[how to: wireless lifebox installatie] voor apple en windows

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Na (te) lang wachten heb je hem dan eindelijk in huis. Je wanadoo livebox. Je hebt gekozen voor de wireless optie en wil eigenlijk gelijk aan het werk.
Dus handleiding aan de kant en aan het gang.

Witte kast uit de verpakking. Direct aansluiten op je eerste aansluitpunt. Bijgeleverde PCMCIA netwerkkaart in de livebox drukken (u zegt ja een losse PCMCIA kaart) en de spanning op die kast zetten.

Natuurlijk heb je zelf een wireless kaart. Omdat wanadoo echter standaard alleen het mac adres van het meegeleverde (wireless) USB dongle ding toelaat zit je met een probleem (als ze dit niet zouden doen zou de wachttijd van de helpdesk spontaan verdwijnen en je betaalt die mensen niet voor niets).

Dus gooi die usb stick maar aan de kant, maar de install CD mag je even vast houden. Vervolgens plug je er een netwerkkabel in (gele poort livebox) en laten we die dan ook maar in de pc/apple drukken.

Nu kun je naar de router (http://192.168.5.1 in de adresbalk van de browser intikken). Je wordt gevraagd om een username en password. Even kijken of dit de username pass combinatie is van je ROUTER (u:admin, p:admin) of die van je WANADOO adsl abonnement (u:username@wanadoo.nl, p:password staat op de gekregen brieven).

Je bevestigd alles en de kast gaat verbinding maken. Als je alles goed hebt gedaan lukt dit. Nu is er een dikke kans dat de kans nadat hij verbinding maakt als een gek begint te knipperen (alle lampjes op de livebox). Dit is geen storing maar een firmware upgrade. Ga maar koffie zetten want dit duurt een minuut of 10 a 20.

Als de hele boel uitgeknippert is ga je weer naar 192.168.5.1. Verander als eerste je admin wachtwoord even. Dan heb je dat alvast gedaan. Vervolgens ga je naar wireless instellingen en schakel je de check op macadres uit. Daarnaast verander je de naam van het apparaat (wanadoo_w13--> mijn_wireless_ding).
Laat de web incriptie aan staan. Das wel zo veilig. Je klikt op toepassen en dat was dat.

Haal nu de kabel uit je livebox en scan voor een draadloos netwerk. Je vindt mijn_wireless_ding en je klikt hem aan. Vervolgens geef je de webkey in (staat op de stikker van de installatie cd van het usb lan adapter (is die toch nog ergens goed voor).

Als alles dan goed is gedaan zit je nu draadloos op het internet. We gaan nog 1 x naar de livebox (192.168.5.1), logt in en gaan naar de meest rechtse optie (iets van saven/reset). Klik op opslaan/ save optie en als de stroom nu uit valt hoef je dit niet weer allemaal te herhalen.

Mocht je dit nou lezen na voor de 4de keer 30 minuten in de wanadoo helpdesk te hebben gezeten, zorg er dan eens voor dat die trusted mac lijst als standaard optie wordt gedeactiveerd door Wanadoo (start maar een email actie ofzo).

Verder nog even het volgende. De knipperende W is 1 dag leuk daarna is het vervelend, je zet dat ding toch echt niet midden in de woonkamer want zo mooi als een apple is ie niet. Verder is het bereik van de wireless kaart niet super (het is ook maar een PCMCIA kaart)

Mocht je telefonie van wanadoo gebruiken dan kun je terugschakelen naar het laagste KPN abo (7 e de maand). Opzeggen van KPN kan niet. Das ook logisch trouwens, want hun netwerk wordt gebruikt.

Tot zover. Veel plezier met de livebox.

[ Voor 5% gewijzigd door Ma_rK op 18-01-2005 17:16 ]

• Ma_rK
Nog even een uitbreiding. Ik heb gister geprobeerd een internet verbinding aan te maken via de bijgeleverde USB wifi dongle op een Windows machine. Deze herkende de dongle niet dus de driver CD erin.

Hier staan standaard geen drivers op (great) dus je MOET dat install dingetje van wanadoo doorlopen. Halverwege gaat deze vragen om de naam van je Livebox maar hij houdt hierbij zijn eigen standaard lijst van namen bij. Ik had deze naam aangepast dus probleem.

De drivers zijn in dit stadium echter al geinstalled.
Het makkelijks is een install abort en vervolgens een reboot.

Vervolgens heb je de kans dat het dongle een eigen geinstalleerd progje probeert te starten om verbinding te maken met het draadloze netwerk. Omdat de naam van het draadloze netwerk is gewijzigd gaat dat niet lukken (grrr). Haal het programmatje uit je startup folder want zolang dit draait blokkert hij het standaard windows wireless connectie dingetje (lekker he houden aan standaarden).

Als het dongle progje niet meer draait kun je een draadloos netwerk zoeken en vinden. Vervolgens geef je hier je webkey in en alles werk zoals het hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door Ma_rK op 25-01-2005 17:08 ]

• sharkymw
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2024
MA_RK

Ik ben erg geïnteresseerd hoe het Wanadoo Livebox gebeuren functioneerd.
Ik zit namelijk op zolder met mijn computer en wil eigenlijk geen draden naar de zolder gaan trekken, wat ook vrij moeilijk bij mij thuis. Dus wil ik eigenlijk de draadloze Livebox aanvragen.

Met welke snelheid maakt de standaard Wanadoo dongle en haalt de dongle het om door twee betonnen vloeren te komen met het signaal?

Zit de PCMCIA aansluiting op alle Liveboxen?

BVD

• Ma_rK
op alle huidige (wireless) liveboxen zit de PCMCIA aansluiting.
Vanavond ga ik het bereik testen met 2 betonnen vloeren (in de schuur beneden via het web het grof vuil doorgeven :-)). Ik laat je morgen weten hoe dat is verlopen. Snelheid is 54Mbit.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 16:20
>>Schop<<

Ik heb nu ook een Wanadoo Livebox. Ik moet hem nog instellen enz. Momenteel heb ik een router(Sweex) die zorgt dat er hier 4 pc's(met draad) plus een laptop(draadloos) op internet kunnen. Volgens mij moet ik er gewoon voor zorgen dat de router gewoon alles forward naar de Livebox. Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben en waar het werkt?

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:12

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Kheb ook een Wanadoo Livebox geinstalleerd bij mijn vader (eind Januari binnengekregen en getracht te installeren) en pas sinds een week of 3 en veeeeeeeeeel belminuten naar de helpdesk later werkt het ding goed. Alleen de telefoon werkt niet goed via de ingebouwde splitter (dus livebox op de lijn en telefoon op livebox, geen digi telefonie, gewoon KPN), dit is een bekend probleem en er is nu al 4 weken een update voor de lb in de maak die volgende week uit zou moeten komen (maw ze zeggen elke week dat 'de update er volgende week aankomt'). Gelukkig heb ik na veel vijven en zessen een splitter opgestuurd gekregen, die de telefoonlijn splitst voordat de livebox in beeld komt.
Ik ben inmiddels na alle problemen redelijk bedreven in de Livebox, dus als iemand problemen met dat ding heeft, weet ik vast wel het antwoord erop :p

Oh en die gloeiende W kan je uitzetten door de knop met een W ernaast aan de onderkant van de Livebox in te drukken :)

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:12

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Jozz schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:22:
>>Schop<<

Ik heb nu ook een Wanadoo Livebox. Ik moet hem nog instellen enz. Momenteel heb ik een router(Sweex) die zorgt dat er hier 4 pc's(met draad) plus een laptop(draadloos) op internet kunnen. Volgens mij moet ik er gewoon voor zorgen dat de router gewoon alles forward naar de Livebox. Zijn er meer mensen die dit gedaan hebben en waar het werkt?
De Livebox heeft een ingebouwde router, dus een router is niet nodig, denk ik. Wat je kan proberen is je WAN lijn op de router in de (ik dacht rode, lees de manual voor de zekerheid) ethernetpoort te steken en op DHCP in te stellen en dan alles als je gewend bent aan te sluiten.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 16:20
Ok.

