[databeesje] op welke manier info opslaan in kleine progs

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 11:20
Ik zie regelmatig kleine programma's voorbij komen waarin data opgeslagen kan worden. Kan zo niet echt een voorbeeld noemen, maar je weet vast wel wat ik bedoel. Soms zijn die bijv. gekoppeld aan een access-database in de prog-dir, maar vaak ook niet.

Nu vraag ik me af; wat voor database wordt er gebruikt in zo'n programmaatje. Ik kan me niet voorstellen dat de makers van zo'n software zelf een soort van database ontwikkelen om te integreren in zo'n programma?

Ik vraag dit omdat ik wil beginnen met kleine VB.net progsels waar informatie in moet kunnen worden opgeslagen, en om daarbij nou bijv. MSDE te leveren. (Alhoewel: ik meen dat MSDE geintegreerd kan worden?)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 18-01-2005 10:53 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je zou MSDE kunnen gebruiken. Ook Access is een optie. Maar als het slechts gaat om een beperkte hoeveelheid data kun je wellicht volstaan met een XML bestand? XML leent zich uitstekend voor het opslaan van (simpele) data en kan heel makkelijk gebruikt worden in .Net.

Edit:
MSDE kan inderdaad geïntegreerd worden in de installatieprocedure. De vraag is alleen of, wanneer het om beperkte gegevens gaat, MSDE geen overkill zou zijn.
Hoeveel en wat voor data wil je kwijt?

[ Voor 28% gewijzigd door OZ-Gump op 18-01-2005 10:56 ]

My personal website

• whoami
  • Laatst online: 16:06
Mjah, het hangt ervan af welke informatie je wilt opslaan....

Zijn het user-settings, dan ga je dat niet in een DB gaan opslaan; is het pietlullige data die per user afhankelijk is, dan kan het misschien ook wel zonder database (kijk misschien ook eens naar de Isolated Storage functionaliteit in .NET).

https://fgheysels.github.io/

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Als het gaat om settings en kleine dingen dan leent het register zich daar uitstekend voor met Current User en Local Machine keys.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je ook vaak ziet is dat er gewoon zo geprogrammeerd wordt dat er op een bepaalde manier naar een file geschreven wordt, waarbij ge-append (schrijf je dat zo :? ) of overschreven wordt. Dat kan een text file zijn, maar ook een ander type file; dat ligt er maar net aan hoe je je data wilt ordenen en of je een bepaalde filetype-typeherkenning mee wilt geven (headers enzo).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stefke
Het gaat echt om data. XML klinkt wel interessant, nu je het zegt heb ik dat ook al meer gezien (o.a. DC++ slaat alles in XML op dacht ik?)
Ik ken dat nog niet, maar houden we in het achterhoofd :)

• whoami
XML moet je niet zomaar gebruiken omdat het nu populair is ofzo.... XML is imo het best geschikt voor de uitwisseling van data.

Maareh, hoe wil je nu dat er hier iets zinnigs gezegd wordt als je niet zegt welke (soort) data je wil opslaan ? User settings ? config settings ? etc....

• Creepy
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Een losse access database is vrij makkelijk te intergreren. Hetzelfde geld voor Paradox en desnoods DBase tabellen. Er zijn voor de meeste ontwikkelomgevingen wel classes/code te vinden die deze kunnen benaderen zonder het installeren van extra drivers e.d.

Ga je echt losse data opslaan, dan raad ik je XML af. Config settings e.d. zou prima kunnen met XML, maar dat kan bijv. ook prima in een ini file of een willekeurig ander tekst bestand :)

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 18-01-2005 11:25 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:46

Gerco

Professional Newbie

Misschien is sqlite wat voor je, het heeft ook .NET bindings, een kleine footprint en je kunt er gewoon SQL mee praten (is handig als je later een echte db wilt gaan gebruiken). Het werkt zonder server en kan gewoon met je programma meegeleverd worden.

De database sla je gewoon op in isolated storage of een andere user specifieke dir (niet in de program directory iig) en je hebt het gemak van een access database, maar dan zonder access (gratis dus).

