Horizontale lijnen met Magix Videodeluxe 2005

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb gister Video Deluxe 2005 gekocht. Ik wil wat videomateriaal op dvd zetten. De bron is een videoband. Ik wil de kwaliteit zoals die op videoband staat behouden en zo op dvd zetten. maar zodra ik de kwalteit ook maar een beetje omhoog schroef krijg ik meer last van horizontale lijnen die vooral te zien zijn op bewegende objecten.

Ik heb van allerlei instellingen uitgetest maar simpel gezegd. Hoe hoger de instellingen hoe meer lijnen.

Mijn systeem:

Gigabyte GA-K8NNXP nForce3 150 chipset
AMD64 3200
1 Gig Geheugen
Radeon 9800XT
Audigy 2 ZS
Sata 10000 rpm 32 Gig
Maxtor 7200 120 Gig
Antec Voeding 430 Watt
Creative 6x dvd
Plextor 8x dvd brander
Windows XP

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen ?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Als eens gezocht op (de)interlace :? Die lijnen zijn normaal, en horen er te zitten :) Als je de DVD later op je TV afspeelt zie je er niets meer van.

http://www.100fps.com zal wel wat opheldering moeten geven denk ik :)

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 18-01-2005 11:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• michielvz
deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:03:
Als eens gezocht op (de)interlace :? Die lijnen zijn normaal, en horen er te zitten :) Als je de DVD later op je TV afspeelt zie je er niets meer van.

http://www.100fps.com zal wel wat opheldering moeten geven denk ik :)
Volgens mij is dit geen de-interlacing. Ik heb 5 stukjes film op 5 verschillende instellingen achter elkaar op dvd gebrand en nog hou ik dezelfde storingen. Ik heb er 2 printscreens van gemaakt.

Zie:

http://www.gielz.nl/voorbeeld1.jpg
http://www.gielz.nl/voorbeeld2.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, dat is deinterlacing, alleen het je niet in native PAL resultie gecaptured, waardoor je het interlaced spul ook nog eens (niet al te netjes zo te zien) gaat scalen (zie ook de voorbeeldjes van 100fps).

Capture in volle PAL resolutie, en dan eventueel deinterlace als je dat leuk vind..

• michielvz
deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:57:
Yep, dat is deinterlacing, alleen het je niet in native PAL resultie gecaptured, waardoor je het interlaced spul ook nog eens (niet al te netjes zo te zien) gaat scalen (zie ook de voorbeeldjes van 100fps).

Capture in volle PAL resolutie, en dan eventueel deinterlace als je dat leuk vind..
Native PAL ??? Je bedoelt het originele formaat? Wat is dat dan? In volle PAL resolutie opnemen, kzie nergens een optie waar ik dat mee kan doen. Ik kan de resolutie niet hoger dan 768x576 krijgen.

Scalen ? Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat ik de verhoudeing (hoogtexbreedte) verander. Volgens mij klopt die verhpuding wel. Als je dat bedoelt tenminste.

Ik heb maar even alle schermpjes waarmee ik instellingen kan wijzigen geprintsreened. Mischien kan je zeggen waar ik wat moet veranderen.

http://www.gielz.nl/optiesmvd.jpg

• michielvz
Ik heb nog een voorbeeldje gemaakt, hier zie je het nog duidelijker.
Ik heb hetzelfde project opgeslagen als mpeg en heb gekozen voor deinterlace progressive maar
nog laat het mpeg bestand dezelfde fouten zien.

http://www.gielz.nl/voorbeeld3.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

768x576 is idd de juiste resultutie. Met scalen bedoel ik dat je een lagere resolutie gebruikt... Probleem is dat de compressie vaak de interlacing opfucked als ze er geen rekening mee houden. Kun je alleen maar MJPEG op uncompressen AVI gebruiken om op te slaan? Ik zou een ander capture proggie proberen (Vdub misschien?)

• michielvz
deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:03:
768x576 is idd de juiste resultutie. Met scalen bedoel ik dat je een lagere resolutie gebruikt... Probleem is dat de compressie vaak de interlacing opfucked als ze er geen rekening mee houden. Kun je alleen maar MJPEG op uncompressen AVI gebruiken om op te slaan? Ik zou een ander capture proggie proberen (Vdub misschien?)
Ik kan idd alleen voor of magixmjpeg of avi uncompressed kiezen. Op een hele lage resolutie 360x288 heb ik er weinig last van. Ook scheelt het hoe ik de kbps instel. Hoe lager hoe beter. Ik hoop dat ik een hogere reslutie kan bereiken want 360x288 is niet echt mooi.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, als je van VHS captured is halve PAL resulutie: 384x288 eigenlijk zat, aangezien de VHS band toch niet mee bandbreedte heeft. Een goede videorecorder kan soms nog wel wat meer, maar echt veel scheelt het niet (zeker niet als je hem composite aansluit).

Ik zou je echt aanraden om een ander proggie te gebruiken ( ga ook ff bij doom9 langs voor meer info).

• michielvz
deepspace schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:24:
Nou, als je van VHS captured is halve PAL resulutie: 384x288 eigenlijk zat, aangezien de VHS band toch niet mee bandbreedte heeft. Een goede videorecorder kan soms nog wel wat meer, maar echt veel scheelt het niet (zeker niet als je hem composite aansluit).

