Toon posts:

Pci express, evolutie of geldklopperij?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben wel benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp, het is namelijk zo dat je als je op dit moment een nieuw moederbord of compleet nieuwe(pre build) pc koopt er bij 9-10 zeker voor amd nog een agp 8x slot op het bord zit ipv een pci express x16.... helaas zie ik net tussen het nieuws dat de nieuwe x850 van sapphire en powercolor er alleen in pci expres variant zijn, wat natuurlijk een domper is voor de mensen met een agp slot ,98% van alle pc gebruikers..

wanneer verwachten jullie dat de fabricanten de overstap maken naar 100% pci express en hoe lang het dus duurt voordat je geen agp kaart meer kan kopen... :( >:)

Ik vind het een beetje onzin in iedergeval omdat de bandbreedte van agp 8x nog maar voor de helft op zijn max gebruikt word....

wat denken jullie.... 8)7

• PeNGuiN
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 06:24

PeNGuiN

't Is Wat...

PCI Express is een prima uitvinding:

- Zoveel bandbreedte beschikbaar, dat gebruik van 'gewoon' geheugen als videogeheugen een serieus alternatief begint te worden (denk aan de voordelen bij laptops)
- Meerdere videokaarten in één systeem wordt eenvoudig. Je kunt maar één AGP-slot in je computer hebben, en dus maar één kaart.
- Alle PCI-E insteekkaarten kunnen werken in alle typen PCI-E sloten (x1/x2/x4/x8/x16/enz.). Vergelijk met de problemen rond AGP voltages en snelheden die nog steeds wel eens de kop op steken.

[ Voor 4% gewijzigd door PeNGuiN op 18-01-2005 10:20 ]

Dr. Phil himself!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er was ooit eens de ISA-tijdperk, de 8bit-variant haalde 8MB/s en 16bit-variant 16MB/s.

Daarna zocht men een oplossing voor de bandbreedteproblemen, microchannel en EISA waren veel te duur. Voor de gewone mens was er Vesa Local Bus (verlengde ISA => 32bit & 33 / 40 MHz geklokt) en PCI 32bit & 33MHz (133MB/s).

PCI heeft door de macht van Intel (Intel-chipsets ondersteunen geen Vesa Local Bus) gewonnen, maar de 133MB/s is niet genoeg. Zodat men ook 64bit-varianten en 66MHz-varianten maakt, deze kunnen tot max 533MB/s halen. Meer bit zorgt voor meer parallelle banen op het moederbord en hoger klokken bij veel parallelle banen zorgt ervoor dat het storingsgevoeliger is => kost veel geld om het werkend te krijgen.

PCI-X is het uitrekken van PCI, 100 & 133MHz varianten, maar de hoge kloksnelheden in combinatie met zoveel parallelle banen zorgen ervoor dat ze erg duur zijn.

PCI-Express is hoog klokken op 1 serieel baantje. Zodat je met 1 draadje 250MB/s full-duplex haalt, dus vergelijkbaar met 64bit 66MHz dure server-PCI. Is dat niet snel genoeg, dan 2x slotje door 2 banen te combineren (500MB/s full-duplex). Voor echt zware RAID-controllers is 4x slotje met 4 banen nodig (1000MB/s full-duplex). De PCI-Express-slotjes worden aan een soort switch aangesloten, dus elk slotje heeft private bandbreedte.

Dus PCI-Express is geen grafische kaarten poort standaard, wel de vervanger van PCI en must-have voor een tweaker die wilt genieten van serieuze Gigabit, serieuze RAID,...
Want een Gigabit-kaart overbelast direct je PCI-bus, dan spreken we nog niet van de serieuze RAID-kaarten.

Ik zit te wachten op de 2de generatie PCI-Express-chipsets voor AMD Athlon64, deze hebben meer PCI-Express slotjes. Want er is geen alternatief, tenzij als je een Tyan server-mobo met PCI-X van 500 euro koopt met bijhorende Opteron en Registrered ECC ram (duur spul).

