iPod opengemaakt :p schijf overleden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heeey,

Nu ik toch met een kapotte iPod (10GB, volgens mij 1e gen) in mijn maag zat dacht ik van, laat ik hem eens openmaken om te kijken of dr wat te zien valt :p misschien nog wel te repareren.

Toen het podje eenmaal open was even gekeken of wat vreemds te zien was, uiteraard niet het geval. Het probleem was namelijk ook in de schijf, die tikte (lijkt wel wat op de InitialisationError die elders op GoT word beschreven).

Zodra het chromen kapje eraf was kwam dit te voorschijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/iPod/klein/PICT0640.JPG

Na de accu eraf gehaald te hebben kwam het schijfje tevoorschijn

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/iPod/klein/PICT0641.JPG

Schijfje er vervolgens ook uitgehaald, overbleed een blauw rubberen 'kussentje' dat de prinplaat tegen de schijf beschermd (neem ik aan)

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/iPod/klein/PICT0643.JPG

De schijf opengeschroeft en voila, dit is hem:

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/iPod/klein/PICT0647.JPG

Close-up:

Afbeeldingslocatie: http://www.meerstra.com/iPod/klein/PICT0648.JPG

Ik heb de batterij eens aangesloten met het schijfje open, zodat te zien is wat binnen in de schijf gebeurd, hier heb ik een filmpje van gemaakt:

klik

Iemand enig idee waar deze beweging op dat? Als je heel goed luisterd hoor je het getik (geluid ff hard zetten..)

Mocht deze schijf niet meer te reden zijn (wat ik verwacht), kan er dan een willekeurige notebook schijf in? Of moet dit perse een 10GB Toshiba zijn die op een speciale manier is geformateerd? (of is FAT32 oke?) Of is het nodig om een speciale iPod schijf erin te hangen? (deze heb ik een keer gezien..alleen erg duur, verkoperstrucje of de waarheid? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude, een schijf openmaken in een niet stofvrije ruimte is een direct uitgevoerd doodvonnis. Dat ding krijgt je nooit meer levend. Wel leuk om zo'n ipod van binnen te zien. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
mooi prikbord :Y) (schijf kun je weggooien idd)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zal wel Mac OS Uitgebreid zijn geformateerd, Fat32 lijkt me erg onwaarschijnlijk ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:54:
Dude, een schijf openmaken in een niet stofvrije ruimte is een direct uitgevoerd doodvonnis. Dat ding krijgt je nooit meer levend. Wel leuk om zo'n ipod van binnen te zien. :)
Dan is de schijf bij deze dus dood :Y) (was die waarschijnlijk toch al :+ )

Maar goed...kan elke willekeurige note book schijf erin?

@bbrother:

Hmm...maar als die Mac OS geformateerd is dan gaat dat nooit werken op een Windows PC...terwijl het een windows iPod is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een harde schijf openschroeven in een niet-stofvrije ruimte is over 't algemeen een doodvonnis voor die schijf, ja. Maar al was het dat niet, ik zie ook vingerafdrukken zitten :P

Je zult 'm moeten vervangen, maar volgens mij gana er niet gewoon 2.5" laptopschijven in, toch? Ik meen dat er 1.8" drives in gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:05:
Een harde schijf openschroeven in een niet-stofvrije ruimte is over 't algemeen een doodvonnis voor die schijf, ja. Maar al was het dat niet, ik zie ook vingerafdrukken zitten :P

Je zult 'm moeten vervangen, maar volgens mij gana er niet gewoon 2.5" laptopschijven in, toch? Ik meen dat er 1.8" drives in gaan.
Ik heb hem zelf niet met mijn vingers aangeraakt maar misschien iemand anders, maar goed, dood was die toch al ;)

hmm, tjah ik zou dus niet weten wat voor schijven erin gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
hahaha wel grappig,
hee gast, vindt je het goed als ik mijn schijven ingepakt laat? :P

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Zandor schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:07:
hahaha wel grappig,
hee gast, vindt je het goed als ik mijn schijven ingepakt laat? :P
Nee ! :P Bij deze wil ik iedereen verplichten om zijn of haar schijf open te maken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je er een 80Gig notebook schijf aanhangt? :) (of uberhaupt een notebook schijf) Of past dat stekkertje niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kingrichard47 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:51:
Ik heb de batterij eens aangesloten met het schijfje open, zodat te zien is wat binnen in de schijf gebeurd, hier heb ik een filmpje van gemaakt:
Leuk scherpgesteld op het gereflecteerde beeld in plaats van het schijfje zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik denk dat de firmware dat niet leuk vind :P
Maare hoeverzin je het om een HDD er uitte halen, en dan ook nog ff lekker met je vingers er op te zitten 8)7 :P

Maar goed, vergeet dit maar, haal gewoon een nieuwe ;) hahaha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:38:
[...]

