Toon posts:

Database keuze ASP.NET

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mijn adviseren wat betreft de keuze van de database. Ik ga namelijk een webapplicatie ontwikkelen in ASP.NET.
Wat zijn nou de voordelen en nadelen van de verschillende DB's? Ik zelf heb alleen ervaring met MYSQL icm PHP.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Advies hierover is altijd persoonlijk. Ieder heeft voorkeuren voor bepaalde databases. In combinatie met ASP.Net ga ik voor Microsoft SQL Server. Maar er zullen vast andere mensen zijn die daar anders over denken ...

My personal website

Verwijderd

Je geeft wel erg weinig info, en van enig initiatief zie ik ook niet echt veel.

Wat zijn je opties? Wat is je budget?

Databases genoeg, en ze zijn praktisch allemaal wel te gebruiken. Oracle, MS SQL, Interbase, MySQL, enz, enz.

Als je al ervaring hebt met MySQL, is het misschien handig daarop verder te gaan.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Elke database heeft z'n voor en z'n nadelen.

Brenb: wat heb je al aan vooronderzoek gedaan? Heb je al naar databases gekeken? Wat zijn voor jou de voor en nadelen van de db's die je al hebt bekeken. Welke eisen stel jij aan je DB? Heb je een budget om een database ala oracle of MS SQL server aan te schaffen?

Lees: need way more input! :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:06
van MSSQL2000 heb je een gratis evaluatie versie. Die kan je 180 dagen proberen.
Wat je ook kan doen is MSDE installeren. MSDE is een gratis gelimiteerde (10 connecties max dacht ik?) versie van MSSQL. Je kan dan de enterprise tools van MSSQL2000 installeren om die MSDE database te benaderen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet eerst bepalen welke eisen je aan de database stelt, dit is belangrijker dan de combinatie met de programmeertaal.

Dus, welke eisen stel je allemaal aan de database (gratis, opensource, ondersteuning transacites, stored procs etc.).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 16:59
Volgens mij kun je ook een Access database benaderen.

Wat heb je nodig? Wat wil je ermee kunnen? Hoeveel connecties? Commercieel? Gratis?

let the past be the past.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ramon de Jesus schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:04:
van MSSQL2000 heb je een gratis evaluatie versie. Die kan je 180 dagen proberen.
Wat je ook kan doen is MSDE installeren. MSDE is een gratis gelimiteerde (10 connecties max dacht ik?) versie van MSSQL. Je kan dan de enterprise tools van MSSQL2000 installeren om die MSDE database te benaderen.
Vroeger was de MSDE maar goed voor ongeveer 4 gelijktijdige gebruikers. Tegenwoordig is de gratis downloadbare versie van MSDE geloof ik goed voor 20 gelijktijdige gebruikers. Wat betreft de enterprise tools: als je de CD van SQL Server hebt, waarom zou je dan de MSDE gebruiken? ;)
Er is bij Microsoft ook een gratis manager te downloaden voor MSDE. Da's een webbased tooltje.

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Opzich wordt ik volledig vrijgelaten welke DB ik kies. Het is namelijk een afstudeeropdracht.
Ik dien wel te beargumenteren waarom ik welke DB de voorkeur geef. Mysql heb ik dan wel ervaring mee, maar om nou de makkelijkste weg te kiezen. Tevens heeft mysql ook wel wat nadelen. Referentiele integriteit etc, alhoewel de nieuwere versie verbetering beloofd.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
MySQL is geen databank;

als je de volledige vrijheid hebt, zou ik ws voor SQL Server gaan.
Waarom: als die stage in ASP.NET is, zal het bedrijf ws wel SQL Server ook hebben; wellicht heeft men in het bedrijf mensen zitten die al aardig wat ervaring hebben met SQL Server en die je kunnen helpen, is het beheersbaarder voor het bedrijf als het bedrijf al met SQL Server werkt (en bv. nog niet met andere DB's; stel dat alle DB's SQL Server zijn in het bedrijf, dan zou het dom zijn om plots nog eens een Oracle ofzo erbij te nemen).
Daarbij is er ook veel documentatie te vinden over ASP.NET icm SQL Server, is SQL Server een volwaardige DB (in tegenstelling tot MySQL), etc...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
@creepy
ja, het budget is geen probleem, de applicatie word door het ICT bedrijf waar ik stage loop in gebruik genomen. MS SQL server hebben ze al tot hun beschikking, alleen de meeste applicaties draaien daar op mysql.Er is dus nog niet zoveel ervaring met ms sql.

