Toon posts:

router krijgt van 2 dhcps een ip aangeboden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, bij de helpdesks van zowel de router als mijn provider konden ze dat iig niet...

Mijn router (3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway) krijgt krijgt 19 van de 20 keer het verkeerde ip voor internet toegewezen.

Internet IP Address 137.56.102.73 Dynamic IP
Subnet Mask 255.255.248.0
ISP Gateway Address 137.56.96.1 Connected
DNS 137.56.247.12 ; 137.56.247.11

Dit krijg ik 1 van de 20 keer (na resetten van de hele boel) en is ook de bedoeling. Dit krijgt mijn laptop 20 van de 20 keer als ik mijn kabelmodem (Com21 via Essent) direct erop aansluit. Vaker krijg ik echter een 192 adres toegewezen. Dit is ook terug te zien in de log file van de router:

2005/01/18 12:21:00 : DHCP Client : Send Discover
2005/01/18 12:21:04 : DHCP Client : Send Discover
2005/01/18 12:21:04 : DHCP Client : Receive Offer from 137.56.127.3
2005/01/18 12:21:05 : DHCP Client : Receive Offer from 192.168.1.254

2005/01/18 12:21:06 : DHCP Client : Send Request, Request IP = 192.168.1.117
2005/01/18 12:21:08 : DHCP Client : Receive Ack from 192.168.1.254, Lease time = 18000
2005/01/18 12:21:09 : Dhcp client renew
2005/01/18 12:21:09 : Get Ip = 192.168.1.117
2005/01/18 12:21:09 : Get Netmask = 255.255.255.0
2005/01/18 12:21:09 : Get Gateway[0] = 192.168.1.254
2005/01/18 12:21:09 : Get Dns[0] = 168.95.1.1
2005/01/18 12:21:09 : Set WAN Subnet Mask = 255.255.255.0
2005/01/18 12:21:09 : Set Gateway IP = 192.168.1.254

1 vd 20 keer krijgt ie de 2e offer niet en gaat hij dus voor de eerste, maar andere keren doet hij altijd bovenstaande (dan is de leasetime ook 5 uur ipv 2 uur). Het is voor mij een compleet raadsel, zeker omdat internet zélf het gewoon doet (als ik direct aansluit zonder router), de router het ook doet (op andere plekken meerdere malen getest), het ook niks met wireless te maken heeft (als ik het uitzet en ik ga er met draad op dan heb ik hetzelfde probleem) en het voorheen een half jaar goed heeft gedaan, net zoals de afgelopen maand bijvoorbeeld. Ook als ik de static ip gegevens invul werkt het goed, maarja, niet zo lang natuurlijk...

Het lijkt er dus op dat iets of iemand een ip toekent aan de router alvorens de 'echte' dhcp server dat kan doen. Ik heb nu een ander pakket aangevraagd (met ander modem etc.) om te proberen en te kijken of hij dan nog steeds dat probleem heeft, maar het zit mij gewoon niet lekker en kan ook volgens mij eigenlijk gewoon niet. Iemand enig idee?

Verwijderd

Hallo,

Dat 192.168.1.x nummer wordt toegekend door de kabelmodem zelf.
Ik zit zelf bij multikabel en als mijn kabel modem niet is aangesloten op de kabel krijg ik precies de zelfde ip. Je kan in je browser even invullen 192.168.1.254 dan kom je waarschijnlijk op de pagina van je kabelmodem.
Wat je het beste kan doen als je gaat resetten is: een router uit dan modem uit dan modem aan wachten totdat deze helemaal gestart is dan je router weer aan en dan zou het goed moeten gaan.

Suc6

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is geen PNS.
Dit krijg ik 1 van de 20 keer (na resetten van de hele boel) en is ook de bedoeling. Dit krijgt mijn laptop 20 van de 20 keer als ik mijn kabelmodem (Com21 via Essent) direct erop aansluit. Vaker krijg ik echter een 192 adres toegewezen. Dit is ook terug te zien in de log file van de router
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:49:
Hallo,

Dat 192.168.1.x nummer wordt toegekend door de kabelmodem zelf.
Ik zit zelf bij multikabel en als mijn kabel modem niet is aangesloten op de kabel krijg ik precies de zelfde ip. Je kan in je browser even invullen 192.168.1.254 dan kom je waarschijnlijk op de pagina van je kabelmodem.
Suc6
COM21 modems functioneren als bridge, zij geven zeker geen IP adressen uit. (er van uitgaand dat het geen doxport COM21 is, maar die geeft Essent niet uit volgens mij).

Ik zou, indien mogelijk een PC aan je aansluiting hangen (direct) en dan dmv packetlogging kijken van wie de DHCP offers komen.

