[Audigy 2 ZS] IRQ conflict oorzaak krakend geluid?

Pagina: 1
Acties:

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 09:34
Mijn Audigy 2 ZS geeft bij praktisch alle geluiden (systeem, mp3, game; whatever) en krakend geluid of soms een plop. Na een aantal hints (Google en Creative forums) stuitte ik op een melding van windows bij het delen van de het IRQ-kanaal. De Audigy 2 ZS zit op een MSI 6728-865PE NEO2-FIS2R moederbord geprikt en lijkt te botsen met de USB universal host controller op dat moederbord (beide op IRQ19).

Als dit de oorzaak is: mooi, maar hoe los ik het op? Kan ik bijvoorbeeld de audigy-kaart via een ander IRQ-kanaal laten lopen? Hoe doe ik dat?

Dingen die ik al geprobeerd heb (maar niet tot verbetering leidde):
- laatste drivers geïnstalleerd (Audigy en moederbord)
- USB-apparaten losgekoppeld
- andere PCI-sloten geprobeerd

BVD voor hulp!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kaarten omwisselen in PCI sloten hoeft niet perse een IRQ wijziging te betekenen :)

Bovendien: heb je in je BIOS een PCI Latency optie? Waar staat die op?
Probeer bijv een latency van 32.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ThaRealKnuf
limoentje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:57:
Kaarten omwisselen in PCI sloten hoeft niet perse een IRQ wijziging te betekenen :)
lol ... wilde ik ook niet suggereren. Wilde wel uitsluiten dat het kwam door een PCI-slot
Bovendien: heb je in je BIOS een PCI Latency optie? Waar staat die op?
Probeer bijv een latency van 32.
Ja, die optie is er. Deze staat op 32.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Probeer eens 64 of 128, hoeft niet definitief te zijn, gewoon ff checken of je problemen daarmee minder worden, verdwijnen (of erger ;))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ThaRealKnuf
:( weinig verschil... kan niet met zekerheid zeggen of het erger geworden is. Minder in ieder geval niet...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Lager ook nog geprobeerd? 16 ofzo? In de meeste gevallen moet het niet nodig zijn enzo, maar je weet maar nooit...

Overigens: er moeten PCI sloten zijn die geen IRQ lijn delen met de USB controller(s), probeer die desnoods es te vinden.
Het hoeft natuurlijk niet aan het IRQ delen te liggen (dat is geen conflict ;))

Heeft dat moederbord een VIA chipset? Misschien heb je dan te maken met de welbekende VIA + PCI + SB problemen?

• ThaRealKnuf
Lager dan 32 kan ik het helaas niet instellen. Alle slots zijn al getest... nog zonder resultaat helaas.

Chipset is van Intel...

Iemand nog een mogelijkheid?

[ Voor 11% gewijzigd door ThaRealKnuf op 18-01-2005 18:02 ]

• ThaRealKnuf
Mmmzz... moet iets verkeerd hebben gedaan... ander PCI-slot... ander IRQ... weg met het gekraak! Probleem lijkt verholpen :)

Dank voor de hulp!
Pagina: 1