switch om te wisselen tussen 5.1 geluid en koptelefoon?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
hey lieve mensen in dit deel van GoT.

Ik zit met het volgende 'probleem': ik heb een 5.1 geluidsset (met 3 stekkertjes) en een koptelefoon (met 1 stekkertje). de stekkertjes zijn mini jackpluggen. Ik wil echter de eenvoud van het luisteren via mijn koptelefoon (sennheiser hd202) vergroten, bijvoorbeeld door met één druk op de knop te kunnen wisselen tussen mijn koptelefoon en mijn speakers.
Ik snap dat je daar een switchje voor nodig hebt. De meeste switches die ik heb gezien op inet en verschillende webshops zijn echter alleen voor stereo naar stereo en stereo geluid, en dus niet voor 5.1 naar stereo en 5.1.
Als ik nu naar mn koptelefoon wil luisteren dan moet ik eerst (achterin mn pc) mijn speakerset ontkoppelen, mijn koptelefoon aansluiten en dan vervolgens het configscherm van winxp induiken om het daar in te stellen van 5.1 geluid naar 2.0/2....
dat moet makkelijker kunnen...

Iemand een type/merk/url/webshop/iets? bij voorbaat dank

Verwijderd

erm, als je nou gewoon bij je lokale toko even een mini jack splitter haalt, en die op het front signaal zet... bij een koptelefoon ga je de rear/bass/center echt niet missen hoor :P

edit: deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.apcoservice.nl/Winkel/media/St-split.jpg
als je je koptelefoon op zet moet je even je boxen uitzetten, en vice versa

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 15:48 ]

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:47:
erm, als je nou gewoon bij je lokale toko even een mini jack splitter haalt, en die op het front signaal zet... bij een koptelefoon ga je de rear/bass/center echt niet missen hoor :P
Moet hij nog wel zijn boxen uitzetten. ;) Maar software-matig splitsen is inderdaad niet echt nodig.

Als dit echt een probleem is en je niets beter kunt vinden kun je natuurlijk ook 3 verlengkabeltjes nemen en de aansluitingen aan de voorkant van je pc maken (of elders). Maar dat zal wel niet nodig zijn. :7

edit: snel je eigen aanvulling maken he. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ritsjoena op 18-01-2005 15:52 ]

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties.. maar....

Ik merk dat zeker wel, want als je met bijvoorbeel Call of Duty aan het spelen ben, wil ik over de speakers 5.1 geluid, en met de headphones stereo. Als je dan geen rear en (en bass) hebt, ga je het wel missen hoor, je kan dan niet je eigen wapen horen, en als je van achter wordt beshoten hoor je ook niets, hetzelfde geld voor films...

Verwijderd

headhunternl schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:59:
bedankt voor de snelle reacties.. maar....

Ik merk dat zeker wel, want als je met bijvoorbeel Call of Duty aan het spelen ben, wil ik over de speakers 5.1 geluid, en met de headphones stereo. Als je dan geen rear en (en bass) hebt, ga je het wel missen hoor, je kan dan niet je eigen wapen horen, en als je van achter wordt beshoten hoor je ook niets, hetzelfde geld voor films...
gewoon even op stereo zetten.

overigens: bij bijna alle films en games gaan alle geluidsstromen ook gewoon door de front, alleen je merkt het niet omdat de andere boxen ook geluid maken :)

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Zet anders een tweede geluidskaart in je computer, ben je van alle problemen af :)

Zelf heb ik een onboard geluidskaart (Nforce2) voor mn koptelefoon, welke in in spellen gebruik

Voor muziek en films een Audigy 2 zs en daar hangen mn speakers aan

Verwijderd

Zo te zien heb je precies hetzelfde probleem dat ik voor een paar maanden had. Nu heb ik een audigy platinum geluids kaart gekocht met een break-out box. Zodra ik een headphone in de breakout box steek schakelt het de software naar koptefeloon mode van 5.1 audio. En het leuke is je kan de volume ook aanpassen met de volume regelaar aan de breakout ( niet nodig waneer de koptelefoon dit al heeft ).

Handig spul maar de drivers zijn als zo brak dat ik dit kwijt wil. Zit nu momenteel met audigy 2 drivers die wat better zijn maar nog steeds is het brak met regelmatige crashes.

