[PNG] Transparantie en zwakweb

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 17:38
Is wel een bekend probleem denk ik, die prachtige gekartelde randjes wanneer je je design om gaat zetten naar een website en maakt hierbij gebruik van transperantie. Normaal gesproken los ik dat op met zwakweb (op grijstint ofzoiets), maar nu heb ik een wat vervelender probleempje. Ik kan namelijk geen zwakweb grijstint toevoegen omdat de bovenste helft een witte achtergrond heeft.

In Photoshop ziet het er nog prima uit
Afbeeldingslocatie: http://www.robertdewilde.nl/_projects/OnlineMeppel/images/transperantie-zwakweb.png

Maar als ik het in de website ga zetten (geen zwakweb):
Afbeeldingslocatie: http://www.robertdewilde.nl/_projects/OnlineMeppel/images/transperantie-zwakweb-niets.png

Of met een grijstint als zwakweb:
Afbeeldingslocatie: http://www.robertdewilde.nl/_projects/OnlineMeppel/images/transperantie-zwakweb-grijs.png
Ziet het er opvallend slechter uit. Ik kon als enige oplossing bedenken om het plaatje horizontaal in 2en te delen, maar dat is geen gewenste oplossing eigenlijk. Hoe lossen jullie dit probleem op? :?

edit: Ik zie dat in dit voorbeeld zonder zwakweb nog wel meevalt, maar met een andere tekst zijn "de kartels" stukken lelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door r0bert op 18-01-2005 13:08 ]

Verwijderd

de grap van png is juist dat ie alphachannels ondersteunt, dus waarom doe je dat dan ook niet gewoon?

• r0bert
Hoe dan? Of hoe werkt dat (linkje? ;))?

mooie voorbeelden Maar hoe ik dat zelf maak in PS kan ik niet vinden :X

[ Voor 64% gewijzigd door r0bert op 18-01-2005 13:16 ]

Verwijderd

Ik ben een grafische debiel, maar zelfs ik weet nog hoe je met FireWorks een Alpha channel instelt. Ik zou je aanraden om gewoon deze tutorial eens te lezen.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Over het algemeen probeer ik geen transparantie te gebruiken. Bijv. in dit geval kan je lijkt me gewoon het plaatje zoals je nu als eerste hebt staan gebruiken. Mits de witte achtergrond gaat veranderen in verschillende kleuren, of er tekst komt te staan.

Edit:
Ik vind het nog steeds erg jammer dat IE het PNG formaat niet volledig ondersteund. Moet je weer klooien met fbugfixjes enz. :{ Maar verder is PNG met alpha een perfecte oplossing. :)

[ Voor 28% gewijzigd door OkkE op 18-01-2005 13:17 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of de makkelijke manier: http://dean.edwards.name/IE7/ (Is eigenlijk bedoeld om CSS2 support toe te voegen aan IE, maar het fixed gelijk de IE PNG transparency bug. :))

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2005 13:17 . Reden: Quote toegevoegd ]

• r0bert
Even ter verduidelijking.. Die tekst "stadscentrum" is dus een aparte plaatje over de achtergrondfoto heen

*gaat even de linkjes checken, thnq*

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:15:
Ik ben een grafische debiel, maar zelfs ik weet nog hoe je met FireWorks een Alpha channel instelt. Ik zou je aanraden om gewoon deze tutorial eens te lezen.
omg jij zou gelijk een ban moeten krijgen :X

r0bert: denk dat je aan de reacties hieronder meer hebt, ik wilde deze link http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/ ook posten, maar hij staat er al :) Heb er zelf wel wat aan gehad dus denk dat je er wel mee uit de voeten kan.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25
ViNyL, bedankt maar laat dat soort reacties maar achterwege..
Topic wordt in de gaten gehouden :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• r0bert
Ik heb alphatransperantie werkend, maar die "kartels" blijven nog steeds.. Moet ik de afbeelding in PhotoShop op een bepaalde manier opslaan?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:36

Pelle

🚴‍♂️

Wtf is zwakweb :?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Snap even niet waarom je hier al PNG/alpha kanalen wilt gebruiken. Je kunt toch simpelweg de bovenkant een andere Matte-kleur geven dan de onderkant? Dit kan met GIF ook prima en dan hoef je geen trucs uit te halen om het in IE werkende te krijgen.

Eenvoudige photoshop actie toch?

en: wtf is zwakweb :?

Google: 0 results, Did you mean: zwikiweb? :P

[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 18-01-2005 13:50 ]

• r0bert
Sorry Pelle, ik bedoel "Zwak" :P PhotoShop > Nieuw | Bestand > Opslaan voor web > Rechterkant: "Zwak: [___________]".

Euhm Bosmonster, volgens mij is wat jij zegt wat ik wil, maar ik weet niet hoe dat moet.. Ik ken de optie "zwak" uit het opsla menuutje wat ik altijd gebruik, maar die past het zowel boven als onder toe. Hoe is het dan mogelijk om in 1 image boven en onderkant apart te laten behandelen?

blijkbaar is mijn "zwakweb" :P hetzelfde als "zwak" en "matte" :9

[ Voor 25% gewijzigd door r0bert op 18-01-2005 13:53 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ow das dan Matte waarschijnlijk... Ken geen nederlandse photoshop.. wel vreemde vertaling overigens :)

Maar je kunt toch de onderkant van de afbeelding weggummen, of er een vlak van 1 kleur onderzetten en weg halen zodat je alleen de gekleurde anti-alias rand overhoudt?

• r0bert
Ok nog even een keer herhalen wat bosmonster voor werkende oplossing heeft gegeven:

Plaats achter je image (met een transparante achtergrond) een achtergrond. Sla het geheel op via "save for web" als png/gif met als Matte "wit". Open het bestand daarna opnieuw en gebruik de magicwand/toverstaf met tolerantie "0" en zorg dat de vinkjes (zoals anti-aliasing) uitstaan. Verwijder nu de achtergrond en je houdt een antialias-randje over.. :D

• Willem
NL Software :o :X [/offtopic]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
* Genoil vind dat dit topic zo wel Gaussiaans aan het vervagen is :+

• Willem