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 18-01-2005 10:45 ]

• Sinjin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 13:44
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:16:wanneer verwachten jullie dat de fabricanten de overstap maken naar 100% pci express en hoe lang het dus duurt voordat je geen agp kaart meer kan kopen... :( >:)
7
voorlopig blijft agp 8x nog wel beschikbaar, net zoals er nog wel lager agp kaarten zijn.

en over het upgraden, tja zo zal het altijd blijven in de computers. volgend jaar weer een nieuwe socket (1207) kunnen we gelijk ook weer de cpu en het geheugen doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Sinjin op 18-01-2005 10:47 ]

12 van de 7 mensen hebben leesproblemen

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg er in iedergeval een bult van , hebt vandaag het allenieuwste, kondigen ze morgen doodleuk een nieuwe standaard aan 8)7 :? :(

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 18:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:51:
ik krijg er in iedergeval een bult van , hebt vandaag het allenieuwste, kondigen ze morgen doodleuk een nieuwe standaard aan 8)7 :? :(
Das toch niets nieuws? Je weet dat - zeker met videokaarten- de PC evolutie niet stil staat. Maar als je nu iets goeds hebt, dan kan je daar toch prima mee werken?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:51:
PCI heeft 10 jaar uitgehouden, PCI-Express gaat minstens 5 jaar moeten uithouden. PCI-Express volkrijgen is niet gemakkelijk, PCI-Express 16x haalt 4000MB/s full-duplex, dat is vergelijkbaar met AGP 32x, terwijl we een AGP 8x nog eens niet volkrijgen.

Verwijderd

Ik vindt het een goede zaak dat er dus een constante evolitie is , Het kan imho altijd beter stabieler en sneller.
Als we dan ooit op het snelste punt zouden komen en het stabielste dan is er voor mij geen uitdaging meer aan in ieder geval, en ik denk dat menig tweaker er ook zo over denkt, ofwel pci express komt nu in, misschien is het over 5 jaar weer oude trage meuk ,

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:01:
Ik vindt het een goede zaak dat er dus een constante evolitie is , Het kan imho altijd beter stabieler en sneller.
Als we dan ooit op het snelste punt zouden komen en het stabielste dan is er voor mij geen uitdaging meer aan in ieder geval, en ik denk dat menig tweaker er ook zo over denkt, ofwel pci express komt nu in, misschien is het over 5 jaar weer oude trage meuk ,
Juist het snelste is het probleem, hoe sneller we gaan, hoe moeilijker het is om nog sneller te gaan. Daarom zal PCI-Express minstens 5 jaar mee moeten gaan. De overklokkers konden vroeger gemakkelijk 100% tot 300% overklokken met luchtkoeling of zelfs zonder koeling. Tegenwoordig is het wat moeilijker.

Verwijderd

@rapture

Helemaal met je eens , maar dat is dan toch weer de uitdaging imho. :P
Alleen jammer dat de nieuwste generatie onderdelen altijd zo enorm duur is , terwijl het een half jaar later een stuk beter te betalen is voor de gem. mens :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Mja, afgelopen weekend nog systeem samengesteld:

Gigabyte Socket754 mobo met VIA :r chipset
2x512MB DDR SDRAM
Athlon XP 3000+
Geforce 6600GT AGP

kom ik in de winkel:
"Wilt u niet liever een socket939 bord? dan kunt u dual channel geheugen gebruiken"

Wat het mobo en de CPU meer kostten, kostte de PCI-E videokaart zowat minder. Zat amper prijsverschil tussen dezelfde set in Socket939 met een Nforce4 en bovenstaande setje.

Tegenwoordige grafische chips komen op de markt in native PCI-E en worden met een AGP convertorchip op een AGP plank gepropt, dit moet dan 30 euro extra kosten.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Daarom zit ik nog ff door te bijten op een Centrino-laptop met GeForce 420 go (GeForce 2 GTS niveau). Volgend jaar een gamer-laptop kopen of een stevige desktop met workstation performance (dankzij PCI-Express).

Verwijderd

Topicstarter
ja maar wat voor vid kaart heb je dan ... een prulle x300 bijvoorbeeld... das te vergelijken met een radeon 9200 niet echt om te gamen dus.... en ja ik vind het ookwel goed dat er veel evolutie is alleen het is zo moeilijk om te kiezen tegenwoordig,, amd of intel sempron of athlon s754 of 939 dan vid kaar agp of pci e ---- soort ram geheugen.... pc 400 533 ddr2 of wat volgt..

