Toon posts:

ASUS CUV4X-M BIOS update - computer dood

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar jaar oude Aldi PC, type moederbord "ASUS MED 2001". Volgens oud bericht (uit 2002) op deze site is dit gelijk aan de ASUS CUV4X-M. Computer had problemen, na check met AIDA32 kreeg ik de suggestie de BIOS te updaten. Nu heb ik van de ASUS site de laatste BIOS gedownload (CV4M1007.AWD), deze geinstalleerd (eerst met AFLASH, oude BIOS opgeslagen). Vervolgens geeft hij de melding, computer opnieuw opstarten, BIOS ingaan en 'load system default' uitvoeren.
Echter het probleem is nu dat mijn computer niet meer wil starten. Als ik op power druk hoor ik heel even (1 seconde) de fan, die sterft langzaam weg en computer doet niets. Als ik reset ingedrukt houd en dan power druk, blijft de fan draaien, echter zo gauw ik reset loslaat is de computer ook weer dood.
Weet iemand of je dit moederbord kunt resetten naar fabrieksinstellingen o.i.d.? Is er een 'flash recovery jumper' of iets aanwezig?
Alle help welkom, Stingray.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weet iemand of je dit moederbord kunt resetten naar fabrieksinstellingen o.i.d.? Is er een 'flash recovery jumper' of iets aanwezig?
Ja.

• Haal de spanning van je computer.
• Haal de batterij eruit.
• Druk een keer op de power-on schakelaar, zodat resterende ladingen uit de condensatoren zijn verdwenen en de computer compleet spanningsloos is.
• Wacht 10/20 seconden
• Batterij er weer in.
• Stekker er weer in / Schakelaar van voeding op '1' zetten.
• Opstarten. ;)
• Kijken wat ie doet. :+

Als er niets gebeurd, ben ik bang dat je de verkeerde bios erin hebt geflashed. Normaal gesproken is het niet mogelijk om een verkeerde bios erin te flashen, awdflash.exe geeft dan een foutmelding dat sommige gegevens niet overeen komen tussen moederbord/oude bios en nieuwe bios.

Je kunt dan een nieuwe bios chip proberen te bestellen bij ASUS.

[ Voor 37% gewijzigd door PD2JK op 18-01-2005 13:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:10:
Ik heb een paar jaar oude Aldi PC, type moederbord "ASUS MED 2001". Volgens oud bericht (uit 2002) op deze site is dit gelijk aan de ASUS CUV4X-M. Computer had problemen, na check met AIDA32 kreeg ik de suggestie de BIOS te updaten. Nu heb ik van de ASUS site de laatste BIOS gedownload (CV4M1007.AWD), deze geinstalleerd (eerst met AFLASH, oude BIOS opgeslagen). Vervolgens geeft hij de melding, computer opnieuw opstarten, BIOS ingaan en 'load system default' uitvoeren.
Echter het probleem is nu dat mijn computer niet meer wil starten. Als ik op power druk hoor ik heel even (1 seconde) de fan, die sterft langzaam weg en computer doet niets. Als ik reset ingedrukt houd en dan power druk, blijft de fan draaien, echter zo gauw ik reset loslaat is de computer ook weer dood.
Alle help welkom, Stingray.
Eerste advies: kijk eens in je manual!!!

Check de Medion website, en check bij support.

Waarom was die BIOS-update noodzakelijk? Wat waren de problemen?
Weet je zeker dat je het juiste type ASUS moederbord hebt gebruikt als vergelijkend materiaal voor je je BIOS update-te? (Bij 1 blik op de ASUS download site, zie je dat er meerdere typen CUV4X-M plankjes bestaan!)
Waarom heb je eigenlijk niet op de Medion site gekeken? Vaak worden speciale moederbord series gebruikt, waarvan alle updates op de site van de reseller staan (in dit geval Medion).

Door de BIOS batterij er ff uit te halen kun je je CMOS resetten.
Maar daarmee herstel je volgens mij niet je FLASH-poging.
Heb je de originele BIOS gesaved bij het flashen?

Elders op dit forum schijnt er (goede) ervaring te zijn met het flashen van je corrupte BIOS chip op een ander moederbord (ik dacht Euss of Dionb). Check dit ff... :+

Als je de originele BIOS niet gesaved hebt, haal die dan van de Medion site :)