Nog wat applicatie info:
-In de toekomst is het mogelijk dat de site behoorlijk wat bezoekers kan gaan krijgen, dus ook veel connecties.
-De database bestaat ongeveer uit een stuk of 20 tabellen.
-Integriteit/consistentie van gegevens heeft hoge prioriteit. ( klant accounts, commerciel gebruik van site)

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:17:

-Integriteit/consistentie van gegevens heeft hoge prioriteit. ( klant accounts, commerciel gebruik van site)
Dan valt in prinicpe MySQL af (op de laatste versies na misschien) wegens het ontbreken van referentiele integriteit en transacties, Als je toch al beschikking hetb over SQL Server zou ik daar mooi voor kiezen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:17:
Nog wat applicatie info:
-In de toekomst is het mogelijk dat de site behoorlijk wat bezoekers kan gaan krijgen, dus ook veel connecties.
-De database bestaat ongeveer uit een stuk of 20 tabellen.
Elke (R)DBMS zou dit aan moeten kunnen.
En hoe ga je dat afdwingen? MySQL kan bijv. niet relaties afdwingen. De meeste andere DBMS'en wel. En als MS SQL server al op je stage bedrijf draait lijkt dat me een logische keuze omdat het ook aan al je wensen lijkt te voldoen.

Maar ik verdenk je ervan dat je hier maar advies komt vragen i.p.v. zelf eerst op onderzoek uit te gaan. Ik mis nog steeds de info die JIJ al verzameld hebt. Zeker als je op stage bent wordt je wel geacht dit soort zaken zelf uit te kunnen zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 18-01-2005 10:25 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:06
Opzich maakt het geen bal uit welke DB je gebruikt als je gebruikt maakt van de laatste Data Access Application Block 3.nogwat

Database onderstuening is pluggable. Je hebt 1 dataprovider waar je tegen aan programmeert, en deze zet het dan weer om naar database specifieke provider.

op GotDotNet staat meer info hierover

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zeker als je op stage bent wordt je wel geacht dit soort zaken zelf uit te kunnen zoeken.
Daar komt natuurlijk bij dat je een onderbouwde reden moet hebben voor je keuze voor je database. En ik denk niet dat je die hier gaat vinden. Tenminste niet een die je zo over kunt nemen in je verslag... Die zul je toch echt zelf moeten formuleren.

My personal website

• Daventry
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04-2025
Creepy schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:24:
En hoe ga je dat afdwingen? MySQL kan bijv. niet relaties afdwingen. De meeste andere DBMS'en wel.
Kan dat niet door een vrij recente versie + innoDB tabellen te gebruiken :S ?

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:44
Je meot zo & zo geen access gaan gebruiken. Dat vraagt gewoon om problemen. Ik persoonlijk gebruik altijd mysql, aangezien dat stukken lekkerder werkt dan MSSQL. Ook is het gratis.

Als je per se relaties wilt moet je naar postgres kijken, al weet ik niet hoe goed dat werkt met .net.

• whoami
Darius schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:30:
Je meot zo & zo geen access gaan gebruiken. Dat vraagt gewoon om problemen. Ik persoonlijk gebruik altijd mysql, aangezien dat stukken lekkerder werkt dan MSSQL. Ook is het gratis.
Mjah, dat het lekkerder werkt, dat is subjectief he.
MSDE is trouwens ook gratis, en je MSDE database is zo te pluggen in een MS SQL Server en dan heb je die beperkingen niet....
Trouwens, kosten zijn geen issue aangezien SQL Server al in het bedrijf aanwezig is.

• P_de_B
  • Niet online
Darius schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:30:

Als je per se relaties wilt moet je naar postgres kijken, al weet ik niet hoe goed dat werkt met .net.
Onzin.

Access werkt prima voor kleinere sites. Grote, grote onzin dat het niet goed zou werken.

Daarnaast is "MySQL werkt veel lekkerder" natuurlijk een onzin argument. Waarom werkt het dan veel lekkerder?

offtopic:
het is sowieso

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Elke (R)DBMS zou dit aan moeten kunnen.

[...]

En hoe ga je dat afdwingen? MySQL kan bijv. niet relaties afdwingen. De meeste andere DBMS'en wel. En als MS SQL server al op je stage bedrijf draait lijkt dat me een logische keuze omdat het ook aan al je wensen lijkt te voldoen.

Maar ik verdenk je ervan dat je hier maar advies komt vragen i.p.v. zelf eerst op onderzoek uit te gaan. Ik mis nog steeds de info die JIJ al verzameld hebt. Zeker als je op stage bent wordt je wel geacht dit soort zaken zelf uit te kunnen zoeken.
Ooh neehoor creepy, dat kan zo lijken maar dat is niet zo. Ik weet maar al te goed wat mysql kan en niet kan. Ik ben daar al meerdere keren tegen aangelopen. Mysql kan referentiele integriteit inderdaad niet afdwingen, alhoewel icm innodb wel wat beter. Alleen wordt het dan weer een stuk lastiger. Daarnaast ondersteund het nog geen subselects, alleen de nieuwere versie. Maar dat is dus ook een groot nadeel. MS SQL ondersteund de bovenstaande zaken allemaal wel.