Ik zou je echt aanraden om een ander proggie te gebruiken ( ga ook ff bij doom9 langs voor meer info).
Dat virtual dub is maar een vaag programma. Kan nergens een optie vinden om op te nemen. Bedoel je met 'aangezien de VHS band toch niet mee bandbreedte' dat een hogere resolutie altijd deze problemen met zich meebrengt ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, dat bedoel ik niet, maar die "problemen" doen zich met PAL beelden idd altijd voor zonder deinterlacer. Als je goed captured en het op TV bekijkt, is er niets aan de hand.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Ik neem vanaf video op met de huffyuv coded, een lossless codec, in de resolutie 384 x 288. Met deze resolutie heb je geen last van het feit dat het materiaal interlaced is. Kost wel redelijk wat schrijfruimte, maar daarna kan je het prima omzetten naar mpeg2 (dvd formaat) met bijvoorbeeld tmpg encoder.

• michielvz
e1f schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:21:
Ik neem vanaf video op met de huffyuv coded, een lossless codec, in de resolutie 384 x 288. Met deze resolutie heb je geen last van het feit dat het materiaal interlaced is. Kost wel redelijk wat schrijfruimte, maar daarna kan je het prima omzetten naar mpeg2 (dvd formaat) met bijvoorbeeld tmpg encoder.
Met welk programma doe je dat ?
En hoe is de kwaliteit, ik bedoel de resolutie is erg laag. Als je het dan op dvd zet en op tv afspeelt zie je dan een vermindering van de kwaliteit ?

[ Voor 15% gewijzigd door michielvz op 18-01-2005 18:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

michielvz schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:00:
En hoe is de kwaliteit, ik bedoel de resolutie is erg laag. Als je het dan op dvd zet en op tv afspeelt zie je dan een vermindering van de kwaliteit ?
Zoals ik al zei, VHS bevat niet meer informatie dan 352x288, dus je hebt geen kwaliteitsvermindering, omdat VHS simpelweg niet meer resulutie heeft.

• e1f

e1f

Kan onder andere met VirtualDub, zelf doe ik het met het programmaatje dat bij m'n tv kaart zat. Maakt niet zoveel uit. Gewoon even de codec downloaden en installeren en dan opnemen. Het maakt voor VHS inderdaad niet uit op die resolutie, je kan van VHS kwaliteit niet opeens een betere kwaliteit maken. Je moet alleen wel zorgen dat je op een 4:3 verhouding opneemt, daarbij even lettende op de pixelverhouding. Dus bij square pixels een verhouding van 384 x 288.

• michielvz
Ik heb een nieuwe optie gevonden die ik krijg als ik met de rechtermuisknop op een stukje opgenomen beeldmateriaal klik en kiez voor objecteigenschappen. Daar staat een tabblad voor interlace instellingen. Nou hebben ze het natuurlijk weer niet makkelijk gemaakt. Welke keuze
moet ik hier maken.

http://www.gielz.nl/interlace.jpg

• michielvz
e1f schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:50:
Kan onder andere met VirtualDub, zelf doe ik het met het programmaatje dat bij m'n tv kaart zat. Maakt niet zoveel uit. Gewoon even de codec downloaden en installeren en dan opnemen. Het maakt voor VHS inderdaad niet uit op die resolutie, je kan van VHS kwaliteit niet opeens een betere kwaliteit maken. Je moet alleen wel zorgen dat je op een 4:3 verhouding opneemt, daarbij even lettende op de pixelverhouding. Dus bij square pixels een verhouding van 384 x 288.
Kan niet in die verhouding opnemen. Kan dat mischien het probleem zijn ?
check http://www.gielz.nl/resolutie.jpg

p.s. vergeet niet bovenstaand bericht te lezen. Heb ik ook net gepost.

• e1f

e1f

michielvz schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:52:
Ik heb een nieuwe optie gevonden die ik krijg als ik met de rechtermuisknop op een stukje opgenomen beeldmateriaal klik en kiez voor objecteigenschappen. Daar staat een tabblad voor interlace instellingen. Nou hebben ze het natuurlijk weer niet makkelijk gemaakt. Welke keuze
moet ik hier maken.

http://www.gielz.nl/interlace.jpg
Hier moet je even proberen, gewoon twee keer een stukje, de ene met bovenste veld eerst, en het andere met onderste veld eerst. En dan in principe geen deinterlace bewerking. Kijken wat er het beste uitziet en dan 'is' die het zeg maar... Vervolgens kan je kijken of ie mooie resulataten geeft met deinterlacen, of anders met behulp van Vdub of een ander programma deinterlacen. Daarover vind je weer meer info op 100fps.com, die eerder gegeven was. Of als je't naar mpeg2 (DVD formaat) omet dan hoef je niet te deinterlacen, maar gewoon aangeven dat je materiaal interlaced is.
michielvz schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:55:
Kan niet in die verhouding opnemen. Kan dat mischien het probleem zijn ?
check http://www.gielz.nl/resolutie.jpg
Tja, dat zou een deel van't probleem kunnen zijn. Het is idd niet in de 4x3 verhouding. Wellicht dat je de pixelverhouding nog kan aanpassen naar 1,0909090909. Dan zou het wel weer een 4x3 verhouding zijn. Maar ik zou eerst het bovenste gedeelte even uitproberen.

[ Voor 28% gewijzigd door e1f op 19-01-2005 16:43 ]

Pagina: 1