Je word zowat gek tegenwoordig met al die verschillende standaarden die door elkaar heen lopen... ik vind dat ze daar maar een wat aan moeten doen en gewoon 1 standaard per "familie"van een product --- op videokaarten na dan -----

:? 8)7

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Het is wachten op een chipset die meer dan 32 banen pci-express ondersteund.

2 stuk van 16x pci-e is leuk, maar het wordt pas echt leuk bij 40 banen.

Heb ik zeker 2 stuk van 16x nodig voor een leuke sli opstelling + 8 voor een goede sata-raid kaart.

En mogelijk nog een voor audio en lan. Aangezien deze vaak al in de chipset zijn verwerkt denk ik dat je deze in de toekomst niet meer los gaat zien.

Het is nu zo dat 16x pci-express overkill is voor een videokaart, maar het is in iedergeval goed schaalbaar in de toekomst.

Utopia:

Moederbord met 6 maal 16x pci-express sloten. Mocht de chipset bijvoorbeeld maar 32 of 64 banen ondersteunen dat kun je softwarematig aangeven welk slot hoeveel banen mag gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Zware Unit op 18-01-2005 11:34 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij SLI word het 16x slot toch verdeelt in 2x8x ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij niet hoor ,maar ik kan er ook naast zitten ,, toch vind ik het erg jammer dat de x850 alleen nog maar uit is voor pci express:(

weet 1 van jullie of dat deze ook word uitgebracht in agp variant?? :9~

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
sapphire schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:37:
Bij SLI word het 16x slot toch verdeelt in 2x8x ?
Jup. Maar dat is (nog) niet erg gezien de maximale bandbreedte ook met 2 ATI X850XT PE's nog niet volledig benut wordt.

Maargoed, Rapture heeft inmiddels wel perfect duidelijk gemaakt waarom PCI-Express geen geldklopperij is maar een nuttige uitvinding.

[ Voor 22% gewijzigd door Yokozuna op 18-01-2005 12:51 ]

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
Er zijn nog altijd PCI grafische kaarten verkrijgbaar, dus waarom zouden er binnen dit en een paar jaar geen AGP kaarten meer zijn? Als is het maar voor de vervanging van ter ziele gegane exemplaren...

Als TS niet mee wil evolueren (dat blijkt toch uit zijn post?) hoeft hij dat niet te doen. Natuurlijk zal je dan jezelf tevreden moeten stellen met low-end spul (welke tweaker wil nu nog een PCI grafische kaart?)

Als je dan toch altijd het beste en het snelste wil, ja dan ben je sowieso gebonden aan het kopen van nieuw spul om de zoveel tijd...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PeNGuiN schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:20:
- Meerdere videokaarten in één systeem wordt eenvoudig. Je kunt maar één AGP-slot in je computer hebben, en dus maar één kaart.
Dan vraag ik me serieus af, wáárom er maar 1 AGP-slot in een mobo zit. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het ontwerp en zo. Want volgens mij is het denk ik wel mogelijk, om 2 AGP-poorten in een moederbord te maken, en ook 2 AGP-'poorten' in de chipset. En als dat niet kan, dan vraag ik me af waarom dat dat dan niet kan...

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:52
rapture schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:42:
......

Ik zit te wachten op de 2de generatie PCI-Express-chipsets voor AMD Athlon64, deze hebben meer PCI-Express slotjes. Want er is geen alternatief, tenzij als je een Tyan server-mobo met PCI-X van 500 euro koopt met bijhorende Opteron en Registrered ECC ram (duur spul).
Wanneer zou die 2de generatie moeten komen? :P

Verwijderd

Maar als je niet wilt mee evolueren kun je je ook afvragen of je wel van PIII naar PIV wilde gaan. Het is allebei een processor, kan hetzelfde, alleen beter. Zelfde verhaal dus als AGP en PCI-E. Je staat voor het zelfde dilemma als de mensen die des tijds een pc kochten. Ga ik voor het betere maar duurdere PIV, of voor het goedkopere maar slechter toekomstbeeld PIII