Zijn er andere geluids kaarten met dit gemak of gelijkmatige setups ?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 00:00
Aspje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:05:
Zet anders een tweede geluidskaart in je computer, ben je van alle problemen af :)

Zelf heb ik een onboard geluidskaart (Nforce2) voor mn koptelefoon, welke in in spellen gebruik

apart, meeste mensen gebruiken meestal hun audigy 2 voor spellen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:03:
[...]

gewoon even op stereo zetten.

overigens: bij bijna alle films en games gaan alle geluidsstromen ook gewoon door de front, alleen je merkt het niet omdat de andere boxen ook geluid maken :)
Geen oplossing, want dan moet bij call of duty de map helemaal opnieuw laden.
dat laatste is niet waar, ik hoor toch echt geen schoten van achter :p
Aspje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:05:

kan dat zomaar? dus als ik mijn headphones op mn interne geluidskaart aansluit (op stereo, ivm eerdergenoemd probleem) en dan mn speakers op mn audigy 2??? kan nu ff niet testen, maar dat zou ook prima zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Technicality op 18-01-2005 16:16 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ja, je moet in windows je geluid op de geluidskaart van je koptelefoon instellen, omdat je in de meeste spellen zelf dit niet kan doen.

Bij de meeste programma's (bv winamp) kan je de sound device kiezen, die zet je op de geluidskaart van je speakers.

Werkt bij mij ideaal :)

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Aspje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:15:
Ja, je moet in windows je geluid op de geluidskaart van je koptelefoon instellen, omdat je in de meeste spellen zelf dit niet kan doen.

Bij de meeste programma's (bv winamp) kan je de sound device kiezen, die zet je op de geluidskaart van je speakers.

Werkt bij mij ideaal :)
Ik weet hoe vreemd dit klinkt, maar ik wil graag mijn windows-geluidjes kunnen horen... daarnaast dacht ik dat je in CoD niet je geluidskaart kan kiezen. Dat gaat dus niet door. Kan het echt niet via een klein makkelijk switchje? Of anders een of ander koppelings dingetje dat ervoor zorgt dat alle geluiden weer bij mekaar komen?

* Technicality is errug hifi noob, ik weet niet eens wat bij een standaard, 10 jaar oude versterker naar speaker voor kabel hoort (rood/zwart)... *hint*

[ Voor 3% gewijzigd door Technicality op 18-01-2005 16:21 ]

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Ik heb een fortissimo 3 van hercules waarbij al mijn kabels op de kaart zijn aangesloten en ik via een klein programmatje dat meegeleverd is kan switchen tussen :

2 speakers
2.1
4
4.1
5.1
6.1
7.1
Koptelefoon

deze doet het heel goed en kost minder dan de audigy 2 denk ik ;)

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
ik heb al een audigy 2 :p

ik ga geen nieuwe geluidskaart kopen :p

ik ben op zoek naar een of ander doosje/switchje wat op mn bureau kan staan ofzow... :p

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Heeft niemand een idee waar ik zon switchje kan kopen?

als dat niet bestaat (ik betwijfel het) kan ik dan gewoon dmv een systeempje met jack-splitters al mijn drie kanalen splitten, en dat een kant gewoon mijn 5.1 set is, en die andere kan weer aan mekaar doe, zodat alle drie de stekkertjes samenkomen bij eentje, en dat ik daar dan mn sennheiser in plug???

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
ik zit met precies hetzelfde probleem ....
dus ik denk dat ik gewoon nu een extra geluidskaart koop ( creative 24 bits 5.1 live! OEM) naast mijn onboard 5.1 van mijn p4p800 deluxe.
kan ik dan het beste gewoon mijn speakers op de creative aansluiten en mijn koptelefoon op mijn onboard kaart? zit je dan nog extra software matige problemen naar het overschakelen? (stel ik wil dan met mijn headset en mic aansluiten) moet ik dan weer iets anders zetten als ik telkens ga spelen? en hoe zit het met de drivers? * kheb nu soundMax erop staan en zijn die compatible met de creative drivers?

• k5052
kick?

