De bijbel bestaat uit twee delen:
Het oude (of Eerste) Testament ook wel de TeNaCH genoemd.
Hierin staan:
De Torah (Wet of Onderwijzing) Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium.
De Torah vertelt de 'geloofsbeginselen' bijvoorbeeld het scheppingsverhaal en het verhaal van Mozes. Deze verhalen zijn geschreven door de Joden in Babylonische ballingschap (het grootste deel dan).
Dit is ook direct de reden waarom in sommige bijbels het scheppingsverhaal pas in het midden van het Oude Testament voorkomt. Deze bijbels zijn samengesteld ahv de oudheid van de geschriften en boeken.
Nebiiem (boeken van de profeten): de 'eerste' profeten Jozua, Richters, 1 en 2 Samuel, 1 en 2 Koningen; 'de latere' profeten: Jesaja, Jeremia, Ezechiel, Hosea, Joel, Amos, Obdaja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Zacharia, Maleachi.
Deze profeten vertellen wat er in de praktijk terechtkwam van de geloofsbeginselen, positief, maar vooral negatief.
Chetoebiem (de Geschriften): Psalmen, Spreuken, Job, Hooglied, Ruth, Klaagdieren, Prediker, Ester, Daniel, Ezra, Nehemia en 1 en 2 Kronieken.
Het Nieuwe (of Tweede) Testament, ook wel de Apostelgeschriften genoemd bestaat uit:
1. De evangelies volgens: Matteus, Marcus, Lucas en Johannes (zij beschreven oa de geboorte van Jezus)
2. De Handelingen van de Apostelen
3. De brieven van Paulus en de algemene rondzendbrieven (maar volgens mij is dat alleen voor het Katholieke geloof)
4. De Openbaring van Johannes of Apocalyps
Het Oude Testament heeft niets te maken met Christus (die bestond toen nog niet) en is geschreven door de Joden. Het Nieuwe Testament is vooral op toepassing van het Christendom.
Over de verhalen in de bijbel kan
ik kort zijn, voor mij is het allemaal Heilsgeschiedenis, ik geloof niet dat er ook maar 1 woord van waar is, ik denk dat overal een andere betekenis achter verscholen zit, door alle verhalen loopt imho 1 rode draad:
hoop
NB. De uitleg over de bijbel is vanuit Katholiek oogpunt geschreven, heb je op of aanmerkingen over de indeling zoals ik hem gemaakt heb, val me dan niet persoonlijk aan
[
Voor 8% gewijzigd door
St@m op 18-01-2005 18:51
]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels