Fotolijstje - Booten van CF?

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 18:45
Momenteel heb ik een leuk doel bedacht voor een oude Toshiba Tecra 740CDT laptop...
Het ding moet dienst gaan doen als digitaal fotolijstje, maar het probleem is nog een beetje hoe het apparaat gaat booten.

de mogelijkheden:
- 2,5" IDE-disk (6 GB max.), dit wil ik eigenlijk niet omdat het geluid maakt...
- CF-card via PCMCIA verloop, maar ik betwijfel of je hiervan kan booten
- CF-card via IDE verloop, dit is eigenlijk de beste oplossing, maar ik heb echt geen idee hoe ik de 44 pins IDE-aansluiting aan een CF-card moet gaan hangen...
- Floppy, niet echt een optie omdat 'ie eigenlijk win9x moet gaan draaien...
- CD, zou je windows van een CD kunnen booten en daarna de rest van CF doen???

Het ding heeft jammergenoeg geen USB om van te booten, dus dat is geen optie.

Wat zou hier de beste oplossing zijn???

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Let wel dat je CF-card dit niet leuk gaat vinden en snel zal slijten omdat die dingen niet eeuwig overschreven kunnen worden.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
BacardiBreezer schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:38:
Let wel dat je CF-card dit niet leuk gaat vinden en snel zal slijten omdat die dingen niet eeuwig overschreven kunnen worden.
daar heb ik ook al over na zitten denken ja, maar wat moet je anders :P

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CF-card via IDE verloop, dit is eigenlijk de beste oplossing, maar ik heb echt geen idee hoe ik de 44 pins IDE-aansluiting aan een CF-card moet gaan hangen...
Verkopen ze toch van die verloop stekkertjes voor....
of zit ik er nu helemaal naast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:44:
Verkopen ze toch van die verloop stekkertjes voor....
of zit ik er nu helemaal naast..
verloopjes van CF naar de normale 40-pins IDE wel ja, maar laptops gebruiken 44-pins he, daar zit voeding bij.....

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Dan zoek je eerst een verloopje van 44 naar 40, en dan van 40 naar CF ;)

ja toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:32

GG85

.......

Misschien gewoon simpelweg de voeding weglaten? Er zal vast wel een pinout te vinden zijn en het lijkt me dat ze verder niet va elkaar verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
dan zou ik zoiets moeten fixen:

Toshiba HDD-connector --> 44 pins IDE (heb ik)
44 pins IDE --> 40 pins IDE (als die niet bestaan, wel zelf te maken...)
40 pins IDE --> CF (heb ik alleen nog maar voor 99,- gezien, beetje jammer)

maar dan heb je alsnog het probleem dat een CF-card veel zal slijten......

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

44pins IDE naar 40pins bestaan volgens mij wel, en anders vallen ze van een 40->44 wel te maken, gewoon male stekkertjes naar female zetten.

Een CF-Flash kaart kan misschien wel érg veel gaan slijten, maar daarvoor hebben we het principe Microdrive, het soort harddrive zoals ook in m'n MuVo zit. CF formaat, lekker groot, lekker snel (voor zo'n drive). Je zal los een microdrive kunnen kopen, maar waarschijnlijk goedkoper (en je krijgt d'r een MP3 speler bij! Kun je daar weer gewoon CF-Flash inzetten, istie nog zuiniger ook), is het kopen van een Creative MuVo-2 spelertje. 1.5GB, of 5GB. De 5GB variant heeft een 3600RPM seagate schijfje d'r in, af en toe een rateltje, meer hoor je niet. Het is wel een leuk rateltje zelfs, wat uit m'n MP3 speler komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook proberen om dat ding van een lan te booten maybe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:02:
Dude, het is een fotolijstje, dat zal dan óf WLan moeten worden, of het gaat niet door. Volgens mij heeft een fotolijstje meestal geen snoertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je linux zou gebruiken zou je het filesystem read-only kunnen mounten en logs enzo in een ramdrive laten bijhouden. Zo slijt de CF alleen als je er nieuwe foto's op zet of wat instellingen wijzigt, in een digitale camera zou die CF dus sneller slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:02:
geen onboard lan :P kben wel van plan om m'n pcmcia netwerkkaartje er in te hangen, maar daar kun je weer niet van booten :+

Maaaaaar, ik loop net wel tegen dit ding aan:
CompactFlash to 44 pin IDE connector
dat moet ik best wel hebben, nu nog een nederlandse winkel vinden

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:04:
[...]