Verwijderd

De kabel modem die ze bij multikabel gebruiken is ook een bridge het ip nummer van de provider wordt doorgegeven op je netwerkkaart.
mocht er echter een storing zijn dan krijg ik ook een 192.168.1.x ip nummer.
als ik het gateway ip in mijn browser tik dan krijg ik de homepage van de modem/bridge

NielsG

Verwijderd

Als je kabelmodem als bridge werkt dan heeft jouw lan ook nog ergens een DHCP server staan. Zet die eens uit

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 09:18

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Met een Motorola Surfboard krijg je 192.168.100.11-192.168.100.42 , het verhaal van de mensen hier met Multikabel klopt dus niet.

Er draait blijkbaar inderdaad in dat netwerk nog een DHCP (misschien is ergens de boel slecht beveiligd, hetzij bij jou of een ander, en pakt hij een andere wireless router als dhcp ? :D (heb dit in de praktijk niet gezien maar who knows)..of een wireless client die als dhcp draait.

[ Voor 83% gewijzigd door Max|Burn op 18-01-2005 15:06 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

* Koffie zou ook eens zelf gaan zoeken naar een interne DHCP ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
MaxBurn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 15:01:
Met een Motorola Surfboard krijg je 192.168.100.11-192.168.100.42 , het verhaal van de mensen hier met Multikabel klopt dus niet.

Er draait blijkbaar inderdaad in dat netwerk nog een DHCP (misschien is ergens de boel slecht beveiligd, hetzij bij jou of een ander, en pakt hij een andere wireless router als dhcp ? :D (heb dit in de praktijk niet gezien maar who knows)..of een wireless client die als dhcp draait.
daar dacht ik dus ook aan, maar als ik het hele draadloos gebeuren uitschakel heb ik het nog steeds. eerst dacht ik nog dat hij misschien zichzelf nam (dat 192 ip ligt namelijk wel in de range van de router) maar ik heb het ip van de router veranderd naar 10.0.0.x dus dat kan ook niet.

en die verhalen over dat 192 het ip van de modem zelf is: al is dat zo, waarom krijgt de router dan 2 offers en kiest hij altijd de verkeerde, en krijgt mijn laptop (als ik die dus direct aansluit) maar 1 offer? ik heb het voorlopig opgelost door een static ip op te geven, maar ik blijf het maar een raar verhaal vinden, vooral ook omdat hij het voorheen altijd gedaan heeft en de router niet naar de zak is.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Welke werkstations/server heb je aan de LAN-kant van dat modem staan? Alleen de laptop, of zijn er meerdere PC's?
Dan even controleren wat het OS op deze machines is, en wellicht is er een server OS geinstalleerd, met DHCP enabled.
Misschien is er ergens een Linux- of een hardwareroutertje te vinden?
Heb je misschien het kabelmodem op een andere poort als de WAN-aansluiting aangesloten op de 3com?

Verwijderd

Topicstarter
Welke werkstations/server heb je aan de LAN-kant van dat modem staan? Alleen de laptop, of zijn er meerdere PC's?
alleen laptop (normaal 4 laptops, wireless, maar aangezien ik nu de boel aan het testen ben alleen een wired laptop en wireless staat uit)
Dan even controleren wat het OS op deze machines is, en wellicht is er een server OS geinstalleerd, met DHCP enabled.
windows xp prof. ik zou niet weten wat daar ip's uitdeelt (ook niet waarom nu ineens dan wel en voorheen niet)
Misschien is er ergens een Linux- of een hardwareroutertje te vinden?
nee...
Heb je misschien het kabelmodem op een andere poort als de WAN-aansluiting aangesloten op de 3com?
nee...

• Dr. Bean
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:09:
[...]

windows xp prof. ik zou niet weten wat daar ip's uitdeelt (ook niet waarom nu ineens dan wel en voorheen niet)
XP heeft ICS aan boord...daar zit ook een DHCP service in (als ik me het goed herinner)
Heb je ooit ICS geconfigureerd op die laptop?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Bean op 18-01-2005 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, staat uit.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

als je ipconfig /all doet laat hij toch zien wie de dhcp server is (was) of niet? dan kun je ook zien van welk ip die vandaan komt. toch?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:28:
als je ipconfig /all doet laat hij toch zien wie de dhcp server is (was) of niet? dan kun je ook zien van welk ip die vandaan komt. toch?
ja...

• Dr. Bean
  • Niet online
Kun jij vanaf je eigen laptop die DHCP-server pingen/tracerouten? Controleren mét en zónder 3com ertussen, denk ik dan. Als je het IP niet kan benaderen, dan ligt-ie buiten jouw bereik, want 192.enz is niet routable. En dat zit het probleem aan de kant van de provider... Niet met een bridged modem, Bean...
Verder gaat het verhaal wel op: kun je 'm bereiken? Ik neem aan dat je trouwens zélf standaard een IP-adres krijgt van de 3com, in de 10.0.0.x range?