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 18:06

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:29:
volgens mij niet hoor ,maar ik kan er ook naast zitten ,, toch vind ik het erg jammer dat de x850 alleen nog maar uit is voor pci express:(

weet 1 van jullie of dat deze ook word uitgebracht in agp variant?? :9~
uit de review van T.net:
De Radeon X850 XT PE zal voorlopig alleen verkrijgbaar zijn als PCI Express-kaart, evenals de andere kaarten in de X850-familie. AGP-versies van de kaarten komen binnenkort nog in de winkels, dit zal pas veranderen wanneer ATi's PCI Express-naar-AGP bridgechip op de markt zal verschijnen.
gewoon ff geduld hebben dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 18-01-2005 12:57 ]

Logius | Somda | Twitter

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:56:
Maar als je niet wilt mee evolueren kun je je ook afvragen of je wel van PIII naar PIV wilde gaan. Het is allebei een processor, kan hetzelfde, alleen beter. Zelfde verhaal dus als AGP en PCI-E. Je staat voor het zelfde dilemma als de mensen die des tijds een pc kochten. Ga ik voor het betere maar duurdere PIV, of voor het goedkopere maar slechter toekomstbeeld PIII
Waarom overstappen, op een nieuwe techniek, als het oudere nog niet optimaal gebruikt word? ;)

Kan je beter eerst AGP helemaal zo maken, dat het de AGP 8x bandbreedte helemaal benut... In plaats van overstappen op een totaal nieuwe techniek...

Want ik weet zeker, als AGP 8x volledig benut word, dat het best dicht bij een SLI-opstelling kan komen...

Verwijderd

Topicstarter
thnx sleutel man :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

M@rijn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:55:
[...]

Wanneer zou die 2de generatie moeten komen? :P
Moederborden met meer PCI-Express banen, zodat er betere configs zijn dan 1 16x poort en paar 1x poortjes. Ik heb interesse in bordjes met paar 4x poortjes voor Gigabit- en RAID-kaarten.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Precies.

Hierdoor is het dan goed mogelijk om een goedkoop desktopbord in een server te gebruiken.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-07 18:06

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

misschien kunnen die 4x aansluitingkjes in de toekomst ook geleverd worden door een nieuwe southbridge (die levert nu al vaak 2 of 3 PCIe 1x sloten)

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
http://www.tweakers.net/nieuws/35817

toch mooi dat ze die uitbrengen:D wel jammer dat dit een van de laatste agp kaarten is in het high end deel ... lijkt me toch dat ati hiermee een beetje zijn eigen ramen aan het in gooien is ... door alleen nog maar voor pciE te gaan produceren... volgens mij heeft 99% van iedereen nog een agp slot niet dan... maarja het zal wel evolutie heten 8)7 :X B)

• M@rijn
  • Laatst online: 21:52
rapture schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:00:
[...]

Moederborden met meer PCI-Express banen, zodat er betere configs zijn dan 1 16x poort en paar 1x poortjes. Ik heb interesse in bordjes met paar 4x poortjes voor Gigabit- en RAID-kaarten.
ik ook, maar in dec. komt mijn nieuwe pc al/pas.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
maar om nog ff een duidelijk voordeel aan te stippen: je kunt dus 2 (=twee) videokaarten samen tegelijk laten rekenen.,.. volgens mij moet juist daar het voordeel gezocht worden en niet zozeer in het aantal mb dat per sec door de bus vliegt.
Dit is volgens mij HET voordeel boven agp

http://specs.tweak.to/12504

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

autodidact schreef op woensdag 27 april 2005 @ 16:58:
maar om nog ff een duidelijk voordeel aan te stippen: je kunt dus 2 (=twee) videokaarten samen tegelijk laten rekenen.,.. volgens mij moet juist daar het voordeel gezocht worden en niet zozeer in het aantal mb dat per sec door de bus vliegt.
Dit is volgens mij HET voordeel boven agp
PCI-Express is niet alleen snelheidsverbetering voor je grafische kaarten. Het is de "verlossing van de PCI", na 10 jaar wachten is de verlossing naarbij (het klinkt bijna als een 1 of ander profeet), eindelijk worden we verlost van de PCI-bus.

De PCI-bus is 133MB/s half-duplex (hub-achtig structuur) delen over alle PCI-kaarten, in praktijk is het maar 100MB/s delen over de PCI-kaarten. Je ziet al wat er gaat gebeuren als je Gigabitnetwerkkaartje gaat combineren met een RAID-controller. De harddisk sturen data tegen 50MB/s naar de ram en vanuit de ram gaat de data tegen 50MB/s naar de gigabitnetwerkkaart.