[ Voor 9% gewijzigd door Gerco op 18-01-2005 14:18 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Stefke
tnx, zal er es naar kijken :)
whoami schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:22:
XML moet je niet zomaar gebruiken omdat het nu populair is ofzo.... XML is imo het best geschikt voor de uitwisseling van data.

Maareh, hoe wil je nu dat er hier iets zinnigs gezegd wordt als je niet zegt welke (soort) data je wil opslaan ? User settings ? config settings ? etc....
Ik zei dus: het gaan om data

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 18-01-2005 14:37 ]

• sirono
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
ja maar wat voor data? images?
text...

en vooral, hoe groot is het... 1 mb, 10 mb, 1 gig...
dat zijn de dingen die belangrijk zijn bij het kiezen van een opslagmedium...

• Stefke
sirono schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:42:
ja maar wat voor data? images?
text...

en vooral, hoe groot is het... 1 mb, 10 mb, 1 gig...
dat zijn de dingen die belangrijk zijn bij het kiezen van een opslagmedium...
gewoon, tekst, informatie. NIet heel ingewikkeld, maar wel in record/velden vorm.

• Creepy
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

stefijn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:37:
tnx, zal er es naar kijken :)
[...]

Ik zei dus: het gaan om data
En whoami heeft het over UITWISSELING van data m.b.v. XML, niet OPSLAG ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Stefke
Uitwisseling met? De data hoeft alleen maar binnen het prog gebruikt te wordne, niet in een netwerk oid. Records toevoegen, verwijderen, wijzigen etc.

Verwijderd

Gerco schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:17:
Misschien is sqlite wat voor je, het heeft ook .NET bindings, een kleine footprint en je kunt er gewoon SQL mee praten (is handig als je later een echte db wilt gaan gebruiken). Het werkt zonder server en kan gewoon met je programma meegeleverd worden.
Ik heb net even in de FAQ zitten lezen en ben niet echt te spreken over de ranzige implementatie van functionaliteit.

Ik zou je Firebird embedded aanraden.
- Werkt native onder Windows (zonder)
- uitbreidbaar naar volledige client/server zonder aanpassing van code.
- kleine footprint.
- is een volwaardige RDBMS.

• whoami
stefijn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:52:
Uitwisseling met? De data hoeft alleen maar binnen het prog gebruikt te wordne, niet in een netwerk oid. Records toevoegen, verwijderen, wijzigen etc.
Dat zeg ik; XML is eerder bedoeld om data uit te wisselen, niet als opslag-formaat.

Maar die sqlite is wel interessant, 'k ga het ook eens bekijken.

• whoami
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:55:
[...]

Ik heb net even in de FAQ zitten lezen en ben niet echt te spreken over de ranzige implementatie van functionaliteit.

Ik zou je Firebird embedded aanraden.
- Werkt native onder Windows (zonder)
- uitbreidbaar naar volledige client/server zonder aanpassing van code.
- kleine footprint.
- is een volwaardige RDBMS.
Net even snel die FAQ doorgenomen, en sommige dingen doen idd m'n wenkbrauwen fronsen: bv. hoe je een autoinc field moet maken, of die vergelijkingen. :o

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Je zou het ook binair kunnen opslaan (structs in C#/C/C++). Ik weet alleen niet hoe dit in VB.NET geregeld is.

Als je objecten wilt opslaan kun je ze serializen, dan worden ze een binairystream (ofzo) en die kun je dan in een bestand proppen.

Verwijderd

Ik vind die Firebird er veelbelovend uitzien als geïntegreerd mini-databaseje...

Bedankt voor de tip sinaasappelsap!

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:57:
[...]

Net even snel die FAQ doorgenomen, en sommige dingen doen idd m'n wenkbrauwen fronsen: bv. hoe je een autoinc field moet maken, of die vergelijkingen. :o
en dat je strings mag opslaan in een int veld dan..
"It's not a bug, it's a feature... heeeerlijk..."

• whoami
eghie schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:48:
Je zou het ook binair kunnen opslaan (structs in C#/C/C++). Ik weet alleen niet hoe dit in VB.NET geregeld is.
Hetzelfde zoals in C#; je kan de Serialization infrastructure hiervoor gebruiken.
Maak je object serializable en gebruik de Binary of de Soap Formatter.

Pagina: 1