Alleen ik wou graag een klankbord door ook hier advies te vragen. Wellicht had ik dan nog meer nuttige zaken te weten te komen.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

zo & zo? Ik neem aan dat je sowieso bedoelt. ;) Verder zorgt het gebruik van Access niet in alle gevallen voor problemen. In dit specifieke geval zou ik het echter inderdaad niet aanraden.
Wat betreft het 'lekkerder werken' van MySQL: daar ben ik het niet met je eens, maar zoals ik in mijn eerste post al aangaf: dat is geheel persoonlijk. Ik ben echter wel van mening dat je met alle extra functies die MS SQL biedt (zoals bijvoorbeeld Stored Procedures) makkelijker en flexibeler kunt werken dan met MySQL.

My personal website

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

MySQL kan bijv. niet relaties afdwingen.
MySQL ondersteunt vanaf versie 4 Foreign Key's, hiermee kun je relaties toch afdwingen? Of begrijp ik je verkeerd?

• whoami
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:33:
[...]

Ooh neehoor creepy, dat kan zo lijken maar dat is niet zo. Ik weet maar al te goed wat mysql kan en niet kan.
Toch heeft Creepy gelijk. Ieder DBMS moet dat aankunnen, mits je applicatie goed gedesigned en ontwikkeld is....
Als je DBMS dat niet aankan, dan is het hoogstwaarschijnlijk te wijten omdat je
a) ofwel een slecht datamodel hebt gekozen
b) ofwel een slecht applicatie-ontwerp gemaakt hebt
c) je niet netjes geprogrammeerd hebt (sluiten van connecties als deze niet meer nodig zijn, etc...)
Ik ben daar al meerdere keren tegen aangelopen. Mysql kan referentiele integriteit inderdaad niet afdwingen, alhoewel icm innodb wel wat beter. Alleen wordt het dan weer een stuk lastiger. Daarnaast ondersteund het nog geen subselects, alleen de nieuwere versie. Maar dat is dus ook een groot nadeel. MS SQL ondersteund de bovenstaande zaken allemaal wel.
Idd, maar deze zaken hebben niets te maken met het wel of niet aankunnen van x - aantal bezoekers en x - aantal records / tabellen ?
GoT draait bv op MySQL, GoT heeft iets van een 15.000 actieve bezoekers dacht ik, en de DB bevat redelijk wat records...

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:44
P_de_B schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:33:
[...]

Onzin.

Access werkt prima voor kleinere sites. Grote, grote onzin dat het niet goed zou werken.

Daarnaast is "MySQL werkt veel lekkerder" natuurlijk een onzin argument. Waarom werkt het dan veel lekkerder?

offtopic:
het is sowieso
Dat is dus geen onzin. Ik heb al (gedwongen) vele sites/apps moeten maken met access, en het eindigt altijd in tranen. Vergeleken met een echte SQL server heb je veel minder opties wat betreft SQL, en zodra je site een beetje groeit gaat ie gauw op zijn bek. Er bestaan gewoon veel betere open source oplossingen voor en ik kan geen enkel reden bedenken om vandaag de dag met de tekort komingen van access te leven.

MySQL vind ik heerlijk omdat het zich gedraagt en aan de standaarden houdt. Ook is de documentatie ervoor een stuk overzichtelijker dan de MSSQL documentatie. Enige (best wel grote eigenlijk) minpunt is dat het nog geen relaties ondersteunt. Hoewel de SQL van MSSQL op zich wel krachtiger is, wordt MySQL met de dag beter. Ook draait het veel beter op minder snelle hardware.

Anyway, dat zijn gewoon mijn ervaringen. Als iemand per se access wil gebruiken is het natuulrijk zijn/haar pakkie aan.

Verwijderd

Mysql 4.1 is gewoon stable verklaard, dus de subselect zitten er nu wel officieel in :) Transacties kunnen mbv InnoDB uitgevoerd worden. Dus een deel van de tegenargumenten valt af, maar asp.net icm mssql is een vrij goed beproefde combinatie :)

offtopic:
Nou ja, over een week of twee begin ik aan m'n nieuwe studie, eerste course is een vrij uitgebreid sql course. Wordt leuk! :)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]whoami schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:38:
[...]

