Toon posts:

Geheugen vragen cas/bussnelheid en dualchannel

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord (nforce 2) heeft 3 geheugen banken met dual channel ondersteuning. _/-\o_

Ik wil graag 1,5gb aan ram hebben. Als ik nu alle 3 de banken vul met hetzelfde model geheugen. Hoe werkt de dualchannel functie dan? Alleen op de twee identieke banken en de derde niet, of werkt het uberhaupt niet?

En wat zal ik in de praktijk merken van het snelheidsverschil tussen deze twee modules:

512mb DDR SDRAM PC3200 CL3.0
512mb DDR SDRAM PC2700 CL2.5

Ik wil niet gaan overclocken. Dit is alleen bedoeld voor office, video en gamen af en toe.
De hogere bussnelheid wordt ongedaan gemaakt door een hoge cas latency. Maakt het dan nog verschil voor de snelheid? 8)7
Volgens mij niet namelijk.

Verwijderd

De hogere bussnelheid wordt NIET ongedaan gemaakt door de CAS latency, dat maakt in de praktijk érg weinig uit. (zowiezo: ik vraag me af waar je nu nog PC2700 vind). Wat wél uit maakt is: wat draait 1:1 met je CPU? Heb je een FSB333 CPU, dan heb je in principe, als het goedkoper is, voldoende aan DDR333/PC2700, hoewel, waarschijnlijk goedkoper, PC3200 óók trager kan draaien, en dan waarschijnlijk óók CAS2.5 is. Je wilt je geheugen ZOWIEZO 1:1 draaien met je CPU.

Wat betreft dual channel: kan met een nForce 2 met 3 banken, en het geeft wel wat extra snelheid, maar voor de K7 geld: verwacht geen wonderen van dual channel, hij heeft niet zo veel geheugenbandbreedte nodig. WEL geld, dat de geheugenkanalen identiek moeten lopen, je kan niet het ene kanaal op PC3200 laten draaien, en het andere op 2700. Je zult de PC3200 dan moeten terugklokken. En dan zullen de timings ook hetzelfde zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle antwoorden op jouw vragen staan in de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)

Dit topic is gesloten.