Dude, het is een fotolijstje, dat zal dan óf WLan moeten worden, of het gaat niet door. Volgens mij heeft een fotolijstje meestal geen snoertjes...
Ben benieuwd hoe hij zijn laptop gaat voeden dan? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myelektronics? Die leveren veel van die dingen, ik heb d'r m'n Mini-ITX kast vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is myelectronics neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:06:
Myelektronics? Die leveren veel van die dingen, ik heb d'r m'n Mini-ITX kast vandaan.
Jep! zat net op hun site, en ze hebben idd diezelfde als uit mijn vorige post, voor 24,95

Overigens is linux geen optie voor mij omdat ik er totaal geen kaas van heb gegeten :z

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Uit wat ik zo snel even met google kan vinden maak ik op dat je i.i.g. support voor "Boot from PCMCIA" in je bios/laptop moet hebben. Kun je dat nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
AcouSE schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:16:
Uit wat ik zo snel even met google kan vinden maak ik op dat je i.i.g. support voor "Boot from PCMCIA" in je bios/laptop moet hebben. Kun je dat nakijken?
als ik vanavond thuis ben wel ja, maar op zo'n antieke p133 met 32mb ram vrees ik het ergste....
Maar dat is niet noodzakelijk als ik 'm vanaf IDE boot natuurlijk...

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-04 22:01
(jarig!)
Volgens mij slijt dat CF geheugen helemaal niet zo snel, volgens mij kan flash geheugen tegenwoordig met gemak 100.000x herschreven worden. En als het fotolijstje aanstaat wat moet er dan allemaal op de hardeschijf geschreven worden? Misschien dat ie bij het booten het eea op de hardeschijf schrijft, maar het lijkt me dat het fotolijstje toch altijd aan staat of hooguit 1x per dag opnieuw opgestart wordt.
Om het eea uit te proberen kun je nog altijd een HD gebruiken en als je daar tevreden mee bent die HD naar een CF kopieeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Twilight Burn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:19:
Volgens mij slijt dat CF geheugen helemaal niet zo snel, volgens mij kan flash geheugen tegenwoordig met gemak 100.000x herschreven worden. En als het fotolijstje aanstaat wat moet er dan allemaal op de hardeschijf geschreven worden? Misschien dat ie bij het booten het eea op de hardeschijf schrijft, maar het lijkt me dat het fotolijstje toch altijd aan staat of hooguit 1x per dag opnieuw opgestart wordt.
Om het eea uit te proberen kun je nog altijd een HD gebruiken en als je daar tevreden mee bent die HD naar een CF kopieeren..
Je kunt het oplossen met linux en dan aanzetten dat er geen logfiles weggeschreven mogen worden.

Windows, je weet het maar nooit natuurlijk wat er allemaal weggeschreven wordt. Ik zou eerst eens een progje loslaten op een install op zoals je hem hebben wil om te kijken wat er allemaal naar die HD geschreven wordt.

En 100.000x ? Dat is zo gehaald bij een besturingssysteem !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
BacardiBreezer schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:22:
Je kunt het oplossen met linux en dan aanzetten dat er geen logfiles weggeschreven mogen worden.

Windows, je weet het maar nooit natuurlijk wat er allemaal weggeschreven wordt. Ik zou eerst eens een progje loslaten op een install op zoals je hem hebben wil om te kijken wat er allemaal naar die HD geschreven wordt.

En 100.000x ? Dat is zo gehaald bij een besturingssysteem !
Zoals ik al eerder heb aangegeven wordt het geen linux, heel simpel, omdat ik er geen verstand van heb.
Ik denk dat het probleem zich voordoet bij het schrijven naar een kaart, het lezen zal denk ik minder problemen opleveren... Bij het booten schrijft hij uiteraard het een en ander naar de disk, maar als je je swapfile uitzet (kan best bij een fotolijstje :P) dan zou er geen disk activiteit meer zijn denk ik...

