[UTP CAT5] Hoe prijsverschil verklaren ?

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Tijdens het bestellen van een aantal crossed UTP kabels viel mij op dat het prijsverschil erg groot is. Bij onze vaste leverancier kost een UTP CAT5 crossed 5 euro en bij een lokale pc-zaak 1 euro, ook de lokale zaak besteld deze kabels en krijgt ze zwart met rode tule aangeleverd.

Zit er nu zo'n verschil in kwaliteit of zijn de marges zo verschillend ? Het moet wel goed zijn want het gaat om uplink kabels voor switches, maar ja CAT5 is CAT5 denk ik dan....

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 16:50

Maartenvs

For Sale

Volgens mij zit het verschil er dan in of de kabel afgeschermd is tegen magnetische straling. Verder kan de kabel ook dikker en dus sterker zijn. Heb je ze al eens naast elkaar gehouden?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je vraagt nu aan ons: wat is het verschil tussen een CAT5?

Maar het lijkt me dat bij zo'n low-price dingen vooral de distirbutie kosten tellen. Als er voor je andere dingen belangrijk zijn moet je dat maar eens vertellen, of informatie bij je leverancier vragen.

Het woord "Kwaliteit" is niet voldoende hier. Belangrijker is om te weten wat belangrijk voor je is in kabels.
Maartenvs schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:35:
Volgens mij zit het verschil er dan in of de kabel afgeschermd is tegen magnetische straling.
Afgeschermd heet STP, niet utp, en dat is niet aan te raden als het niet echt nodig is.

[ Voor 30% gewijzigd door leuk_he op 18-01-2005 11:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er is een factor die kwaliteit heet maar ik denk dat nog steeds geldt dat de inhaligheid van de verkoper en opleukdingen (stop het in een blister en het is 5x zo veel waard) de prijs vooral bepaalt.

Vaak zijn netwerkkabels dingen die je zo even meegraait als je toch bij een computerzaak binnenloopt en dat zijn dus makkelijke marge-makers. Een winkel maakt daar dus graag gebruik van om de slechte marge op dure delen waarop klanten vergelijken (wat kost die proc hier?) te compenseren.

Kijk bijv. eens bij goedkope webshops wat een floppydrive kost... dat zegt genoeg. De ene biedt ze aan voor 5,50 euro terwijl de ander dat doet voor 10 euro. Processors kosten bij beide even veel. Het is gewoon: Marge maken op dingen waar je normaal niet op let.

[ Voor 39% gewijzigd door Toink op 18-01-2005 11:43 ]