windows geregeld :( en krijg ik een blauw scherm met :

IRQL_NOT_OR_LESS_EQUAL :'(

Nu heb ik gegoogled en daar kwam uit naarvoren memtest86 draaien , dat heb ik dus gedaan en na 3 uur prutellen had memtest 3 fouten gevonden. :(

Is mn geheugen nu echt brak :? want de PC crasht alleen met games e.d

Kan iemand mij dit vertellen voor ik weer 80 euro lichter ben aan een nieuw geheugenreepje :P

Verwijderd

misschien ligt het aan een slechte airflow in je kast, waardoor een aantal componenten misschien te warm worden tijdens het draaien van zware applicaties (spellen, 3dstudio max)

Probeer je geheugen eens in een ander systeem, van een maat van je ofzo... kijk of het daar ook zo is.. is het daar ook zo dan is je geheugen brak in iedergeval .. maar het kan ook je vidkaart zijn die het niet meer trekt of een voeding die aan het overlijden is of je power consumption van je systeem aankan....

post je volledige specs eens .. stuk makkelijker voor ons :)

Verwijderd

Topicstarter
specs:

Systeemkast :Aopen HQ08
Voeding :Aopen 300watt
Moederbord :MSI KT3 Ultra Aru
Processor(s) :AMD Athlon XP 2200+
Geheugen :512MB DDR PC 3300 Samsung
Hard Disk(s) :Raid 0 met 2x Western Digital 120 GB JB (8mb cache)
Videokaart(en) :Chaintech Geforce 4 Ti 4200 64MB DDR
Monitor(en) :Gericom "19"inch crt flatscreen
Brander(s) :NEC 2510a
CD/DVD-Drive(s) :Aopen DVD 16x
Speakers :Creative Cambridge Soundworks
Geluidskaart(en) :Creative Audigy Player
Netwerkkaart(en) :Realtek RTL8139 Family PC Fast Ethernet NIC
Video in/out Op de GF4
FireWire Op de Audigy Player
Muis :Logitech Cordless Optical Mouse
Toetsenbord Logitech Cordless Optical Keyboard
Printer(s) :Lexmark Z34 Special Edition / HP Deskjet 610c
Temp CPU/Case CPU = 30 / Case = 25 / VGA = 33
CPU cooler Thermaltake Vulcano 7+
Casefans Thermaltake GF4 cooler / 3x 80mm / 2x 60mm / 1x 40mm

draaiend onder xp sp2

Verwijderd

Als geheugen niet door memtest komt(dus fouten geeft) dan betekend dat helaas wel dat het geheugen brak is. Ik hoop voor je dat je nog garantie hebt op je module.
Vooral in games ga je het stukje geheugen aanspreken waar waarschijnlijk een fout in zit en loopt daardoor vast, in windows gebruik j edat gedeelte van het geheugen gewoon niet en gebeurt er dus ook niets.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Check ook je voltages onder een flinke load (tijdens test programma als prime/burn in test). De problemen met je geheugen kunnen ook ontstaan doordat je voeding het niet allemaal meer trekt.
Juist tijdens games trekt je video en compu in zijn geheel nogal wat wattjes.
Met 2 HD's, dorstige video kaart etc kan ik me voorstellen dat 300 watt aan de lage kant is. Kijk ook even of anderen met deze voeding/kast vergelijkbare problemen hebben gehad.

AdB

Verwijderd

Memtest geheugen fouten kunnen ook door een kapot mainboard worden veroorzaakt, voorbeeld:
P4 2.8Ghz/533 FSB, 1GB pc3200(Kingston KVR400X64C3A/512. Alles op 'default settings'
Mainboard MSI 655 werkte perfect voor ruim 1,5 jaar. Plots hangende/crashende games. Verder geen probleem, uren internetten mag gewoon, eigenlijk "alles", behalve games of 3dMark03

Gebeurde nadat de PC op wlan kwam, dus eerst de schuld geven aan usb-wlan-adapter-drivers...
Uiteindelijk memtest gaan draaien, bijna alleen maar fouten!

Stap 1: mem uitwisselen > ?!? Exact hetzelfde, extreem veel fouten
Stap 2: Originele geheugen terug, lagere klok (333) , geen memtest fouten meer, spellen hangen wel
Stap 3: Hardware (mem, graka) getest in andere PC, alles OK....
Stap 4: Nieuw mainboard, alle "ouwe muk" er weer in, alles OK....

p.s. kHeb nu dus een 'no-games' mamaplankje liggen, en wie me 'ff' kan uitleggen waarom alleen games hier last van hadden, mag 'm komen halen

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 19:55
kan ook veroorzaken door brak drivers. Ik heb ook met mijn Geforce 4 TI, door nieuwe drivers kwam ik vaak die zelfde BSOD tegen.

Hope for the best, prepare for the worst...

Pagina: 1