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Ik zou DOS nemen. Er bestaan ongetwijfeld software in dos om foto's in bepaalde map als slideshow mee te geven. En spaart ook boottijd natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
ShadowrunR schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:38:
Ik zou DOS nemen. Er bestaan ongetwijfeld software in dos om foto's in bepaalde map als slideshow mee te geven. En spaart ook boottijd natuurlijk :)
Heb ik ook nog aan gedacht, maar ik wil 'm remote kunnen benaderen omdat er geen toetsenbord en muis aan zit straks ;)

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 09:18
Pu1sar schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:35:
- CD, zou je windows van een CD kunnen booten en daarna de rest van CF doen???
Volgens mij kun je perfect Win9x van cd booten, je zult alleen wel een ram-drive moeten hebben/maken. Ik heb een handleiding ergens in een C'T staan..

/edit: hier dus:
http://www.heise.de/ct/english/99/11/206/.

Lijkt me alleen dat een cd-rom speler (ook op 1 speed) toch weer wat herrie maakt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door SysRq op 18-01-2005 16:42 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 18:02

Millennium

Bug free !!!

BartPE op een CF moet wel lukken. Dan schrijft hij iig niet meer op je CF. Denk dat je het dan een aardige tijd volhoud

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 20:36
Millennium schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:44:
BartPE op een CF moet wel lukken. Dan schrijft hij iig niet meer op je CF. Denk dat je het dan een aardige tijd volhoud
Ik weet niet hoe lang de TS die pc achter elkaar wil runnen, maar BartPE draait maar 24 uur achter elkaar. Dus BartPE is voor de TS geen echte optie.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is booten van netwerkkaart geen optie? Kweet alleen niet of je lappie dat ondersteunt, anders mogelijk booten van PCMCIA via een PC-CARD NIC :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 09:10

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Is damn small linux geen optie. de image is 50 mb groot en het draait geheel vanaf een cd-rom, of usb stick, what ever. ik weet alleen niet hoe goed tie het doet met die 32 mb.
Ik zelf heb het draaiend op op 350mhz en 32 mb ram, maar ik kan niet alles doen. internetten kan alleen met een hele simpele browser, maar het werkt wel

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Windows Embedded kun je ook naar kijken, wordt ook gebruikt voor een aantal auto-PC's. Je kan die windows zo installeren dat ie, wanneer ie goed draait, in een soort van read-only modus draait.

Andere (betere?) optie is idd gewoon good-old-DOS. Mapje maken met foto's, een proggie wat automatisch die map doorbladerd/slideshowed, en via netwerkshare de bestanden overzetten. Netwerk onder DOS is goed mogelijk, ik weet alleen niet of t ook via WLAN onder dos kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:03
virus.elektro schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:26:
Is damn small linux geen optie. de image is 50 mb groot en het draait geheel vanaf een cd-rom, of usb stick, what ever. ik weet alleen niet hoe goed tie het doet met die 32 mb.
Ik zelf heb het draaiend op op 350mhz en 32 mb ram, maar ik kan niet alles doen. internetten kan alleen met een hele simpele browser, maar het werkt wel
Der staat hierboven dat ie geen linux wil , omdat ie dat niet begrijpt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
CFDISK.2E: Replacement for 2.5" hard disk drives, 44 pin IDE connector. The 44 pin connector includes power. Designed for use in notebook drive trays or with a 44 pin cable. Four M3 screw mounts from below. Configured as a master.

Price $20 qty 1, ask for OEM pricing.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcengines.ch/pic/cf2e.jpg

http://www.pcengines.ch/cflash.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Hetzelfde speeltje staat ook op de reeds genoemde site van myelectronics, wat handiger is voor mensen die niet in Zwitserland wonen. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kun je niet gewoon je harddisk op standby laten gaan? kost niks en je hoort alleen wat als ie boot.
Als je vroeger in dos power.exe gebruikte ging de harddisk direct op standby als ie niets aan het doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Cassettebandje schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:08:
Kun je niet gewoon je harddisk op standby laten gaan? kost niks en je hoort alleen wat als ie boot.
Als je vroeger in dos power.exe gebruikte ging de harddisk direct op standby als ie niets aan het doen was.
arghhh zit paar topics door elkaar te halen |:( |:(
Voutloos schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:06:
Hetzelfde speeltje staat ook op de reeds genoemde site van myelectronics, wat handiger is voor mensen die niet in Zwitserland wonen. ;)
Op Ebay koop je zo'n ding voor 10 eur incl verzendkosten...

