Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan met lager toerental een risico?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in mijn hpnetserver e60 de huidige 2000 toeren fan vervangen door een stillere 1000 toeren fan.
Is dit een aanvaarbaar risico, of kun je met zekerheid zeggen dat dan het mobo oververhit raakt.
Of moet ik bv vanwege deze vervanging overstappen op actieve koelers voor de processoren.

Server specs:dual processor mobo
2x550 mhz 512 cache processor, passief gekoeld.

Verwijderd

Denk niet dat het je mobo is dat in de problemen gaat komen. Zolang er een zacht briesje over loopt zal je weinig problemen krijgen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Mochten je moederbord/processoren niet al te warm worden kan je ook gewoon de fan vervangen, meestal levert het geen problemen op. Om zeker te zijn kan je eens proberen te zoeken wat de specificaties van de huidige fan zijn, 2000 > 1000 toeren zegt niets. Je moet de luchtverplaatsing (meestal in CFM) weten. Zoek er een nieuwe fan bij met ongeveer dezelfde verplaatsing (maar stiller) en je zal qua temperatuur gelijk blijven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
De fan die ik wil vervangen heeft 60 cfm.
Hoeveel zou ik hier ongeveer onder kunnen gaan zitten, zonder risico van oververhitting?

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:27:
De fan die ik wil vervangen heeft 60 cfm.
Hoeveel zou ik hier ongeveer onder kunnen gaan zitten, zonder risico van oververhitting?
Diameter en snelheid zeggen niets (behalve over het geluidsniveau misschien ;) ) Als je een andere fan met evenveel luchtverplaatsing zet, dan maakt het niet uit welke diameter of snelheid deze heeft.
Dus zoek op welke fan er nu op zit; en hoeveel luchtverplaatsing die hij heeft, en dan kun je kijken welke je er nog op kunt zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan en dat is een fan van koala met een cfm van 60.

vraag in hoeverre kan ik van dit getal afwijken (naar beneden wel te verstaan) zonder een risico te lopen van oververhitting

• breinonline

breinonline

Ik zou niet lager dan 45 gaan in dat geval. Staar je niet blind op het aantal toeren alleen. Hoeveel lawaai maakt je fan nu? Het moet, afhankelijk van de grootte van je fan, te doen zijn een stille papst ofzo te kopen die tussen de 50 en 60 CFM én stil is. Ga niet boven de 25DB zitten als je stilte wilt, ik neem aan dat dat de bedoeling van het geheel is?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Minimaal 39 db .

Verwijderd

Topicstarter
papst fan 4412 f/2gll
art 8079
18 db 41.17 cfm
21 e

zou de fan zijn die ik er in wil zetten.

• breinonline

breinonline

Dat kan misschien net, wat zijn je temperaturen?

Ik zou eerder een 4412 FGL nemen, desnoods met een weerstandje ertussen om het geluid van 26dB nog iets meer te beperken. Dan krijg je daar ook nog meer airflow voor terug ook.

Verwijderd

Topicstarter
tsja de temparaturen.....ik heb geen idee.
De server heeft op het ogenblik geen besturingssysteem.
En vraag me af of deze server gezien de leeftijd de temp meet.
Wat de hardware betreft zie boven.
Dit is overigens de kast.http://h20000.www2.hp.com...ent.jsp?objectID=lpn12103

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:43
heeft je bios geen health status? waarin je kan zien wat je momentele temps zijn? daar zou je ook eventueel een shutdown temperature in kunnen stellen (mocht ie te warm worden valt ie uit zonder risico op oververhitting)

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Verwijderd

Topicstarter
Dank ik ga ffe kijken

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:48:
Dat heb ik gedaan en dat is een fan van koala met een cfm van 60.
Oops, ik zie het net, my fault...
Ik had te snel gelezen en dacht dat je 60 cm zei... :)

Verwijderd

Topicstarter
Zeg een weerstandje tussen de koeler en het moederbord zetten is voor mij nieuw.
Zou je dat een beetje kunnen beschrijven?

• breinonline

breinonline

Je soldeert gewoon een weerstand (die 12V/2A aankan ofzo, dat is teveel, maar dan werkt het in ieder geval) tussen het rode draadje van de fan en de aansluiting op het moederbord. Met de standaard natuurkunde formules, kun je uitrekenen hoe zwaar de weerstand moet zijn, zie voor meer info de search in het CME subforum.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit is niet echt iets voor Casemodding & Elektronica maar meer DOC.
Dit is daar dan ook al regelmatig langsgekomen. Zorg gewoon dat het aantal CFM redelijk overeenkomt, wat minder kan doorgaans prima. Als de temperaturen dusdanig laag zijn in de huidige situatie kan je ook wat meer risico nemen (logischerwijs). Anyhow, waar het op neer komt: gewoon proberen en de temperaturen onder load goed in de gaten houden. In het ergste geval heb je voor niets een fan gekocht, maar die dingen zijn ook nou niet echt schokkend duur.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.