Verwijderd

Topicstarter
welke dhcp server bedoel je? de 'goede' of de 'foute'? want die foute 'is' er gewoon niet als ik de 3com er tussenuit haal... standaard van 3com krijg ik een ip in de 192.168.1.x range..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 17:00 ]

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 23:04
Even voor de duidelijkheid: de 3Com router heeft neem ik aan een aparte WAN-poort (die dus verbonden is met de COM21)? In dat geval komt een dhcp-request voor internet/WAN nooit op het LAN en is een zoektocht naar een DHCP op dat netwerk dus nutteloos!

Ik gebruik zelf al jaren een COM21, maar dan van Wanadoo. Ik heb nog nooit dit probleem gezien. Ik dacht ook dat de COM21 modems echt alleen bridging doen (itt bv. Motorola eurodocsis modems) en dus geen ingebouwde DHCP hebben, maar ik lees in dit topic dus het tegendeel.

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:01:
Even voor de duidelijkheid: de 3Com router heeft neem ik aan een aparte WAN-poort die verbonden is met de COM21? In dat geval komt een dhcp-request voor internet/WAN nooit op het LAN en is een zoektocht naar een DHCP op dat netwerk dus nutteloos!
idd, dat dacht ik ook, maar ik weet het echt niet meer...

• nOLoGIc
Ik zie net in die logging staan:
2005/01/18 12:21:09 : Get Dns[0] = 168.95.1.1

Een lookup geeft:
Name: dns.hinet.net
Address: 168.95.1.1

oftewel die foute dhcp-server geeft een publieke dns-server op het internet mee. Helpt misschien bij het opsporen.

Verwijderd

Welke firmware draait je router? Sinds gisteren is versie 2.00.02 beschikbaar. Bij de vorige versie 1.02.15 van 15 november 2004 staat dit:
3. Fixed bug with assigning internet addresses
Hier kun je de firmware downloaden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 17:16 ]

• nOLoGIc
Als je nu eens je COM21 loskoppelt v/d WAN-poort v/d 3Com en de ingebouwde DHCP v/d 3Com uitschakelt, een systeem via draad aansluit op de LAN-poort en dan een dhcp-request uitzet, krijg je dan wederom een IP of failed de request?
Krijg je idd antwoord zet dan wireless op de router uit en test nogmaals.

[ Voor 6% gewijzigd door nOLoGIc op 18-01-2005 17:17 ]

• Dr. Bean
  • Niet online
nOLoGIc schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 17:01:
Even voor de duidelijkheid: de 3Com router heeft neem ik aan een aparte WAN-poort (die dus verbonden is met de COM21)? In dat geval komt een dhcp-request voor internet/WAN nooit op het LAN en is een zoektocht naar een DHCP op dat netwerk dus nutteloos!
Klopt niet, want het IP komt ook niet op de LAN-zijde, maar aan de WAN-zijde van die 3com (Het externe IPadres). Vervolgens is dat IP niet geldig, en is er dus geen i'net connectie mogelijk.
Waar het zich dus om ging: als je nu zonder 3com, dus met de laptop, en evt een vast IP instelt, en dan gaat zoeken naar die nep-DHCP server, vind je 'm dan wel, of niet. Zoja: doorgeven aan je provider, en dat ding uit de lucht laten halen, zonee, verder zoeken. Dat zou mogelijk moeten zijn, juist omdat het modem in bridging mode staat. Maar misschien is het wel zo dat zo'n modem de mogelijkheid heeft om een soort autoconfiguration-address af te geven...hoewel ik er met dezelfde config nooit last van heb gehad (@home, Com21, 3Com wireless)
Bovendien zou je die nepserver ook moeten kunnen benaderen als de laptop aangesloten is via de router. Al was het maar een ping.
Die firmware-upgrade lijkt me wel interessant (toevallig heb ik precies dezelfde router staan, dus ik ga eens kijken)

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Bean op 18-01-2005 18:15 ]

Verwijderd

Die 137.56.127.3 is van de KUB ( Katholieke Universiteit Brabant) ?
Raar, ik dacht dat Essent idd het internet levert aan de KUB, echter kan nooit de bedoeling zijn dat jij van hun een DHCP toegewezen krijgt. Blijkbaar staat er bij hun een machine naar buiten toe DHCP's te broadcasten erg fijn. Stuur eens een mailtje naar: dns-tech@uvt.nl (verkregen via whosi kub.nl) en vraag eens om uitleg aldaar.
btw Raar dat essent/@home met deze info niks kan ....

Verwijderd

en ? opgelost ?

Verwijderd

Topicstarter
mijn excuses voor het zo laat reageren, had namelijk nu mijn hele internetverbinding naar de tering geholpen >:)

bedankt allemaal, maar het mocht niet baten. ben nu weg bij de kub en heb gewoon @home genomen (is nog sneller ook, voor dezelfde prijs) en alle problemen zijn opgelost (heb nu eindelijk ook eens een full duplex verbinding tussen de router en het modem, schijt com21)
Pagina: 1