[ Voor 77% gewijzigd door DJSmiley op 19-01-2005 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch echt gaan voor een Mini Windows 98 (alles er uit gesloopt, behalve windows zelf). Dat is ongeveer 10mb. Die boot je vanaf een CD of RAMDrive, een programma wat de slideshow doet er bij en klaar ben je. Het is makkelijker om te booten vanaf CD/RAMDrive dan van CF (ivm slijtage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Een cf kaartje slijt alleen van rewriting dacht ik niet van lezen hoor, dus als je er eenmaal alle data op hebt gezet zal het niet sneller slijten dan het gebruik in een digicam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Blackstealth schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:55:
Een cf kaartje slijt alleen van rewriting dacht ik niet van lezen hoor, dus als je er eenmaal alle data op hebt gezet zal het niet sneller slijten dan het gebruik in een digicam.
Daar doelde ik ook op. Vandaar de optie binnen linux om loggings enz uit te zetten. Win98 zonder swap-file wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackstealth
BacardiBreezer schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 18:45:
[...]

Daar doelde ik ook op. Vandaar de optie binnen linux om loggings enz uit te zetten. Win98 zonder swap-file wellicht :)
Nou hij zal niet veel swappen of loggen bij een slideshow, maar idd proberen uit te schakelen, zekere voor het onzekere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 15:45
Volgens mij is er hier wel eens een topic langs gekomen waar windows (98?) op een floppy geinstalleerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders eens op Hirens Boot CD, hier staat geloof ik Windows 3.1 of Windows 95 op als mini-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:16
op Hiren 6.0 staat Mini Windows 3.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackstealth
Ik zat vanmiddag ff na te denken over dit topic, maar kun je niet booten via usb, anders zou je dus een memorystick kunnen gebruiken daar zit meestal een schrijfbeveiliging op, weet je zeker dat er niet word herschreven op je stick en zal hij dus levenslang meegaan, maarja weet natuurlijk niet of je laptopje usb heeft. Andere oplossing externe zipdrive, die kan zeker booten en je kunt er 100 mb op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 21:58

phizzie

always look on the bright side

Als je nou eens de volgende benadering neemt:
Bouw een CF of USB stick in voor het besturingssyteem. Die plaats je intern in plaats van de harde schijf. Daar kun je vast wel een gestripte versie van win95, win98 o.i.d. op plaatsen, welke je readonly maakt. Dan heb je geen lawaai van dat ding.
Je hebt aangegeven dat je nog een PCMCIA cardreader hebt, die gebruik je dan als input voor je pictures. Hangt er natuurlijk vanaf wat je budget is, en anders zou ik serieus overwegen om van het idee af te stappen en voor een kleine €200,- een 'echt' CF reading fotolijstje te kopen. Naar mijn weten zijn die al beschikbaar.
Mijn tip voor de slideshow: neem ACDSEE v 2.42 die is nog wel ergens te vinden op het internet, snel en simpel voor de taak: plaatjes laten zien.

Succes!

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
Goed, ik heb besloten om te gaan voor de CF-to-44-pins-IDE convertor van www.myelectronics.nl. Ook omdat dit toch nog best een goedkope oplossing is, en ik wel vertrouwen heb ik de betrouwbaarheid van een CF kaartje...
Het besturingssysteem zal hoogstwaarschijnlijk Win98lite worden zonder swapfile, hij hoeft toch maar 1x te booten, want als 'ie uit moet, dan zet ik 'm gewoon in standby.... dat minimaliseert zeker de disk-access.

i'll keep you guys posted, bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SysRq schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:40:
[...]

Volgens mij kun je perfect Win9x van cd booten, je zult alleen wel een ram-drive moeten hebben/maken. Ik heb een handleiding ergens in een C'T staan..

/edit: hier dus:
http://www.heise.de/ct/english/99/11/206/.

Lijkt me alleen dat een cd-rom speler (ook op 1 speed) toch weer wat herrie maakt. :)
Heeft iemand al zo'n cd'tje gemaakt? Ik vraag me af ofdat het werkt...
Kan ik ergens zo'n cd downloaden want ik heb echt geen tijd om het zelf te maken...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Over dat slijten van die CF kaartjes: Pas na 100.000 keer writen gaan ze het niet meer lekker doen. Voor de toepassing van een fotolijst kan je het natuurlijk gemakkelijk gebruiken. Als je systeem op standby kan, zal het zeker niet vaak naar disk writen. Mocht je de 100.000 keer writen halen, dan is er voor 40 euro al weer een 8GB CF kaartje op de markt :).