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

je moet windows ff laten weten dat zn 'default sound playback device' verandert als je van speakers naar koptelefoon switcht en andersom. Moet geen problemen opleveren, maar winamp heeft daar een restart voor nodig weet k toevallig (tenzij je m in de settings zelf forced).
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie als jij, maar mijn SoundBlaster Live 24-bits External (USB) lost t op: deze heeft zowel uitgangen voor 2.1/4.1/5.1 als een aparte koptelefoon uitgang, zodra ik mn koptelefoon aansluit op die speciale uitgang (welke makkelijk te bereiken is omdat ie extern is ;) ), schakelt het apparaat (en zelfs de speakersettings in Windows) direct over op alleen de koptelefoonuitgang :)

mn speakers kunnen dus gewoon aan blijven staan, maar zodra ik mn koptelefoon inplug of eruit haal veranderen mn speakersettings, zelfs in windows :z

ga je voor de dual-geluidskaart-setup dan zul je dus wel telkens in windows moeten switchen om de output te veranderen, op zich geen ramp natuurlijk, maar toch :P
over drivers zou k me geen zorgen maken, gebruik gewoon de meegeleverde drivers of een update daarvan :)

• k5052
het is namelijk een heel gedoe met mijn drivers van nu , soundmax
als ik daar alles opnieuw wil inpluggen dan wordt het weer een hele wizard volgen en dan een reboot :O :/

edit: ik heb nu een soundblaster audigy 2 Value gehaald voor 39€ , goede koop?
ik heb namelijk nog een splitter over en nu hoef ik alleen mijn boxen aan en uit te doen voor het switchen .

[ Voor 36% gewijzigd door k5052 op 22-01-2005 10:39 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Heb je op je 5.1 set misschien geen koptelefoon aansluiting?

Ik doe het met mijn logitech z640 regelmatig, maar ik kan mijn koptelefoon gewoon in mijn center proppen en alles wordt gelijk goed gezet (nforce2 onboard)

• k5052
ja dat heb ik wel maar dan moet ik weer mijn mic aansluiten , en daar heb ik geen speciaale uitgang op zijn speakers ...
mmaarja , heb draait nu , perfect op mijn audigy 2 :)
geluid is VEEL beter dan op mijn ac97 kaartje ...

@user onder mij : trust? :X

[ Voor 7% gewijzigd door k5052 op 23-01-2005 16:51 ]

• Basbarbrbarbr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01-2025
ik heb zo'n doosje

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-silicon.de/prodpics/headset_trust_751b_5_1_silverline3.JPG

silverline 5.1headset, gekocht bij de makro. zag er handig uit, is handig _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Basbarbrbarbr op 23-01-2005 16:42 ]

• Shockers
  • Laatst online: 15-02 07:24
Afbeeldingslocatie: http://www.clust.com/boutique/ressources/hf/hf1948/hf194801.jpg

Plantronics switch, schakelen tussen speakers en headset + mic

Info

Pricewatch

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Kijk eens aan! * Technicality heeft besteld :9
HAHA! Ik wist het wel!

Ohjah, mijn 640 had een leuk knopje genaamd 'matrix' indrukken>et voila 2.1 geluid, oftewel ook goed door headphones. heb nu alleen nieuw setje :s (Z680 hehe zie sig).

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
hoe, je moest toch een systeem hebben dat geschikt was voor 5.1?

lijkt me alleeen stereo hier ...

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:53

Hu9o

Schokkend

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:47:

edit: deze dus:
[afbeelding]
als je je koptelefoon op zet moet je even je boxen uitzetten, en vice versa
Ik heb ook zo'n splitter op m'n boxen (2.1) en koptelefoon zitten. Maar met die splitter zit er helemaal geen bass meer in het geluid, zelfs als ik m'n koptelefoon helemaal dicht draai met het wieltje in het snoer?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Disaster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11-2025

Disaster

Kwelling

Technicality schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:04:
Kijk eens aan! * Disaster heeft besteld :9
HAHA! Ik wist het wel!

Ohjah, mijn 640 had een leuk knopje genaamd 'matrix' indrukken>et voila 2.1 geluid, oftewel ook goed door headphones. heb nu alleen nieuw setje :s (Z680 hehe zie sig).
En? Tevreden? Ik ben namelijk ook van plan om deze te kopen, maar vroeg me af of er kwaliteitsverlies optreed of dat er andere problemen zijn waar je tegen aanloopt.

Ik hoor het graag... _/-\o_
Pagina: 1