Wie schreef de bijbel en wat is er waar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pejoar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 16:09
Als je het topic "is god verzonnen" doorleest wordt er nogal vaak met de bijbel gezwaaid.
Alsof dit iets bewijst !!
Laten we het eens over die bijbel hebben.
Wie stelde hem samen en wie censureerde en herschreef grote stukken ?
Dat dit is gebeurd is bewezen maar hoeveel "waarheid" bevat het nog?
Wie de boeken van Dan Brown heeft gelezen zal ook wel een mening hebben over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
leuk onderwerp, maar kun je misschien een iets neutralere topicstart creeeren, eentje zonder aannames? En wat research voor je zo'n topic opent is ook wel handig denk ik :) het is nu een beetje kort-door-de-bocht met het risico dat de discussie ook zo gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb geen verstand van de bijbel, ben dan ook helemaal niet gelovig, maar je moet de bijbel natuurlijk niet letterlijk nemen. Je geloofd toch zelf niet dat Jezus over water kan lopen... Het gaat meer om de bedoeling achter het verhaal. Je zou dus kunnen zeggen dat niets dat in de bijbel staat waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TheBorg schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:46:
Ik heb geen verstand van de bijbel, ben dan ook helemaal niet gelovig, maar je moet de bijbel natuurlijk niet letterlijk nemen. Je geloofd toch zelf niet dat Jezus over water kan lopen... Het gaat meer om de bedoeling achter het verhaal. Je zou dus kunnen zeggen dat niets dat in de bijbel staat waar is...
niets is onmogeljik :) daarnaast bestaan gochelaars ook al duizenden jaren. Vrij grote groepen nemen de bijbel juist heel erg letterlijk. Wie heeft er gelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik mag toch verwachten dat iemand die al zo vooringenomen een topic start over de bijbel toch tenminste enige kennis heeft over deze bijbel. De bijbeldelen zijn zelfs genoemd naar de schrijvers ervan: Markus, Lukas, Mattheüs etc. Dat je een uitgesproken mening hebt is prima, maar zorg dan in ieder geval dat deze ergens op berust is en dat je voldoende van het onderwerp af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Ik zou de Bijbel van 2 verschillende kanten bekijken. Van de kant van het geloof staan er natuurlijk zinnige dingen in, en kan je het prima gebruiken als leidraad voor een gelovig leven. Zelfs al geloof je niet dan leef je waarschijnlijk alsnog naar een Christelijk normen en waarden patroon, aangezien onze hele samenleving hier toch haar wortels in heeft. In die zin maakt het niet uit wat er feitelijk waar is aan de Bijbel; Het behandelt slechts een levenswijze, en de verhalen zijn daar metaforen voor.

De geschiedkundige kant van de [inhoud van de] Bijbel is natuurlijk na te gaan, en dan kom je al gauw dingen tegen die feitelijk minder/niet kloppen. Maar ik geloof ook dat dit je minder boeit naarmate je meer gelooft, aangezien je naar mijn mening een toch beetje raar bezig bent als je in de feitelijke inhoud van de Bijbel gelooft.

Wat wel zo is is dat de Romeinse keizer Constantijn de 1e(grote) veel invloed heeft gehad over wat er wel, en wat er niet in de Bijbel is gekomen. Hier is in 325 NC gewoon voor gestemd bij het Concilie van Nicea.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43

St@m

@ Your Service

De bijbel bestaat uit twee delen:

Het oude (of Eerste) Testament ook wel de TeNaCH genoemd.
Hierin staan:
De Torah (Wet of Onderwijzing) Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium.
De Torah vertelt de 'geloofsbeginselen' bijvoorbeeld het scheppingsverhaal en het verhaal van Mozes. Deze verhalen zijn geschreven door de Joden in Babylonische ballingschap (het grootste deel dan).
Dit is ook direct de reden waarom in sommige bijbels het scheppingsverhaal pas in het midden van het Oude Testament voorkomt. Deze bijbels zijn samengesteld ahv de oudheid van de geschriften en boeken.

Nebiiem (boeken van de profeten): de 'eerste' profeten Jozua, Richters, 1 en 2 Samuel, 1 en 2 Koningen; 'de latere' profeten: Jesaja, Jeremia, Ezechiel, Hosea, Joel, Amos, Obdaja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia, Maleachi.
Deze profeten vertellen wat er in de praktijk terechtkwam van de geloofsbeginselen, positief, maar vooral negatief.

Chetoebiem (de Geschriften): Psalmen, Spreuken, Job, Hooglied, Ruth, Klaagdieren, Prediker, Ester, Daniel, Ezra, Nehemia en 1 en 2 Kronieken.

Het Nieuwe (of Tweede) Testament, ook wel de Apostelgeschriften genoemd bestaat uit:
1. De evangelies volgens: Matteus, Marcus, Lucas en Johannes (zij beschreven oa de geboorte van Jezus)
2. De Handelingen van de Apostelen
3. De brieven van Paulus en de algemene rondzendbrieven (maar volgens mij is dat alleen voor het Katholieke geloof)
4. De Openbaring van Johannes of Apocalyps

Het Oude Testament heeft niets te maken met Christus (die bestond toen nog niet) en is geschreven door de Joden. Het Nieuwe Testament is vooral op toepassing van het Christendom.

Over de verhalen in de bijbel kan ik kort zijn, voor mij is het allemaal Heilsgeschiedenis, ik geloof niet dat er ook maar 1 woord van waar is, ik denk dat overal een andere betekenis achter verscholen zit, door alle verhalen loopt imho 1 rode draad: hoop

NB. De uitleg over de bijbel is vanuit Katholiek oogpunt geschreven, heb je op of aanmerkingen over de indeling zoals ik hem gemaakt heb, val me dan niet persoonlijk aan :P

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 18-01-2005 18:51 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Deze startpost voldoet niet aan de eisen die we daar op GoT aan stellen. We verwachten wel dat je laat zien wat je zelf al van het onderwerp weet. Verwijzen naar een schrijver van fictieve verhalen lijkt me niet het beste begin van een serieuze discussie.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.