Koeling probleem in miditower (A500)

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Ik heb een INwin A500 tower met een Athlon 600 (.25 micron), G400 en nog een hoop kaarten erin, en mijn probleem is: na een halfuur is de bovenkant van de kast heel erg warm, en ook de voeding (die de lucht daar wegzuigt) blaast echt hele warme lucht uit. Probleem is: na een halfuur of een uur freezed mijn systeem als ik UT speel ofzo. Dit komt misschien ook omdat de koeler tegen de videokaart blaast en die warme lucht nergens heen kan.

Ik weet niet of iemand anders met die kast daar een oplossing voor heeft ofzo, want er is geen plaats voor een extra fan om die warme lucht weg te blazen. Is een gat zagen de enige oplossing, of zijn er nog andere opties? Cardcooler is het dus niet, want de onderkant van mijn pc is prima koel, alleen alles boven de AGP kaart is erg (heeel erg) warm.

Graag ideeen en tips zijn van harte welkom!

DiGiSTORM.

• SJR
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Gaten boren!! Dat is idd een goede oplossing.
Ik had wel plaats voor fans in m'n bigtower maar ze zuigen en blazen gewoon klote door die roosters, dus die heb ik eruit gezaagd.
1: 2 x 80mm
2: 1 x 80mm van Powersupply
3: 1 x 50mm
4: 1 x 80mm (worden er 2)
*** ________
1<-|********|
***|********|
2<-|********|
***|********|
3->|********|
***|********|
***|________|<-4

(* = niks, maar anders klopt de uitlijning niet)
Fan 3 heb ik met een een 'koker' van papier laten uitkomen op de fan op de CPU. Mijn CPU krijgt dus zelfs als die xtra fans uitstaan buitenlucht aangezogen. Ook heb ik voor fans nr 1 een koker gemaakt zodat ze meer uit het centrum van de kast lucht aanzuigen.
Door dit alles is de temp van mijn CPU (bijna) altijd lager dan de Case temp (nu: 24, 30; dit is zonder (!) de xtra fans --> airflow regelen scheelt echt veel).
De temp van mijn case is 5 tot 10 graden gedaalt, van mijn CPU 10 tot 20.

Ik hoopt dat je hier wat aan hebt.

SJR

Verwijderd

De kast openlaten? scheelt een hoop herrie en is erg efficient

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Hmmm, nee kast open is niet echt een optie... het helpt even maar dan is het weer mis. Komt ook omdat met een open kast de warme lucht blijft hangen want er is dan geen luchtstroom meer.. en vooral de videokaart(aan de kant van de cpu) heeft het heel zwaar, en dat is juist klote... en het probleem is dus zoals ik al zei, er is bij de CPU geen ruimte voor een extra output-fan (het is een midi tower, en een inwin a500, daarom hoopte ik dat iemand met ook die kast kon helpen...)
als iemand nog iets weet, graag!!

Verwijderd

hmm misschien helpt een andere indeling? of een nieuwe kast kopen, een mooie bigtower bijvoorbeeld :)

Verwijderd

Of een extra grootte fan aan de zijkant van de proc. hangen of eentje wat er van voren kouden lucht naar blaast. Een beetje zelf proberen met wat fans te stoeien. Werkt altijd. Ik zelf heb nu ook de goeie opstelling gevonden

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik ga misschien wat proberen met een kartonnen koker zoals SJR zei... ik heb vroeger ook weleens wat creatiefs met papier gedaan en dat beviel me wel :) In kasten zagen heb ik ook wel ervaring mee alleen is deze vrij nieuw en nog mooi :) dus dat stel ik zolang mogelijk uit. Of ik moet em zien te verpatsen en idd een bigtower kopen :) maar dan moet ik ook mijn kamer helaas verbouwen :(

DiGiSTORM.

Verwijderd

Gaten boren enzo... Heeft een andere indeling geen zin? Ik heb zelf ook een miditower. De voeding die bovenin zat heb ik op de bodem gezet. kastje wat om de voeding zat gestript (das nu dus weg) fan van de koeling ziet voor de voeding. Die zuigt de lucht aan en blaast dat over het koelblok van de voeding. Paar gaten extra in de voorkant gemaakt en een stuk ijzer weggehaald. Op de plek waar de voeding zat, zitten nu 2 voedingfans die lucht uit de kast blazen. Werkt perfect! Onder de TNT2U zijn de afdekplaatjes van de pci sloten weg dat gaat ook goed. Standaard koeler op de PIII 500@557 draait prima.

Zal eens kijken of ik aan fotos kan komen

Verwijderd

Je moet even kijken welke Inwin versie je hebt, ik heb er twee gehad, de eerste heb ik weggedaan, de voeding zat aan de middenkant precies tegen over de processor, waardoor de fan's geen lucht meer konden happen, heb toen de ventilator van de voeding omgedraait, toen ging het beter.

De nieuwere heeft de voeding aan de boven kant zitten met een uitsparing op de hoogte van de processor voor een outtake fan...die heb ik nu voor mijn PIII.

• Digistorm

Digistorm

demo scener

Topicstarter
Harry> ik heb vrees ik dan de oude versie :( want ik heb idd de voeding net niet helemaal boven en de cpu zit net niet tegen de voeding aan. Boven de voeding zitten een paar gaatjes maar da's te laag om een fan neer te zetten :'(
Dat is dus weer dikke pech...

Marx> hmm dat klinkt erg interessant :) daar wil ik wel foto's van zien ja.

Hmm... zijn er misschien ook kleine fans (35 mm) die evt als je er 2 of 3 neemt ook hetzelfde effect hebben... en anders, kan ik misschien een gat in de bovenkant zagen en daar een outtake-fan plaatsen??

Verwijderd

Dat laatste lijkt me de goedkoopste en haalbare vorm, warme lucht stijgt immers op!
Pagina: 1