Aanschaf advies dig. videocamera

Pagina: 1
Acties:

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wegens de aanstaande gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een digitale videocamera. Helaas heb ik weinig kaas gegeten van digitale videocamera's. Vandaar dat ik jullie om hulp wil vragen.

Ik ben zeker geen professionele gebruiker, de camera wordt alleen voor huis-tuin en keukenfilmpjes gebruikt. Mijn budget is zo'n 450-500 euro (dat is inclusief accessoires als een tas en extra accu).

Wat voor mij belangrijk is, is goede filmmogelijkheden binnenshuis (weinig licht) en de mogelijkheid de filmpjes op m'n computer te bewerken, een firewire aansluiting is dus zeer wenselijk. Foto's hoef ik er niet mee te maken, dat doe ik wel met m'n camera.

Een aantal vragen

Waar ik voor de rest om moet letten weet ik eigenlijk niet. Hoe belangrijk is het aantal pixels op de CCD, welk opslagtype is het beste, heb ik video in wel nodig als ik het bewerken op de pc doe en het resultaat op een dvd wegschrijf? Is "nightvision" en "Steady Shot" echt nodig of zijn dit meer populaire reclamekreten?

Kortom een hoop vragen van een complete leek op het gebied van camcorders.

Ik heb een aantal modellen uitgezocht:

JVC GR-DX27E
Canon MV700
Sony DCR-HC14E

Na het lezen van reviews heb ik mijn voorlopige keuze op de JVC gemaakt, voorval vanwege de schijnbaar betere filmcapaciteiten binnenshuis.

Wat wil ik nu concreet met dit topic bereiken :)
• Een antwoord op de vragen hierboven
• Tips waar ik nog meer op moet letten, welke dingen zijn van belang? Ik wil graag een beetje beslagen ten ijs komen als ik een verkoper om informatie vraag.
• Advies omtrent mijn voorlopige keuze. Is het lijstje wat ik heb samengesteld iets, of moet ik toch een andere keuze maken. Is het budget wat ik heb gesteld wel realistisch?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Het aantal pixels maakt voor video niet zo veel uit, de resolutie van mini dv is en blijft 720*576
Er zojn twee consumenten digitale opslagsystemen nl mini dv en digital 8, qua beeldkwaliteit maakt het niet veel uit, alleen zijn mini dv tapes maakkelijker te verkrijgen en kleiner waardoor de gemiddelde camera ook kleiner is, het voordeel van digital8 is dat er ook oude analoge hi8 tapes op afgespeelt kan worden. Verder zijn er ook camera's die direct op DVD opnemen maar daar is de beeldkwaiteit weer een stuk minder van.
Als je geen analoge videobeelden wilt bewerken(vhs ofzo) op je computer heb je niks aan een analoge ingang. Een digitale ingang is wel handig omdat je dan je montages zonder kwaliteitsverlies terug kunt schrijven en dus altijd een "backup" hebt, bovendien gaat bij het naar DVD branden kwaliteit verloren en zijn dvd schijfjes erg gevoelig voor licht en krassen en deshalve veel minder lang houdbaar dan tapes.

Bij Nightvision neemt de camera, of een langere sluitertijd waardoor de beelden bij beweging streperig worden, of zet een infrarood sensor aan waardoor het beeld helemaal groen word of iig de kleuren minder worden.

steady shot is wel nuttig. Het werkt redelijk goed en de beelden worden een stuk rustiger.

Mijn ervaring met JVC Canon en Sony:
(dit is algemeen )

JVC: erg slecht met weinig licht, niet erg degelijk, erg kieskeurig met tapes
Canon: Warme kleuren, soms te rood, niet heel goed met weinig licht, snel last van dode pixels
Sony: Koele kleuren, vaak redelijk goed in het donker

Ik zou ook eens naar Panasonic kijken...

voor enkele tests zie http://reviews.cnet.com/C...500_7-0.html?tag=dir.camc

succes!

• plotterotter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09-2020
Zo ik ga ff proberen om alle antwoorden in 1 keer te geven :).

Aller eerst de lichtgevoeligheid van de camera's.

JVC==> JVC heeft met de nieuwere camera's onder andere de 27 die je noemt een extra lichtgevoelige lens ingebouwd (1.2) bovendien heeft deze camera aan de voorkant 3 LEDS zitten die wit licht uitstralen en heeft de camera Digital colour nightscope. Met dat laatste probeert JVC een kleurenbeeld te genereren in een donkere omgeving. Helaas dat de techniek niet perfect werkt en dat het daardoor schokkerige beelden weer geeft! De lichtgevoelige lens is bij ietwat donkere omgevingen wel handig :)

Canon==> Ten eerste zou ik niet voor de 700i gaan maar voor de 700, als het goed is is deze goedkoper. Tenzij je gebruik wilt maken van DV-IN/OUT (beelden naar de computer schrijven en ook weer terug naar het bandje, handig voor back up ongecompriomeerde film) Deze canon heeft wel 16 keer optische zoom, meer dan normaal. Van de licht donker omstandigheden heeft ie volgens mij geen echte goede technieken aan boord.

Sony==> De HC 14 is een ouder model. Met als belangrijkste pluspunt de Carl Zeis lens, misschien maar een naam, maar hij presteert heel erg goed. Grootste voordeel is dat alle sony camera's nightshot hebben. Daarmee kun je tot volkomen duisternis filmen, hij schakeld dan over naar infrarood beeld, en daarmee kun je perfect door filmen. In donkere situaties komt hij ook goed weg. Het type de HC 14 is een ouder en groter model, voor wat meer geld kan je de opvolger de HC 16 kopen, daarmee, ben je een stuk compacter en heb je tevens een zonwerend LCD scherm, want die zon is super super hinderlijk.

Zoals hierboven al werd gezegd, die pizels maken geen ruk uit. Meestal worden megapixel sensors gebruikt voor foto's (1MP is K*Tkwaliteit) Sony kan er een volle 16:9 (breedbeeld) met deze chip maken. Dat is dan het enige voordeel.

Steadyshot zit op alle camera's dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Als opslag type voorlopig het standaard miniDV bandje. DVD-camera's zijn lagere kwaliteit (MPEG2 codering)en niet handig voor editing!

Als laatste dan die Firewire opties. Er zijn twee opties DV UIT zit op alle DV camera's en DV-IN, met die laatste kun je na monteren terug schrijven naar je bandje ongecomprimeerd, dus beste kwaliteit. handig voor back up enz.

Volgens mij heb ik alles gehad :)