Leuk scherpgesteld op het gereflecteerde beeld in plaats van het schijfje zelf :)
Tjah...met digi cam gefilmd...dus scherpstellen is dr niet echt bij..maar goed , t gaat om de beweging ;)
Qorne schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:46:
ik denk dat de firmware dat niet leuk vind :P
Maare hoeverzin je het om een HDD er uitte halen, en dan ook nog ff lekker met je vingers er op te zitten 8)7 :P

Maar goed, vergeet dit maar, haal gewoon een nieuwe ;) hahaha :P
Zoals ik al eerder zei zijn die vingertasten niet van mij ;) Maar het ging er ook niet echt om om deze schijf te hestellen...t ging er meer om om te zien hoe dat ding er van binnen uitziet...schijf was toch al kapot (ben ik 99% van overtuigd, kijk maar naar het filmpje.. ;) )

Maar ik weet ook niet of de firmware wel een andere schijf accepteerd..iemand hier ervaring mee?

Edit:

Ik zie hier vervangingsschijven voor de iPod...Alleen zijn ze niet echt goedkoop (ook niet echt duur moet ik zeggen..als ik naar notebook schijven kijk...)

Maar het liefst wil ik dus zo goedkoop mogelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dick op 18-01-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 11:50

Kr3Kr

Melpomene

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Uhh wat is het nut om die schijf open te slopen, wou je scratchen met je mp3's? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Kr3Kr schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:27:
[...]

Eindelijk een post van het meer functionele type.

Waarom heb je m met die dode schijf niet gewoon naar apple gestuurd?
Zat geen garantie meer op...en de reparatie kosten van Apple zijn me te hoog :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je met je dooie ipod doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Ik ga kijken of ik er eventueel nog wat mee kan (in combinatie met een andere schijf), lukt dat niet of heb ik er geen zin in..dan voor een klein prijsje aanbieden aan iemand die het wel wil proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Bierkameel schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:33:
Uhh wat is het nut om die schijf open te slopen, wou je scratchen met je mp3's? :P
Geen :) Maar kapot was die toch al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Beetje offtopic en ik heb er wel eens eerder over geblaat, maar gedverderrie wat heb ik een hekel aan die wegpleur mentaliteit, van apple dus he. Piekfijne apparaatjes, maar wat is dat nou voor garantie? je betaalt er zo pleuris veel geld voor.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 11:40

Nietzman

Woei!

Voor zover ik me kan herinneren kosten die schijfjes los iets van 200 euro. Eventjes doorsparen en je hebt een nieuwe, maar zo'n eerste generatie iPod is natuurlijk wel enorm liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07

Tarin

Just plain weird.

Kan je er met een klein beetje creatieven geen dikkere schijf aan hangen (standaard notebook-schijf ofzo)? Ik bedoel, het zal gewoon een ATA-schijf zijn.. Bouw het in in je pc, heb je een mooie hardware-mp3-speler. FiWi standaard aangesloten laten, kan je er altijd mp3tjes bij mikken, en heef-ie altijd stroom :Y).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over HSF+ of FAT32, dat ligt eraan of het een Mac of Windows versie is. Ikzelf heb een mac maar ik heb hem naar FAT32 geformateerd, zodat ie zowel op een mac als op windows werkt. (ook met iTunes voor de mac)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:56:
Over HSF+ of FAT32, dat ligt eraan of het een Mac of Windows versie is. Ikzelf heb een mac maar ik heb hem naar FAT32 geformateerd, zodat ie zowel op een mac als op windows werkt. (ook met iTunes voor de mac)
Dus in feite zou die moeten werken met elke passende FAT32 schijf? (ik gebruik hem op een windows pc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

gladiool schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:46:
Beetje offtopic en ik heb er wel eens eerder over geblaat, maar gedverderrie wat heb ik een hekel aan die wegpleur mentaliteit, van apple dus he. Piekfijne apparaatjes, maar wat is dat nou voor garantie? je betaalt er zo pleuris veel geld voor.
Hoe lang heb jij garantie op je harde schijven in je pc ??
Ik ben 't met je eens dat er een wegpleurmentaliteit heerst, maar voor de handige knutselaar liggen de koopjes voor 't oprapen soms. Ook handig soms.
Maar neem je andere bedrijven als Nokia, Canon, Philips etc, ze gaan vrijwel allemaal van 1 jaar garantie na aankoop uit. Met een beetje zeuren kom je vaak wel verder.
Zo gaat 't tegenwoordig...

Net als auto's, alle kunststof lampen en catchy boordcomputers zijn leuk, maar verwacht niet dat ze over 30 jaar nog rijden en glimmen, itt veel (Europese) wagens van 30 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 21-01-2005 12:17 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Pagina: 1