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je knoppix of ERD commander hebt, kan je een OS starten vanaf een CD zonder dat er HD toegang plaats vindt. Het moet mogelijk zijn om ook op je CF iets te zetten dat alleen gelezen hoeft te worden, en het verder in je RAM afhandeld. Het slijten hoeft dus geen probleem te zijn. Verder zou je een microdrive kunnen nemen, die zijn sneller, kunnen beter tegen herschrijven, en zijn ook zo goed als helemaal stil.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pu1sar
UPDATE

Vandaag begonnen met het demonteren van de laptop:

Het slachtoffer: een Toshiba Tecra 740CDT:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje01_thumb.jpg

LCD en toetsenbord verwijderd:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje02_thumb.jpg

Bovenste afschermplaat verwijderd:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje03_thumb.jpg

Zo'n beetje alles gestript, maar het geheel zit nog wel in een te zwaar metalen frame:
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje04_thumb.jpg

YES, het moederboard is er uit! erboven ligt het koelblok van de cpu met heatpipe (die hadden ze toen al??)
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje05_thumb.jpg

Achterkant moederboard (excl 16MB ram uitbreiding)
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje06_thumb.jpg

En hij boot gewoon windows nog! 8)
(overigens nog met de oude hdd...)
Afbeeldingslocatie: http://www.pu1sar.com/img/fotolijstje07_thumb.jpg

Radeon X800 kickin' ass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Maar wat ik nog niet langs heb zien komen, is of het nu (Zonder Linux) mogelijk is om te booten met MS-DOS/Windows 98/Windows XP vanaf een CF card.

Ik kan er via google niet zo veel van vinden, behalve dan voor Linux, en daar wil ik me in ieder geval nu niet in verdiepen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 10:06
Afbeeldingslocatie: http://shop.avisat.nl/images/USB%20A%20TO%20SERIAL%209P%20MALE%20CHANGER..jpg

als je nou is gewoon zon ding koopt, dan heb je in iedergeval meer mogelijkheden ne zou je um ook van een usb stick ofzo kunnrn booten

[ Voor 20% gewijzigd door thon op 28-01-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 12:50
thon schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:21:
[afbeelding]

als je nou is gewoon zon ding koopt, dan heb je in iedergeval meer mogelijkheden ne zou je um ook van een usb stick ofzo kunnrn booten
Volgens mij is dit een usb naar com stekker en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 10:06
ow :P sorry ik had iets beter moeten kijken, ik haal hem wel weg, maar zulke dingen bestaan tog wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ok, let me rephrase that:

Ik wil weten hoe ik een CF card bootable kan maken met MS-DOS of Windows 98. XP wordt niks, dat is te log. Weet iemand daar een oplossing voor? En dus geen Linux.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Er zijn adapter die van ide naar zoon mem kaartje gaan. Zijn volgens mij wel prijzig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

@thon: er zijn wel pcmcia kaarten die je een usb aansluitin bieden, maar via je seriele poort gat dat je niet lukken
@c70070540 (wie neemt er nou een nummertje als nick :?) cf card aansluiten met de adapter op je ide connector, alle andere harddisks uit, bootflop erin fdisken, format c: /s, klaar. Die cf-kaart doet netjes een harddisk na, dus je pc denkt gewoon dat ie een harddisk aan z'n kabel heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Cassettebandje schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 20:19:
@c70070540 (wie neemt er nou een nummertje als nick :?)
offtopic:
Ik dus. Wat is er slechter of minder aan dan de gemiddelde nietszeggende nick hier op Tweakers?
cf card aansluiten met de adapter op je ide connector, alle andere harddisks uit, bootflop erin fdisken, format c: /s, klaar. Die cf-kaart doet netjes een harddisk na, dus je pc denkt gewoon dat ie een harddisk aan z'n kabel heeft hangen.
Waar haal ik zo een adapter dan vandaan. Moet ik weer betalen, ik gebruik dat ding dan 1 x en daarna in de prullenbak? Een beetje overdone. Dus het zou fijn zijn als het zonder zo een adapter zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