Toch heeft Creepy gelijk. Ieder DBMS moet dat aankunnen, mits je applicatie goed gedesigned en ontwikkeld is....
Als je DBMS dat niet aankan, dan is het hoogstwaarschijnlijk te wijten omdat je
a) ofwel een slecht datamodel hebt gekozen
b) ofwel een slecht applicatie-ontwerp gemaakt hebt
c) je niet netjes geprogrammeerd hebt (sluiten van connecties als deze niet meer nodig zijn, etc...)

quote]

Je bedoelt dus dat je referentiele integriteit in je programma gaat bouwen. Dus dat je bijvoorbeeld gaat controleren met een query of er nog kinderen bestaan voordat je de ouder verwijderd. Dat vind ik dus niet thuis horen in de applicatie, maar dat hoort de db voor z'n rekening te nemen.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Dat is dus geen onzin. Ik heb al (gedwongen) vele sites/apps moeten maken met access, en het eindigt altijd in tranen.
NOFI, maar dat zegt wellicht meer over jouw kwaliteiten als developer dan over Access. Wanneer je een kleine site moet ontwikkelen waar een database bij nodig is, kan Access meer dan ruim voldoen.
Ook is de documentatie ervoor een stuk overzichtelijker dan de MSSQL documentatie.
De documentatie van SQL Server is zeer uitgebreid en goed beschikbaar, zowel lokaal als op internet. Ik begrijp dit argument dus ook niet echt?

[ Voor 5% gewijzigd door OZ-Gump op 18-01-2005 10:48 ]

My personal website

• P_de_B
  • Niet online
Darius schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:42:
[...]

Dat is dus geen onzin. Ik heb al (gedwongen) vele sites/apps moeten maken met access, en het eindigt altijd in tranen.
Wat dan? ik den ktoch dat het door het programmeren an sich komt
Vergeleken met een echte SQL server heb je veel minder opties wat betreft SQL
Dat ben ik wel met je eens, vandaar mijn eerste vraag, welke eisen zijn er aan de db gesteld
, en zodra je site een beetje groeit gaat ie gauw op zijn bek.
Dat zou kunnen, maar enkele duizenden bezoekers per dag is absoluut geen probleem
Er bestaan gewoon veel betere open source oplossingen voor en ik kan geen enkel reden bedenken om vandaag de dag met de tekort komingen van access te leven.
Er zullen misschien wel betere alternatieven zijn, maar in veel gevallen voldoet access prima.
MySQL vind ik heerlijk omdat het zich gedraagt en aan de standaarden houdt.
Meen je dat serieus? Ik ken verder geen database die zijvoorbeeld aggregate functies ondersteunt zonder group by :X Voor de rest, kijk eens in de sig van ACM. Ik zeg niet dat SQL Server zich aan de standaarden houdt, maar MySQL ook zeker niet.
Ook is de documentatie ervoor een stuk overzichtelijker dan de MSSQL documentatie.
Books Online is in mijn ogen zeer goede documentatie. Heb je er wel eens echt mee gewerkt?
Enige (best wel grote eigenlijk) minpunt is dat het nog geen relaties ondersteunt.
In mijn ogen is dat een vereiste aan een RDBMS. Zonder dat heb je geen RDBMS
Hoewel de SQL van MSSQL op zich wel krachtiger is, wordt MySQL met de dag beter.
Ik erken wel dat MySQL zich aan het ontwikkelen is,.
Ook draait het veel beter op minder snelle hardware.
Dat zou kunnen daar heb ik onvoldoende ervaring mee.

• whoami
Darius schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:42:
[...]

Dat is dus geen onzin. Ik heb al (gedwongen) vele sites/apps moeten maken met access, en het eindigt altijd in tranen. Vergeleken met een echte SQL server heb je veel minder opties wat betreft SQL, en zodra je site een beetje groeit gaat ie gauw op zijn bek. Er bestaan gewoon veel betere open source oplossingen voor en ik kan geen enkel reden bedenken om vandaag de dag met de tekort komingen van access te leven.
Access kan misschien eerder een corrupte DB opleveren; nu zou ik persoonlijk ook geen Access gebruiken, maar zeggen dat Access beperkt is in SQL mogelijkheden is kwatsch.
MySQL vind ik heerlijk omdat het zich gedraagt en aan de standaarden houdt.
Eh? :?
Als MySQL nu eens één ding niet doet, dan is het wel 'zich aan de standaarden houden'.
Kijk maar eens naar de GROUP BY dinges in MySQL....
Enige (best wel grote eigenlijk) minpunt is dat het nog geen relaties ondersteunt.
Transacties?
Triggers?
Stored Procedures?

• whoami
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:45:

Je bedoelt dus dat je referentiele integriteit in je programma gaat bouwen. Dus dat je bijvoorbeeld gaat controleren met een query of er nog kinderen bestaan voordat je de ouder verwijderd. Dat vind ik dus niet thuis horen in de applicatie, maar dat hoort de db voor z'n rekening te nemen.
:?
Waar heb ik dat gezegd?
Je leest dingen die er niet zijn; ik heb dat nergens gezegd.
Ik zeg gewoon dat je ws niet netjes geprogrammeerd hebt, of dat je data-model of applicatie design niet goed waren.

Pagina: 1