A8N-SLI Silicon Image Controller vraag

Pagina: 1
Acties:

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Config:

Asus A8N-SLI
Disks: 1x 80GB ATA op PRI,MASTER en 1x 200GB S-ATA

Tijdens de installatie van windows XP heb ik, met een diskette met daarop de Silicon 3114 drivers, op F6 gedrukt om de SATA schijf te kunnen zien. Dit werkt allemaal prima ... Windows XP werkt prima... Alleen heb ik dus een geel vraagteken bij een RAID-Controller in mijn Device Management. Deze wil ik eruit hebben. Heb dus geprobeerd de driver te installeren maar dan wordt er gevraag of ik een NON-Raid disk erin heb hangen en moet ik kiezen tussen een RAID5 en RAID10 installatie en dat NON-Raid driver invalid worden. Aangezien dit dus niet een RAID config is wil ik dit dus voorkomen,

Nu heb ik hem gedisabled in de bios en ben ik het gele vraagteken kwijt en blijft alles prima werken. MAAR!! .. Als ik later XP wil installeren wanneer de controller in de bios is uitgeschakeld kan ik ondanks dat ik F6 en de diskette gebruik de SATA schijf niet zien....

Is dit normaal dat ik altijd tijdens de installatie van XP de Controller aan moet hebben en na de XP installatie uit moet zetten ????

[ Voor 2% gewijzigd door Tranzy op 18-01-2005 11:50 . Reden: spelfoutjes ]

Ik heb ook een leuke computer..

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
als je geen raid gebruikt, waarom zet je ze dan op de silicon image controller en niet gewoon op de nforce?
de silicon is toch voor de raid configuratie? Als je geen raid hebt, moet je toch gewoon de andere SATA connectors gebruiken. De Nforce4 storage bedoel ik dan.. Dan zet je je hdd niet in een raid configuratie.

Verwijderd

Als je de SATA schijf op de nforce chip aansluit hoef je tijdens het installeren van XP geen extra RAID drivers te installeren.

Er zijn volgens mij twee redenen om de SI RAID chip te gebruiken:
1. je wil schijven in een raid configuratie gebruiken
2. je hebt meer dan 4 sata schijven. In dat geval kun je op de Sil3114 nog 4 sata schijven aansluiten en configureren als losse zelfstandige schijven (JBOD).

Als je Windows XP hebt geinstalleerd en in de device manager verschijnt een geel vraagteken, moet je de Sil3114 drivers van de bijgesloten ASUS drivers CD nog installeren. Het vraagteken zal dan verdwijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:07 ]

• Tranzy
De systemen zijn door een computerboer gebouwd en ik heb ze enkel geinstalleerd. Het is voor mij ook een nieuw moederboard.

Ik heb ook begrepen dat de ATA 150 (Silicon) is en de nForce ATA 300 aansluitingen zijn ... is de nForce dan ook sneller ?

Zou ik hem ook zo om kunnen prikken in de andere Nforce Sata aansluitingen ?

[ Voor 15% gewijzigd door Tranzy op 18-01-2005 19:15 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Let wel op: beide zijn Serial-ATA aansluitingen, en geen ATA.

De snelheid weet ik niet, maar iig is de Silicon alleen RAID, en de NForce kan als RAID-controller werken.
Dus je zou ze idd kunnen prikken in het 1e en 2e SATA slot van de NForce chip

• Tranzy
Ik heb hem in de eerste (denk ik ...de links boven van de 4) gedaan en toen in de bios de Nforce Raid enabled ... Windows vind de Nforce Raid controller...deze heb ik geinstalleerd. Maar ik zie nog geen schijf ????

Verwijderd

De nForce controller is over het algemeen van wat betere kwaliteit, ondersteuning van SATAII, en de bijbehordende features zoals NCQ, en ook het feit dat de SIL3114 aangesloten is op de PCI-bus, en de nForce-SATA controller (die geen F6-drivers nodig heeft), rechtstreeks in de chipset zit, helpt.

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 16:45

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Tranzy schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:25:
Ik heb hem in de eerste (denk ik ...de links boven van de 4) gedaan en toen in de bios de Nforce Raid enabled ... Windows vind de Nforce Raid controller...deze heb ik geinstalleerd. Maar ik zie nog geen schijf ????
Je hoeft de Nforce RAID niet te enablen in de bios om de schijf werkend te krijgen.
Gewoon uitzetten in de bios, alle SATA channels moeten wel enabled zijn.
Als het goed is vind windows nu gewoon je schijf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03 22:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:29:
De nForce controller is over het algemeen van wat betere kwaliteit, ondersteuning van SATAII, en de bijbehordende features zoals NCQ, en ook het feit dat de SIL3114 aangesloten is op de PCI-bus, en de nForce-SATA controller (die geen F6-drivers nodig heeft), rechtstreeks in de chipset zit, helpt.
Ik dacht dat juist de SIL3114 een S-ATA II RAID controller was, welke RAID 0,1,0+1 en 5 zou ondersteunen.

foutje dat moet de Silicon Image Sil3124 zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 19-01-2005 00:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tranzy
Bedankt voor de replies...zal even gaan stoeien ermee.

Pagina: 1