Moet ik nu een gewone straight kabel tussen de router en de Livebox doen of een cross cable?
Glaanieboy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:45:
Kheb ook een Wanadoo Livebox geinstalleerd bij mijn vader (eind Januari binnengekregen en getracht te installeren) en pas sinds een week of 3 en veeeeeeeeeel belminuten naar de helpdesk later werkt het ding goed. Alleen de telefoon werkt niet goed via de ingebouwde splitter (dus livebox op de lijn en telefoon op livebox, geen digi telefonie, gewoon KPN), dit is een bekend probleem en er is nu al 4 weken een update voor de lb in de maak die volgende week uit zou moeten komen (maw ze zeggen elke week dat 'de update er volgende week aankomt'). Gelukkig heb ik na veel vijven en zessen een splitter opgestuurd gekregen, die de telefoonlijn splitst voordat de livebox in beeld komt.
Ik ben inmiddels na alle problemen redelijk bedreven in de Livebox, dus als iemand problemen met dat ding heeft, weet ik vast wel het antwoord erop :p

Oh en die gloeiende W kan je uitzetten door de knop met een W ernaast aan de onderkant van de Livebox in te drukken :)
Klopt het dat het telefoon-ledje niet brandt, terwijl ik gewoon kan bellen/gebeld worden?

Hij brandt nu wel.

Ik kom er nog niet uit met m'n router en de lifebox.
Wat moet ik trouwens instellen om Azureus goed te laten werken?

[ Voor 93% gewijzigd door Jozz op 23-04-2005 22:13 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Hallo Ma_rK of iemand anders,

Ik heb jou handleiding gevolgd om zo mijn 2e pc aan te sluiten op de livebox.
Mijn hoofdpc heb ik via de meegeleverde dongle aangesloten en nu wil ik de 2e pc aansluiten op de livebox, maar dit wil niet opschieten...

Voor mijn 2e pc gebruik ik een belkin netwerkkaartje en de software die hierbij zit, kan het netwerk wel zien, maar kan er geen verbinding mee maken. Hij krijgt geen ip toegewezen van de livebox. In de lijst met mac-filters heb ik de mac van de netwerkkaart al toegevoegd, maar ook als deze optie niet geactiveerd is krijg ik geen ip toegewezen...

Wie kan mij helpen? Alvast onwijs bedankt!

Verwijderd

Ik dacht dat de livebox na een druk op de REG (Registration) 5 minuten lang de MAC-adressen die verbinding proberen te maken toevoegd aan de whitelist?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 11:09 ]

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:57
hey, ik heb vanmiddag mijn live box binnen gekregen. ik wilde graag de draadloze versie, maar helaas deze is op dit moment niet te krijgen. dus heb ik zelf maar voor een oplossing gezocht, vanmiddag langs alternate gegaan en een sweex pcmcia kaart gekocht en twee pci kaarte van sweex[wireless]. nu wilde ik weten of ik ook met een eigen pcmcia kaart kan gebruiken. [zelf denk ik van wel]. maar het probleem is hoe instaleer ik nou de livebox, de enige draadloze opties is. ik had het geprobeerd via de dongle optie maar hij vind me netwerk kaart niet. [ik heb deze kaarten geinstaleerd, nog geen netwerk van gemaakt en ik heb ook nog geen ervaringen met draadloze netwerken]. ik hoop dat ik snel een goed geholpen word.
alvast bedankt, Maarten

*edit* 1ste kerstdag
ik heb me pcmcia kaart geruild voor een linksys wireless-G acces point. en deze aan de livebox gekoppeld. en me netwerk functioneerd goed, ik moet alleen nog maar de beveiliging in stellen. het is niet mogelijk om een pcmcia kaart je livebox draadloos te maken tenzij je de kaart van wanadoo heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Taarmen op 25-12-2005 14:12 ]

Pagina: 1