Toon posts:

[bios] rom bios checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hi,

kheb een asus p4b533-v en heb daar de bios van geupdate. maar nu wil hij niet meer normaal op starten.
ik heb de juiste bios van de asus site gehaald maar als ik m aan zet zegt ie bios checksum error en dan gaat ie gelijk naar een floppy zoeken. (ik kan dus niet via 'del' toets in bios komen)

toen heb de faq hier bekeken en kom ik uit op awdflash. ik heb de bios wel eerst gesaved, dus die heb ik nog. maar alleen zodra ik dus awdflash opstart en die autoexec uitvoer gaat dat wel maar dan komt ie met de melding dat ik m'n ROM BIOS eerst moet updaten.

Dus ik kom nu geen stap verder.
het moederbord komt uit een oude maxdata en dus heb ik ook op de maxdata site gekeken. Ik kan daar wel bios updates vinden maar die krijg ik niet aan de gang.

asus boekje gelezen, daar stond het verhaal over de batterij eruit halen en clearen. maar dat helpt uiteraard ook niet.

graag hulp
bvd

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op het moment dat je computer naar een schijf vraagt, moet je er een diskette in doen met de oude bios erop. Hij gaat dan die oude bios file flashen in de bios chip. Als het goed is moet de computer dan normaal opstarten met de oude bios er weer in dus.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Tis de laatste dagen wel prijs met de Asus moederbord flashes :(
Ik heb mijn chip opgestuurd naar www.flashbios.org, hopelijk komt ie daar hersteld vandaan.

Verwijderd

Topicstarter
kheb m'n oude bios files kaal op een flop gezet maar dat mocht niet helpen...
is r voor de rest niks anders te doen aan die melding die gegeven werd in awdflash?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:52:
kheb m'n oude bios files kaal op een flop gezet maar dat mocht niet helpen...
is r voor de rest niks anders te doen aan die melding die gegeven werd in awdflash?
Rename het oude bios bestand eens naar 'bios.bin' en probeer het nog eens?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als de "standaard" recovery procedure, zoals in de FAQ vermeld, niet werkt, is er nog maar een andere mogelijkheid: chipje eruit halen en opsturen (of naar asus, of naar www.flashbios.org og gelijkaardige organisatie). Hotflashen kan ook, mits je iemand kent (uit de buurt) die hetzelfde mobo heeft...

ALs ik jou was zou ik het volgende proberen: reset je bios (jumpertje), download de bios file en probeer die volgens de recovery procedure (hernoemen en met autoexec.bat op een (nieuwe) diskette ->zie FAQ) een laatste keer proberen flashen...

veel succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door the_stickie op 18-01-2005 15:00 ]

Verwijderd

Precies de reden dat ik in principe geen BIOS meer flash :s. Vaak heeft het geen zin en je hebt altijd een kans dat je je hele mobo verneukt.

Verwijderd

hernoemen hoeft toch niet, je moet gewoon even een goede autoexec.bat maken.

flashbios heb ik goede ervaringen mee, paar weken terug de bios van mijn a7n8x terug gekregen en hij werkt weer als een zonnetje :Y)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Je zou UniFlash kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga zo ff uniflash proberen...

ik heb die autoexec aangepast (de *.bin filenaam) en vervolgens /PY /SN /R /CC /CD /CP erachter gezet.
opzich gaat dit goed, maar als die dus bezig is komt ie met de melding

-----
system was not new AWARD BIOS version !
Please update ROM BIOS first.
------

sja...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 17:07 ]

Pagina: 1