offtopic:
een nummertje is een beetje lastig overtypen

Zonder adapter bootgeschik maken kan vast wel, maar hoe wil je er van booten? Booten van compactflash lukt voor zover ik weet alleen als de compactflashkaart als harddisk functioneert, en dat is alleen het geval als deze via een adapter aangesloten is op de ide kabel.
Misschien dat je iets kunt vinden dat op dezelfde manier werkt als booten van usbstick, dan heb je een kaartlezer nodig. Zoek een tutorial over booten van usb stick, misschien dat het ook werkt met een kaartlezer en een cf kaart.
edit:
het belangrijkste is dat je bios het ook ondersteunt, booten van cf kaart aan ide kabel lukt vanaf de 286 :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Cassettebandje op 29-01-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 20:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb hier nog een 2x CD Rom, die maakt volgens mij echt geen geluid... (tenminste niet hoorbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
Neem een microdrive(CF formaat) en een CF to IDE converter. Klaar. Microdrives zijn veel meer geschikt voor besturingssystemen, omdat het gewoon mini hd's zijn en dus geen problemen hebben van maximaal xxx.xxxx keer te beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Cassettebandje schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 12:04:
offtopic:
een nummertje is een beetje lastig overtypen
Zonder adapter bootgeschik maken kan vast wel, maar hoe wil je er van booten? Booten van compactflash lukt voor zover ik weet alleen als de compactflashkaart als harddisk functioneert, en dat is alleen het geval als deze via een adapter aangesloten is op de ide kabel.
Misschien dat je iets kunt vinden dat op dezelfde manier werkt als booten van usbstick, dan heb je een kaartlezer nodig. Zoek een tutorial over booten van usb stick, misschien dat het ook werkt met een kaartlezer en een cf kaart.
edit:
het belangrijkste is dat je bios het ook ondersteunt, booten van cf kaart aan ide kabel lukt vanaf de 286 :-)
Volgens mij is de P4C800 de luxe daar geschikt voor met mijn Sweex USB cardreader. Ik kan in ieder geval in de bios kiezen uit alle 4 de verschillende kaartjes om te booten. Ik heb dat ook al geprobeerd, maar hij komt dan met de standaard melding die je ook krijgt als je met een geformatteerde flop zonder boot files probeert te starten. Dus daar zit mijn probleem niet denk ik zo. Het is echt de manier van de kaart, zonder een ide converter, bootable te maken.
Ik zal eens zoeken op de usbstick boot zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 09:10

virus.elektro

profesionele monitor sloper

nou het lijkt me simpel, stop zo'n kaart in een andere pc en instaleer dan het gewenste besturingssystee, erop. vervolgens doe je hem in de laptop en klaar.

CF converter? die kan je zelf bouwen. ik geloof dat alleen de connector aan de cf kant een probleem was.

maar even wat anders, waarom ben je zo tegen linux? het niet snappen vind ik een beetje gekke rede, ik snap het zelf ook nog niet. probleem is namelijk dat er namelijk van linux wel oplossingen zijn voor je probleem. en die wil je niet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:39
even en vraagje tussendoor:

waar kan ik dat mini windows 98 halen/downloaden en kan ik dat via een CD-ROM draaien?

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
c70070540 schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 19:25:
Ok, let me rephrase that:

Ik wil weten hoe ik een CF card bootable kan maken met MS-DOS of Windows 98. XP wordt niks, dat is te log. Weet iemand daar een oplossing voor? En dus geen Linux.
Als je een IDE verloopje hebt, dan is bootable maken vanaf DOS gemakkelijk. CF card gedraagt zich dan als harddisk.

Windows 98 is ook te log en lees/schrijft te veel -> slijtage. DOS is simpel te doen.

Waarom Windows als het ding alleen maar als fotolijst wordt gebruikt?
Er zijn zat VESA afbeeldingen viewers.

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 29-01-2005 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@josvg
windows 98 lite:
http://www.litepc.com/download.html

Was wel erg makkelijk te vinden met Google ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2005 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ikheb niets 'tegen' Linux in het algemeen. Prima dat het er is en dat er een steeds grotere aanhang voor is. Maar ik heb met vrouw, drie kinderen en een full-time baan geen zin en geen tijd om me ook nog te gaan verdiepen in iets waar ik nu nog niets van weet. Geen onwil, maar vooral door geen tijd, geen zin. Ik ben er van overtuigt dat Linux in het ene geval beter is dan Windows of MSDOS, maar voor mij gewoon geen optie dus. Mijn spaarzame vrije tijd wil ik anders besteden. Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen in de spaarzame vrije tijd die ik heb.

Pagina: 1