PCI-Express brengt full-duplex switched verbindingen naar de kaarten. 1x slotje haalt al 250MB/s in beide richting, het is dus even snel als de hele PCI-server-bus 64bit 66MHz. Met andere woorden PCI-Express brengt server-I/O-performance in onze desktops.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
rapture schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:08:
[...]

Met andere woorden PCI-Express brengt server-I/O-performance in onze desktops.
Aangezien het nog steeds alleen de videokaart s die veel bandbreedte nodig heeft is PCIe alleen maar een voorbereiding op de toekomst, aangezien slechts een kleine groep enthousiastelingen is die een RAID-array e/o Gbit LAN hebben. Er is nog steeds geen HDTV of Gbit internet (zoals in Taiwan ;) ) waarmee je al die bandbreedte ook echt kunt benutten...

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-04-2005 18:32 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:08:
[...]
PCI-Express is niet alleen snelheidsverbetering voor je grafische kaarten. Het is de "verlossing van de PCI", na 10 jaar wachten is de verlossing naarbij (het klinkt bijna als een 1 of ander profeet), eindelijk worden we verlost van de PCI-bus.
Je bent nog in de ban van de komst van de nieuwe paus of zo. Het is domweg een volgende stap in een voortdurend evolutieproces. De PCI bus had en heeft zeker zijn nut, het is zeker niet de ultieme verzoeking zoals jij die omschijft.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
PCI-Express is hoog klokken op 1 serieel baantje. Zodat je met 1 draadje 250MB/s full-duplex haalt
2 banen, anders is het half duplex.
PCI express is gewoon goedkoper.dan PCI+AGP op een mobo.
Voor AGP alleen al heb je 32 banen nodig naar de northbridge en cpu(voor fast writes). Bij pci express zijn dat er 2 per pci express lane, idd nog steeds 32 voor 16x, maar de pci sloten worden vervangen door 1x of max 4x, dus 2 of 8 banen, wat de printplaatkost verlaagd.
Ik heb het hier enkel over de dataoverdracht banen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

GJ-tje schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:59:
[...]
Waarom overstappen, op een nieuwe techniek, als het oudere nog niet optimaal gebruikt word? ;)

Kan je beter eerst AGP helemaal zo maken, dat het de AGP 8x bandbreedte helemaal benut... In plaats van overstappen op een totaal nieuwe techniek...

Want ik weet zeker, als AGP 8x volledig benut word, dat het best dicht bij een SLI-opstelling kan komen...
Waarom? Omdat je niet moet wachten tot ie optimaal gebruikt wordt, want dan ben je sowieso te laat. Nu is het een mooie oplossing in 1: Snellere vervanger voor je gewone PCI sloten en tegelijk heb je er snellere poorten voor je videokaart(en). Upgraden komt bij de meeste mensen toch niets van terecht. De meeste mensen kopen toch altijd een compleet nieuw systeem en zelfs de upgradende tweaker heeft er maar maximaal 1 keer last van. AGP kaarten zijn voorlopig nog wel in de handel trouwens :)

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ook wel een mooie ontwikkeling;
The Universal PCI Express technology offers utilization flexibility of the Southbridge PCI Express interface. It enables users to plug in an additional PCI Express graphics card to set up a dual graphics card platform on a single motherboard. ASUS’ own smart quick switch further detects how users installed their PCI Express devices, and intelligently reroutes the PCI Express lanes for optimized bandwidth allocation.
^ asus met een ICH7R.

Aunt bunny is coming to get me!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

