[DOS] Shutdown timer

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:42
De titel zegt het al..
ik heb hier een dos machine staan.. en die mag anderhalf uur aanstaan
en dan automatisch afsluit.. dit moet dus met een timer ofzo.. maar hij moet op de achtergrond draaien,
je moet de computer nogwel gewoon kunnen gebruiken

maar kan dit wel in DOS ? :?

My favorite programming language is solder.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verplaatst naar Windows Operating Systems

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 18-01-2005 11:07 ]

Verwijderd

Hm in DOS kan je maar 1 prog draaien, multitasking is geen optie. Een combinatie zou dus idd een oplossing zijn.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik denk dat dit je niet zal lukken aangezien DOS single-threaded is... maw 1 process krijgt op elk moment beschikking van 100% van de CPU, en 2 programma's tegelijk draaien is onmogelijk.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• GieltjE
  • Laatst online: 20:19

GieltjE

Niks te zien...

Het is niet compleet onmogelijk om 2 proggies tegelijk te draaien.
Een vriend van mij is nog dagelijks bezig, en die heeft gewoon msn draaien (jah msn!) die kan hij naar de achtergrond zetten en wat anders doen tegelijkertijd (je blijft zitten met die ***** mem limits).
Hoe hij dat doet weet ik niet, ik zal het eens navragen.

Hell / 0

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Cyphax

Moderator LNX
HIGHGuY schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:13:
ik denk dat dit je niet zal lukken aangezien DOS single-threaded is... maw 1 process krijgt op elk moment beschikking van 100% van de CPU, en 2 programma's tegelijk draaien is onmogelijk.
Dit is inderdaad niet helemaal waar. Je kunt van een programma een TSR (Terminate and Stay Resident) maken. Die draait in het geheugen op de achtergrond. Zo werken bijvoorbeeld muisdrivers in DOS. Zo'n timer leent zich ook uitstekend voor een TSR. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Puch-Maxi
lol sinds wanneer is DOS een windows operating system :D maar nevermind

ik heb al een combinatie van sleep en shutdown maar dat werkt niet echt..

bestaat er een TSR bestand voor dan ? of hoe kan ik hem TSR maken ofzo

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mocht je er met software niet uitkomen kun je uiteraard gewoon iets met hardware doen:

b.c http://conrad.nl zoeken op artikel nr 129900 - 8A
Countdown timer met schakeluitgang (1 wisselcontact) voor inbouw in schakelpanelen.
Technische spec.: 230 V • Afm. 48 x 48 mm • Met spanbeugel in uitsparing 46 x 46 mm • Max. tijd 9 uur, 59 minuten, 59 seconden • Herhaalnauwkeurigheid 100% • Instelnauwkeurigheid 1 s • Schakelvermogen 8 A/230 V~ • Start/ stop-ingang (230 V) • Start/stop-toets • Optisch en akoestisch signaal nadat ingestelde tijd is verstreken • Bewaren gegevens > 24 uur • De tijd kan gemakkelijk ingesteld en gewijzigd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 18-01-2005 11:26 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Puch-Maxi
hardware matig is geen optie, het met echt wel software matig zijn :P
anders had ik gewoon een tijdschakelaar gepakt en die ertussen gezet.. maar dit er niet bij

zit nu druk te googlen op TSR maar zonder veel resultaat |:(

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Cyphax

Moderator LNX
Puch-Maxi schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:30:
anders had ik gewoon een tijdschakelaar gepakt en die ertussen gezet.. maar dit er niet bij

Serieus?
http://www.google.nl/sear...ng&btnG=Google+zoeken&lr=
http://tigcc.ticalc.org/tut/tsrclock.html
http://www.webopedia.com/TERM/T/TSR.html

Dit is een programma dat lijkt op crontab in *nix omgevingen:
http://shareware.pcmag.co...id%5D249%5BSiteID%5Dpcmag
Misschien helpt dat je verder. Er zit een behoorlijke handleiding bij zag ik in de gauwigheid.

Saved by the buoyancy of citrus

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20

sus

is druk :+

Puch-Maxi schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:30:

Eehm, DOS zal je pc niet uitzetten, dus je zal toch op de een of andere manier met een tijdschakelaar de stroom van die pc af moeten halen..

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

SuspiciouS schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:16:
[...]
Eehm, DOS zal je pc niet uitzetten, dus je zal toch op de een of andere manier met een tijdschakelaar de stroom van die pc af moeten halen..
Kijkeens bij die links hierboven:
http://elektron.et.tudelft.nl/~witteman/PowerOff.html
Poweroff.exe is an MSDOS program that is able to shutdown the power of the latest ATX powersupplies from the commandline using the APM functionalities supplied by the motherboard BIOS.
Echter tegen vastgelopen software kun je uiteraard niets doen met een software timer onder dos.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Puch-Maxi
Uitzetten wil wel, met atxoff.com , shutdown.exe of wat je wilt maar ik moet dus een proggie hebben die ik als TSR kan laten draaien.. die dus na het opgegeven aantal sec, min, uren de Shutdown.exe etc uitvoerd..

Nu heb ik wat gevonden maar dat is alleen de source code ervan.. die moet ik dan gaan compilen met de code van een APM shutdown tool erbij in.
dus dat word em niet.. :/

Verwijderd

is dit wat [url=bestand]ftp://ftp.sac.sk/pub/sac/utiltask/ptm230.zip[/url]
Het is een bestandje, phantom. Je kan je keystrokes opnemen (bijvoorbeeld shutdown.exe intypen)
en die kan je later afspelen op een tijdstip. Niet echt een timer...
edit
en het is een tsr :)
/edit

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 17:03 ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20

sus

is druk :+

De TS heeft niet gemeld of het een moderne (ATX) computer is of een oudje (AT). Ik ging er min of meer vanuit dat het, omdat hij het heeft over een DOS-computer, een AT is. En die kan je niet uitschakelen, ook niet met dat PowerOff-programma.

• Puch-Maxi
Hallo, ik zeg dat ik die pc wel uitkan zetten met atxxoff.com of shutdown.exe
dit kan alleen maar met ATX voedingen, maar je hebt wel gelijk ik heb dus een ATX

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

(je hebt het hier toch echt over dos, en niet over een DOS omgeving die onder Windows draait he?)

In ieder geval - wat je zoekt is danwel het zelf maken van een TSR (die je bv. aan je timer interrupt hangt en op die manier aftelt), dan wel een multitasker.

Als je zelf geen programmeur bent (en zelfs dan - het maken van TSR's is frustrerend werk imho) - is het gebruik van een multitasker misschien gemakkelijker. Kijk eens ofdat je geen 2e hands copy van DESQView op de kop kan tikken :)

• Puch-Maxi
Ja inderdaad ik heb het over DOS dus niet in een windows omgeving, (daarom vond ik het ook wel stiekem een beetje vreemd dat hij verplaatst werd van NON WOS ---> WOS. omdat DOS geen Windows is natuurlijk)
maar bedankt voor de tip ! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-01-2005 20:16 ]

Pagina: 1