wat ik zo snel in deze thread gelezen heb is dat nog iemand iets heeft gezegt over de stroom toevoer. dat is volgens mij op dit moment de enige reden dat videokaart makers overstappen naar pci-e. het kan als ik goed heb veel meer wattage vervoeren naar de videokaarten wat ze tegenwoordig echt nodig hebbe.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
gakkethijs schreef op donderdag 28 april 2005 @ 00:24:
wat ik zo snel in deze thread gelezen heb is dat nog iemand iets heeft gezegt over de stroom toevoer. dat is volgens mij op dit moment de enige reden dat videokaart makers overstappen naar pci-e. het kan als ik goed heb veel meer wattage vervoeren naar de videokaarten wat ze tegenwoordig echt nodig hebbe.
goed punt, maar dat is toch redelijk simpel op te lossen door een auxiliary stroom kabeltje in je kaart te pluggen?
kijk ik probeer pci-e nie underaus te halen, ik probeer alleen het speerpunt van een snellere bus te verplaatsen naar meer gereken op 1 moment... die bus halen we met agp 4x niet eens.,,, dus waar gaat dat over (als je gamed he,,,)
als 2 videokaarten saampjes vrolijk rekenen, kun je toch theoretisch gewoon lekker het dubbele aantal frames/sec halen, of draai ik nou door 8)7 8)7

http://specs.tweak.to/12504

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
autodidact schreef op donderdag 28 april 2005 @ 01:08:
[...]

als 2 videokaarten saampjes vrolijk rekenen, kun je toch theoretisch gewoon lekker het dubbele aantal frames/sec halen, of draai ik nou door 8)7 8)7
In theorie heb je natuurlijk gelijk, maar het laten samenwerken van de twee karten kost ook "moeite"; maw er is overhead waardoor je niet de volledige 200% haalt.
Daarnaast zijn er nog andere bottlenecks dan de grafische kaart(en) alleen. Mag je nog tien kaarten installeren, als je cpu, ram, hard disk of whatever niet meekan ben je toch beperkt!

Verwijderd

wat betreft het feit dat er morgen al weer nieuwe videokaarten uit zijn terwijl je er vandaag 1 hebt gekocht; doe net als ik TREK JE ER NIX VAN AAN.

Heel simpel als jij er lekker mee kan werken of gamen moet je helemaal nix aantrekken van wat de industry zegt wat je moet doen.
Het blijkt namelijk (heb ik zelf ontdekt) dat die vraag naar de nieuwste hardware vooral kunstmatig is opgebouwd (omdat iedereen zegt en vind dat je de nieuwste hardware moet hebben en vooral de fabrikanten) en dat je makkelijk een behoorlijk aantal jaren met je hardware kan doen, de enige belemmering die er is is of het voldoende is voor wat jij er mee doet ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een andere perspectief:

Ik heb voor een vriend van me met Tom's VGA charts IV (AGP) en V (PCI) en de Pricewatch in de hand gekeken naar wat de beste VGA oplossing was voor +-EUR 100. Aangezien het gaat om een volledig nieuw systeem stond niet van tevoren vast of het AGP of PCI-E moest worden.

Voor EUR 100 heb je met AGP kaarten als de Radeon 9600 Pro, een GFFX5700LE of hier en daar een overjarige GF4Ti4600. Deze kaarten zijn voor mensen die niet EUR 200+ over hebben voor VGA prima, maar je moet niet op 1024x768 FSAA aan willen zetten.

Qua PCIE heb je echter een Gf6600 of een X700LE voor dat geld. Een 6600 maakt volledig gehakt van de bovengenoemde AGP kaarten, sterker nog, het is vergelijkbaar met AGP kaarten van minstens EUR 150.

Die relatieve besparing van EUR 50 maakt de (iets) hogere prijzen van PCI-e mobo's meer dan goed.

Als je op dit moment nieuw koopt is PCI-e niet alleen 'future proof' maar gewoon financieel zinnig.

Kanttekening is trouwens ook dat ik persoonlijk mensen die EUR 400 voor een videokaart neertellen en dan zorgen maken dat ze dat niet een jaar later op zelfde moederbord weer voor EUR 400 een ander videokaart kunnen prikken volstrekt voor gek verklaar :+ - als je geld genoeg hebt om EUR 400 per jaar aan VGA uit te geven is een nieuw moederbord voor EUR 100 bijna verwaarloosbaar - en een nieuw moederbord kan ook behoorlijk performanceverbeterend werken (in UT2k3 is bij exact dezelfde CPU en RAM het verschil tussen de slechtste en beste SoA moederborden bijna 50% :o )

* dion_b heeft trouwens aan huidig moederbord (nF2-geval) en VGA (Radeon7000) bij elkaar EUR 25 uitgegeven en gaat VGA vandaag upgraden met iets (Gf2MX) uit grabbelton voor EUR 1.50 upgraden - ben gewoon een pauper :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1